Τρίτη 3 Οκτωβρίου 2023

«Γολγοθάς» χωρίς τέλος για τα ελικόπτερα ΝΗ-90-Νέες καθυστερήσεις στις παραδόσεις και χαμηλές διαθεσιμότητες


Σχεδόν ένα χρόνο μετά την παραλαβή από την Αεροπορία Στρατού του 15ου από τα συνολικά 20 ελικόπτερα ΝΗ-90 και 20 χρόνια έπειτα από την υπογραφή της σχετικής Σύμβασης ο ‘’Γολγοθάς’’ του Στρατιωτικού Επιτελείου μοιάζει σα να μην έχει τέλος.

Κώστας Σαρικάς

Σχεδόν ένα χρόνο μετά την παραλαβή από την Αεροπορία Στρατού του 15ου από τα συνολικά 20 ελικόπτερα ΝΗ-90 και 20 χρόνια έπειτα από την υπογραφή της σχετικής Σύμβασης ο ‘’Γολγοθάς’’ του Στρατιωτικού Επιτελείου μοιάζει σα να μην έχει τέλος.

Και ενώ ήδη έπρεπε να είχαν παραδοθεί από την κατασκευάστρια εταιρεία τουλάχιστον ακόμη δύο ελικόπτερα παρατηρούνται και πάλι μεγάλες καθυστερήσεις στην τήρηση του χρονοδιαγράμματος. Τον Απρίλιο του 2021 η 6η Τροποποίηση της αρχικής Σύμβασης η οποία υπογράφηκε το 2003 μεταξύ της NH Industries και της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων έφερε ικανοποίηση στο ΓΕΣ και στην Αεροπορία Στρατού αλλά και αισιοδοξία ότι επιτέλους θα ολοκληρωθεί η προβληματική εξέλιξη του προγράμματος στόλος η συνέχεια δεν ήταν η αναμενόμενη.

Την περασμένη εβδομάδα πραγματοποιήθηκε μια ακόμη συνάντηση του Στρατιωτικού Επιτελείου με τους εκπροσώπους της κατασκευάστριας εταιρείας. Σύμφωνα με πληροφορίες του Newpost η παράδοση του 16ου ελικοπτέρου μετατίθεται για τον Δεκέμβριο του 2023 και του 17ου για τον Φεβρουάριο του 2024 ενώ παραμένει ερώτημα πότε θα παραδοθούν στην Αεροπορία Στρατού τα τρία τελευταία ΝΗ-90.

Η αρχική Σύμβαση προέβλεπε ότι και τα 20 ελικόπτερα-16 Μεταφορικά, 4 Ειδικών Επιχειρήσεων και επιπλέον τέσσερις υγειονομικές συλλογές μετατροπής ισάριθμων NH-90 σε Medevac για μεταφορά τραυματιών- θα είχαν παραδοθεί έως τα τέλη του 2009. Ενώ το κόστος τους άγγιξε τα 657 εκ δολάρια. Τα τεχνικά προβλήματα που προέκυψαν ήδη από τις δοκιμές παραλαβής του πρώτου ελικοπτέρου προκάλεσαν από την αρχή μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίηση του προγράμματος.

Η πρώτη τροποποίηση της Σύμβασης ήρθε το 2010 με την εταιρεία να καταβάλλει αποζημιώσεις . Με τις καθυστερήσεις να συνεχίζονται αλλά και τα προβλήματα τεχνικής υποστήριξης για τα ελικόπτερα τα οποία ήδη είχαν παραληφθεί το 2015 αποφασίζεται από την ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας να μην παραληφθεί το 12οελικόπτερο, να σταματήσει η καταβολή των δόσεων και ενώ είχε αποπληρωθεί το 70% του συνολικού ποσού και δεν θα υπογραφεί η Σύμβαση για την υποστήριξη των ελικοπτέρων ύψους 75 εκ η οποία είχε εγκριθεί από το Κοινοβούλιο τον προηγούμενο χρόνο. Τελικά αποφασίζεται η συνέχιση υλοποίησης της Σύμβασης και παραλαμβάνονται τρία ελικόπτερα έως τα τέλη του 2017.

Χωρίς όμως να υποστηρίζονται τεχνικά με αποτέλεσμα σχεδόν όλα να παραμένουν καθηλωμένα. Το Οκτώβριο του 2021 εγκρίνεται τελικά από το Κοινοβούλιο η Σύμβαση Τεχνικής Υποστήριξης για να υπογραφεί τον Νοέμβριο του 2022 Σύμβαση η οποία όμως αφορά περιορισμένη ροή ανταλλακτικών και όχι σε μεγάλα συστήματα του ελικοπτέρου με αποτέλεσμα οι διαθεσιμότητες να παραμένουν εξαιρετικά χαμηλές. Από τις συνολικά 14 χώρες που έχουν επιλέξει το NH-90 σε όλες του τις εκδόσεις ήδη Αυστραλία, Βέλγιο, Σουηδία και η Νορβηγία έχουν αποφασίσει πρόωρη απόσυρση τους και αντικατάσταση από άλλους τύπους ελικοπτέρων.

Παρά τις μεγάλες δυνατότητες των ελικοπτέρων NH-90 οι χαμηλές διαθεσιμότητες των Γαλλικών ελικοπτέρων αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα ‘’αγκάθια’’ που αντιμετωπίζει το Στρατιωτικό Επιτελείο. Τα δεκαπέντε ελικόπτερα NH-90 έχουν ‘’γράψει’’ ελάχιστες ή και καθόλου πτητικές ώρες.

Και σα να μην έφτανε αυτό τα ελάχιστα διαθέσιμα NH-90εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται κατά κύριο λόγο όχι στην εκπαίδευση των Μονάδων Ειδικών Επιχειρήσεων ή σε άλλες εκπαιδευτικές δραστηριότητες για τις οποίες αποκτήθηκαν αλλά σε αεροδιακομιδές από τα νησιά του Αιγαίου αλλά και σε μεταφορές. Ενδεικτικό είναι ότι το τριήμερο του περασμένου Πάσχα τα NH-90 «έγραψαν» σχεδόν 20 ώρες πτήσης πάνω από το Αρχιπέλαγος για αεροδιακομιδές ασθενών από μικρά νησιά του Αιγαίου. Το ΓΕΣ σε μια προσπάθεια να βρει λύσεις φαίνεται ότι αναζητά και άλλους τρόπους υποστήριξης των πανίσχυρων μεν αλλά πολύπαθων δε ελικοπτέρων και απευθύνεται στις χώρες που τα αποσύρουν.

 ΠΗΓΗ https://newpost.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου