Σε μία έντονα συγκινησιακά
φορτισμένη ατμόσφαιρα πραγματοποιήθηκε το πρωί της Παρασκευής στην
αεροπορική βάση της 110 Πτέρυγας Μάχης, η τελετή αναστολής λειτουργίας
της 348 Μοίρας Τακτικής Αναγνώρισης, εκεί όπου για τέσσερις περίπου
δεκαετίες επιχείρησαν με δεκάδες χιλιάδες ώρες πτήσεις τα θρυλικά
αεροσκάφη phantom της Πολεμικής Αεροπορίας μας.
Το ημερολόγιο έδειχνε 3 Νοεμβρίου του 1978, όταν το πρώτο phantom με αριθμό 1761 προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο της Λάρισας. Έκτοτε με συνολικά 181.000 ώρες πτήσεις (!) τα phantom προσέφεραν τα μέγιστα στην Πολεμική Αεροπορία και την πατρίδα, καταγράφοντας ωστόσο 12 ανθρώπινες απώλειες για το υπέρτατο εθνικό καθήκον.
Η τελετή έγινε παρουσία του αρχηγού ΓΕΕΘΑ, ναύαρχου Ευάγγελου Αποστολάκη, του αρχηγού του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, αντιπτέραρχου (Ι) Χρήστου Χριστοδούλου και εκπροσώπων της πολιτικής και τοπικής ηγεσίας του τόπου.
Για «64 χρόνια γεμάτα χαρές, επιτυχίες, λύπες, προσπάθεια, κόπο, ιδρώτα, αγωνία, ανησυχία για την αποστολή, προσφορά στην Πολεμική Αεροπορία και την πατρίδα. 64 γενιές ιπταμένων και άλλες τόσες τεχνικών έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους» μίλησε ο τελευταίος διοικητής της Μοίρας, αντισμήναρχος (Ι) Δημήτριος Παπαδημητρίου.
Στον χαιρετισμό του ο αρχηγός ΓΕΑ κ. Χρήστος Χριστοδούλου, έκανε λόγο για ένα αεροπλάνο που «αξιοποιήθηκε επιχειρησιακά στο έπακρο από την Ελληνικά ΠΑ επί 40 σχεδόν χρόνια και αγαπήθηκε από όλους όσους είχαν την τύχη να υπηρετήσουν μαζί του στην εθνική μας αποστολή».
Ο αρχηγός των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας μας, ναύαρχος Ευάγγελος Αποστολάκης υπογράμμισε μεταξύ άλλων πως με την αναστολή λειτουργίας της 348 ΜΤΑ, «κλείνει ένα σημαντικό κεφάλαιο της ιστορίας της πολεμικής αεροπορίας» και πρόσθεσε: «ερχόμενος στο χώρο αυτό, είδα δακρυσμένα μάτια, γεγονός δικαιολογημένο, καθώς οι στιγμές σαν τις σημερινές δημιουργούν ιδιαίτερα συναισθήματα στο προσωπικό που συντηρεί, εξυπηρετεί και πετάει με το σκάφος που αποσύρεται κι όχι μόνο σε αυτούς, αλλά και σε όλους εμάς τους υπολοίπους».
Η εκδήλωση άνοιξε με δοξολογία, επιμνημόσυνη δέηση και προσκλητήριο Πεσόντων Αεροπόρων της 348ΜΤΑ, ενώ ολοκληρώθηκε με εντυπωσιακή επίδειξη των Ομάδων Αεροπορικών Επιδείξεων Μεμονωμένου Αεροσκάφους F-16 «Ζευς» και Τ-6 «Δαίδαλος».
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ 348 ΜΤΑ
H 348 MTA είναι μία από τις αρχαιότερες και ιστορικές Μοίρες της Π.Α. και η μοναδική σε ρόλο Τακτικής Αναγνώρισης.
Συγκροτήθηκε αρχικά ως Σμήνος στις 26 Νοεμβρίου του 1953, στην 112 Πτέρυγα Μάχης (Ελευσίνα) με αεροσκάφη F-84G. Οι αποστολές αναγνώρισης εκτελούνταν με τις φωτομηχανές κατακόρυφης σάρωσης τοποθετημένες στο εμπρός τμήμα της αριστερής δεξαμενής καυσίμου στο ακροπτερύγιο.
Στις 5 Ιουλίου του 1954, το Σμήνος μεταστάθμευσε στο αεροδρόμιο της Λάρισας.
Στις 5 Μαΐου του 1955, το Σμήνος οργανώθηκε σε Μοίρα, ενώ με την απόσυρση των F-84G άρχισε η παραλαβή των αεροσκαφών RT-33A.
Στις 6 Αυγούστου του 1956, εκτελείται η πρώτη αποστολή με το νεοαποκτηθέν αεροσκάφος RF-84F Thunderflash. Τα νέα αεροσκάφη ήταν εξοπλισμένα με τρεις φωτομηχανές στο ρύγχος για ημερήσιες αποστολές αναγνώρισης. Παράλληλα, άρχισε η σταδιακή απόσυρση των RT-33A, η οποία ολοκληρώθηκε το 1957.
Στις 3 Νοεμβρίου του 1978, το πρώτο Recce Phantom με s/n 77-1761 (το πρώτο από τα συνολικά 8 νέα αεροσκάφη) προσγειώνεται στον διάδρομο της Λάρισας.
Στις 29 Μαρτίου του 1991, τα αξιόπιστα RF-84F αποσύρονται από την ενεργό δράση, αφού υπηρέτησαν επάξια στους ελληνικούς ουρανούς για 35 ολόκληρα χρόνια.
Το Μάιο του 1993, άρχισε η παραλαβή 27 αεροσκαφών RF-4E από τη Γερμανική Αεροπορία προκειμένου να αυξηθεί ο στόλος της Μοίρας. Η παραλαβή των αεροσκαφών ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο του 1994. Είκοσι αεροσκάφη εντάχθηκαν στη δύναμη της Μοίρας, ενώ τα υπόλοιπα χρησιμοποιήθηκαν ως πηγή ανταλλακτικών για την υποστήριξη του τύπου.
Δείτε βίντεο από την τελευταία προσγείωση των Phantom
Δείτε το επετειακό βίντεο που δημιουργήθηκε για τη απόσυρση των θρυλικών ελικοπτέρων
Δείτε φωτογραφίες από την τελετή:
Ρεπορτάζ: Απόστολος Ράιδος / Φωτό – video: onlarissa.gr
ΠΗΓΗ onlarissa
Το ημερολόγιο έδειχνε 3 Νοεμβρίου του 1978, όταν το πρώτο phantom με αριθμό 1761 προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο της Λάρισας. Έκτοτε με συνολικά 181.000 ώρες πτήσεις (!) τα phantom προσέφεραν τα μέγιστα στην Πολεμική Αεροπορία και την πατρίδα, καταγράφοντας ωστόσο 12 ανθρώπινες απώλειες για το υπέρτατο εθνικό καθήκον.
Η τελετή έγινε παρουσία του αρχηγού ΓΕΕΘΑ, ναύαρχου Ευάγγελου Αποστολάκη, του αρχηγού του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, αντιπτέραρχου (Ι) Χρήστου Χριστοδούλου και εκπροσώπων της πολιτικής και τοπικής ηγεσίας του τόπου.
Για «64 χρόνια γεμάτα χαρές, επιτυχίες, λύπες, προσπάθεια, κόπο, ιδρώτα, αγωνία, ανησυχία για την αποστολή, προσφορά στην Πολεμική Αεροπορία και την πατρίδα. 64 γενιές ιπταμένων και άλλες τόσες τεχνικών έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους» μίλησε ο τελευταίος διοικητής της Μοίρας, αντισμήναρχος (Ι) Δημήτριος Παπαδημητρίου.
Στον χαιρετισμό του ο αρχηγός ΓΕΑ κ. Χρήστος Χριστοδούλου, έκανε λόγο για ένα αεροπλάνο που «αξιοποιήθηκε επιχειρησιακά στο έπακρο από την Ελληνικά ΠΑ επί 40 σχεδόν χρόνια και αγαπήθηκε από όλους όσους είχαν την τύχη να υπηρετήσουν μαζί του στην εθνική μας αποστολή».
Ο αρχηγός των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας μας, ναύαρχος Ευάγγελος Αποστολάκης υπογράμμισε μεταξύ άλλων πως με την αναστολή λειτουργίας της 348 ΜΤΑ, «κλείνει ένα σημαντικό κεφάλαιο της ιστορίας της πολεμικής αεροπορίας» και πρόσθεσε: «ερχόμενος στο χώρο αυτό, είδα δακρυσμένα μάτια, γεγονός δικαιολογημένο, καθώς οι στιγμές σαν τις σημερινές δημιουργούν ιδιαίτερα συναισθήματα στο προσωπικό που συντηρεί, εξυπηρετεί και πετάει με το σκάφος που αποσύρεται κι όχι μόνο σε αυτούς, αλλά και σε όλους εμάς τους υπολοίπους».
Η εκδήλωση άνοιξε με δοξολογία, επιμνημόσυνη δέηση και προσκλητήριο Πεσόντων Αεροπόρων της 348ΜΤΑ, ενώ ολοκληρώθηκε με εντυπωσιακή επίδειξη των Ομάδων Αεροπορικών Επιδείξεων Μεμονωμένου Αεροσκάφους F-16 «Ζευς» και Τ-6 «Δαίδαλος».
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ 348 ΜΤΑ
H 348 MTA είναι μία από τις αρχαιότερες και ιστορικές Μοίρες της Π.Α. και η μοναδική σε ρόλο Τακτικής Αναγνώρισης.
Συγκροτήθηκε αρχικά ως Σμήνος στις 26 Νοεμβρίου του 1953, στην 112 Πτέρυγα Μάχης (Ελευσίνα) με αεροσκάφη F-84G. Οι αποστολές αναγνώρισης εκτελούνταν με τις φωτομηχανές κατακόρυφης σάρωσης τοποθετημένες στο εμπρός τμήμα της αριστερής δεξαμενής καυσίμου στο ακροπτερύγιο.
Στις 5 Ιουλίου του 1954, το Σμήνος μεταστάθμευσε στο αεροδρόμιο της Λάρισας.
Στις 5 Μαΐου του 1955, το Σμήνος οργανώθηκε σε Μοίρα, ενώ με την απόσυρση των F-84G άρχισε η παραλαβή των αεροσκαφών RT-33A.
Στις 6 Αυγούστου του 1956, εκτελείται η πρώτη αποστολή με το νεοαποκτηθέν αεροσκάφος RF-84F Thunderflash. Τα νέα αεροσκάφη ήταν εξοπλισμένα με τρεις φωτομηχανές στο ρύγχος για ημερήσιες αποστολές αναγνώρισης. Παράλληλα, άρχισε η σταδιακή απόσυρση των RT-33A, η οποία ολοκληρώθηκε το 1957.
Στις 3 Νοεμβρίου του 1978, το πρώτο Recce Phantom με s/n 77-1761 (το πρώτο από τα συνολικά 8 νέα αεροσκάφη) προσγειώνεται στον διάδρομο της Λάρισας.
Στις 29 Μαρτίου του 1991, τα αξιόπιστα RF-84F αποσύρονται από την ενεργό δράση, αφού υπηρέτησαν επάξια στους ελληνικούς ουρανούς για 35 ολόκληρα χρόνια.
Το Μάιο του 1993, άρχισε η παραλαβή 27 αεροσκαφών RF-4E από τη Γερμανική Αεροπορία προκειμένου να αυξηθεί ο στόλος της Μοίρας. Η παραλαβή των αεροσκαφών ολοκληρώθηκε τον Ιούλιο του 1994. Είκοσι αεροσκάφη εντάχθηκαν στη δύναμη της Μοίρας, ενώ τα υπόλοιπα χρησιμοποιήθηκαν ως πηγή ανταλλακτικών για την υποστήριξη του τύπου.
Δείτε βίντεο από την τελευταία προσγείωση των Phantom
Δείτε το επετειακό βίντεο που δημιουργήθηκε για τη απόσυρση των θρυλικών ελικοπτέρων
Δείτε φωτογραφίες από την τελετή:
Ρεπορτάζ: Απόστολος Ράιδος / Φωτό – video: onlarissa.gr
ΠΗΓΗ onlarissa
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου