Το 28 οχήματα που αξιολογήθηκαν για το πρόγραμμα του «εθνικού οχήματος» – Είναι αυτονόητο ότι οι εξελίξεις που δρομολογούνται την τρέχουσα περίοδο για την ανανέωση του τροχαίου υλικού (οχήματα γενικής χρήσης και τακτικών μεταφορών) του Ελληνικού Στρατού («Επιτέλους διεθνής διαγωνισμός; Όταν τους αφήνουν μπορούν στις ΕΔ»), μπορούν εκ των προγραμμάτων να θεωρηθούν ως η συνέχεια του προγράμματος του «εθνικού οχήματος».
Υπενθυμίζεται, ότι στο πρόγραμμα είχε αναφερθεί το DP («Αντικαταστάτης STEYR για τις Ένοπλες Δυνάμεις: Άλλο ένα “εθνικό” πρόγραμμα, πάντα “the Greek way”…».
Γράφει ο ΚΑΥΣΙΜΑΡΧΗΣ
Αν και είχαν δημοσιευθεί πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα εν τούτοις δεν απεικόνισαν με πληρότητα το μεγάλο εύρος του, καθώς συνολικά αξιολογήθηκαν επί ελληνικού εδάφους 28 οχήματα διαφόρων τύπων, κατασκευαστών και κατηγοριών!
Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία που συγκέντρωσε η δημοσιογραφική έρευνα στο πλαίσιο του προγράμματος είχε οριστεί επιτροπή με πρόεδρο αξιωματικό του Όπλου των Τεθωρακισμένων με τον βαθμό του ταξιάρχου, η οποία επί περίπου δύο χρόνια υλοποίησε κολοσσιαία διαδικασία συλλογής πληροφοριών και αξιολόγησης οχημάτων που θα μπορούσαν να ικανοποιήσουν τις επιχειρησιακές και τεχνικές απαιτήσεις του Ελληνικού Στρατού.
Η επιτροπή σε πρώτη φάση συνέλεξε πληροφορίες από ανοικτές πηγές και μέσω απευθείας επικοινωνίας με τους κατασκευαστές των διαθέσιμων στη διεθνή αγορά οχημάτων. Μετά την αρχική επεξεργασία των πληροφοριών που συγκεντρώθηκαν πραγματοποίησε επιτόπια επίσκεψη σε κάθε κατασκευαστή που ανταποκρίθηκε, η οποίες εκτός της επιθεώρησης των εγκαταστάσεων παραγωγής περιλάμβανε και την επίδειξη του υποψήφιου οχήματος σε οργανωμένο στίβο δοκιμών ή / και στο πεδίο.
Στην επόμενη φάση της διαδικασίας αξιολόγησης, οι κατασκευαστές προσκλήθηκαν στο Κέντρο Εκπαίδευσης Τεθωρακισμένων (ΚΕΤΘ), στον Αυλώνα Αττικής, για την κατά μόνας αξιολόγηση του κάθε υποψήφιου οχήματος σε στίβο δοκιμών που είχε κατασκευαστεί για αυτόν τον σκοπό.
Με βάση τα στοιχεία που συνέλεξε το DP στη διαδικασία αξιολόγησης ανά κατηγορία οχημάτων συμμετείχαν:
Οχήματα ¼
>η ιταλική Iveco με το LMV2 ελαφρό όχημα (4×4) πολλαπλού ρόλου (Light Multirole Vehicle).
>η γαλλική Arquus, η οποία στα τέλη του φετινού Ιουλίου εξαγοράστηκε από τη βελγική John Cockerill που μεταξύ άλλων έχει υποβάλλει στο Γενικό Επιτελείο Στρατού πρόταση για τον εκσυγχρονισμό των αρμάτων μάχης Leopard 1A5 με την εγκατάσταση πύργου κατασκευής της, με το VT-4 Trapper που διαθέτει σε υπηρεσία ο Στρατός της Γαλλίας.
>η γερμανική Mercedes Benz με το G350, αν και κατά την επιτόπια επίσκεψη της επιτροπής είχε παρουσιαστεί το LAPV (Light Armored Patrol Vehicle: ελαφρύ τεθωρακισμένο όχημα περιπολίας)
>η ισπανική UROVESA με μία έκδοση του VAMTAC (Vehiculo de Alta Movilidad Tactico – Τακτικό Όχημα υψηλής κινητικότητας) URO ST-5 με την ονομασία ΔΙΑΣ σε συνεργασία με την εταιρεία Alpha Systems του ομίλου Κουιμτζή (που εκτός συγκλονιστικού απροόπτου είναι ο νέος ιδιοκτήτης της ΕΛΒΟ). Η ισπανική εταιρία ενημέρωσε ότι το όχημα διατίθεται σε θωρακισμένη και μη έκδοση και θα διατεθεί σε κιτ για συναρμολόγηση στην Ελλάδα.
>η αμερικανική Jeep με το J8
>οι ισραηλινές IAI και ELTA με όχημα της οικογένειας ZMAG
>η ισραηλινή Shladot LTD με το MDT David (βασισμένο σε σασί Land Rover Defender ή Toyota Land Cruiser)
>η ισραηλινή Plasan με το Hyrax
Οχήματα 1 ¼ τόνων
>η γερμανική Mercedes Benz με το G350 με καρότσα
>η αμερικανική Oshkosh Corporation, με το Oshkosh J-LTV (Joint Light Tactical Vehicle: διακλαδικό ελαφρύ τακτικό όχημα) με καρότσα, η οποία ενημέρωσε ότι δεν διατίθεται έκδοση χωρίς θωράκιση και ότι δεν υφίσταται δυνατότητα συμπαραγωγής στην Ελλάδα.
>η αμερικανική Jeep με το J8 με καρότσα
>η ισπανική UROVESA με μία έκδοση του VAMTAC (Vehiculo de Alta Movilidad Tactico – Τακτικό Όχημα υψηλής κινητικότητας) URO ST-5 με καρότσα
>η ισραηλινή Plasan με το Sandcat (βασισμένο στο σασί της πολιτικού τύπου σειράς F της Ford)
>η ιταλική Iveco με το «στρατιωτικής χρήσης όχημα» (Military Utility Vehicle) MUV 4×4
Οχήματα 2 ½ τόνων
>η αμερικανική Oshkosh με το FMTV
>η γερμανική Krauss-Maffei Wegmann (KMW) με το Dingo
Οχήματα 5 τόνων
>η γαλλική Arquus με το VLRA (ικανότητα μεταφοράς φορτίου έως 3,5 τόνων)
>η γερμανική Mercedes Benz με τα UNIMOG, ZETROS και το πολιτικού τύπου AROCS
>η γερμανική Krauss-Maffei Wegmann (KMW) με το Dingo 2
>η τσεχική Tatra με το Force 4×4
>η γερμανική Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV) με τα TGS και ΗΧ2
>η αμερικανική Oshkosh με το FMTV M1083A1
>η ισπανική Urovesa με το TT URO
>η ιταλική Iveco με το Μ170
Οχήματα 10 τόνων
>η γερμανική Mercedes Benz με το ZETROS και το πολιτικού τύπου AROCS
>η γερμανική Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV) με τα TGS και ΗΧ2
>η ιταλική Iveco με τα M250 και Trekker M190 και M380.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι μόνο κατά την τελική φάση της διαδικασίας, δηλαδή στην αξιολόγηση πεδίου στον Αυλώνα συμμετείχε και το τροχοφόρο τεθωρακισμένο όχημα ΟΠΛΙΤΗΣ 4×4 της ελληνικής EODH. Η εταιρία έχει υποβάλλει και προτάσεις για τον εκσυγχρονισμό των αρμάτων μάχης Leopard 1A5 και Leopard 2A4 καθώς και των τεθωρακισμένων οχημάτων μεταφοράς προσωπικού (ΤΟΜΠ) M113 και ΛΕΩΝΙΔΑΣ.
Πριν περίπου ενάμισι χρόνο παρουσίαση στο ΓΕΣ πραγματοποίησε και η γερμανική ACS (Armoured Car Systems) GmbH που έχει αναπτύξει πολλές λύσεις για την ανακατασκευή και τροποποίηση οχημάτων Mercedes Benz G-class (όπως π.χ. το ENOK 4.8 AB που προμηθεύεται η Εθνική Φρουρά της Κύπρου ως φορέα των κατευθυνόμενων βλημάτων Spike LR2).
Σύμφωνα με πληροφορίες, η επιτροπή ολοκλήρωσε τις εργασίες της και παρέδωσε το πόρισμα τον Φεβρουάριο του 2021. Έκτοτε η τύχη τόσο του πορίσματος όσο και του προγράμματος του «εθνικού οχήματος» αγνοούνταν. Όμως πλέον με τη δέσμευση ποσού 200 εκατ. ευρώ για την υλοποίηση του, φαίνεται ότι το πρόγραμμα δρομολογείται εκ νέου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου