Αποκαθίσταται λίγο λίγο η τοιχογραφία «κροκοσυλλέκτριες» από το κτήριο της Ξεστής ΙΙΙ του Ακρωτηρίου Θήρας. |
Εδώ και
σαράντα χρόνια συντηρούνται οι περίφημες «κροκοσυλλέκτριες» και οι άλλες
τοιχογραφίες του τριώροφου κτηρίου, της γνωστής ως Ξεστής ΙΙΙ, που είχε
σκεπάσει προστατευτικά η ηφαιστειακή τέφρα στο Ακρωτήρι της Θήρας. Το
κτήριο αυτό με τα 14 δωμάτια σε κάθε όροφο ήταν όλο τοιχογραφημένο.
Οι
«κροκοσυλλέκτριες» κοσμούσαν τον ανατολικό τοίχο του δωματίου 3Α του
πρώτου ορόφου του κτηρίου και αποτελούσαν μία θεματική ενότητα με την
τοιχογραφία της Πότνιας Θηρών που ήταν στον ίδιο χώρο. Στους άνω ορόφους
των κτηρίων του προϊστορικού αυτού οικισμού βρίσκονταν τα σημαντικότερα
δώματα, ενώ το συγκεκριμένο θεωρείται το μόνο δημόσιο ιερό του
οικισμού.
Η συντήρηση
της διάσημης αυτής τοιχογραφίας βρίσκεται τώρα λίγο πριν από την
ολοκλήρωσή της. Η ανασύνθεσή της από χιλιάδες μικροσκοπικά κομματάκια
υπήρξε έργο τεράστιο, όπως αναγνωρίστηκε προχθές και από το Κεντρικό
Αρχαιολογικό Συμβούλιο, το οποίο γνωμοδότησε θετικά για τη συνέχιση των
εργασιών αποκατάστασης της αρχαίας αυτής νωπογραφίας, που θα
περιλαμβάνει καθαρισμούς των επιφανειών, στερέωση των κονιαμάτων,
συγκόλληση των γειτονικών σπαραγμάτων στα σημεία επαφής, σχεδιαστική
αναπαραγωγή του θέματος της σύνθεσης για τη διευκόλυνση των εργασιών
ανασύστασης της τοιχογραφίας, εντατική ανεύρεση επαφών μεταξύ μεγάλων
ενοτήτων και μικρότερων εναπομεινάντων σπαραγμάτων και τοποθέτηση κάθε
σύνθεσης σε νέο υποστήριγμα.
Φασματοσκοπική μέθοδος
Τα χρώματα
που έχουν χρησιμοποιηθεί για τις τοιχογραφίες της Ξεστής ΙΙΙ είναι είτε
ορυκτά, όπως το σκούρο κόκκινο, που έχει μεγάλη περιεκτικότητα σε
σίδηρο, είτε τεχνητά, όπως το γαλάζιο, το οποίο ήταν πυρίτιο με οξείδια
χαλκού και ασβεστίου. Με τη φασματοσκοπική μέθοδο οι επιστήμονες
ανακάλυψαν ότι το ιώδες χρώμα που βρίσκεται σε λεπτομέρειες της
τοιχογραφικής σύνθεσης με τις «κροκοσυλλέκτριες» είναι πορφύρα, κάτι που
αποδεικνύει το υψηλό επίπεδο τεχνογνωσίας και πολιτισμού της Θήρας κατά
τον 17ο αιώνα π.Χ.
Στη
συγκεκριμένη τοιχογραφία απεικονίζονται δύο γυναίκες (η μία μεγαλύτερη
από την άλλη) που ασχολούνται με την περισυλλογή του κρόκου (πιθανώς του
Crocus Sativus) ο οποίος ευδοκιμεί μέχρι σήμερα στα νησιά των Κυκλάδων
και στην ηπειρωτική Ελλάδα. Η μεγαλύτερη σε ηλικία κρατάει καλάθι στο
ένα χέρι και με το άλλο μαζεύει τον ανθό, ενώ η νεώτερη που
απεικονίζεται με ξυρισμένο (μπλε) κεφάλι θεωρείται μαθητευόμενη στην
εργασία αυτή. Η μεγαλύτερη, χτενισμένη στα πρότυπα της εποχής και
ντυμένη με διαφανή χιτώνα που αφήνει γυμνό το στήθος με κοσμήματα στο
λαιμό, στα χέρια και μπλε διάδημα στο μέτωπο, εικάζεται πως είναι ιέρεια
της θεότητας Πότνια Θηρών.
Η
αποκατάσταση των τοιχογραφιών της Θήρας προχωράει παράλληλα με τη μελέτη
ενός πολιτισμού τον οποίο οι επιστήμονες ανιχνεύουν μέσα από τις
στάχτες μιας μεγάλης καταστροφής.
ΠΗΓΗ erroso
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου