Τα αυτονόητα των συμπερασμάτων της ΕΕ, το ορόσημο της Συνόδου του ΝΑΤΟ και το άλλοθι για τα F-16 - Πώς οι Τούρκοι προβάλλουν χωριστή οντότητα μέσω του Κανονισμού, οι ευθύνες της Επιτροπής και των Κυβερνήσεων, η άρση του εμπάργκο των Τ/κ και η υποτέλεια στον Αττίλα
Το πρώτο ορόσημο του Προέδρου στο Κυπριακό, δηλαδή τα συμπεράσματα της ΕΕ, έχει παρέλθει. Ουδέν φοβερό. Η ΕΕ επαναλαμβάνει τη στήριξή της στις προσπάθειες του ΓΓ του ΟΗΕ για την επίλυση του προβλήματος. Και η Τουρκία τι λέει; Ότι δεν διαφωνεί, αλλά για να επαναρχίσουν οι συνομιλίες, θα πρέπει να γίνει δεκτή η κυριαρχική ισότητα που οδηγεί στο επόμενο βήμα των δύο ισότιμων συνιστώντων κρατών, δηλαδή των δύο κρατών. Μια θέση, η οποία είναι παγιωμένη και κοινώς δεκτή από το τουρκικό σύστημα και την οποία θα υποστηρίξει ο Ταγίπ Ερντογάν στο δεύτερο ορόσημο, που είναι η Σύνοδος του ΝΑΤΟ στις 11 και 12 Ιουλίου στο Βίλνιους της Λιθουανίας, όπου αναμένεται να συναντηθεί με τον Έλληνα Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη. Και τι θα πράξουν Αθήνα και Λευκωσία; Θα τετραγωνίσουν τους κύκλους στο Αιγαίο και στην Κύπρο;
Η συντήρηση των Τ-80 από το Ισραήλ και η αγορά των «Merkava»
Η συνάντηση Μητσοτάκη - Ερντογάν στο ΝΑΤΟ και ο «διάλογος»
Οι εξοπλισμοί της Κύπρου και το άρθρο 51 της Χάρτας του ΟΗΕ
Τα ισραηλινά άρματα και τα T-80
Όχι μόνο στο Κυπριακό, αλλά και στα Ελλαδοτουρκικά, η Άγκυρα δεν διαφαίνεται να αλλάζει στάση. Το αντίθετο συμβαίνει. Με όπλο τη στρατιά του Αιγαίου ως μόνιμη απειλή αξιώνει την αποστρατιωτικοποίηση των νησιών και τη διεκδίκηση κάποιων εξ αυτών για να φτάσει στον 25ον μεσημβρινό και να διχοτομήσει το Αιγαίο. Και απειλεί, μάλιστα, να καταγγείλει την Κυπριακή Δημοκρατία για νέους εξοπλισμούς. Η στάση της Τουρκίας είναι συναφής με τα εξής γεγονότα:
Πρώτο, εφόσον η Ελλάδα δείχνει ανοχή και δεν καταγγέλλει εντός του ΝΑΤΟ την Τουρκία για την κατοχή της Κυπριακής Δημοκρατίας, για επιθετική δηλαδή συμπεριφορά, η Άγκυρα αποθρασύνεται και: Α) Μετατρέπει του Τουρκοκυπρίους σε θύτες που απειλούνται από τους Ελληνοκυπρίους και την ίδια ως τη χώρα που παρέχει ως εγγυήτρια δύναμη προστασία. Β) Προωθεί μέσω των επιχειρησιακών χαρτών του ΝΑΤΟ την αποδοχή του ψευδοκράτους ως χωριστής οντότητας σε μια ταυτόχρονη προσπάθεια υποβάθμισης της Κυπριακής Δημοκρατίας. Εν ολίγοις, δεν αποδέχεται την έννοια του νόμιμου κράτους. Δεύτερο, προσπαθεί να δημιουργήσει προβλήματα σε αγορές εξοπλιστικών προγραμμάτων που αφορούν στην Κυπριακή Δημοκρατία, όπως είναι το σύστημα αεράμυνας από το Ισραήλ, αλλά και τα άρματα μάχης «Merkava». Συναφείς επί του θέματος πληροφορίες αναφέρουν ότι η κυπριακή Κυβέρνηση βρίσκεται σε επαφή από την περίοδο της Προεδρίας Νίκου Αναστασιάδη για την αγορά 41 τέτοιων αρμάτων από το Ισραήλ και για τη συντήρηση των Τ-80 λόγω των προβλημάτων με τη Ρωσία. Αρχικά οι συνομιλίες και η προσφορά είχαν μείνει στο ημίφως του παρασκηνίου, αλλά η αθυροστομία κυρίως ημετέρων έφερε από πλευράς Ισραήλ την όλη διαδικασία στο φως, χωρίς, όμως, να γίνονται άμεσες αναφορές σε ονόματα κρατών και άλλες λεπτομέρειες (βλέπε εφημερίδα«Haaretz»). Γίνεται, όμως, φωτογράφηση… Διπλωματικές πηγές αναφέρουν ότι η Τουρκία όπως και άλλα κράτη γνωρίζουν τι συμβαίνει. Επειδή, μάλιστα, υπάρχουν αμερικανικά εξαρτήματα στα «Merkava», όσο ήταν στη μέση το εμπάργκο πώλησης όπλων σε βάρος της Κύπρου υπήρχαν σκιές, τις οποίες οι Ισραηλινοί είχαν εγγυηθεί ότι θα έσβηναν. Τώρα με την άρση του εμπάργκο ο δρόμος είναι πιο εύκολος και οι Τούρκοι ιδιαιτέρως ενοχλημένοι. Διότι η άρση του αμερικανικού εμπάργκο δεν είχε σχέση μόνο με την αγορά οπλικών συστημάτων από τις ΗΠΑ, αλλά και με την αγορά εκείνων που φέρουν την αμερικανική τεχνολογία. Το πρόβλημα της Τουρκίας είναι διπλό: Αφενός ανοίγει η αγορά για την Κυπριακή Δημοκρατία, ενώ για την ίδια υπάρχει ακόμη εμπάργκο στον εκσυγχρονισμό και στην αγορά νέων F-16 διότι απειλεί Ελλάδα και Κύπρο. Επειδή, μάλιστα, ο Πρόεδρος της Επιτροπής Εξωτερικών στη Γερουσία Ρόμπερτ Μενέντεζ και οι Δημοκρατικοί θα θέλουν να έχουν μαζί τους το ελληνικό λόμπι ενόψει των προεδρικών εκλογών του 2024, δεν αναμένεται να αλλάξουν στάση, εκτός και αν πάρουν το πράσινο φως από την Ελλάδα ότι εφόσον αρχίσει διάλογος για τα Ελλαδοτουρκικά, η τουρκική απειλή «εξαφανίζεται».
Η απειλή της Στρατιάς
Πώς όμως να εξαφανιστεί ή ακόμη και να περιοριστεί η τουρκική απειλή, όταν η Στρατιά του Αιγαίου είναι εκεί; Συνιστά μείζονα Σχηματισμό Διακλαδικού Χαρακτήρα με τη συμμετοχή όλων των Όπλων, καθώς και μόνιμη απειλή που αριθμεί 90 χιλιάδες. Ένα στρατό έτοιμο να αρπάξει νησιά και να φτάσει στον 25ο μεσημβρινό, διχοτομώντας το Αιγαίο. Η Στρατιά του Αιγαίου διαθέτει μεταξύ άλλων: 1. Μια ταξιαρχία πυροβολικού, ταξιαρχία ειδικών δυνάμεων, ειδική Διακλαδική Διοίκηση. 2. Μια Ταξιαρχία Πεζοναυτών κοντά στη Φώκαια με αποβατικό στόλο. Σε περίπτωση επιχειρήσεων ενισχύεται από το 4ο Σώμα Στρατού και από τη Διοίκηση της Αεροπορίας με ελικόπτερα και μαχητικά αεροσκάφη, καθώς και από το Ναυτικό. Στόχος της Στρατιάς του Αιγαίου είναι η διενέργεια αεροναυτικών επιχειρήσεων και αποβάσεων για την κατάκτηση νησιών. Η Τουρκία έχει ακόμη τρεις Στρατιές. Την 1η στον Έβρο, την 3η στα Άδανα και Συρία και την 4η στο Βόρειο Ιράκ.
Διάλογος, θέσεις αρχών και άλλοθι…
Άρα, ακόμη αν αρχίσει διάλογος, η τουρκική απειλή θα είναι εκεί. Στα τουρκικά παράλια. Και ο διάλογος θα αποτελέσει άλλοθι για τον εκσυγχρονισμό των F-16 και πιθανό την αγορά νέων, που σημαίνει ότι ένας τέτοιος διάλογος θα αυξήσει την τουρκική απειλή εκτός και αν η Τουρκία: Α) Εγκαταλείψει τις αξιώσεις της για την αποστρατιωτικοποίηση των νησιών και τις διεκδικήσεις κάποιων εξ αυτών. Β) Αρχίσει την αποχώρηση του τουρκικού στρατού από την Κύπρο, ως προϋπόθεση για να ξεκινήσει ο ελλαδοτουρκικός διάλογος και οι συνομιλίες λύσης του Κυπριακού. Υπάρχει τέτοια κοινή θέση Αθηνών - Λευκωσίας, που θα τεθεί από τον Έλληνα Πρωθυπουργό στο Βίλνιους της Λιθουανίας στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ; Μάλλον όχι… Γιατί, όμως, δεν υπάρχει; Υπάρχει μια άλλη συναφής θέση, που είναι νομικά και πολιτικά τεκμηριωμένη και ενδεχομένως να την χρειαστεί ο Έλληνας Πρωθυπουργός, για να βάλει φρένο στις τουρκικές κατηγορίες: Η Κυπριακή Δημοκρατία τελεί υπό κατοχήν και κάθε αγορά οπλικών συστημάτων νομιμοποιείται από το άρθρο 51 του Χάρτη του ΟΗΕ περί αυτοάμυνας, ειδικώς όταν το Κυπριακό δεν είναι κάτω από το Κεφάλαιο 7 για να υπάρχει η δυνατότητα επιβολής κυρώσεων επί της Άγκυρας.
Το πρόβλημα με τον «Κανονισμό»
Τονίζονται αυτά, διότι η αποθράσυνση της Τουρκίας είναι συναφής με μια σκληρή πραγματικότητα: Ούτε η Αθήνα ούτε η Λευκωσία θέτουν το Κυπριακό, πρώτα ως θέμα εισβολής και κατοχής και μετά ως οτιδήποτε άλλο, δηλαδή ως δικοινοτικό. Και δεν το πράττουν, διότι υιοθετούν την πολιτική του εξευμενισμού, η οποία εκλαμβάνεται από την Τουρκία ως αδυναμία και όχι ως καλή θέληση. Απόδειξη τούτου είναι ο εποικισμός της κατεχόμενης Δερύνειας, τα σχέδια των τετελεσμένων για την Αμμόχωστο, ακόμη και το ζήτημα των καυσίμων και του Κανονισμού στην Πράσινη Γραμμή.
Ειδικώς επί του τελευταίου, δηλαδή του ζητήματος των καυσίμων, θα πρέπει να επισημανθούν τα εξής:
- Ο Κανονισμός αφορά εμπορία συγκεκριμένων προϊόντων από τα κατεχόμενα προς τις ελεύθερες περιοχές και στηρίζεται επί του Πρωτοκόλλου 10, διά του οποίου ολόκληρη η Κυπριακή Δημοκρατία εντάχθηκε στην ΕΕ με αναστολή του κεκτημένου στο βόρειο τμήμα, λόγω της κατοχής, που έχει ως αποτέλεσμα να μην μπορεί το νόμιμο κράτος να ασκεί αποτελεσματική εξουσία.
- Την επίβλεψη για την εμπορία των προϊόντων από τα κατεχόμενα στις ελεύθερες περιοχές έχει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατόπιν σύμφωνης γνώμης της Κυπριακής Δημοκρατίας.
- Ο Κανονισμός έχει εγκριθεί για να μη γίνεται εμπόριο από τα κλειστά λιμάνια και αεροδρόμια των κατεχομένων, αλλά μέσω της γραμμής αντιπαράταξης και των νόμιμων λιμένων και αεροδρομίων της Κυπριακής Δημοκρατίας. Ήταν απάντηση στο αίτημα για άρση του εμπάργκο σε βάρος των Τουρκοκυπρίων. Επί τούτου, υπάρχει και η ακόλουθη θέση: Α) Το εμπάργκο επιβάλλεται από τον κατοχικό στρατό. Αυτός κρατεί απομονωμένους τους Τουρκοκυπρίους, αλλά κυρίως τους Ελληνοκυπρίους. Όπως η απόφαση της Τιτίνας Λοϊζίδου αναφέρει, ο Αττίλας είναι αυτός που δεν επιτρέπει στους Ελληνοκυπρίους, πρόσφυγες και μη, να απολαμβάνουν την περιουσία τους και να ασκούν νομή και κυριότητα ως νόμιμοι ιδιοκτήτες. Β) Οι κατοχικές Αρχές δεν μπορούν να χρησιμοποιούν τον κανονισμό για την επιβολή φορολογίας, ώστε να εμφανίζονται ως χωριστό κράτος και να δημιουργούν συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού. Ο κανονισμός δεν συστάθηκε για να νομιμοποιήσει χωριστή οντότητα, αλλά: i) Για να επανεντάξει τα κατεχόμενα στην Κυπριακή Δημοκρατία, η οποία εντάχθηκε ολόκληρη στην ΕΕ. ii) Για να βοηθήσει, όταν θα επέλθει λύση, στην εφαρμογή του κεκτημένου στον βορρά με τη σύμφωνη γνώμη της Κυπριακής Δημοκρατίας.
- Ο κανονισμός δεν έχει εγκριθεί για να γίνεται λαθρεμπόριο από προϊόντα που παρανόμως εισάγονται στα κατεχόμενα από την Τουρκία ή από αλλού, και μετά να περνούν στις ελεύθερες περιοχές δημιουργώντας, εκτός της κατάχρησης του γράμματος και του πνεύματος του κανονισμού, συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού. Εφόσον λοιπόν υπάρχει, όπως ορθά είπε ο Πρόεδρος, αθέμιτος ανταγωνισμός, γιατί δεν καταγγέλλεται η Επιτροπή για την πλημμελή άσκηση των καθηκόντων της και η Τουρκία ως υποψήφια για ένταξη χώρα, η οποία έχει, με βάση την απόφαση της Τέταρτης Διακρατικής Προσφυγής, την ευθύνη για ό,τι παράνομο συμβαίνει στα κατεχόμενα, διότι οι «Τουρκοκυπριακές Αρχές» είναι υποτελείς στον Αττίλα. Πώς όμως να γίνουν τέτοιες κινήσεις από τη Λευκωσία στην ΕΕ όταν ο Πρόεδρος υπόσχεται δώρα στην Τουρκία, όπως η κατάργηση της βίζας και η αναβάθμιση της τελωνειακής ένωσης, για να επιστρέψει στις συνομιλίες;
Τα επίχειρα
Αυτά είναι τα επίχειρα του εξευμενισμού, που επιτρέπουν στην Τουρκία να θέτει φόρους επί των ελληνοκυπριακών προϊόντων και να εμφανίζεται μέσω του κανονισμού διά της ανοχής μας ως χωριστό κράτος… Ερώτημα: Έτσι θα χρησιμοποιηθεί η ΕΕ για τη λύση του Κυπριακού; Για τη σταδιακή εμπέδωση των τετελεσμένων της εισβολής μέσω της επιστροφής στο Κραν Μοντανά; Ερώτημα νέο: Πώς μπορεί να επενδύει μια ηγεσία επί μια αποτυχημένης διαδικασίας;..
Ο Χάρτης αποτυπώνει τη διάταξη των τουρκικών δυνάμεων στα παράλια του Αιγαίου που ανήκουν στην τουρκική Στρατιά του Αιγαίου και την ενίσχυση που θα της δοθεί από την Στρατηγική Εφεδρεία στην Άγκυρα, καθώς και από διάφορά Όπλα αναλόγως των επιχειρήσεων. Ακόμη και αν αρχίσει ένας νέος ελλαδοτουρκικός διάλογος, η τουρκική απειλή ούτε στην Κύπρο ούτε στο Αιγαίο μειώνεται, εάν δεν αρχίσει η αποχώρηση του Αττίλα. Και το λάθος θα είναι εάν η έναρξη ενός ελλαδοτουρκικού διαλόγου αποσυνδέσει την απειλή της Στρατιάς του Αιγαίου και της κατοχής στην Κύπρο, και δοθεί το πράσινο φως για τον εκσυγχρονισμό ή την πώληση νέων F-16 στην Τουρκία. Θα είναι ο διάλογος το άλλοθι για την ενίσχυση και αύξηση της τουρκικής απειλής; Με το κίτρινο χρώμα είναι ελληνικά νησιά των οποίων την κυριαρχία διεκδικεί η Τουρκία στο Αιγαίο.
*Δρ των Διεθνών Σχέσεων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου