Διπλωμάτες που εργάστηκαν με το Ισραήλ, την Ελλάδα και την Κυπριακή Δημοκρατία για τον σχεδιασμό του φιλόδοξου αυτού έργου βρέθηκαν στη δυσάρεστη θέση να βλέπουν να εγκαταλείπεται η ιδέα με έωλα επιχειρήματα.
Θυμίζω ότι όταν αποφασίστηκε η κατασκευή του αγωγού, και το Στέιτ Ντιπάρτμεντ και το υπουργείο Ενέργειας υποστήριξαν το έργο με θερμά λόγια. Μάλιστα οι Αμερικανοί αξιωματούχοι ενθάρρυναν τις τρεις χώρες να προχωρήσουν ταχύτατα για την υλοποίηση των σχεδίων για τον EastMed.
- Για το θέμα αυτό, έχει αναφερθεί ο δημοσιογράφος και αναλυτής Μιχάλης Ιγνατίου κατά την παρουσία του στο δελτίο ειδήσεων του καναλιού OPEN με την Πόπη Τσαπανίδου.
Ο δημοσιογράφος σημείωσε τα εξής, με αφορμή την ανάγκη των Αμερικανών να δώσουν ξανά εξηγήσεις για το θέμα του αγωγού, στο οποίο έτσι κι αλλιώς δεν επρόκειτο να επενδύσουν οικονομικά:
Ο επικεφαλής της ενεργειακής ασφάλειας στο Στέιτ Ντιπάρτμεντ Άμος Χόκσταϊν, επιχειρεί να αλλάξει την αρνητική εικόνα που δημιουργήθηκε, διότι την αμερικανική απόφαση εκμεταλλεύονται δυνάμεις που αντιδρούν στη νέα ελληνοαμερικανική αμυντική σχέση και στην παραχώρηση βάσεων επί ελληνικού εδάφους στους Αμερικανούς.
Αξιωματούχοι στην Αθήνα εξέφρασαν τον φόβο ότι η αμερικανική απόφαση θα προκαλέσει έξαρση του αντιαμερικανισμού στην Ελλάδα. Και αυτό είναι πιθανό, διότι αν αναλύσει κανείς σωστά τις αντιδράσεις στα κοινωνικά δίκτυα θα καταλήξει στο συμπέρασμα ότι ακόμα και άνθρωποι που υποστηρίζουν την Αμερική, ασκούν κριτική στην απόφαση για τον EastMed.
Στο πλαίσιο της προσπάθειας να αλλάξει η εικόνα -που πρόκειται για την πραγματικότητα βέβαια- ο κ. Χόκσταιν σε συνεργασία με δεξαμενή σκέψης της Ουάσιγκτον, οργάνωσε μία ενημέρωση για να δώσει εξηγήσεις και να διαβεβαιώσει ότι με τις νέες συνεργασίες τα οφέλη για την Ελλάδα, το Ισραήλ, την Κύπρο και την Αίγυπτο θα είναι ακόμα μεγαλύτερα.
Ο Αμερικανός αξιωματούχος διαβεβαιώνει τους πάντες ότι η κυβέρνηση του κ. Μπάιντεν δεν πήρε αυτή την απόφαση για τον EastMed για να εξυπηρετήσει την Τουρκία, αλλά επειδή θεωρεί ότι οι μεγάλοι αγωγοί δεν είναι βιώσιμοι και μέχρι να ολοκληρωθεί η κατασκευή τους αλλάζουν εντελώς τα δεδομένα. Πρόβλεψε ότι ο EastMed θα χρειαζόταν δέκα χρόνια για να κατασκευαστεί.
Στο σημείο αυτό του απάντησε ο πρώην υπουργός Γιάννης Μανιάτης με επιχειρήματα και απέδειξε τη βιωσιμότητα του αγωγού, μιλώντας για σχετική μελέτη που έχει ήδη γίνει.
- Είναι ενδιαφέρον ότι μέχρι αυτή τη στιγμή, το Στέιτ Ντιπάρτμεντ δεν έχει τοποθετηθεί στο πιο βασικό ερώτημα: εάν απορρίπτει και ένα αγωγό από το Ισραήλ στην Τουρκία μέσω της Κύπρου, τον οποίο είχε εισηγηθεί σαν ιδιώτης ο κ. Χόκσταιν.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Αμερικανός αξιωματούχος είπε ότι η Αμερική θα σταματήσει την Τουρκία στην περίπτωση που απειλήσει τα έργα που υποστηρίζει η Ουάσιγκτον. Και αναφέρθηκε στην περίπτωση της Noble Energy, το 2016, όταν αναζητούσε φυσικό αέριο στην κυπριακή ΑΟΖ.
Η πλατφόρμα της προστατεύθηκε από την Αμερική όταν απειλήθηκε από τουρκικά μαχητικά F-16. Άφησε δε ανοικτό το ενδεχόμενο να υποστηρίξει η Αμερική αγωγό από την Αίγυπτο προς την Κρήτη. Αν και δεν δεσμεύθηκε καθόλου γι’ αυτό.
Βεβαίως, υπάρχει και ένα άλλο ζήτημα. Φαίνεται ότι η Αθήνα και η νέα κυβέρνηση στην Ιερουσαλήμ άρχισαν να κάνουν δεύτερες σκέψεις. Και σύμφωνα με πληροφορίες, στην τελευταία τριμερή συνάντηση των πρωθυπουργών του Ισραήλ και της Ελλάδας με τον πρόεδρο της Κύπρου, αποφασίστηκε να ληφθεί τελική απόφαση στη νέα τριμερή και αφού ολοκληρωθούν οι μελέτες των τριών κρατών και κυρίως αυτή της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το βίντεο της ανταπόκρισης του αναλυτή του OPEN και αρθρογράφου της Hellas Journal ακολουθεί:
ΠΗΓΗ hellasjournal
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου