Mε τίτλο «Χρέος, δωροδοκίες και κακοδιαχείριση: Το ελληνικό σιδηροδρομικό δυστύχημα που ανέμενε να συμβεί»οι Financial Times φιλοξενούν ρεπορτάζ της Ελένης Βαρβιτσιώτη για το δυστύχημα των Τεμπών.
«Τα αίτια του δυστυχήματος δεν είναι πλήρως γνωστά και η έρευνα συνεχίζεται. Ο σταθμάρχης σε υπηρεσία έχει κατηγορηθεί για ανθρωποκτονία από αμέλεια και η υπόθεσή του αντιμετωπίζεται στα ελληνικά δικαστήρια. Το δυστύχημα ήταν μια
καταστροφή που περίμενε να συμβεί, σύμφωνα με πρώην στελέχη και εμπειρογνώμονες των μεταφορών, δεδομένης της κακής κατάστασης των υποδομών και του βουνού χρέους που συσσώρευσε ο κρατικός σιδηροδρομικός φορέας, ΟΣΕ, τα χρόνια πριν από το δημόσιο χρέος του 2010 κρίση«, σημειώνει μεταξύ άλλων η εφημερίδα και προσθέτει:Η εικόνα που περιγράφουν πρώην αξιωματούχοι και στελέχη που ασχολούνται με τον κρατικό σιδηρόδρομο είναι πάνω κάτω η εξής: Διαδοχικές κυβερνήσεις ξόδεψαν εκατομμύρια κονδύλια της ΕΕ και της Ελλάδας σε υπερκοστολογημένες επενδύσεις που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ, διόρισαν στελέχη χωρίς τα κατάλληλα προσόντα και άφησαν τον σιδηρόδρομο με ακατάλληλο εξοπλισμό και φτωχή συντήρηση.
«Είναι η χειρότερη εκδοχή του κράτους, το τελευταίο κατάλοιπο ενός κρατικού σοβιετικού συστήματος, που κυβερνάται από κεκτημένα συμφέροντα», δηλώνει στην εφημερία ο Θανάσης Ζηλιασκόπουλος, πρώην διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΕΝΟΣΕ.
«Οι επενδύσεις έγιναν με βάση πολιτικά κριτήρια και όχι με βάση αυτά που χρειαζόταν η αγορά».
Το 2010, αξιωματούχοι που εκπροσωπούσαν τους πιστωτές της χώρας έλεγξαν τους λογαριασμούς και βρήκαν μια σιδηροδρομική εταιρεία με χρέος 11 δισ. ευρώ. Η εντολή τους ήταν να την καταστήσουν οικονομικά βιώσιμη. Και παρόλο που σε κάποιο βαθμό το έκαναν, η εταιρεία δεν αναδιοργανώθηκε ποτέ πραγματικά.
Τα χρόνια που προηγήθηκαν της οικονομικής κατάρρευσης που έπληξε τη χώρα, το χρέος της σιδηροδρομικής εταιρείας αυξανόταν κατά 55 τοις εκατό ετησίως.
Όταν ο Ζηλιασκόπουλος ανέλαβε επικεφαλής της ΤΡΕΝΟΣΕτο 2010, «η εταιρεία αντιμετώπιζε οικονομικό χάος», είπε. Αντιμετώπιζε ετήσιο έλλειμμα 240 εκατ. ευρώ μόνο για να συνεχίσει τις εργασίες της.
«Κλείστε το!»
Σε μια από τις πρώτες συναντήσεις με εκπροσώπους του ΔΝΤ την άνοιξη του 2010, ο Ζηλιασκόπουλος θυμήθηκε έναν από αυτούς να φώναζει «κλείστε το!». — γιατί θεωρήθηκε υπόθεση χωρίς σωτηρία.
«Μια σιδηροδρομική εταιρεία με χρέος 11 δισεκατομμυρίων ευρώ σημαίνει ότι υπήρξε σοβαρή κακοδιαχείριση», δηλώνει ο Thomas Wieser, ο οποίος ήταν ο επικεφαλής της ευρωζώνης κατά τη διάρκεια της κρίσης του ελληνικού δημόσιου χρέους. «Χρειάζεσαι πολιτικούς που να θέλουν πραγματικά να κάνουν κάτι για αυτό.
[Δεν είμαι] σίγουρος ότι αυτό υπήρχε στην Ελλάδα και γι’ αυτό χρειάστηκε μια θεραπεία σοκ».
Όταν συντάχθηκαν οι όροι διάσωσης της Ελλάδας, η «τρόικα» των διεθνών πιστωτών ζήτησε να γίνουν κερδοφόρες οι επιχειρησιακές δραστηριότητες του σιδηροδρόμου.
Ένα από τα μέτρα ήταν η μείωση του προσωπικού. Οι σιδηρόδρομοι της Ελλάδας απασχολούσαν 12.500 άτομα το 2010.
Μετά την ανάμειξη της τρόικας, μόλις 2.600 παρέμειναν απασχολούμενοι στον ΟΣΕ και το 2021 οι αριθμοί μειώθηκαν περαιτέρω σε 2.000.
Ο Τάκης Θεοφανόπουλος, ο οποίος ανέλαβε πρόεδρος του ΟΣΕ το 2010, είπε ότι καθώς οι έμπειροι εργαζόμενοι στα τρένα και τους σιδηροδρομικούς σταθμούς έφτασαν σε ηλικία συνταξιοδότησης, «ήξερα ότι σύντομα θα αντιμετωπίσουμε ελλείψεις που θα ήταν δύσκολο να αντιμετωπιστούν».
Άλλα μέτρα αναδιάρθρωσης περιελάμβαναν τον περιορισμό των γενναιόδωρων μισθολογικών συμφωνιών που είχαν εξασφαλίσει τα συνδικάτα για τους σιδηροδρόμους και τη μείωση των σιδηροδρομικών συνδέσεων που είχαν λίγους επιβάτες. Ωστόσο, η κουλτούρα άργησε να αλλάξει.
Η κλοπή καυσίμων από τα αποθέματα της εταιρίας ήταν σύνηθες φαινόμενο και τα δωρεάν εισιτήρια μοιράζονταν ως πολιτικές χάρες, καθώς η εταιρία πάσχιζε να αποκομίσει κέρδη, σύμφωνα με τον Ζηλιασκόπουλο.
Γνωρίζοντας την υποβάθμιση των υποδομών, προσπάθησε να διορθώσει την κατάσταση διορίζοντας επιπλέον προσωπικό ασφαλείας μέσα στα τρένα και σε όλους τους κύριους σταθμούς. «Δεν κοιμόμουν ήσυχος τη νύχτα», είπε.
Ενα άλλο πρόβλημα για την ασφάλεια του δικτύου ήταν οι συχνές επιδρομές από κλέφτες χαλκού.
«Ήταν αδύνατο να προστατευθούν 2.500 χιλιόμετρα σιδηροτροχιών χωρίς οργανωμένο σχέδιο από την αστυνομία και τις μυστικές υπηρεσίες», δηλώνει ο Θεοφανόπουλος λέγοντας ότι το πρόβλημα παραμένει.
Με πληροφορίες από Financial Times Debt, graft and mismanagement: Greek train crash was ‘waiting to happen’
ΠΗΓΗ hellasjournal
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου