Targo II – Παρακολουθούμε εκπαιδευτική έξοδο με άλλο ένα φονικό “όπλο” της φαρέτρας των ελληνικών Rafale F3R. Η επίσκεψή μας στον προσομοιωτή (ακριβέστερα Full Mission System) του Rafale F3R, που έχει “στηθεί” στις εγκαταστάσεις της 114 Πτέρυγας Μάχης, μας επιφύλαξε μία σημαντική και ουσιαστική από πλευράς περιεχομένου, έκπληξη. Στο πιλοτήριο του συστήματος, βρισκόταν σε εξέλιξη μία από τις πρώτες εκπαιδευτικές “εξόδους” με τη χρήση του συστήματος απεικόνισης και στοχοποίησης επί κάσκας (HMD – Helmet Mounted Display), Targo II της ισραηλινής Elbit.
Είχαμε συνεπώς την ευκαιρία να δούμε από κοντά το νέο αυτό προβολικό σύστημα και να ενημερωθούμε αναλυτικά για τις δυνατότητές που εξασφαλίζει στα πληρώματα των ελληνικών Rafale F3R. Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι το Targo μπορεί να ενσωματωθεί και στο Mirage 2000-5Mk.2 αναβαθμίζοντας δραματικά τις δυνατότητες και του μονοκινητήριου μαχητικού, αν και μόνο στην εναέρια μάχη.
Σε παλαιότερο αφιέρωμα του DP είχε γίνει αναφορά στο ισραηλινό σύστημα, όπως και στο αμερικανικό JHMCS (που με τη σειρά του έχει επίσης ισραηλινές καταβολές…) που αξιοποιεί η Πολεμική Αεροπορία εδώ και 20 σχεδόν χρόνια! Από το 2004-2005 για να είμαστε ακριβείς σε συνδυασμό με τον πύραυλος μικρής – μέσης ακτίνας, νέας γενιάς (τότε), IRIS-T.
ΑΚΟΛΟΥΘΕΣ ΦΩΤΟ: Η διαμόρφωση του Targo II για επιχειρήσεις ημέρας και νύχτας με διόπτρες νυχτερινής όρασης (NVG)
Τι είναι όμως το Targo; Είναι όπως και το JHMCS, αν και αυτό πρέπει να γραφεί αντίστροφα γιατί σχεδόν παράλληλα με τους Ρώσους, οι Ισραηλινοί υπήρξαν πρωτοπόροι στη Δύση, στα προβολικά συστήματα (απεικόνισης και στοχοποίησης) επί κάσκας, καθώς προηγήθηκαν σημαντικά των Αμερικανών στην περαιτέρω εξέλιξη και τελειοποίησή τους. Το Targo λοιπόν είναι ένα προβολικό σύστημα που παίρνει δεδομένα και εικόνα από τα συστήματα του μαχητικού και τα προβάλει στο σκιάδιο της κάσκας του ιπταμένου.
Όπως και το JHMCS έτσι και το Targo διασυνδέεται (slave) με το ραντάρ του μαχητικού προκειμένου ο ιπτάμενος να στοχοποιεί και να εξαπολύει όπλα εναντίον στόχων στο έδαφος και στον αέρα, αλλάζοντας τη γωνία της κεραίας (αν πρόκειται για ραντάρ μηχανικής σάρωσης) ή της δέσμης εκπομπής και λήψης (αν πρόκειται για σύστημα AESA), ανάλογα με το που στρέφει το κεφάλι του… Στο JHMCS I, η μέγιστη απόκλιση από τον διαμήκη άξονα του αεροσκάφους που μπορούσε να στραφεί η κεραία του ραντάρ (δεξιά ή αριστερά), αναφέρονταν στις 30 μοίρες.
Το σύστημα μπορεί επίσης να διασυνδεθεί με τις κεφαλές των αισθητήρων ΙR (αναζήτησης υπέρυθρης ακτινοβολίας) των πυραύλων αέρος – αέρος που φέρει ένα μαχητικό. Ο ιπτάμενος δηλαδή κοιτώντας προς την πλευρά του στόχου, κατευθύνει τις κεφαλές IR των πυραύλων που διαθέτει, προς αυτόν, αρκετά εκτός του διαμήκη άξονα του μαχητικού που πετά (off boresight). Έτσι μπορεί να εγκλωβίσει στόχο και να εκτελέσει βολή εναντίον του ακόμη και σε γωνίες που προσεγγίζουν και τις 90 μοίρες, δεξιά ή αριστερά του διαμήκη άξονα του αεροπλάνου που πετά!
Targo II landing
Επιπρόσθετα, το σύστημα Targo (όπως και το JHMCS) χρησιμοποιώντας αλγορίθμους παρακολούθησης του ίχνους των αντιπάλων μαχητικών, μπορεί να “μεταφέρει” την κίνηση του κεφαλιού του ιπταμένου από τον αισθητήρα IR του πυραύλου που βρίσκεται στον αριστερό ακροπτερύγιο φορέα, επί παραδείγματι, στον αισθητήρα αυτού που βρίσκεται στον δεξιό ακροπτερύγιο φορεά! Αυτή η τεχνική, σε περίπτωση που το εχθρικό μαχητικό περάσει από τη μία πλευρά στην άλλη, επιτρέπει τη συνέχεια της στοχοποίησης και της άμεσης προσβολής του!
Στην περίπτωση του Rafale F3R το Targo II, διασυνδέεται και με τους αισθητήρες του παθητικού (ηλεκτροοπτικού) συστήματος FSO (Front Sector Optronics), για σκοπούς εγκλωβισμού στόχων στον αέρα και στο έδαφος! Όπως και το JHMCS II έτσι και το Targo II είναι ελαφρύτερο και λιγότερο πολύπλοκο σε σχέση με το αρχικό JHMCS, δεν απαιτεί χαρτογράφηση του πιλοτηρίου για την ευθυγράμμισή του, παράγει συμβολογία υψηλής ανάλυσης και έγχρωμη (όχι σε πράσινο χρώμα μόνο…) και είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να ισοκατανέμει το βάρος του στο εμπρός και το πίσω μέρος της κάσκας.
Targo II on FSO: Στην αριστερή MFD με τον κόκκινο κύκλο, απεικονίζεται η εικόνα από τον αισθητήρα υπερύθρων (ΙR) του ηλεκτροοπτικού συστήματος εντοπισμού και στοχοποίησης FSO. Οι αισθητήρες του FSO μπορούν να είναι ευθυγραμμισμένοι με τον διαμήκη άξονα του αεροσκάφους, ή να ακολουθούν τις κινήσεις της κάσκας του ιπταμένου, όταν είναι προσαρμοσμένο σε αυτή το προβολικό σύστημα Targo II.
Αυτό είναι αναγκαίο για να μην επιβαρύνεται ο αυχένας του ιπταμένου από την ανισοκατανομή βάρους (μπροστά…), κατά τη διάρκεια πολύωρων αποστολών ή εκτέλεσης ελιγμών με υψηλές δυναμικές φορτίσεις (g)! Όπως μπορεί κανείς να διακρίνει και στις φωτογραφίες που παραθέτουμε, στο εμπρός τμήμα της κάσκας είναι τοποθετημένο το προβολικό σύστημα και στο πίσω μέρος της τα ηλεκτρονικά του. Χωρίς το Targo II η κάσκα είναι απολύτως στρογγυλή…
Το Τargo II που έχει πιστοποιηθεί και στο σουηδικό JAS-39E/F Gripen NG, βρίσκεται σε υπηρεσία στη Γαλλική Αεροπορία και την Αεροπορία του Κατάρ (προφανώς και στην Ινδική Αεροπορία), με την προοπτική να αποκτηθεί από τις περισσότερες αεροπορικές δυνάμεις που αξιοποιούν επιχειρησιακά το Rafale. Κλείνουμε το αφιέρωμα αυτό με μία ασήμαντη κατά τα φαινόμενα, αλλά μάλλον ουσιαστική και αποκαλυπτική των εξελίξεων, “λεπτομέρεια”.
Targo II σε Rafale F3R της Αεροπορίας του Κατάρ
Ο ιπτάμενος που ανέλαβε την ενημέρωση της αποστολής του DP τόσο στον προσομοιωτή του Rafale F3R, όσο και για το Targo II και τις δυνατότητές του, προέρχονταν από μαχητικά F-16. Μεταξύ άλλων δηλαδή είχε και μεγάλη εμπειρία στο παλιό JHMCS και σε τακτικές αξιοποίησής του σε συνδυασμό με τον IRIS-T. Η Πολεμική Αεροπορία στην περίπτωση του Rafale F3R και σε αντίθεση με ότι συνέβαινε στο παρελθόν, “τράβηξε” ιπταμένους για την επάνδρωση του νέου τύπου, όχι μόνο από τις 332 και 331 Μοίρες της 114 ΠΜ, αλλά και από Μοίρες F-16. Κάτι που γινόταν μεν, αλλά σε πολύ περιορισμένο βαθμό στο παρελθόν και δείχνει πόσο έχουν αλλάξει τα δεδομένα στις σύγχρονες αεροπορικές επιχειρήσεις, μέσα από την υιοθέτηση νέων συστημάτων, νέων όπλων και κατ΄ επέκταση νέων τακτικών…
ΠΗΓΗ defence-point
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου