Πέμπτη 22 Αυγούστου 2024

Τι αναζητά η Πολεμική Αεροπορία για τα μεταχειρισμένα ιπτάμενα τάνκερ KC-135R από τις Ηνωμένες Πολιτείες: «Πολυτέλεια» ή μέσο υψηλής επιχειρησιακής αξίας;


Ο εναέριος εφοδιασμός θεωρείται μια από τις ιδιαίτερα δύσκολες αποστολές και στην πολεμική αεροπορία πρέπει να υπάρχουν πάντα πιστοποιημένοι αεροπόροι σε αυτή την διαδικασία. Πηγή: Πολεμική Αεροπορία

ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ, HELLAS JOURNAL-Αθήνα

Αρκετές φορές στο παρελθόν η πολεμική αεροπορία είχε εισηγηθεί προς την πολιτική ηγεσία την απόκτηση ιπτάμενων τάνκερ.

Η έρευνα αγοράς που είχε γίνει κατέληγε στο συμπέρασμα ότι μπροστά στις ανάγκες της αεροπορίας, το ιπτάμενο τάνκερ θεωρείται «πολυτέλεια», αλλά κι ένα ιδιαίτερα κοστοβόρο αεροσκάφος.

Με αυτά τα δεδομένα το ιπτάμενο τάνκερ, από τις πρώτες θέσεις της κατάταξης στις προτεραιότητες της αεροπορίας, κατέληγε στο ναδίρ. Την ίδια στιγμή όμως, όταν κατέβαινε στην κατάταξη το συγκεκριμένο αεροσκάφος, στο αεροπορικό επιτελείο γνώριζαν ότι χάνεται ξανά και ξανά την η ευκαιρία, ο αεροπορικός στόλος να αποκτήσει ένα μέσο υψηλής επιχειρησιακής αξίας.

Η τελευταία εξέλιξη που αφορά το σενάριο προμήθειας ιπτάμενου τάνκερ είναι ότι εκτός της επίσημης αποστολής για τιμή και διαθεσιμότητα 83 συστημάτων αυτοπροστασίας για τα F-16 Viper, το αεροπορικό επιτελείο απέστειλε ακόμη ένα LOR για να διερευνήσει την περίπτωση απόκτησης τεσσάρων KC-135 R Stratotanker από τα αποθέματα των Ηνωμένων Πολιτειών.

Στην πολεμική αεροπορία θέλουν στην παρούσα στιγμή να λάβουν από την USAF στοιχεία που έχουν να κάνουν με τα Air Refueling αεροσκάφη και στη συνέχεια να κοστολογήσουν περαιτέρω μια πιθανή απόφαση για την απόκτηση των τεσσάρων KC-135 R.

Σημαντική λεπτομέρεια όπως επισημαίνουν στρατιωτικές πηγές είναι αν τα αεροσκάφη κατασκευής 1960-1970 (σ.σ. βεβαίως έχουν υποστεί εκσυγχρονισμούς κατά διαστήματα) χρειάζονται επέκταση ορίου ζωής, πράγμα που σημαίνει εκτεταμένες εργοστασιακές εργασίες ώστε να διατηρηθούν σε υπηρεσία για 15-20 χρόνια.

Η επένδυση μιας αεροπορίας στα Air Refueling αεροσκάφη θεωρείται ιδιαιτέρως ακριβή, ενώ όσες χώρες έχουν προχωρήσει σε αγορές καινούριων ή ακόμη και μέσω EDA, αμέσως προχώρησαν σε αναβαθμίσεις είτε δομικές, είτε στα αεροναυτιλιακά βοηθήματα.

Χαρακτηριστικό είναι ότι η Τουρκία, που διαθέτει KC-135R, το 2021 είχε παραλάβει από τις ΗΠΑ το αεροσκάφος εναέριου εφοδιασμού μετά από εκσυγχρονισμό που το μετέτρεψε στην έκδοση Block 45. Η συγκεκριμένη αναβάθμιση για τις Ηνωμένες Πολιτείες και μόνο είχε κοστίσει 910 εκατομμύρια δολάρια.

Σε διπλό ρόλο

Ο ρόλος των KC-135R για την Ελλάδα θεωρείται διπλός, για Εθνικούς σκοπούς και για Συμμαχικούς.

Η πολεμική αεροπορία γνωρίζει ότι για να υποστηρίξει επιχειρήσεις στην Αν. Μεσόγειο και κυρίως στην Κύπρο, χρειάζεται χρόνος παραμονής στο πεδίο κι’ αυτό μπορεί να το προσφέρει το ιπτάμενο τάνκερ.

Επιβεβλημένη δυνατότητα που πρέπει να έχουν όλες οι σύγχρονες αεροπορικές δυνάμεις θεωρείται και για το ΝΑΤΟ η ύπαρξη αεροσκάφους εναέριου εφοδιασμού. Και για την ελληνική πολεμική αεροπορία που διαδραματίζει σημαντικό ρόλο εντός της Συμμαχίας, είναι μια νέα πρόκληση η απόκτηση Air Refueling δυνατότητας.

Η απουσία τέτοιου αεροσκάφους από τον αεροπορικό στόλο εξισορροπείται, όσο αυτό μπορεί να γίνει, μέσω των αμυντικών συμφωνιών που υπογράφει το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας με σύμμαχες χώρες που διαθέτουν ιπτάμενα τάνκερ.

Μια εκ των συνεργασιών, τουλάχιστον μια φορά το εξάμηνο, είναι οι Έλληνες αεροπόροι ν’ απογειώνουν μαζικά τα μαχητικά και να πραγματοποιούν συνεκπαιδεύσεις εφοδιασμού, ημέρα και νύχτα.

Πάντοτε πρέπει εντός της Συμμαχίας να υπάρχουν πιστοποιημένοι αεροπόροι στον εναέριο εφοδιασμό και γι’ αυτό τον λόγο όταν εντός του FIR Αθηνών φτάνει ιπτάμενο τάνκερ το αεροπορικό επιτελείο σπεύδει να εκμεταλλευτεί την παρουσία του, αποστέλλοντας ολοένα και περισσότερους ιπταμένους.

Ηνωμένες πολιτείες, Γαλλία, Ισραήλ είναι ορισμένες από τις χώρες που συνεισφέρουν στην διάρκεια πιστοποίησης Ελλήνων ιπταμένων στον ιδιαίτερα απαιτητικό εναέριο εφοδιασμό…

ΠΗΓΗ https://hellasjournal.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου