«Ρόδος: Ένα
ελληνικό νησί στις πόρτες της Ανατολής», είναι η νέα μεγάλη έκθεση του
Μουσείου του Λούβρου που ανοίγει σήμερα, Παρασκευή, τις πύλες της για το
κοινό, και θα διαρκέσει έως τις 9 Φεβρουαρίου του 2015.
Σε μπλε
φόντο, η μεγάλων διαστάσεων αφίσα στην πρόσοψη του μουσείου, με το
απείρου κάλλους μυκηναϊκό ρυτό, κωνικό αγγείο για χοές, προσκαλεί τους
Παριζιάνους για μια πρωτόγνωρη εμπειρία.
«Θελήσαμε
να προσελκύσουμε το κοινό μας να ανακαλύψει μια άγνωστη για τους
πολλούς αρχαιολογική περιπέτεια, που ξεκίνησε τον 19ο αιώνα», δήλωσε
στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων η γαλλίδα έφορος του Λούβρου,
ειδικευμένη στα ελληνικά κεραμικά και υπεύθυνη για την έκθεση, Αν
Κουλιέ.
«Θελήσαμε
να δώσουμε στο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη Ρόδο, σταυροδρόμι των
πολιτισμών και γη των συναλλαγών, όπου απ' όλες τις γωνιές του κόσμου,
έφθαναν τα πάντα στο νησί αυτό. Να δείξουμε, επίσης, τους επηρεασμούς
που δέχθηκε ο ροδιακός πολιτισμός», πρόσθεσε η κ. Κουλιέ.
«Η
ιδιαίτερη σημασία που έχει δοθεί στην έκθεση, οφείλεται στο ότι για
πρώτη φορά οργανώνεται παγκοσμίως μια έκθεση αποκλειστικά για τη Ρόδο,
για την υλοποίηση της οποίας συνεργάσθηκαν τέσσερα ευρωπαϊκά μουσεία», εξηγεί από πλευράς της, η ελληνίδα επίτιμος διευθύντρια Αρχαιοτήτων του Μουσείου της Ρόδου Μελίνα Φιλήμονος.
Τα μουσεία
που συμμετέχουν είναι: το Βρετανικό Μουσείο με 80 αρχαιολογικά ευρήματα,
το μουσείο της Κοπεγχάγης με 30 ευρήματα, το Λούβρο με 120, και το
μουσείο της Ρόδου με 150.
Στόχος της
διοργάνωσης είναι να παρουσιάσει και ν’ αναδείξει σπάνια έργα τέχνης,
αρχαιολογικούς θησαυρούς που προέρχονται από διαφορετικές φάσεις της
μακραίωνης ιστορίας του νησιού. Κι όπως σημειώνουν οι Γάλλοι
διοργανωτές, μπορεί η Ρόδος να είναι ιδιαιτέρως γνωστή για τον Κολοσσό
(κατά τον 3ο αι. π.Χ.), ένα από τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου, ή
για τους Ιππότες του Αγίου Ιωάννη στον Μεσαίωνα, ωστόσο αποτέλεσε
κεντρικό κόμβο εμπορίου ανάμεσα στο Αιγαίο και την Ανατολή από την
αρχαιότητα.
Η ενότητα
«Ιστορία των ανασκαφών στη Ρόδο, μια Ευρωπαϊκή Ιστορία» περιλαμβάνει,
μεταξύ άλλων, κοσμήματα και κεραμική από πρόσφατες ελληνικές ανασκαφές
μυκηναϊκών τάφων στην Πυλώνα, ευρήματα από τις ανασκαφές Δανών
αρχαιολόγων στο ιερό της Αθηνάς στη Λίνδο, αμφορείς από τις ιταλικές
ανασκαφές στην Ιαλυσό, κ.ά.
Στη δεύτερη
ενότητα, με τίτλο «Η Ρόδος τόπος ανταλλαγών στην Ανατολική Μεσόγειο»,
εξετάζεται ο κομβικός ρόλος του νησιού λόγω της γεωγραφικής θέσης του
στη διάδοση στοιχείων από τους μεγάλους πολιτισμούς της Εγγύς Ανατολής.
Παρουσιάζονται αιγυπτιακά ειδώλια από τα ιερά της Λίνδου, της Ιαλυσού
και της Καμείρου.
Η τρίτη και
τελευταία ενότητα εστιάζει στα ροδιακά εργαστήρια κεραμικής και
μικροτεχνίας με πληθώρα αντικειμένων, όπως ειδώλια από φαγεντιανή με
αιγυπτιακές επιρροές, γυάλινους μεγεθυντικούς φακούς, κ.ά.
Ο χρονολογικός ορίζοντας της έκθεσης καλύπτει μια χιλιετία, από τον 15ο έως τον 5ο αιώνα π.Χ.
«Πρόκειται, δηλαδή» εξηγεί η κ. Φιλήμονος, «για
τη μυκηναϊκή περίοδο, την ύστερη εποχή του χαλκού, τη γεωμετρική και
την αρχαϊκή περίοδο. Στις τελευταίες αυτές περιόδους, η Ρόδος ήταν
χωρισμένη σε τρεις πόλεις- κράτη: Τη Λίνδο, την Ιαλυσό και την Κάμειρο.
Με την έκθεση δίνεται η ιστορία των ευρημάτων των ανασκαφών πριν από την
ίδρυση της σημερινής πόλης της Ρόδου».
Η έκθεση
ευρίσκεται στην πτέρυγα «Ρισελιέ» του Λούβρου, στη δε παρουσίαση των
ευρημάτων η έφορος Αν Κουλιέ, έχει δώσει ιδιαίτερη σημασία σε αυτά που
μαρτυρούν τους επηρεασμούς της Ανατολής και δείχνουν τη Ρόδο ως
σταυροδρόμι ανάμεσα σε Ελλάδα και Ανατολή. «Η άποψη αυτή είναι πολύ σημαντική για μας», εξήγησε η κ. Κουλιέ.
«Γι' αυτό
και σκηνογραφικά αποφάσισα να τοποθετήσω στο κέντρο της αίθουσας μια
μεγάλη βιτρίνα- εκθετήριο, ορατή από την είσοδο. Τα ευρήματα που
εκτίθενται στη βιτρίνα αυτή, προέρχονται από την Αίγυπτο, τη Συρία, την
Παλαιστίνη, από την αρμενική πόλη Ουραρτού, από το βασίλειο των
Αχαιμενιδών στην Περσία σημερινό Ιράν, από την Ερυθρά θάλασσα».
Ανάμεσά τους και κοσμήματα εξαιρετικής ομορφιάς από κράμα χρυσού και αργύρου.
Παράλληλα, ένα σύστημα βίντεο δείχνει τον τρόπο με τον οποίο δούλευαν τα μέταλλα αυτά οι τεχνίτες της εποχής.
Για τους αρχαιολόγους, η έκθεση του Λούβρου θεωρείται ότι πρόσφερε «ένα μεγάλο επιστημονικό κέρδος, γιατί δόθηκε η ευκαιρία σε Βρετανούς, Γάλλους και Δανούς να μελετήσουν τα αρχεία της Ρόδου», σημειώνει η κ. Φιλήμονος.
Σημειώνεται ότι οι Βρετανοί προκήρυξαν μια υποτροφία για τη μελέτη των αρχείων και των ημερολογίων του 19ου αιώνα.
Για τη Ρόδο,
το μεγάλο κέρδος είναι ότι θα εκδοθεί ο επιστημονικός κατάλογος με όλα
τα ευρήματα που εκτίθενται, πράγμα σημαντικό, γιατί πολλά από αυτά ήταν
έως τώρα αδημοσίευτα.
Η έκθεση
του Λούβρου, μετά το Παρίσι, έρχεται στη Ρόδο. Η απόφαση ελήφθη σε κατ’
ιδίαν συνάντηση του περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου, Γιώργου Χατζημάρκου με
τον διευθυντή του Μουσείου, Jean-Luc Martinez. Αξίζει να τονιστεί ότι
το 2015 συμπληρώνονται εκατό χρόνια από την έναρξη λειτουργίας του
Αρχαιολογικού Μουσείου της Ρόδου.
Αναμένεται
τώρα και η οριστικοποίηση της ημερομηνίας μεταφοράς και της διάρκειας
της έκθεσης στη Ρόδο, με τον περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου να συζητά για
την παραμονή της, καθ’ όλη τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου. Εφόσον
αυτό επιτευχθεί, θα αποτελέσει το κορυφαίο πολιτιστικό γεγονός για το
νησί της Ρόδου και για ολόκληρη την Ελλάδα, σε ευθεία διασύνδεση και με
το τουριστικό προϊόν της περιοχής.
Χορηγοί που
συνέβαλαν στην υλοποίηση της έκθεσης στο Λούβρο είναι το Ίδρυμα Σταύρος
Νιάρχος, η γαλλική εταιρία Louis Vuitton και η γαλλική φαρμακευτική
IPSEN.
Πηγή: in.gr, Ναυτεμπορική
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου