«Ένας άξιος μαραγκός που κατέχει καλά τη δουλειά του και
πιστεύει σ' αυτήν είναι πολύ πιο ολοκληρωμένος και αξιοσέβαστος άνθρωπος
από έναν κούφο πρύτανη ή έναν κακό πρωθυπουργό», γράφει ο Γιώργος Θεοτοκάς στο βιβλίο «Στοχασμοί και Θέσεις» (σ.σ. δωδέκατο κατά σειρά κείμενο στο link από τον επίσημο ιστότοπο των σχολικών διαδραστικών βιβλίων).
Πρόκειται για το κείμενο που δόθηκε ...περίπου την Τρίτη στους
διαγωνιζόμενους των ΕΠΑΛ στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. Περίπου
-διότι δεν περιλαμβανόταν στη φράση το απόσπασμα «κουφό πρύτανη ή έναν
κακό πρωθυπουργό».
Αυτή είναι η εκδοχή που δόθηκε στους μαθητές:
«Να είσαι αυτό που είσαι. τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο. Ακουσέ με. ένας άξιος μαραγκός που κατέχει καλά τη δουλειά του και πιστεύει σ' αυτήν είναι πολύ πιο ολοκληρωμένος και αξιοσέβαστος άνθρωπος από έναν κακό επιστήμονα».
Κάποιος λοιπόν αφαίρεσε από το κείμενο το σημείο που αναφέρεται στον κουφό πρύτανη και τον κακό πρωθυπουργό και το αντικατέστησε από το πιο ήπιο... «κακό επιστήμονα».
Κάτω από το κείμενο, έγραφε:
Γιώργος Θεοτοκάς
«Πολιτικά κείμενα»
Ο Γιώργος Θεοτοκάς είναι ένας από τους μεγαλύτερους διανοητές της γενιάς του ’30. Το βιβλίο «Στοχασμοί και Θέσεις» δημοσιεύτηκε το 1956 και το κείμενο αφορά τις παραινέσεις ενός πατέρα στον 20χρονο γιο του. Ο πατέρας βλέπει τον γιό του να μεγαλώνει να ψηλώνει και να ωριμάζει. Διαβάστε αποσπάσματα:
Το κείμενο λοιπόν ξεκινάει ως εξής:
«Αγαπημένο μου παιδί. Ξαφνικά ψήλωσες, ωρίμασες. Παρατήρησες άραγε κι εσύ ότι η σχέση μας άλλαξε τον τελευταίο καιρό; Τώρα μου φαίνεται πως δεν έχεις πια το ίδιο κέφι να βρεθούμε μόνοι μας και να τα πούμε με τις ώρες».
Οι ερωτήσεις επί του κειμένου ήταν οι παρακάτω:
1. Ποια διαφορά διακρίνει ο πατέρας στη στάση του γιου απέναντί του τώρα, που τελειώνει η εφηβεία του, σε σχέση με τη στάση που είχε στην αρχή της εφηβείας του; Πού αποδίδει τη διαφορά αυτή;
2. Πότε πιστεύει ο πατέρας ότι θα ομαλοποιηθούν οι σχέσεις του με το γιο του; Αν καταφέρει ο δεύτερος να επιτύχει τι;
3. Ποιες είναι οι συμβουλές που δίνει ο πατέρας στο γιο του και ποιους τομείς της ζωής αφορούν κυρίως; Να τις αξιολογήσετε, αφού βάλετε τον εαυτό σας στη θέση του γιου.
Ποιος λοιπόν έβγαλε την επίμαχη φράση και γιατί;
«Τώρα που αποκαλύπτεται δεν πρέπει κάποιος/οι να παραιτηθεί/ούν;» διερωτώνται τα ΝΕΑ σε ρεπορτάζ τους με το οποίο καταγγέλλουν αλλοίωση του αυθεντικού κειμένου του Θεοτοκά στο μάθημα της γλώσσας «προκειμένου να μην δημιουργηθούν δυσάρεστοι συνειρμοί για τον κ. Τσίπρα».
Αυτή είναι η εκδοχή που δόθηκε στους μαθητές:
«Να είσαι αυτό που είσαι. τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο. Ακουσέ με. ένας άξιος μαραγκός που κατέχει καλά τη δουλειά του και πιστεύει σ' αυτήν είναι πολύ πιο ολοκληρωμένος και αξιοσέβαστος άνθρωπος από έναν κακό επιστήμονα».
Κάποιος λοιπόν αφαίρεσε από το κείμενο το σημείο που αναφέρεται στον κουφό πρύτανη και τον κακό πρωθυπουργό και το αντικατέστησε από το πιο ήπιο... «κακό επιστήμονα».
Κάτω από το κείμενο, έγραφε:
Γιώργος Θεοτοκάς
«Πολιτικά κείμενα»
Ο Γιώργος Θεοτοκάς είναι ένας από τους μεγαλύτερους διανοητές της γενιάς του ’30. Το βιβλίο «Στοχασμοί και Θέσεις» δημοσιεύτηκε το 1956 και το κείμενο αφορά τις παραινέσεις ενός πατέρα στον 20χρονο γιο του. Ο πατέρας βλέπει τον γιό του να μεγαλώνει να ψηλώνει και να ωριμάζει. Διαβάστε αποσπάσματα:
Απόσπασμα 1
Απόσπασμα 2
Απόσπασμα 3
Το κείμενο λοιπόν ξεκινάει ως εξής:
«Αγαπημένο μου παιδί. Ξαφνικά ψήλωσες, ωρίμασες. Παρατήρησες άραγε κι εσύ ότι η σχέση μας άλλαξε τον τελευταίο καιρό; Τώρα μου φαίνεται πως δεν έχεις πια το ίδιο κέφι να βρεθούμε μόνοι μας και να τα πούμε με τις ώρες».
Οι ερωτήσεις επί του κειμένου ήταν οι παρακάτω:
1. Ποια διαφορά διακρίνει ο πατέρας στη στάση του γιου απέναντί του τώρα, που τελειώνει η εφηβεία του, σε σχέση με τη στάση που είχε στην αρχή της εφηβείας του; Πού αποδίδει τη διαφορά αυτή;
2. Πότε πιστεύει ο πατέρας ότι θα ομαλοποιηθούν οι σχέσεις του με το γιο του; Αν καταφέρει ο δεύτερος να επιτύχει τι;
3. Ποιες είναι οι συμβουλές που δίνει ο πατέρας στο γιο του και ποιους τομείς της ζωής αφορούν κυρίως; Να τις αξιολογήσετε, αφού βάλετε τον εαυτό σας στη θέση του γιου.
Ποιος λοιπόν έβγαλε την επίμαχη φράση και γιατί;
«Τώρα που αποκαλύπτεται δεν πρέπει κάποιος/οι να παραιτηθεί/ούν;» διερωτώνται τα ΝΕΑ σε ρεπορτάζ τους με το οποίο καταγγέλλουν αλλοίωση του αυθεντικού κειμένου του Θεοτοκά στο μάθημα της γλώσσας «προκειμένου να μην δημιουργηθούν δυσάρεστοι συνειρμοί για τον κ. Τσίπρα».
Το υπουργείο Παιδείας από την άλλη, κάνει λόγο για πάγια
τακτική και ουσιαστικά υπενθυμίζει ότι τα αποσπάσματα που εξετάζονται οι
υποψήφιοι είναι τις περισσότερες φορές, διασκευές και ως εκ τούτου,
σχεδόν κάθε χρόνο παραφράζονται λέξεις ή φράσεις.
Με αφορμή σημερινό δημοσίευμα απογευματινής εφημερίδας που αναπαράγεται και από ορισμένες ιστοσελίδες, σχετικά με τη διασκευή του κειμένου που δόθηκε στους υποψηφίους των ΕΠΑΛ κατά την εξέταση του μαθήματος της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων υποψηφίων Επαγγελματικών Λυκείων, αναφέρει:
«Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία για την πανελλαδική εξέταση στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας τα κείμενα που επιλέγονται μπορούν να διασκευάζονται για τις ανάγκες της εξέτασης, κάτι που συνιστά πάγια τακτική.
Τα κείμενα προσαρμόζονται λεξιλογικά και δομικά, έτσι ώστε να διευκολύνουν την διατύπωση κατάλληλων επιμέρους ερωτημάτων (περιεχομένου, οργάνωσης του κειμένου κ.λ.π) ώστε να ανταποκρίνονται στα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα του προγράμματος σπουδών της Νεοελληνικής Γλώσσας.
Συνεπώς, είναι εντελώς αβάσιμη η πληροφορία ότι συμβαίνει για πρώτη φορά διασκευή κειμένου».
Για αβάσιμη πληροφορία κάνει λόγο η Εξεταστική επιτροπή
Με αφορμή σημερινό δημοσίευμα απογευματινής εφημερίδας που αναπαράγεται και από ορισμένες ιστοσελίδες, σχετικά με τη διασκευή του κειμένου που δόθηκε στους υποψηφίους των ΕΠΑΛ κατά την εξέταση του μαθήματος της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων υποψηφίων Επαγγελματικών Λυκείων, αναφέρει:
«Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία για την πανελλαδική εξέταση στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας τα κείμενα που επιλέγονται μπορούν να διασκευάζονται για τις ανάγκες της εξέτασης, κάτι που συνιστά πάγια τακτική.
Τα κείμενα προσαρμόζονται λεξιλογικά και δομικά, έτσι ώστε να διευκολύνουν την διατύπωση κατάλληλων επιμέρους ερωτημάτων (περιεχομένου, οργάνωσης του κειμένου κ.λ.π) ώστε να ανταποκρίνονται στα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα του προγράμματος σπουδών της Νεοελληνικής Γλώσσας.
Συνεπώς, είναι εντελώς αβάσιμη η πληροφορία ότι συμβαίνει για πρώτη φορά διασκευή κειμένου».
ΠΗΓΗ cnn.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου