Κώστας Σαρικάς
H χρονοβόρα συντήρηση των C -130 στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ αποτελεί τροχοπέδη στην αύξηση των διαθεσιμοτήτων.
Τα δραματικά γεγονότα στο Σουδάν η άμεση ανάγκη διάθεσης μεταφορικών αεροσκαφών για τον απεγκλωβισμό και επαναπατρισμό των Ελλήνων που ζουν και εργάζονται στην Αφρικανική χώρα έφερε και πάλι στην επικαιρότητα την άμεση ανάγκη για διαθέσιμα αξιόπιστα μεταφορικά αεροσκάφη. Είχε προηγηθεί στις αρχές Φεβρουαρίου το φιάσκο με την αδυναμία να διαθέσει μεταφορικό αεροσκάφος της Πολεμικής Αεροπορίας προκειμένου να μεταφέρει τη δεύτερη ομάδα της ΕΜΑΚ στην Τουρκία ώστε να συνδράμει στους φονικούς σεισμούς.
Από τότε ναι μεν η εικόνα έχει βελτιωθεί καθώς υπάρχουν πλέον διαθέσιμα τόσο C-130 Hercules όσο και C-27 Spartan ωστόσο μένουν ακόμη πάρα πολλά να γίνουν προκειμένου οι διαθεσιμότητες σε μεταφορικά αεροσκάφη να ανέβουν σε ικανοποιητικά επίπεδα. Με τον μεγάλο φόβο του Αεροπορικού Επιτελείου να παραμένει τι μέλλει γενέσθαι σε περίπτωση που προκύψει ταυτόχρονη ανάγκη για μεταφορικά αεροσκάφη καθώς οι ανάγκες που καλύπτουν είναι πολλαπλές. Από τη μεταφορά πληρωμάτων και υλικών σε Αεροπορικές Βάσεις και αεροδρόμια επιφυλακής, την υποστήριξη αποστολών της Πολεμικής Αεροπορίας και εν γένει των Ενόπλων Δυνάμεων εντός και εκτός Ελλάδος, τη μεταφορά ασθενών από νησιά σε περιπτώσεις κακών καιρικών συνθηκών, την αποστολή βοήθειας , τη μετακίνηση VIP προσώπων, την εκπαίδευση Μονάδων Ειδικών Δυνάμεων και Ειδικών Επιχειρήσεων και μια σειρά από άλλες δραστηριότητες.
Χαρακτηριστικό είναι ότι στη δεδομένη χρονική συγκυρία όπου τουλάχιστον δύο μεταφορικά αεροσκάφη έχουν μετασταθμεύσει στην Αίγυπτο για να συνδράμουν στον επαναπατρισμό των Ελλήνων του Σουδάν σε εξέλιξη βρίσκονται δύο μεγάλες πολυεθνικές ασκήσεις στην Ελλάδα, ο «ΗΝΙΟΧΟΣ 23» και η «ΩΡΙΩΝ 23» ενώ στη Γαλλία έχουν μετασταθμεύσει και λαμβάνουν μέρος σε πολυεθνική άσκηση μαχητικά Mirage 2000-5 της 331 Πολεμικής Μοίρας «ΘΗΣΕΑΣ».
Το πρόβλημα θεωρείται οξύτερο όσον αφορά τα C-130 της 356 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών «ΗΡΑΚΛΗΣ» καθώς από τα 13 αεροσκάφη τον περασμένο Φεβρουάριο υπήρξαν ημέρες που δεν πετούσε ούτε ένα ενώ πιο αισιόδοξη δείχνει να είναι η εικόνα για τα οκτώ μικρότερα C-27 που διαθέτει η Πολεμική Αεροπορία. Καθώς παρά τα προβλήματα η σύμβαση υποστήριξης των αεροσκαφών-η οποία υπογράφηκε με τεράστια καθυστέρηση- έχει αρχίσει να υλοποιείται με προοπτική τους επόμενους μήνες να πετούν περισσότερα από τα μισά Spartan που έχει στο οπλοστάσιο της η HAF.
Ήδη δύο C-27 χρησιμοποιούνται στην επιχείρηση επαναπατρισμού από το Σουδάν έχοντας διανύσει χιλιάδες μίλια και προσγειωθεί σε Ασουάν, Τζιμπουτί και Άκαμπα. Την ώρα μάλιστα που το μεσημέρι ένα C-27 προσγειωνόταν στην 114 Πτέρυγα Μάχης στην Τανάγρα ένα όμοιο μεταφορικό αεροσκάφος απογειωνόταν από την Ελευσίνα για να το αντικαταστήσει στη μεταστάθμευση στο Ασουάν όπου ήδη βρίσκεται ένα C-130.
Πολύ πιο δύσκολη δείχνει να είναι η εικόνα για τα C-130 καθώς η χρονοβόρα συντήρηση τους στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ αποτελεί τροχοπέδη στην αύξηση των διαθεσιμοτήτων με την Πολεμική Αεροπορία να περιμένει την παράδοση τουλάχιστον δύο αεροσκαφών τους επόμενους μήνες. Ενώ δύο ακόμη C-130 συντηρούνται στο Κρατικό Εργοστάσιο Αεροσκαφών της ΠΑ στην Ελευσίνα αλλά και σε ΝΑΤΟικο εργοστάσιο συντήρησης στην Πορτογαλία.
Την ίδια ώρα η προσπάθεια του Αεροπορικού Επιτελείου όπως ήδη έχει αποκαλύψει πρόσφατα το Newpοst να εντοπίσει μεταχειρισμένα μεταφορικά αεροσκάφη C-130 προς πώληση σε μια σειρά από φιλικές και συμμαχικές χώρες δείχνει άκαρπη. Ως μοναδική διέξοδος διαφαίνεται η αγορά καινούργιων μεταφορικών C-130 J από τις ΗΠΑ για τα οποία ήδη η Ελλάδα μέσω LOR έχει εκδηλώσει έγγραφο ενδιαφέρον και περιμένει την απάντηση των Αμερικανών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου