Πέμπτη 7 Σεπτεμβρίου 2023

Η πρωτοβουλία Belt and Road της Κίνας δεν είναι καθόλου αθώα: Το σχέδιο του Πεκίνου πίσω από την αγορά του λιμανιού του Πειραιά ήταν η άσκηση πολιτικής επιρροής


epa10842319 Chinese President Xi Jinping (R) meets with President of the International Committee of the Red Cross Mirjana Spoljaric Egger at the Great Hall of the People in Beijing, China, 05 September 2023. EPA, XINHUA, Zhai Jianlan CHINA OUT, UK AND IRELAND OU

Εκτενές άρθρο στο περιοδικό Economist σημειώνει ότι η Κίνα πρόκειται να γιορτάσει τη δέκατη επέτειο του Belt and Road (“Ζώνη και Δρόμος”) με τυμπανοκρουσίες, διαφημίζοντάς το ως δώρο στον κόσμο που έχει προσφέρει τεράστια οικονομικά οφέλη.

Η Κίνα ισχυρίζεται ότι 420.000 θέσεις εργασίας έχουν δημιουργηθεί στις χώρες που συμμετέχουν και ότι 40 εκατομμύρια άνθρωποι βγήκαν από τη φτώχεια χάρη στην ανάπτυξη που επέφερε η εν λόγω πρωτοβουλία.

Ωστόσο οι ΗΠΑ και πολλοί από τους συμμάχους της, βλέπουν την πρωτοβουλία ως πολύ λιγότερο ευνοϊκή: ένα πολιτικό εργαλείο που στοχεύει να καταπνίξει την διεθνή κριτική για τη σιδερένια διακυβέρνηση του Xi και να δώσει ώθηση στις κινεζικές εταιρείες.

Όταν πρωτοκυκλοφόρησε το Belt and Road, δεν υπήρχαν ενδείξεις για την επικείμενη ‘διαμάχη’ μεταξύ της Κίνας και της Δύσης για κάτι που φαινόταν τόσο αθώο όπως η κατασκευή δρόμων και σιδηροδρόμων, λιμανιών και αγωγών, σχολιάζει το περιοδικό.

Δεκαοκτώ από τα 27 μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) είχαν εγγραφεί στην πρωτοβουλία. Μία από τις χώρες ήταν και η Ελλάδα, η οποία υπέστη οικονομική κατάρρευση το 2009, γράφει ο Economist.

Το 2008 η Coscoo κινεζικός κρατικός ναυτιλιακός κολοσσός, είχε καταλήξει σε συμφωνία να μισθώσει δύο προβλήτες εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά. Το 2016 η Ελλάδα, τότε υπό την πίεση των χρηματοοικονομικών διασώσεών της στην ΕΕ και το ΔΝΤ να δημιουργήσει κεφάλαια με την ιδιωτικοποίηση κρατικών περιουσιακών στοιχείων, έκανε ένα βήμα παραπέρα.

Συμφώνησε να πουλήσει τo 51% στην Cosco σε ολόκληρη την εγκατάσταση. Για πρώτη φορά, ένα ευρωπαϊκό λιμάνι θα ελέγχεται από κινεζική εταιρεία. Το 2021 αγόρασε άλλο 16%. Ήταν ένας θρίαμβος για την Κίνα.

Μετά από μια επίσκεψη το 2019, ο Xi είπε ότι το λιμάνι ήταν απόδειξη ότι το Belt and Road «δεν ήταν σύνθημα ή παραμύθι, αλλά μια επιτυχημένη πρακτική και λαμπρή πραγματικότητα».

Είναι σίγουρα εντυπωσιακό. Στην αρχή της συμμετοχής της Cosco, ο Πειραιάς κατέλαβε την 93η θέση μεταξύ των λιμένων εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο. Τώρα είναι στο top 40. Από τότε που έφτασε η εταιρεία και ξεκίνησε μια μαζική αναβάθμιση, η ικανότητα διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων στον Πειραιά έχει υπερτετραπλασιαστεί.

Αλλά αν η Κίνα ήλπιζε ότι η απόκτηση του ελέγχου ενός ζωτικού λιμανιού θα της έδινε διαρκή πολιτική επιρροή σε μια χώρα που είναι μέλος τόσο της EE  και του ΝΑΤΟ, μπορεί να απογοητευτεί.

Αφού παραχώρησε τον έλεγχο της Cosco, η Ελλάδα μπλόκαρε δηλώσεις της ΕΕ που επιτέθηκαν στη συμπεριφορά της Κίνας στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας και στο ιστορικό της όσον αφορά τα ανθρώπινα δικαιώματα. Ωστόσο, μια πιο φιλοαμερικανική κυβέρνηση ανέλαβε το 2019.

«Οι Έλληνες δεν βλέπουν πλέον την Κίνα ως σωτήρα για την οικονομία τους», ανέφερε μια έκθεση το 2021 από το Carnegie Endowment for International Peace, ένα thinktank στην Ουάσιγκτον.

Τα τελευταία χρόνια, η στάση απέναντι στην Κίνα έχει αλλάξει σημαντικά σε ολόκληρη την Ευρώπη. Η ΕΕ έχει αυστηροποιήσει τον έλεγχο των ξένων επενδύσεων για πιθανούς κινδύνους ασφάλειας.

Υπάρχουν μόνο μερικά μεγάλα έργα της πρωτοβουλίας στην Ευρώπη. Το ένα είναι μια σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας που κατασκευάζεται μεταξύ Ουγγαρίας και Σερβίας, που χρηματοδοτείται από κινεζικά δάνεια.

Η τελική ελπίδα της Κίνας είναι να τη συνδέσει με τον Πειραιά, αλλά η Βόρεια Μακεδονία και η Ελλάδα εξακολουθούν να σκέφτονται πώς να προχωρήσουν…

Το άρθρο καταλήγει ότι ενόψει της Συνόδου Κορυφής του επόμενου μήνα στο Πεκίνο, ένα μήνυμα προωθείται από τα επίσημα ΜΜΕ της Κίνας: το σχέδιο είναι το αγαπημένο έργο του Xi.

Τα ρεπορτάζ στην κρατική τηλεόραση δείχνουν τον Xi να επισκέπτεται έργα σε όλο τον κόσμο, σαν να μεταδίδει αυτοπροσώπως τον πλούτο της Κίνας. Ένα άρθρο τον Αύγουστο τον επαίνεσε γιατί «άνοιξε έναν επιτυχημένο δρόμο που ωφελεί όλες τις χώρες». Το Belt and Road, με άλλα λόγια, έχει μπόλικη πολιτική ζωή μέσα του.

ΠΗΓΗ: Περιοδικό Economist – The path ahead for China’s Belt and Road Initiative. Now ten years old, China’s global infrastructure-building plan enters a new stage 

ΠΗΓΗ https://hellasjournal.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου