Κώστας Σαρικάς
Στόχος του ΓΕΣ είναι η όσο το δυνατό καλύτερη αξιοποίηση των NH-90 ειδικά από τη νεοσύστατη Διοίκηση Ειδικού Πολέμου.
Μπορεί κατά τη χθεσινή επίδειξη των Στελεχών Ειδικών Επιχειρήσεων στο Μεγάλο Πεύκο ενώπιον του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη να αναδείχθηκαν για μια ακόμη φορά οι μεγάλες δυνατότητες των ελικοπτέρων NH-90 όμως το πρόβλημα που ταλανίζει την Αεροπορία Στρατού και το ΓΕΣ γενικότερα με τις πολύ χαμηλές διαθεσιμότητες των Γαλλικών ελικοπτέρων παραμένει ένα από τα σημαντικότερα ‘’αγκάθια’’ που αντιμετωπίζει το Στρατιωτικό Επιτελείο. Την ώρα μάλιστα που 20 χρόνια έπειτα από την απόκτηση των πρώτων NH-90 η Αεροπορία Στρατού εξακολουθεί να παραλαμβάνει ελικόπτερα.
Το δέκατο πέμπτο από τα συνολικά 20 του προγράμματος προσγειώθηκε τον περασμένο Νοέμβριο στην Βάση της Αεροπορίας Στρατού στα Μέγαρα ενώ έως τα τέλη του 2023 αναμένεται να παραληφθούν ακόμη δύο με προοπτική να κλείσει το πρόγραμμα εντός του 2024.Παρά όμως το γεγονός ότι ήδη η ΑΣ διαθέτει στον στόλο της δεκαπέντε ελικόπτερα NH-90 τα οποία έχουν ‘’γράψει’’ ελάχιστες ή και καθόλου πτητικές ώρες οι διαθεσιμότητες εξακολουθούν να παραμένουν σε δραματικά χαμηλά επίπεδα εξαιτίας της έλλειψης ανταλλακτικών καθώς η υποστήριξη των ελικοπτέρων από την πρώτη μέρα παράδοσης είναι από ελλιπής έως ανύπαρκτη. Χαρακτηριστικό είναι ότι ακόμα και τα ελικόπτερα που παραδίδονται τώρα φτάνουν στην Ελλάδα με περιορισμένο αριθμό ανταλλακτικών.
Την ίδια ώρα τα ελάχιστα διαθέσιμα NH-90 εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται κατά κύριο λόγο όχι στην εκπαίδευση των Μονάδων Ειδικών Επιχειρήσεων ή σε άλλες εκπαιδευτικές δραστηριότητες για τις οποίες αποκτήθηκαν αλλά σε αεροδιακομιδές από τα νησιά του Αιγαίου αλλά και σε μεταφορές. Ενδεικτικό είναι ότι το τριήμερο του Πάσχα τα NH-90 «έγραψαν» σχεδόν 20 ώρες πτήσης πάνω από το Αρχιπέλαγος για αεροδιακομιδές ασθενών από μικρά νησιά του Αιγαίου. Καθώς οι γιατροί του ΕΚΑΒ αρνούνται επικαλούμενοι λόγους ασφάλειας να πετάξουν με τα ελικόπτερα του ΕΚΑΒ με αποτέλεσμα τα χρησιμοποιούνται στρατιωτικά ελικόπτερα NH-90, Chinook και Αegean Hawk όταν απαιτηθεί αεροδιακομιδή.
Παρά το γεγονός ότι η σύμβαση υποστήριξης των NH-90 συνολικού ύψους 50 εκ ευρώ έχει εγκριθεί από τον Οκτώβριο του 2021 η εφαρμογή της η οποία θα διασφαλίσει συνεχή ροή ανταλλακτικών δεν έχει προχωρήσει με αποτέλεσμα οι διαθεσιμότητες των NH-90 να παραμένουν εξαιρετικά περιορισμένες. Έτσι το ΓΕΣ σε μια προσπάθεια να βρει λύσεις φαίνεται ότι αναζητά και άλλους τρόπους υποστήριξης των πανίσχυρων μεν αλλά πολύπαθων δε ελικοπτέρων. Σύμφωνα με πληροφορίες του Newpost το Στρατιωτικό Επιτελείο έχει ήδη απευθυνθεί στην Αυστραλία η οποία απέκτησε σχεδόν ταυτόχρονα με την Ελλάδα το 2004 συνολικά 41 ίδια ελικόπτερα τα οποία όμως αποφασίστηκε να αποσυρθούν λόγω ανάλογων προβλημάτων υποστήριξης. Στόχος να διερευνηθεί το ενδεχόμενο απόκτησης στοκ ανταλλακτικών προκειμένου να ενισχυθούν οι διαθεσιμότητες των Ελληνικών NH-90. Ήδη οι Αυστραλοί έχουν άλλωστε αποφασίσει την αντικατάσταση των ΝΗ-90 με καινούργια Αμερικανικά UH-60M τα οποία άλλωστε είχαν βρεθεί στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος τους όταν τελικά κατέληξαν στα NH-90. Εκτός όμως από τους Αυστραλούς απόφαση για ακύρωση του προγράμματος απόκτησης ελικοπτέρων ΝΗ-90 έχουν πάρει και οι Νορβηγοί ζητώντας μάλιστα και αποζημίωση από την κατασκευάστρια εταιρεία ενώ ανάλογη απόφαση φέρεται να έχει λάβει και το Βέλγιο.
Στόχος του ΓΕΣ είναι η όσο το δυνατό καλύτερη αξιοποίηση των NH-90 ειδικά από τη νεοσύστατη Διοίκηση Ειδικού Πολέμου. Θα αποτελέσουν μαζί με τα Chinook τα βασικά εναέρια μεταφορικά μέσο των Μονάδων Ειδικών Επιχειρήσεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι μέσα σε μόλις μιάμιση ώρα ένα NH-90 μπορεί να μεταφέρει κομάντος από την Αττική στο σύμπλεγμα του Καστελόριζου. Τα Γαλλικά ελικόπτερα διαθέτουν τεράστιες δυνατότητες τις οποίες θέλουν να αξιοποιήσουν οι Μονάδες Ειδικών Επιχειρήσεων για να κάνουν τη διαφορά σε ένα δύσκολο θέατρο επιχειρήσεων όπως αυτό του Αιγαίου με τα χιλιάδες διάσπαρτα νησιά, νησίδες και βράχους. Με ταχύτητα που ξεπερνά τους 160 κόμβους μπορούν να μεταφέρουν σε οποιοδήποτε ακριτικό νησί από τις βάσεις των Μονάδων Ειδικών Επιχειρήσεων στην Αττική ομάδα 20 κομάντος μέσα σε ελάχιστο χρόνο.
Εναλλακτικά έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν φορτίο τεσσάρων τόνων εντός της ατράκτου. Διαθέτουν προηγμένο σύστημα αυτοπροστασίας, σύστημα προειδοποίησης λέιζερ, σύστημα εντοπισμού εκτόξευσης βλημάτων και σύστημα εκτόξευσης θερμοβολίδων (flares) και αερόφυλλων(chaffs).Με δύο πανίσχυρους κινητήρες τα Γαλλικά πετούν με απόλυτη αξιοπιστία ημέρα και νύχτα ακόμα και κάτω από τις πλέον αντίξοες καιρικές συνθήκες.
ΠΗΓΗ newpost
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου