Δεν έχουμε κανένα λόγο να διαφωνήσουμε με τις προθέσεις της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ, όμως
σε λίγο θα μπούμε στον 5ο χρόνο δραστηριότητας των τουρκικών UAV στο Αιγαίο, (από τον Απρίλιο του 2018, οπότε και εισήλθε στο FIR Aθηνών το πρώτο UAV ANKA, εννοείται χωρίς να υποβάλει σχέδιο πτήσης), διαπιστώνουμε όμως ότι η πραγματικότητα, όπως αποτυπώνεται στα στατιστικά στοιχεία, αφενός δεν είναι ευχάριστη και αφετέρου δεν δικαιολογεί άλλες καθυστερήσεις και κυρίως άλλα λόγια.Για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι λοιπόν ας δούμε την πραγματικότητα σε αριθμούς:
ΙΧΝΗ ΤΟΥΡΚΙΚΩΝ UAV ΠΟΥ ΕΙΣΗΛΘΑΝ ΕΝΤΟΣ FIR AΘΗΝΩΝ (2018-22)
2018: 1 (5/4/2018 παρθενική είσοδος τουρκικού UAV εντός FIR Aνατολικά ΡΟΔΟΥ).
2019: 5
2020: 34
2021: 79
2022: 23 (μέχρι 15/2/2022)
ΠΗΓΗ: Ιστοσελίδα ΓΕΕΘΑ
ΥΠΕΡΠΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥΡΚΙΚΩΝ UAV AΝΩΘΕΝ ΕΘΝΙΚΟΥ ΕΔΑΦΟΥΣ (2018-22)
2018: 0
2019: 1
2020: 0
2021: 0
2022: 10 (μέχρι 15/2/2022, επί συνόλου 13 υπερπτήσεων)
ΠΗΓΗ: Ιστοσελίδα ΓΕΕΘΑ-Ανακοινώσεις ΓΕΕΘΑ
Από τα παραπάνω στατιστικά στοιχεία είναι εύκολο να προβλεφθεί το τι θα συμβεί το 2022, με τα ίχνη των τουρκικών UAV που θα εισέλθουν στο FIR Aθηνών και θα παραβιάσουν τον Εθνικό Εναέριο Χώρο (ΕΕΧ) να φτάσουν ή και να υπερβούν τα 200, ενώ οι υπερπτήσεις από τα UAV να πλησιάσουν ή και να ξεπεράσουν τις 50.
ΠΟΙΟΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Πέραν των παραπάνω παρατηρείται διαρκής ποιοτική αναβάθμιση των προκλήσεων των Τουρκικών ΕΔ σχετικά με τις πτήσεις των UAV. Eιδικότερα:
Mε παράτυπες NOTAM (ΜΗ Εγκεκριμένες από τις ελληνικές αρχές), οι οποίες ανανεώνονται, η Τουρκία δεσμεύει από τον Δεκέμβριο 2021 5 περιοχές στο Αιγαίο για πτήσεις UAV με την αιτιολογία της προστασίας του περιβάλλοντος και της υποστήριξης επιχειρήσεων Έρευνας-Διάσωσης, αμφισβητώντας προκλητικά την Ελληνική κυριαρχία εντός FIR Αθηνών.
Τα έτη 2020-21 και εντός του τρέχοντος έτους η Τουρκία με παράτυπες ΝΟΤΑΜ δεσμεύει περιοχή Ανατολικά της Ρόδου για πτήσεις UAV. H δέσμευση ουδέποτε εγκρίθηκε από τις ελληνικές αρχές, αλλά αυτό δεν εμπόδισε και δεν εμποδίζει την διεξαγωγή των πτήσεων των τουρκικών UAV στην περιοχή αυτή, τα οποία απογειώνονται από το Α/Δ του Dalaman.
Ποσοστό πλέον του 50% των παραβιάσεων του ΕΕΧ εντός του 2022, προέρχεται από τα τουρκικά UAV, που επί συνόλου 641 παραβιάσεων έχουν κάνει 357 και αυτές εντός μόνο 45 ημερών (1/1-15/2/2022) !!!
Ποσοστό που πλησιάζει το 50% των υπερπτήσεων άνωθεν ΕΘΝΙΚΟΥ ΕΔΑΦΟΥΣ εντός 2022, προέρχεται από τα τουρκικά UAV τα οποία εντός 45 ημερών πέταξαν 10 φορές πάνω από ελληνικό έδαφος (επί συνόλου 23 υπερπτήσεων) !!!
Σύμφωνα με δημοσιεύματα εκτός των UAV ANKA τα οποία κατέχουν την μερίδα του λέοντος στις εισόδους εντός FIR Aθηνών, το τελευταίο διάστημα παραβιάζει τον ΕΕΧ και το νέο UAV AKSUNGUR το οποίο παραδόθηκε στο τουρκικό ΠΝ τον Οκτώβριο 2021 και σταθμεύει στο Α/Δ DALAMAN. To υπόψη δικινητήριο UAV μεγάλων διαστάσεων (12 μέτρα μήκος και εκπέτασμα πτερύγων 24 μέτρα), μπορεί να πετά για 40-50 ώρες, να μεταφέρει εξοπλισμό συνολικού βάρους 1.500 kgr και να αναλάβει πληθώρα αποστολών όπως θαλάσσια επιτήρηση, ανθυποβρυχιακές αποστολές και προσβολές στόχων επιφανείας και εδάφους καθόσον δύναται να μεταφέρει και βόμβες ανάλογες αυτών που μεταφέρονται από F-16, καθώς και αντιαρματικούς πυραύλους.
Οι παραπάνω δυνατότητες του UAV AKSUNGUR το καθιστούν αξιόπιστο αντικαταστάτη των τουρκικών CN-235 και ATR-72 στις αποστολές όπου σαρώνεται το Αιγαίο από Βορρά προς Νότο και αντίστροφα, με χαμηλό κόστος και σημαντική εξοικονόμηση σε προσωπικό και μέσα μέσω της ορθολογικότερης χρήσης των επανδρωμένων Α/Φ.
Το προσεχές διάστημα δεν αποκλείεται να δούμε στο Αιγαίο και το επίσης νέο δικινητήριο UAV AKINCI (12 μέτρα μήκος και εκπέτασμα πτερύγων 20 μέτρα), το οποίο μπορεί να μεταφέρει αντίστοιχο εξοπλισμό και να πραγματοποιεί πτήσεις 24 ωρών. Το AKINCI έχει ήδη παραδοθεί στις τουρκικές ΕΔ και στην Υπηρεσία Πληροφοριών ΜΙΤ.
Μεταξύ των ΑΝΚΑ τα οποία όπως αναφέρθηκε ήδη κατέχουν την μερίδα του λέοντος στις εισόδους και παραβιάσεις ΕΕΧ, πιθανόν να περιλαμβάνεται και το ANKA-I της τουρκικής ΜΙΤ το οποίο διαθέτει πληθώρα εξοπλισμού για την εκτέλεση παρεμβολών- υποκλοπών.
Η ολοένα αυξανόμενη παραμονή των τουρκικών UAV στο FIR Αθηνών και η διείσδυση σε μεγάλο βάθος (σύμφωνα με δημοσιεύματα φθάνουν μέχρι την Κάσο αλλά και την Σκύρο, οδηγεί στην εκτίμηση ότι πλέον τα τουρκικά UAV έχουν αναβαθμιστεί με την τοποθέτηση εξοπλισμού που παρέχει τη δυνατότητα ελέγχου μέσω δορυφόρου, όπως το DEV-KU-18 SATCOM On The Move Terminal της τουρκικής εταιρείας C-TECH. Aξίζει να σημειωθεί ότι ο δορυφόρος TURKSAT-5B που εκτοξεύθηκε πρόσφατα και αναμένεται να καταστεί επιχειρησιακά ενεργός τον Απρίλιο, έχει δυνατότητα υποστήριξης επικοινωνιών για στρατιωτικούς σκοπούς.
ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΙΚΩΝ UAV
Η καταγραφή της ολοένα αυξανόμενης δραστηριότητας των τουρκικών UAV στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο καταδεικνύει ότι, πέραν της εξοικονόμησης πόρων, της μείωσης του κινδύνου για το ιπτάμενο προσωπικό και της ορθολογικής χρήσης των επανδρωμένων αεροσκαφών της τουρκικής ΠΑ και του τουρκικού ΠΝ, εξυπηρετεί αφενός τους πολιτικούς στόχους της Τουρκίας για την ευθεία αμφισβήτηση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας και αφετέρου προβάλλει την Τουρκία ως την μόνη χώρα που μπορεί να διαθέσει άμεσα εναέρια μέσα για αποστολές του ΝΑΤΟ όπως η επιχείρηση SEA GUARDIAN, την ώρα που τα ελληνικά Α/Φ Ναυτικής Συνεργασίας P3-ORION τα βλέπουμε μόνο στις παρελάσεις.
Επιπλέον στο τακτικό επίπεδο, η συνεχής δραστηριότητα των τουρκικών UAV καταπονεί (και ταυτόχρονα δοκιμάζει) την φίλια αεράμυνα με τον επερχόμενο κίνδυνο του κορεσμού να είναι ορατός και προσδίδει δυνατότητες καθημερινής επιτήρησης – στοχοποίησης των φίλιων δυνάμεων και κατ’ επέκταση εκτεταμένης «χαρτογράφησης» του πιθανού Θεάτρου Επιχειρήσεων στο Αιγαίο.
Αξίζει επίσης να επισημανθεί η χρήση των τουρκικών UAV στην κατασκευή προπαγανδιστικών βίντεο τα οποία περιλαμβάνονται στην επικοινωνιακή εκστρατεία κατά της χώρας μας για δήθεν παράνομες επαναπροωθήσεις μεταναστών – προσφύγων.
ΚΟΣΤΟΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΙΚΩΝ UAV ΣΕ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΒΑΣΗ
Πέραν της καταπόνησης της φίλιας αεράμυνας (ως φίλια αεράμυνα λογίζεται το σύνολο προσωπικού και των μέσων τα οποία επιχειρούν στο έδαφος αλλά και στον Εθνικό Εναέριο χώρο), η Ελλάδα καλείται να καταβάλλει 1 επιπλέον κόστος για την αναγνώριση-αναχαίτιση των τουρκικών UAV με μαχητικά Α/Φ MIRAGE και F-16. Λαμβάνοντας υπόψη ότι το κόστος χρήσης ανά ώρα για τα υπόψη μαχητικά κυμαίνεται από 9.000 έως 15.000 Ευρώ, γίνεται εύκολα κατανοητό το ακριβό τίμημα που καταβάλλεται, τίμημα που κάλλιστα θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για άλλους τομείς της Εθνικής Άμυνας, π.χ στην έρευνα-ανάπτυξη εγχώριων συστημάτων αντιμετώπισης UAV.
ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ
Παρά το γεγονός ότι εδώ και τουλάχιστον 7 χρόνια έχει καταγραφεί η στροφή της Τουρκικής Αμυντικής Βιομηχανίας στην κατασκευή UAV διαφόρων τύπων και δυνατοτήτων (με επενδύσεις άνω των 900 εκατομμυρίων δολαρίων και σύμπραξη εταιρειών με Πανεπιστήμια), καθώς και η δράση τους στα πεδία επιχειρήσεων (Συρία, Ιράκ, Λιβύη, Ναγκόρνο-Καραμπάχ), η Ελλάδα δεν δείχνει να ανησυχεί ιδιαίτερα και απλώς αναλώνεται στην καταγραφή της παραβατικής συμπερι-φοράς της Τουρκίας.
Η αναγκαιότητα για άμεσες λύσεις στην αντιμετώπιση των τουρκικών UAV είναι αυτονόητη και προξενεί απορία η απουσία μέριμνας για την προμήθεια συστημάτων Hλεκτρονικού Πολέμου ή άλλων συστημάτων για αντιμετώπιση UAV, τα οποία θα μας δώσουν τη δυνατότητα παρεμβολής του σήματος, ανάληψης του ελέγχου τους και γιατί όχι ακόμα και κατάρριψής.
Σωστές και αναγκαίες οι προμήθειες Φρεγατών και RAFALE αλλά αδιανόητη η καθυστέρηση κάλυψης των αναγκών των Γενικών Επιτελείων σε αυτόν τον τομέα, τα οποία είμαστε σίγουροι ότι έχουν υποβάλλει τις απαιτήσεις τους.
ΠΗΓΗ militaire
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου