Σε δεύτερο πλάνο έχουν περάσει αυτές τις ημέρες οι ανασκαφές,
κερδίζοντας έτσι, οι αρχαιολόγοι πίστωση χρόνου για να μελετήσουν τα
μέχρι τώρα ευρήματα της ανασκαφής στον μεγάλο Τύμβο της Αμφίπολης. Τα
μάτια όλων είναι στραμμένα στις έρευνες.
Οι ανθρωπολόγοι επιχειρούν να δώσουν απάντηση στο ποιος είναι ο νεκρός και οι γεωφυσικοί αναζητούν να ανακαλύψουν προς τα πού πρέπει να στραφεί η αρχαιολογική σκαπάνη για να έχουμε συνέχιση των αποκαλύψεων.
Οι εξετάσεις των οστών είναι μια μακροχρόνια διαδικασία που θα αργήσει να δώσει αποτελέσματα, το μόνο που ίσως ήδη να γνωρίζουν είναι το φύλο του νεκρού.
Η αρχαιολόγος Κατερίνα Περιστέρη, προς έκπληξη της Γ.Γ. του ΥΠΠΟΑ και αρχαιολόγου Λίνας Μενδώνης και της εκπροσώπου Τύπου Άννας Παναγιωταρέας, ήδη αποφάνθηκε ότι είναι ανδρική ταφή μεγάλου στρατηγού...
Το μονόγραμμα και τα κεραμικά
Όπως αναφέρει η ιστοσελίδα της Καβάλας, xronometro.com, μετά τις ανακοινώσεις του Υπουργείου Πολιτισμού, το διαδίκτυο πλημμύρισε με φωτογραφίες που έδειχναν... το μονόγραμμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου να απεικονίζεται πάνω στους τοίχους του τάφου.
Η γνωστή αρχαιολόγος Dorothy King, σε δηλώσεις της τον Οκτώβριο τόνισε για ακόμα μια φορά ότι το μονόγραμμα του Μακεδόνα στρατηλάτη είχε χαραχτεί στους λίθους του περιβόλου.
Η αρχαιολόγος τόνιζε τότε, ότι η κ. Μενδώνη επιβεβαίωσε τα λεγόμενα της γύρω από το μονόγραμμα του Αλέξανδρου, σε συνέντευξη τύπου δηλώνοντας: "Το 2013 , όταν αποκαλύφθηκε το μαρμάρινο μέρος του περιβόλου, φωτογραφίες του οποίου έδωσε στη δημοσιότητα η ανασκαφέας, εντοπίστηκαν τεκτονικά σύμβολα, δηλαδή σημάδια των μαστόρων της εποχής. Πρόκειται για μεμονωμένα γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου, τα οποία συνηγορούν στη χρονολόγηση του μνημείου».
Οι απόψεις γύρω από την εύρεση του μονογράμματος είναι αντικρουόμενες, καθώς υπάρχουν και εκείνοι που υποστηρίζουν ότι πρόκειται για ρωγμές στους τοίχους που προκλήθηκαν από κάποιο σεισμό.
Το μυστήριο γύρω από τα κεραμικά του τάφου
Στην ανακοίνωση του Υπουργείου Πολιτισμού δεν έγινε λόγος για σπασμένα αγγεία που φυσιολογικά θα έπρεπε να υπάρχουν μέσα στον κιβωτιόσχημο τάφο στο βάθος του τρίτου θαλάμου. Μήπως δεν υπήρχαν; Ακόμη και στον πιο ταπεινό τάφο να κοιτάξει κανείς θα δει τουλάχιστον ένα – δύο κεραμικά, αναφέρει το xronometro.com.
Τα κεραμικά ήταν αντικείμενα ευτελούς αξίας και συνήθως οι τυμβωρύχοι τα περιφρονούσαν. Στην Αμφίπολη, οι τυμβωρύχοι αδιαφόρησαν για τα οστά του νεκρού, τα οποία βρέθηκαν τα μισά μέσα στον κιβωτιόσχημο τάφο και τα άλλα μισά έξω από αυτόν.
Τα σπασμένα αγγεία είναι πολύτιμες πηγές πληροφοριών. Η πρώτη και σημαντική πληροφορία που μας δίνουν τα αγγεία είναι αυτή της χρονολόγησης του τάφου. Στην περίπτωση του τάφου της Αμφίπολης τι αγγεία και τι κτερίσματα συνόδευαν τον νεκρό; Είναι αγγεία του τελευταίου τετάρτου του 4ου αιώνα ή είναι παλαιότερα; Εκτός βέβαια και αν δεν βρέθηκε ούτε ένα κομματάκι κεραμίδι, πράγματα παράδοξο αλλά χρήσιμο ως στοιχείο. Ακόμη όμως και αν δεν βρέθηκε ένα πετραδάκι, οι ανεπίσημες πληροφορίες θέλουν να έχουν βρεθεί πέντε χάλκινα νομίσματα, τα οποία δεν ανακοινώθηκαν. Να σημειώσουμε ότι τα χάλκινα νομίσματα δεν ενδιέφεραν του τυμβωρύχους, για τον αρχαιολόγο όμως είναι και αυτά πολύτιμη πηγή πληροφοριών, για την χρονολόγηση της ταφής.
Υπάρχει και δεύτερος κρυφός τάφος;
Στο ταφικό μνημείο της Αμφίπολης έχουμε ένα νεκρό, μάλλον άνδρα, ήρωα που λατρεύτηκε στην περιοχή της Αμφίπολης, ταφή που μοιάζει με μια ανάλογη στη Βεργίνα.
Ο τρόπος ταφής και η διακόσμηση του χώρου της ταφής, επειδή δεν συνάδει με τον υπόλοιπο μνημείο αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο ο τάφος να είναι προγενέστερης εποχής, να υπήρχε ως τόπος λατρείας και επάνω εκεί να χτίστηκε το μνημείο που βλέπουμε. Με αυτό τον τρόπο δίνεται και μια εξήγηση στον «ταπεινό» χαρακτήρα του τάφου από πωρόλιθο, μπροστά στην πλούσια μαρμάρινη διακόσμηση του υπόλοιπου μνημείου.
Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να αναζητήσουμε την κύρια ταφή, η οποία δεν μπορεί να είναι αυτή που αποκαλύφθηκε.
Γνωστοί και έγκριτοι αρχαιολόγοι υπαινίσσονται σε δηλώσεις τους ότι ο πραγματικός τάφος θα πρέπει να αναζητηθεί κάπου εκεί κοντά.
Ο κορυφαίος Έλληνας αρχαιολόγος Πέτρος Θέμελης υποστήριξε ότι ο νεκρός που βρέθηκε δεν είναι ο κύριος νεκρός.
Όπως σημειώνει η καύση ήταν βασικό στοιχείο του αφηρωισμού και μέχρι σήμερα δεν έχει βρεθεί εταίρος του Μεγάλου Αλεξάνδρου θαμμένος με ολόκληρο τον σκελετό.
Εκτιμά δε ότι ο νεκρός που βρέθηκε ήταν επιφανής, δεν ήταν όμως το κεντρικό πρόσωπο του μοναδικού στον κόσμο αυτού ταφικού μνημείου το οποίου δημιουργήθηκε για χάρη του.
Εδώ την απάντηση θα την δώσει η γεωφυσική έρευνα, αν δηλαδή σε βάθος 5 – 8 μέτρα από το γνωστό ήδη τάφο υπάρχει ένα δεύτερο οικοδόμημα, στο οποίο θα φυλάσσεται ο σημαντικός νεκρός! Αν αποδειχθεί ότι υπάρχει, το επόμενο βήμα θα είναι να στραφεί προς τα εκεί η ανασκαφή, αν όχι τότε θα πρέπει να αναζητηθεί σε άλλο σημείο του Τύμβου ο «κρυφός τάφος» που θα δώσει τις απαντήσεις και ευχόμαστε να είναι ασύλητος για να είναι και εύκολες οι απαντήσεις.
Οι ανθρωπολόγοι επιχειρούν να δώσουν απάντηση στο ποιος είναι ο νεκρός και οι γεωφυσικοί αναζητούν να ανακαλύψουν προς τα πού πρέπει να στραφεί η αρχαιολογική σκαπάνη για να έχουμε συνέχιση των αποκαλύψεων.
Οι εξετάσεις των οστών είναι μια μακροχρόνια διαδικασία που θα αργήσει να δώσει αποτελέσματα, το μόνο που ίσως ήδη να γνωρίζουν είναι το φύλο του νεκρού.
Η αρχαιολόγος Κατερίνα Περιστέρη, προς έκπληξη της Γ.Γ. του ΥΠΠΟΑ και αρχαιολόγου Λίνας Μενδώνης και της εκπροσώπου Τύπου Άννας Παναγιωταρέας, ήδη αποφάνθηκε ότι είναι ανδρική ταφή μεγάλου στρατηγού...
Το μονόγραμμα και τα κεραμικά
Όπως αναφέρει η ιστοσελίδα της Καβάλας, xronometro.com, μετά τις ανακοινώσεις του Υπουργείου Πολιτισμού, το διαδίκτυο πλημμύρισε με φωτογραφίες που έδειχναν... το μονόγραμμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου να απεικονίζεται πάνω στους τοίχους του τάφου.
Η γνωστή αρχαιολόγος Dorothy King, σε δηλώσεις της τον Οκτώβριο τόνισε για ακόμα μια φορά ότι το μονόγραμμα του Μακεδόνα στρατηλάτη είχε χαραχτεί στους λίθους του περιβόλου.
Η αρχαιολόγος τόνιζε τότε, ότι η κ. Μενδώνη επιβεβαίωσε τα λεγόμενα της γύρω από το μονόγραμμα του Αλέξανδρου, σε συνέντευξη τύπου δηλώνοντας: "Το 2013 , όταν αποκαλύφθηκε το μαρμάρινο μέρος του περιβόλου, φωτογραφίες του οποίου έδωσε στη δημοσιότητα η ανασκαφέας, εντοπίστηκαν τεκτονικά σύμβολα, δηλαδή σημάδια των μαστόρων της εποχής. Πρόκειται για μεμονωμένα γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου, τα οποία συνηγορούν στη χρονολόγηση του μνημείου».
Οι απόψεις γύρω από την εύρεση του μονογράμματος είναι αντικρουόμενες, καθώς υπάρχουν και εκείνοι που υποστηρίζουν ότι πρόκειται για ρωγμές στους τοίχους που προκλήθηκαν από κάποιο σεισμό.
Το μυστήριο γύρω από τα κεραμικά του τάφου
Στην ανακοίνωση του Υπουργείου Πολιτισμού δεν έγινε λόγος για σπασμένα αγγεία που φυσιολογικά θα έπρεπε να υπάρχουν μέσα στον κιβωτιόσχημο τάφο στο βάθος του τρίτου θαλάμου. Μήπως δεν υπήρχαν; Ακόμη και στον πιο ταπεινό τάφο να κοιτάξει κανείς θα δει τουλάχιστον ένα – δύο κεραμικά, αναφέρει το xronometro.com.
Τα κεραμικά ήταν αντικείμενα ευτελούς αξίας και συνήθως οι τυμβωρύχοι τα περιφρονούσαν. Στην Αμφίπολη, οι τυμβωρύχοι αδιαφόρησαν για τα οστά του νεκρού, τα οποία βρέθηκαν τα μισά μέσα στον κιβωτιόσχημο τάφο και τα άλλα μισά έξω από αυτόν.
Τα σπασμένα αγγεία είναι πολύτιμες πηγές πληροφοριών. Η πρώτη και σημαντική πληροφορία που μας δίνουν τα αγγεία είναι αυτή της χρονολόγησης του τάφου. Στην περίπτωση του τάφου της Αμφίπολης τι αγγεία και τι κτερίσματα συνόδευαν τον νεκρό; Είναι αγγεία του τελευταίου τετάρτου του 4ου αιώνα ή είναι παλαιότερα; Εκτός βέβαια και αν δεν βρέθηκε ούτε ένα κομματάκι κεραμίδι, πράγματα παράδοξο αλλά χρήσιμο ως στοιχείο. Ακόμη όμως και αν δεν βρέθηκε ένα πετραδάκι, οι ανεπίσημες πληροφορίες θέλουν να έχουν βρεθεί πέντε χάλκινα νομίσματα, τα οποία δεν ανακοινώθηκαν. Να σημειώσουμε ότι τα χάλκινα νομίσματα δεν ενδιέφεραν του τυμβωρύχους, για τον αρχαιολόγο όμως είναι και αυτά πολύτιμη πηγή πληροφοριών, για την χρονολόγηση της ταφής.
Υπάρχει και δεύτερος κρυφός τάφος;
Στο ταφικό μνημείο της Αμφίπολης έχουμε ένα νεκρό, μάλλον άνδρα, ήρωα που λατρεύτηκε στην περιοχή της Αμφίπολης, ταφή που μοιάζει με μια ανάλογη στη Βεργίνα.
Ο τρόπος ταφής και η διακόσμηση του χώρου της ταφής, επειδή δεν συνάδει με τον υπόλοιπο μνημείο αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο ο τάφος να είναι προγενέστερης εποχής, να υπήρχε ως τόπος λατρείας και επάνω εκεί να χτίστηκε το μνημείο που βλέπουμε. Με αυτό τον τρόπο δίνεται και μια εξήγηση στον «ταπεινό» χαρακτήρα του τάφου από πωρόλιθο, μπροστά στην πλούσια μαρμάρινη διακόσμηση του υπόλοιπου μνημείου.
Στην περίπτωση αυτή θα πρέπει να αναζητήσουμε την κύρια ταφή, η οποία δεν μπορεί να είναι αυτή που αποκαλύφθηκε.
Γνωστοί και έγκριτοι αρχαιολόγοι υπαινίσσονται σε δηλώσεις τους ότι ο πραγματικός τάφος θα πρέπει να αναζητηθεί κάπου εκεί κοντά.
Ο κορυφαίος Έλληνας αρχαιολόγος Πέτρος Θέμελης υποστήριξε ότι ο νεκρός που βρέθηκε δεν είναι ο κύριος νεκρός.
Όπως σημειώνει η καύση ήταν βασικό στοιχείο του αφηρωισμού και μέχρι σήμερα δεν έχει βρεθεί εταίρος του Μεγάλου Αλεξάνδρου θαμμένος με ολόκληρο τον σκελετό.
Εκτιμά δε ότι ο νεκρός που βρέθηκε ήταν επιφανής, δεν ήταν όμως το κεντρικό πρόσωπο του μοναδικού στον κόσμο αυτού ταφικού μνημείου το οποίου δημιουργήθηκε για χάρη του.
Εδώ την απάντηση θα την δώσει η γεωφυσική έρευνα, αν δηλαδή σε βάθος 5 – 8 μέτρα από το γνωστό ήδη τάφο υπάρχει ένα δεύτερο οικοδόμημα, στο οποίο θα φυλάσσεται ο σημαντικός νεκρός! Αν αποδειχθεί ότι υπάρχει, το επόμενο βήμα θα είναι να στραφεί προς τα εκεί η ανασκαφή, αν όχι τότε θα πρέπει να αναζητηθεί σε άλλο σημείο του Τύμβου ο «κρυφός τάφος» που θα δώσει τις απαντήσεις και ευχόμαστε να είναι ασύλητος για να είναι και εύκολες οι απαντήσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου