Από Σάββας Δ. Βλάσσης
Κατά την συνάντησή του με τον Ισραηλινό ομόλογό του στις 4 Σεπτεμβρίου, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συζήτησε για ενίσχυση κι εμβάθυνση των διμερών σχέσεων στην άμυνα, την οικονομία, τον τουρισμό και τον αγροδιατροφικό τομέα. Πλην τουρισμού, η Ελλάδα δεν έχει κάποιο πλεονέκτημα έναντι της φίλης χώρας, σε όλα τα υπόλοιπα πεδία συνεργασίας.
Στην τοποθέτησή του μετά την Τριμερή Σύνοδο Κορυφής Ελλάδας, Κύπρου και Ισραήλ, ο Έλληνας πρωθυπουργός είπε μεταξύ άλλων: «Και ασφαλώς, σε ό,τι αφορά στον τομέα της πολιτικής προστασίας, όλοι μας δοκιμαστήκαμε το φετινό καλοκαίρι από τις πυρκαγιές, ιδίως η Ελλάδα […] είναι ξεκάθαρο ότι πρέπει να κάνουμε περισσότερα για να συντονίσουμε τις ενέργειές μας στον τομέα της πολιτικής προστασίας, ενδεχομένως θεσμοθετώντας τη συμμετοχή του Ισραήλ σε ευρωπαϊκές πρωτοβουλίες πολιτικής προστασίας […]
Αλλά, βεβαίως, και να επικεντρωθούμε περισσότερο στο πώς η τεχνολογία θα μας βοηθήσει στην αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος. Συνομιλούμε ήδη με το Ισραήλ για λύσεις που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη και θα μας προσφέρουν δυνατότητες έγκαιρου εντοπισμού. Αν χρειάζεστε μία χώρα που αντιμετωπίζει πολλές πυρκαγιές ώστε να εκπαιδεύσετε τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης σας να τις εντοπίζουν, η Ελλάδα θα ήταν, δυστυχώς, μία από τις πρώτες επιλογές.
Πρέπει, ωστόσο, να έχουμε επίγνωση ότι η πολιτική προστασία θα ανέβει στη λίστα των προτεραιοτήτων μας. Πρόκειται για μια πραγματική απειλή που μπορεί να έχει καταστροφικές επιπτώσεις σε ζωές, σε περιουσίες, αλλά και στο φυσικό μας περιβάλλον».
Είναι προφανές ότι η ανάπτυξη οικονομικών σχέσεων αποτελεί πολύ σημαντική διάσταση στις διακρατικές σχέσεις. Ωστόσο, ο Έλληνας πρωθυπουργός εμφανίστηκε να κάνει σαφές άνοιγμα στην βιομηχανία του Ισραήλ, ως προς τις λύσεις Τεχνητής Νοημοσύνης που προσφέρονται στο πεδίο της Πολιτικής Προστασίας. Ελλάδα και Κύπρος παρουσιάζονται πρόθυμες για να ανοίξουν την πόρτα στο Ισραήλ και σε σχετικές πρωτοβουλίες της ΕΕ.
Οι μεγάλες καταστροφές που υπέστη η Ελλάδα από τις φετινές πυρκαγιές, γίνονται αντιληπτές από τον Έλληνα πρωθυπουργό ως ευκαιρία προωθήσεως των ισραηλινών λύσεων στην ελληνική και την ευρωπαϊκή αγορά.
Ο Έλληνας πρωθυπουργός εμφανίζεται να αγνοεί ότι υπάρχουν και ελληνικές εταιρείες με πεδίο δράσεως την Τεχνητή Νοημοσύνη και τις εφαρμογές της σε λύσεις που σχετίζονται με την πολιτική προστασία και τον έγκαιρο εντοπισμό πυρκαγιών. Και μάλιστα “εκπαιδεύουν” σε αυτές, τα μοντέλα Τεχνητής Νοημοσύνης που αναπτύσσουν.
Ο Έλληνας πρωθυπουργός εμφανίζεται να κλείνει την πόρτα στις ελληνικές εταιρείες, υπέρ των ξένων. Το ενδιαφέρον δε, είναι ότι πριν ακόμη σβήσουν οι πυρκαγιές, ο πρωθυπουργός αναφέρει ότι «συνομιλούμε ήδη με το Ισραήλ για λύσεις»… Εξαιρετικά ανακλαστικά! Άμεση ανταπόκριση αλλά όχι για ελληνικές εταιρείες και λύσεις.
Μόλις προ μηνών, στην έκθεση αμυντικού υλικού DEFEA 2023, εμφανίστηκε η ελληνική start up την οποία παρουσιάσαμε μάλιστα, Lambda (λ) Automata Autonomous Systems. Στο περίπτερό της παρουσιαζόταν ο Πύργος Επιτηρήσεως που δοκιμάζεται ήδη στην Περιφέρεια Ηπείρου και αποδίδει εξαιρετικά στον τομέα του εγκαίρου εντοπισμού πυρκαγιών. Πέραν των προφανών χρήσεων στο πλαίσιο προγράμματος πολιτικών εφαρμογών – Πολιτικής Προστασίας, τέτοιες λύσεις καλύπτουν και απαιτήσεις ασφαλείας των Ενόπλων Δυνάμεων.
Χάρη στο λογισμικό που εκτελεί όλους τους χειρισμούς, εξαλείφοντας τις ανάγκες επανδρώσεως, ο Πύργος Επιτηρήσεως της ελληνικής εταιρείας που έχει εγκατασταθεί στην περιοχή Ιωαννίνων, υποβοηθείται ως προς την επεξεργασία των δεδομένων από αλγορίθμους Τεχνητής Νοημοσύνης. Το προϊόν συνδυάζει όχι μόνο χαμηλό κόστος και οικονομία χρήσεως ενώ ως συγκριτικά πλεονεκτήματα, αναφέρονται: άπειρες πληροφορίες ανά άτομο, αυτόματη σάρωση εντοπισμού στόχου, ανεξάρτητο υποδομής και σύστημα ενημερώσεως “από άκρο σε άκρο” (end-to-end) δηλαδή πλήρως λειτουργική λύση χωρίς οποιαδήποτε πρόσληψη από τρίτο μέρος.
Από την DEFEA 2023, η εταιρεία έχει προχωρήσει με την εξέλιξη του προϊόντος και στις αρχές Αυγούστου, δοκίμασε βελτιωμένη έκδοση του Πύργου Επιτηρήσεως. Αυτή ενσωματώνει υψηλότερων επιδόσεων και αποδόσεων θερμικές κάμερες μεγάλων αποστάσεων (ελληνικής εταιρείας) επικοινωνίες και βελτιωμένη αλεξικέραυνη προστασία.
Η Lambda (λ) Automata Autonomous Systems ιδρύθηκε από νέους Έλληνες επιστήμονες με τις ανάλογες σπουδές και προσόντα που απέκτησαν στο εξωτερικό, οι οποίοι επέλεξαν να επιστρέψουν στην πατρίδα τους και να δραστηριοποιηθούν επιχειρηματικά. Η σοβαρότητα και το ενδιαφέρον από πλευράς κράτους για την ενίσχυση αυτού του ρεύματος και την ανάπτυξη της νέας επιχειρηματικότητας, αντικατοπτρίζεται στα πτωχά αποτελέσματα ως τελικός απολογισμός. Η έλλειψη πολιτικής σε ένα συγκεκριμένο πεδίο, είναι ασφαλώς μία πολύ σοβαρή αδυναμία. Όταν όμως οι ίδιοι οι κυβερνητικοί εκπρόσωποι παρουσιάζονται στις δημόσιες τοποθετήσεις τους με κάθε ευκαιρία ως πρόθυμοι ατζέντηδες ξένων επιχειρηματικών συμφερόντων, αυτό είναι ένα σημάδι γενικής παθογένειας που εξηγεί και την συνολική παρακμή της χώρας.
Η περίπτωση της συγκεκριμένης εταιρείας με πεδίο εξειδικεύσεως την Τεχνητή Νοημοσύνη, είναι μία και αντιπροσωπευτική της ελλείψεως ενδιαφέροντος από τους κρατικούς μηχανισμούς. Υπάρχουν και άλλες ελληνικές εταιρείες με λύσεις – προϊόντα άλλων κατηγοριών, για εφαρμογές στην Πολιτική Προστασία, που δεν φαίνεται να συγκινούν τους αρμοδίους.
Τα τελευταία έτη, σε Ελλάδα και Κύπρο παρατηρείται μία προτίμηση ισραηλινών προϊόντων, για τον εξοπλισμό αρχικώς των Σωμάτων Ασφαλείας κι εν συνεχεία των Ενόπλων Δυνάμεων. Έχουν δαπανηθεί σημαντικά ποσά για πρόσκτηση συστημάτων, τα οποία ελάχιστη επιχειρησιακή εκμετάλλευση γνωρίζουν, εγκαταλείπονται και όταν μετά από έτη αποφασίζεται η επαναφορά τους σε ενέργεια, ανακαλύπτεται υπέρογκο κόστος επισκευών που ζητούν οι κατασκευαστές. Τα παραδείγματα από συστήματα drone και οπλισμό σε Ελληνική Αστυνομία και Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή είναι ενδεικτικά αλλά όχι όπως φαίνεται διδακτικά.
Τα ίδια ακριβώς, γίνονται και στην Κύπρο, όπου οι κυβερνήσεις σπεύδουν να αναθέσουν προγράμματα σε ισραηλινούς προμηθευτές, παρά την ύπαρξη όχι μόνο εταιρειών στην Ελλάδα αλλά ακόμη και κυπριακών, οι οποίες έχουν δυνατότητα να καταθέσουν προτάσεις.
Σε τελική ανάλυση και ως προς το “επιτελικό κράτος”:
- με ποιον τρόπο φαίνεται το ενδιαφέρον του πρωθυπουργού για την Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία εάν δεν έχει σύμβουλο στο στενό περιβάλλον του, ώστε να τον προενημερώνει για το εύρος των δυνατοτήτων της, για τον απολογισμό θεσπισμένων στόχων και για προεκτάσεις αποδόσεως με προϊόντα διττής φύσεως;
- όταν η κυβέρνηση έχει κρίνει σκόπιμο να δημιουργήσει Υπουργεία για “ασυνήθιστες” μέχρι σήμερα αρμοδιότητες, για ποιον λόγο δεν κρίνεται απαραίτητο ένα Υπουργείο αρμόδιο για έναν υπαρκτό κλάδο που σχετίζεται με υψηλές τεχνολογίες, απασχόληση προσωπικού υψηλής εξειδικεύσεως και υπηρετεί ευθέως την Εθνική Άμυνα;
- όταν η κυβέρνηση συνθηματολογεί για “πολλές καλές δουλειές”, προώθηση των start up κι επαναφορά νέων από το εξωτερικό προς περιορισμό του brain drain, πώς τα υλοποιεί όταν σπεύδει να “αναθέσει” δουλειές σε ξένους, επικαλούμενη στρατηγικές διακρατικές συμφωνίες;
- εν τέλει, ποια η διαφορά και σε αυτά τα πεδία, μηδενικών αποτελεσμάτων, συγκριτικώς με τις προηγούμενες κυβερνήσεις;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου