Το νέο ΠΓΥ «ΠΕΡΣΕΑΣ»
Αλλά, .. δεν βιαζόμαστε, …, το ΠΓΥ ΠΕΡΣΕΑΣ μας μάρανε ;
Άστο ρε τσολιά μου σου λέω, άστο να ωριμάσει επιτελικά
Η πρόσφατη ένταξη του ΠΓΥ «ΠΕΡΣΕΑΣ» στο στόλο του ΠΝ μας, έχει οδηγήσει στην προσπάθεια ανεύρεσης πιθανών ρόλων για αυτό το πλοίο, με αποτέλεσμα η φαντασία πολλών ΜΜΕ (που προσπαθούν να γράψουν καμιά αράδα) όπως και η δικιά μας, να οργιάζει.
«Οι περισσότεροι ξεκινούν γράφοντας ότι πρόκειται περί ενός πρώην ερευνητικού σκάφους μεγάλου μεγέθους». Η αλήθεια είναι ότι πρόκειται αρχικά περί ενός αλιευτικού ανοιχτής (ωκεάνιας) θαλάσσης μεσαίου μεγέθους που μετατράπηκε σε ερευνητικό-σεισμολογικών ερευνών χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία και τώρα είναι χωρίς τα συστήματα έρευνας που κάποτε είχε.
«Οι αρχικές σκέψεις είναι η μετατροπή του σε σκάφος υποστήριξης ειδικών επιχειρήσεων, με σημαντικό όμως πρόβλημα την χαμηλή ταχύτητά του που δεν ξεπερνά τους 17 κόμβους (ιδιαίτερα ανεπαρκής για ταχεία αντίδραση και ανάπτυξη σε περιοχές ενδιαφέροντος)». Με αυτή την ταχύτητα συνοδεύει σχετικά άνετα τα αρματαγωγά μας και μόνο.
«Η χρήση του ως μητρικού σκάφους μεταφοράς, εξαπόλυσης και ελέγχου μη επανδρωμένων οχημάτων όλων των ειδών: UAV, UCAV, USV, UUV. Να ελέγχει σμήνη ελληνικών USV και UUV φορτωμένων με εκρηκτικά ή οπλισμένων με κατευθυνόμενα βλήματα SPIKE NAVAL ή κατευθυνόμενες ρουκέτες». Ας σκεφτούμε μόνο τι υποδομές θα απαιτηθούν να γίνουν πάνω στο πλοίο για τον έλεγχο, συντήρηση και λειτουργία όλων αυτών.
«Ικανό για προσνήωση όλων των τύπων ελικοπτέρων των ΕΔ διότι διαθέτει ένα ελικοδρόμιο στην πλώρη». Ειδικοί δεν είμαστε αλλά καταλαβαίνουμε ότι κάτι τέτοιο δεν μπορεί να ισχύει για ένα πολιτικό ελικοδρόμιο εμπορικού πλοίου, προδιαγραφών CAP 437 Offshore Helicopter Landing Areas που αφορά μόνο πολιτικής χρήσης ελικόπτερα κατά βάση. Καμία σχέση με τα ελικοδρόμια των φρεγατών και των αρματαγωγών μας με νατοϊκές προδιαγραφές. Φυσικά αφορά και κάποια από τα ναυτικά πολεμικά ελικόπτερα αλλά μόνο για περιπτώσεις ανάγκης, SAR, μεταφοράς προσώπων και μεταφερόμενου δια χειρός εξοπλισμού. Εκτιμάται δε, ότι το εν λόγω ελικοδρόμιο είναι από αλουμίνιο με ότι αυτό συνεπάγεται για την αντοχή του. Με άλλα λόγια: Ενδέχεται να μη σηκώνει ούτε τα δεκάτονα ελικόπτερά μας. Ακόμα και στην περίπτωση που τα σηκώνει, ας σκεφτούμε τι περιορισμοί θα πρέπει να υπάρχουν στην κατάσταση θαλάσσης καθόσον το ελικοδρόμιο δεν διαθέτει οποιοδήποτε σύστημα Recovery Assist, Secure and Traverse (RAST).
Τώρα θα πει κάποιος : και τι να το κάνει το Traverse αφού δεν διαθέτει υπόστεγο. Εντάξει, τότε ούτε κάποιο σύστημα Recovery Assist and Secure (RAS) δεν διαθέτει. Ένα άλλο θέμα με το ελικοδρόμιο στην πλώρη, είναι ακριβώς αυτό : είναι στην πλώρη. Αυτό σημαίνει ότι εκτός από την κατάσταση θαλάσσης (οι πλώρες έχουν μεγαλύτερο σκαμπανέβασμα στον καιρό - κυματισμό) οι προσαπονηώσεις επηρεάζονται και από την σχετική ως προς το πλοίο αλλά και απόλυτη κατεύθυνση που φυσά ο άνεμος. Οι πιλότοι ελικοπτέρων του ΠΝ μας έχουν εκπαιδευτεί όπως και οι νατοϊκοί συνάδελφοί τους να προσαπονηώνονται ενώ το πολεμικό πλοίο βρίσκεται εν πλω ή στο αγκυροβόλιο, στην πρύμνη του και όχι στην πλώρη του. Εκτιμάται ότι θα απαιτηθεί ειδική εκπαίδευση για όλο το εμπλεκόμενο προσωπικό για την χρήση εν πλω αυτού του ελικοδρομίου. Σε διαφορετική περίπτωση εκτιμάται ότι θα μπορεί να χρησιμοποιείται μόνο όταν το πλοίο είναι αγκυροβολημένο και με κατάσταση θαλάσσης έως 2.
«Από το ελικοδρόμιο του πλοίου θα μπορούσαν να επιχειρούν VTOL UAV και UCAV, όπως τα υπό ανάπτυξη ΑΡΧΥΤΑΣ και SARISA, καθώς και τα Camcopters S-100 που θα προμηθευτεί το ΠΝ, ενώ βεβαίως θα ήταν σαφώς προτιμότερη η χρήση μεγαλύτερων και βαρύτερα οπλισμένων VTOL UAV. Θα ελέγχει σμήνος UCAV SARISA με φορτία AIHMI για την προσβολή ναυτικών/αποβατικών στόχων». Όπως αναφέραμε, δεν διαθέτει υπόστεγο ενώ η πρόσβαση από και προς το ελικοδρόμιο από την υπερκατασκευή-εσωτερικό του πλοίου, δεν είναι εύκολη ούτε ευρεία, για μεγέθη ΑΡΧΥΤΑΣ και SARISA, ενώ είναι αδύνατη για Camcopters S-100 λόγω μεγέθους πάντα.
«Επιπρόσθετα UAV/UCAV θα μπορούσαν να απογειωθούν από το ανοιχτό κατάστρωμα του πλοίου, αυξάνοντας τον αριθμό των αεροχημάτων που θα μπορούσαν να μεταφερθούν και να απογειωθούν ταυτόχρονα. Λόγω του εκτεταμένου ανοιχτού καταστρώματος είναι δυνατή η τοποθέτηση σε τμήμα αυτού, εκτοξευτών περιφερόμενων πυρομαχικών που θα λειτουργούν συμπληρωματικά με τα μεταφερόμενα μη επανδρωμένα σκάφη και αεροσκάφη». Το ‘ανοιχτό’ λοιπόν κατάστρωμα του πλοίου αποτελεί ταυτόχρονα και κατάστρωμα λειτουργίας-εργασίας των τριών δεκάτονων γερανών, με κάποιες μικρές υπερκατασκευές και βάσεις κεραιών. Δεν είναι λοιπόν και τόσο ανοιχτό το ‘ανοιχτό’ αυτό κατάστρωμα.
«Μια μεγάλη οπίσθια ράμπα στην πρύμνη, δύο μεγάλα κλειστά καταστρώματα και ένα μεγάλο ανοιχτό κατάστρωμα, το οποίο εξυπηρετείται και από 3 γερανούς ανύψωσης φορτίου των 10 τόνων». Πολύ καλά και χρήσιμα όλα αυτά μόνο που η μεγάλη οπίσθια ράμπα είναι φτιαγμένη για την άφεση και περισυλλογή των διχτυών αρχικά και στη συνέχεια την άφεση και περισυλλογή των ερευνητικών καλωδίων και των συστημάτων σεισμικών ερευνών. Για να γίνει ράμπα καθέλκυσης-ανέλκυσης σκαφών, εξαπόλυσης USV και UUV που μεταφέρονται στο κάτω κλειστό κατάστρωμα του πλοίου απαιτούνται κάποιες μετασκευές που εκτιμάται ότι δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητες για την σχεδίαση το κόστος και τον χρόνο υλοποίησης.
«Εγκατάσταση του κατάλληλου οπλισμού αυτοάμυνας και των κατάλληλων αισθητήρων εντοπισμού απειλών. Συστήματα αντιαεροπορικής και αντιπυραυλικής προστασίας όπως RAM, SADRAL, Phalanx, RWS και decoys κρίνονται απολύτως απαραίτητα εάν είναι το πλοίο αυτό να αποκτήσει σημαντικό ρόλο στο σχεδιασμό των ΕΔ, όπως επίσης και συστήματα εντοπισμού και παραπλάνησης τορπιλών. Και ασφαλώς χρειάζεται ένα καλό κεντρικό ραντάρ ελέγχου όλων αυτών των συστημάτων, συνοδευόμενο και από ένα καλό σύστημα παθητικού εντοπισμού IRST». Όλα αυτά θα ταίριαζαν σε ένα OPV, μία κανονιοφόρο ή σε μία κορβέτα. Εδώ μιλάμε για ένα εμπορικό πλοίο (φτιαγμένο με μη στρατιωτικές προδιαγραφές) που θέλουμε να το κάνουμε πολεμικό. Γίνονται αυτά τα πράματα ; θα αναρωτηθεί κάποιος. Ναι, γίνονταν ιστορικά και θα γίνονται, αλλά ως λύσεις ανάγκης. Είμαστε τόσο απελπισμένοι λοιπόν που θα το κάνουμε τώρα με αυτό το πλοίο ; Ναι, αρκεί να υπάρχει η πολιτική και στρατιωτική θέληση-βούληση να γίνει αυτό πραγματικότητα με όλα όσα ακολουθούν σε χρηματικό-πολιτικό-στρατιωτικό κόστος, χρόνο και ρίσκο ως προς το προσδοκώμενο αποτέλεσμα.
Πιο συμβατικές-συντηρητικές σκέψεις
Ας…πατήσουμε τα πόδια μας πάλι στη γη και ας σκεφτούμε λίγο πιο συμβατικά-συντηρητικά. Όταν ένας ευεργέτης θέλει να…χαρίσει ένα πλοίο στο ΠΝ μας, συνήθως χαρίζει ένα μικρό σκάφος ειδικών αποστολών (συνήθως RHIB), ένα εμπορικό σκάφος γενικής ή απλά υποστήριξης ή ένα σκάφος αναψυχής. Το κόστος κάθε τέτοιου πλοίου κυμαίνεται από κάποιες δεκάδες έως ελάχιστες εκατοντάδες εκατομμύρια. Θα μπορούσαν να συμφωνήσουν δυο ή περισσότεροι ευεργέτες να χαρίσουν ένα πραγματικό πολεμικό πλοίο στο ΠΝ μας ; Την τέταρτη FDI ας πούμε ; Ναι θα μπορούσαν, αλλά για να μη γίνεται αυτό έως τώρα, ίσως υπάρχει κάτι που δεν ξέρουμε. Ας μη το ψάξουμε τώρα.
Ένα εμπορικό πλοίο, φορτώνοντάς το με μερικούς πομποδέκτες στρατιωτικού τύπου, τουλάχιστον δύο κρυπτοσυσκευές και δυο τρεις ακόμα συσκευές στρατιωτικών επικοινωνιών, το μετατρέπετε αμέσως σε υποτυπώδες πολεμικό. Αν έχει χώρο να μετατρέψετε μια απλή αποθήκη του, σε πυριταποθήκη ή αποθήκη φορητού οπλισμού, τότε έχετε ένα πλήρες πολεμικό πλοίο. Κάπως έτσι θα έγινε και με το «ΠΕΡΣΕΑΣ» και τους προκατόχους του (Εκπαιδευτικό Πλοίο «ΚΥΚΝΟΣ» και των τριών Πλοίων Γενικής Υποστήριξης «ΆΤΛΑΣ» «ΗΡΑΚΛΗΣ» και «ΑΙΑΣ»).
Ας μείνουμε σε αυτά που ξέρουμε-διαβάζουμε-βρίσκουμε. Το ΠΓΥ «ΠΕΡΣΕΑΣ» όπως είναι, είναι ένα τυπικό πλοίο γενικής υποστήριξης. Μεταφέρει 3.000.000 λίτρα πετρέλαιο οπότε μπορεί (όπως είναι τώρα) να δίνει πετρέλαιο σε διάφορα πλοία του στόλου μας (ΤΠΚ, κανονιοφόρες, σκάφη ειδικών επιχειρήσεων κλπ). Διαθέτει πολύ ικανοποιητικούς χώρους ενδιαίτησης οπότε για εκπαιδευτικό πλοίο Ναυτικών Δοκίμων και Δοκίμων Υπαξιωματικών θα ήταν ιδανικό. Για τον ίδιο λόγο θα ήταν ιδανικό για πλοίο νοσοκομείο με αναβάθμιση βέβαια του ιατρείου-θεραπευτηρίου του. Για τον ίδιο λόγο θα ήταν δυνατό να μετατραπεί σε διοικητόπλοιο με την αναβάθμιση συσκευών επικοινωνιών και πληροφοριών. Διαθέτει τρεις γερανούς δεκάτονους οπότε θα μπορούσε με μικρή αναβάθμιση στις υποδομές του να γίνει πλοίο διάσωσης υποβρυχίων (δυνατότητα που δεν την έχουμε στο στόλο του ΠΝ μας). Για τον ίδιο λόγο να αναλάβει το ρόλο του Φ/Θ ΘΕΤΙΣ σε περιπτώσεις ναυτικών ατυχημάτων, ναυαγιαιρέσεων κλπ. Για τον ίδιο λόγο θα μπορούσε να αναλάβει και αποστολές συντήρησης φάρων και φαρικού υλικού αντικαθιστώντας τα παλιά φαρόπλοια που παροπλίστηκαν.
Θα μπορούσε επίσης να αναλάβει και αποστολές disaster relief, παροχής βοήθειας γενικότερα αλλά και μεταφοράς εφοδίων. Όσον αφορά την φοβερή ράμπα στην πρύμνη του, όπως είναι τώρα (με κλίση 40-45 μοιρών κατ’ εκτίμηση) φαίνεται παντελώς μη χρηστική για επιχειρήσεις, πολύ καλή ίσως για ρυμούλκηση πλοίου ή σκοποσήμου. Εκτιμάται επίσης ότι η πρύμνη του (όχι απαραίτητα η ράμπα του) θα μπορούσε να μετασκευαστεί εύκολα, φτηνά και γρήγορα ώστε το πλοίο να μεταφέρει και να ποντίζει θαλάσσιες νάρκες κάθε είδους. Επίσης το πλοίο θα μπορούσε να εκπαιδεύει τις ομάδες Ζ ΜΑΚ και Ζ ΜΑΛ με χρήση των γερανών του ή της ράμπας του εφόσον μετασκευαστεί.
Οι έχοντες το μαχαίρι και οι έχοντες το καρπούζι θα αποφασίσουν τι μέλλει γενέσθαι με το νέο μας πλοίο τον ΠΕΡΣΕΑ. Αλλά, .. δεν βιαζόμαστε, εδώ δεν έχουμε ακόμα βάλει το νερό στο αυλάκι (εδώ και 15 χρόνια τουλάχιστον) για τον εκσυγχρονισμό των ΜΕΚΟ, δεν έχουμε αποφασίσει για τις κορβέτες για τα υποβρύχια για… για τόσα και τόσα, το ΠΓΥ ΠΕΡΣΕΑΣ μας μάρανε ;
Άστο ρε τσολιά μου σου λέω, άστο να ωριμάσει επιτελικά.
https://defencereview.gr/
«Πολεμικό Ναυτικό: Αξιοποιώντας το νέο ΠΓΥ «ΠΕΡΣΕΑΣ» ως μητρικό πλοίο μη επανδρωμένων σκαφών και αεροσκαφών – Δυνατότητες να φέρει οπλικά συστήματα με μεγάλη ισχύ πυρός»
Σχόλιο
Γεωργίου Δικαίου: Προσωπικά δεν θα έβαζα κάτι περισσότερο από ένα
ραντάρ SPEXER 2000 3D MKIII HENSOLDT και δυο πυροβόλα των 30 χιλιοστών
SEA SNAKE για οπλισμό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου