Του Χρήστου Μαζανίτη
Το πρόγραμμα αναβάθμισης των φρεγατών ΜΕΚΟ, κλάσης ΥΔΡΑ, περιμένουν σαν μάννα εξ ουρανού στο Πολεμικό Ναυτικό, που βλέπει επιτέλους να ξεκολλάει από την δεκαπενταετή απραξία συντήρησης κι εκσυγχρονισμού πολύτιμων μονάδων, οι οποίες οδηγούντο στην πλήρη επιχειρησιακή απαξίωση.
Όπως πρώτο αποκάλυψε χθες το enikos.gr, την Παρασκευή πρόκειται να εισαχθεί στη Βουλή για έγκριση το πρόγραμμα αναβάθμισης ύψους 605 εκατ. ευρώ για τις 4 φρεγάτες ΥΔΡΑ, ΣΠΕΤΣΑΙ, ΨΑΡΑ, ΣΑΛΑΜΙΣ.
Στόχος είναι μόλις πάρει την έγκριση του κοινοβουλίου αμέσως μετά να τρέξουν οι διαδικασίες με ταχύτατες διαδικασίες. Αυτό σημαίνει ότι η ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού θέλει να έχει πάρει την έγκριση και του ΚΥΣΕΑ πριν από τις εκλογές, για να προχωρήσει στα επόμενα πολύ σημαντικά βήματα.
Σύμφωνα με πηγές του enikos.gr, το πρόγραμμα προβλέπεται να εκτελεστεί εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα από την κοινοπραξία TKMS (ThyssenKrupp Marine Systems) αλλά και την THALES, που αποτελούν και την κατασκευάστρια κοινοπραξία των πλοίων και γνωρίζει καλά πού «πονάνε» και πού πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή.
Το Πολεμικό Ναυτικό – κι αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία – θα έχει πλήρη εμπλοκή στο πρόγραμμα και δεν πρόκειται να παραμείνει απλός θεατής αυτών που οι εταιρείες θα προτείνουν. Στόχος είναι να πάρει όσο το δυνατόν περισσότερα και να κάνει και κάποια επιπλέον πράγματα, ευελπιστώντας ότι θα περισσέψουν κάποια χρήματα.
Η λίστα για τις εργασίες που πρέπει να γίνουν είναι στις “οπωσδήποτε” και στις “επιπλέον”.
Στις “οπωσδήποτε” περιλαμβάνεται η εγκατάσταση νέων συστημάτων υψηλής τεχνολογίας και αναβάθμιση / επισκευή υπαρχόντων συστημάτων μάχης και πλατφόρμας. Μέσα στις εργασίες περιλαμβάνεται στο σύστημα μάχης – με το TACTICOS να είναι το επικρατέστερο – νέο Radar 3D AESA και integration.
Δεν περιλαμβάνονται μες στην τιμή η αναβάθμιση του πυροβόλου των 127mm, η αναβάθμιση των Phalanx όπως και η εισαγωγή του νέου βλήματος ESSM2, στο οποίο το Πολεμικό Ναυτικό συμμετέχει με υποκατασκευαστικό έργο κι έχει δικαιώματα εξαγωγής. Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρξει ξεχωριστή σύμβαση γι’ αυτά, κάτι δείχνει ότι τα πλοία πρόκειται να μείνουν για επιπλέον 2 δεκαετίες στην υπηρεσία.
Εάν, μάλιστα, επιτευχθεί η συμπύκνωση του κόστους και περισσέψουν κάποια χρήματα, όπως εκτιμάται, για την εγκατάσταση επιπλέον αμυντικού συστήματος, τότε θα μιλάμε για εντελώς νέα πλοία, που θα μπορούν να ανταποκριθούν πλήρως στις σύγχρονες απειλές στο πεδίο.
Δεδομένου ότι περάσει η έγκριση του προγράμματος από τη Βουλή κι εν συνεχεία από το ΚΥΣΕΑ, θα ακολουθήσουν 2 χρόνια μελέτης από την κοινοπραξία, με το ΠΝ να παρακολουθεί και να παρεμβαίνει σε κάθε στάδιο ξεχωριστά. «Θα μπουν αυτά που θέλουμε και τα συστήματα θα είναι state of art» έχει ειπωθεί χαρακτηριστικά από γνώστες των σχεδίων του Ναυτικού.
Έτσι, βάσει του παραπάνω χρονοδιαγράμματος, εκτιμάται ότι ως τα μέσα του 2025 το πρώτο πλοίο θα μπει σε ελληνικό ναυπηγείο για την αναβάθμιση με το επόμενο να ακολουθεί 6 μήνες μετά. Αυτό συνεπάγεται ότι κάθε χρόνο το ΠΝ θα είναι μείον 2 φρεγάτες, μέχρι το 2027 οπότε και θα αρχίσει να παραλαμβάνεται το πρώτο με το τελευταίο καράβι να εξέρχεται από το ναυπηγείο πλήρως αναβαθμισμένο ως τα τέλη του 2029.
Σε ότι αφορά τα υποβρύχια και την προμήθεια Συστοιχειών Συσσωρευτών, που επίσης περνάει για έγκριση από τη Βουλή την Παρασκευή, προβλέπεται για 5 + 2 από αυτά.
Δηλαδή, προβλέπονται νέες μπαταρίες για τα 4 «αόρατα» υποβρύχια TYPE 214 κλάσης ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ και το αναβαθμισμένο ΩΚΕΑΝΟΣ με option γι’ ακόμα 2 υποβρύχια TYPE 209.
Το πρόγραμμα προβλέπεται να αναλάβει η ελληνική εταιρεία SUNLIGHT, που είναι και το μοναδικό εργοστάσιο κατασκευής μπαταριών τέτοιου μεγέθους στην Ελλάδα με διεθνή παρουσία κι εγκαταστάσεις ακόμη και στις ΗΠΑ (όπου διεκδικεί μερίδιο 20% από την αγορά). Ο προϋπολογισμός του έργου υπολογίζεται στα 20 εκατ. ευρώ.
ΠΗΓΗ enikos
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου