Του Ν. Λυγερού
Αν εξετάσουμε τη γενοκτονία μέσω του νοητικού σχήματος των Δικαιωμάτων της Ανθρωπότητας τότε θα αντιληφθούμε ότι πρόκειται για την αρχή. Ενώ παραδοσιακά θεωρούμε ότι η γενοκτονία είναι το έσχατο σημείο μιας διαδικασίας, αν εμβαθύνουμε το έργο του Lemkin, συνειδητοποιούμε ότι μας έδωσε με τον όρο γενοκτονία το πρώτο σημείο από το οποίο μπορούμε να χτίσουμε τα Δικαιώματα της Ανθρωπότητας. Διότι η γενοκτονία δείχνει ότι η Ανθρωπότητα έχει το δικαίωμα να μην γενοκτονηθεί. Στη συνέχεια αν ακολουθήσουμε τη διαδικασία διόρθωσης, βλέπουμε ότι η ποινικοποίηση, μπορεί να ερμηνευτεί ως απαγόρευση βαρβαρότητας.
Με αυτόν τον τρόπο, η συγγραφή των βιβλίων ιστορίας είναι η συνέχεια του βιβλίου που έχει την μαύρη σελίδα λόγω της γενοκτονίας. Διότι πρέπει να υπάρχουν και οι επόμενες που θα συνεχίσουν τις προηγούμενες. Και το θέμα της αποκατάστασης ουσιαστικά σημαίνει ότι η Ανθρωπότητα δεν ξεχνά κι έχει το δικαίωμα στη μνήμη. Επίσης αυτό το γεγονός εξηγεί το νοητικό σχήμα ο Χρόνος είναι μαζί μας, τουλάχιστον σε μία από τις πολλαπλές εκδοχές του. Αν συνδυάσουμε όλα αυτά τα συστατικά δεν καταλαβαίνουμε μόνο γιατί οι βάρβαροι δεν θέλουν καν την αναγνώριση της γενοκτονίας αλλά ξέρουμε γιατί πρέπει να τα προστατέψουμε σαν την κόρη οφθαλμού κι ότι βέβαια η διεκδίκηση δεν είναι ποτέ μια εκδίκηση. Τα Δικαιώματα της Ανθρωπότητας σιγά σιγά χτίζονται ακόμα κι αν είναι λίγοι αυτοί που βλέπουν ότι μια μέρα θα εμπλουτίσουν και τη Χάρτα των Ηνωμένων Εθνών που άρχισε με την έννοια της γενοκτονίας χάρη στον Lemkin.
Αν αναλογιστούμε τον κεντρικό ρόλο της Μεσογείου, είναι ενδιαφέρον να τον εξετάσουμε όχι μόνο με τρόπο οριζόντιο, όπως συνηθίζουμε να κάνουμε, λόγω της διαμόρφωσης της θάλασσας, αλλά και μέσω των ιστορικών ανοιγμάτων της, δηλαδή την Κωνσταντινούπολη και του Γιβραλτάρ. Επειδή, λόγω της ύπαρξης μιας οριζόντιας διαχρονικής στρατηγικής, πολλές χώρες έχουν τοποθετηθεί ορθογώνια εστιάζοντας σε κάθετες σχέσεις, λόγω της εγγύτητας. Ωστόσο, όταν ψάχνουμε για καινοτομίες, πρέπει να είμαστε σε θέση να σκεφτούμε διαφορετικά και γι ' αυτό είναι δυνατόν να χρησιμοποιήσουμε την πλάγια σκέψη και να την εντάξουμε μέσα σε ένα πλαίσιο ενός δικτύου. Είναι σαφές ότι η Ελλάδα παίζει ένα ρόλο θεμελιώδη στα Βαλκάνια και είναι το ίδιο για το Μαρόκο στην Αφρική, γεγονός το οποίο επιβεβαιώνεται με τη δημιουργία της Λέσχης της Ατλαντικής Αφρικής στην Dakhla, η οποία αντιπροσωπεύει μια απάντηση αφρικανική στις παγκόσμιες γεωστρατηγικές προκλήσεις. Έτσι, μια προσέγγιση διαγώνια μεταξύ των δύο χωρών μέσω της Μεσογείου παρέχει επίσης ένα άνοιγμα στον Ατλαντικό Ωκεανό. Αυτό μπορεί να σημαίνει την πρακτική συνεργασία τόσο για τους εφοπλιστές όσο και για τα ναυπηγεία. Οι δύο χώρες με τις αντίστοιχες ικανότητές τους μπορούν να δημιουργήσουν διαγώνια συνέργεια, που κινείται όχι μόνο μέσα στο πλαίσιο της σταθεροποίησης των ανοιγμάτων αλλά επίσης σε αυτό της ευρω-μεσογειακής καινοτομίας. Αυτό το νέο στρατηγικό όραμα είναι ικανό να φέρει οικονομικά επενδυτικά σχέδια σε ένα πλαίσιο όπου η αναζήτηση γεφυρών προς το μέλλον αποτελεί ένα θεμελιώδες ακρωτήρι.
Αν εξετάσουμε τη γενοκτονία μέσω του νοητικού σχήματος των Δικαιωμάτων της Ανθρωπότητας τότε θα αντιληφθούμε ότι πρόκειται για την αρχή. Ενώ παραδοσιακά θεωρούμε ότι η γενοκτονία είναι το έσχατο σημείο μιας διαδικασίας, αν εμβαθύνουμε το έργο του Lemkin, συνειδητοποιούμε ότι μας έδωσε με τον όρο γενοκτονία το πρώτο σημείο από το οποίο μπορούμε να χτίσουμε τα Δικαιώματα της Ανθρωπότητας. Διότι η γενοκτονία δείχνει ότι η Ανθρωπότητα έχει το δικαίωμα να μην γενοκτονηθεί. Στη συνέχεια αν ακολουθήσουμε τη διαδικασία διόρθωσης, βλέπουμε ότι η ποινικοποίηση, μπορεί να ερμηνευτεί ως απαγόρευση βαρβαρότητας.
Με αυτόν τον τρόπο, η συγγραφή των βιβλίων ιστορίας είναι η συνέχεια του βιβλίου που έχει την μαύρη σελίδα λόγω της γενοκτονίας. Διότι πρέπει να υπάρχουν και οι επόμενες που θα συνεχίσουν τις προηγούμενες. Και το θέμα της αποκατάστασης ουσιαστικά σημαίνει ότι η Ανθρωπότητα δεν ξεχνά κι έχει το δικαίωμα στη μνήμη. Επίσης αυτό το γεγονός εξηγεί το νοητικό σχήμα ο Χρόνος είναι μαζί μας, τουλάχιστον σε μία από τις πολλαπλές εκδοχές του. Αν συνδυάσουμε όλα αυτά τα συστατικά δεν καταλαβαίνουμε μόνο γιατί οι βάρβαροι δεν θέλουν καν την αναγνώριση της γενοκτονίας αλλά ξέρουμε γιατί πρέπει να τα προστατέψουμε σαν την κόρη οφθαλμού κι ότι βέβαια η διεκδίκηση δεν είναι ποτέ μια εκδίκηση. Τα Δικαιώματα της Ανθρωπότητας σιγά σιγά χτίζονται ακόμα κι αν είναι λίγοι αυτοί που βλέπουν ότι μια μέρα θα εμπλουτίσουν και τη Χάρτα των Ηνωμένων Εθνών που άρχισε με την έννοια της γενοκτονίας χάρη στον Lemkin.
Ελλάδα – Μαρόκο, μια διαγώνια μεσογειακή σχέση
Του Ν. Λυγερού
Μετάφραση από τα γαλλικά Βίκυ Τσατσαμπά
Αν αναλογιστούμε τον κεντρικό ρόλο της Μεσογείου, είναι ενδιαφέρον να τον εξετάσουμε όχι μόνο με τρόπο οριζόντιο, όπως συνηθίζουμε να κάνουμε, λόγω της διαμόρφωσης της θάλασσας, αλλά και μέσω των ιστορικών ανοιγμάτων της, δηλαδή την Κωνσταντινούπολη και του Γιβραλτάρ. Επειδή, λόγω της ύπαρξης μιας οριζόντιας διαχρονικής στρατηγικής, πολλές χώρες έχουν τοποθετηθεί ορθογώνια εστιάζοντας σε κάθετες σχέσεις, λόγω της εγγύτητας. Ωστόσο, όταν ψάχνουμε για καινοτομίες, πρέπει να είμαστε σε θέση να σκεφτούμε διαφορετικά και γι ' αυτό είναι δυνατόν να χρησιμοποιήσουμε την πλάγια σκέψη και να την εντάξουμε μέσα σε ένα πλαίσιο ενός δικτύου. Είναι σαφές ότι η Ελλάδα παίζει ένα ρόλο θεμελιώδη στα Βαλκάνια και είναι το ίδιο για το Μαρόκο στην Αφρική, γεγονός το οποίο επιβεβαιώνεται με τη δημιουργία της Λέσχης της Ατλαντικής Αφρικής στην Dakhla, η οποία αντιπροσωπεύει μια απάντηση αφρικανική στις παγκόσμιες γεωστρατηγικές προκλήσεις. Έτσι, μια προσέγγιση διαγώνια μεταξύ των δύο χωρών μέσω της Μεσογείου παρέχει επίσης ένα άνοιγμα στον Ατλαντικό Ωκεανό. Αυτό μπορεί να σημαίνει την πρακτική συνεργασία τόσο για τους εφοπλιστές όσο και για τα ναυπηγεία. Οι δύο χώρες με τις αντίστοιχες ικανότητές τους μπορούν να δημιουργήσουν διαγώνια συνέργεια, που κινείται όχι μόνο μέσα στο πλαίσιο της σταθεροποίησης των ανοιγμάτων αλλά επίσης σε αυτό της ευρω-μεσογειακής καινοτομίας. Αυτό το νέο στρατηγικό όραμα είναι ικανό να φέρει οικονομικά επενδυτικά σχέδια σε ένα πλαίσιο όπου η αναζήτηση γεφυρών προς το μέλλον αποτελεί ένα θεμελιώδες ακρωτήρι.
Ν. Λυγερός - Πώς να γίνουμε καλοί Χριστιανοί και καλοί μαθητές. Λεμεσός, 26/11/2015
Συνέντευξη του Ν. Λυγερού: "Δικαιώματα της Ανθρωπότητας",
στην εκπομπή ''Καλή σας μέρα". ΡΙΚ 1, 27/11/2015
Συνέντευξη του Ν. Λυγερού: Τρομοκρατία και γεωπολιτικές επιπτώσεις.
Σιλιγάρδος. 26/11/2015
Διάλεξη του Νίκου Λυγερού με θέμα: "Γενοκτονία Ποντίων, Αρμενίων, Ασσυρίων". Αίθουσα Συλλόγου Ελλαδιτών Λεμεσού, Ανεξαρτησίας 1 και Παραλιακού 1ος όροφος.
Πέμπτη 26 Νοεμβρίου 2015
Ν. Λυγερός - Νοημοσύνη των μαθηματικών. Λεμεσός, 26/11/2015
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου