Γράφει ο Θοδωρής
Η JDAM χρησιμεύει ως σύστημα καθοδήγησης, μετατρέποντας τις μη καθοδηγούμενες ή «χαζές» βόμβες σε βόμβες ικανές να επιχειρούν σε παντός είδος καιρού και με ακρίβεια . Αυτή η τεχνολογία αναπτύχθηκε από την Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ και το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ. Η αρχική παράδοση των JDAM πραγματοποιήθηκε το 1997, ακολουθούμενη από την επιχειρησιακή δοκιμή το 1998 και το 1999. Κατά τη διάρκεια αυτών των δοκιμών δοκιμάστηκαν πάνω από 450 JDAM, οι οποίες έδειξαν εξαιρετικά αποτελέσματα με ποσοστά επιτυχίας 95% και ποσοστό ακρίβειας 9,6 μέτρων. Τόσο η JDAM όσο και τα B-2 έκαναν την πρώτη τους χρήση στις 24 Μαρτίου έως τις 10 Ιουνίου 1999 κατά της Γιουγκοσλαβίας . Βομβαρδιστικά B-2, τα οποία πραγματοποιούσαν 30 ώρες πτήσεις μετ’ επιστροφής χωρίς ενδιάμεσο
σταθμό από την αεροπορική βάση Whiteman στο Μιζούρι , χρησιμοποίησαν πάνω από 600 JDAM καθ’ όλη τη διάρκεια της επιχείρησης. Προς το παρόν, το kit JDAM είναι συμβατό με διάφορα αεροσκάφη, όπως B-1B, B-2A, B-52H, AV-8B, F-15E, F/A-18C/D/E/F, F-16C/D και F-22. Προσπάθειες ενσωμάτωσης βρίσκονται σε εξέλιξη ή σχεδιάζονται για την αξιολόγηση της συμβατότητας του με το A-10, το F-35 Joint Strike Fighter, και το MQ-9 Reaper.JDAM-ER: Είναι μια αναβαθμισμένη έκδοση του συμβατικού kit JDAM, που παρέχει εκτεταμένη εμβέλεια και βελτιωμένη ακρίβεια για κατευθυνόμενα πυρομαχικά ακριβείας. Το JDAM-ER διαθέτει ένα κιτ φτερών (wing kit) που ενισχύει την εμβέλεια της αιώρησης, επιτρέποντας στο πυρομαχικό να απελευθερωθεί από μεγαλύτερη απόσταση, μειώνοντας έτσι τον κίνδυνο για το αεροσκάφος και το πλήρωμά του.
Η JDAM είναι ένα κιτ καθοδήγησης που προστίθεται σε μια τυποποιημένη βόμβα που μετατρέπει τις συμβατικές, μη καθοδηγούμενες βόμβες, ή τις «χαζές βόμβες», σε κατευθυνόμενα πυρομαχικά ακριβείας. Το κιτ αποτελείται από τρία κύρια στοιχεία που περιλαμβάνουν ένα τμήμα ουράς (tailed section) , ένα κιτ strake και τη μονάδα ελέγχου καθοδήγησης. Το τμήμα ουράς περιλαμβάνει σταθεροποιητικά πτερύγια και ένα σύστημα ενεργοποίησης της ουράς που ελέγχει τα πτερύγια για να κατευθύνει τη βόμβα προς το στόχο. Τα πτερύγια παρέχουν αεροδυναμική σταθερότητα και επιτρέπουν διορθώσεις κατά την πορεία και κατά την κάθοδο της βόμβας. Το strake kit αποτελείται από αεροδυναμικές επιφάνειες που είναι προσαρτημένες στο σώμα της βόμβας, ενισχύοντας περαιτέρω τη σταθερότητα και την ανύψωση της .Το κιτ JDAM μπορεί να τοποθετηθεί σε μια ποικιλία βομβών γενικής χρήσης, συμπεριλαμβανομένων των ακόλουθων ευρέως χρησιμοποιούμενων τύπων: .
-MK-80: Αυτή η σειρά βομβών περιλαμβάνει διάφορα μεγέθη, συμπεριλαμβανομένων των MK-82 (226 kg), MK-83 (453 kg), και MK-84 (907 kg). Αυτές οι βόμβες χρησιμοποιούνται συχνά με τo kit JDAM για τη δημιουργία πυρομαχικών ακριβείας. Η σειρά βομβών MK-80 περιέχει συμβατικές εκρηκτικές κεφαλές, οι οποίες είναι σχεδιασμένες για χρήση ενάντια σε ένα ευρύ φάσμα στόχων, όπως στρατιωτικές εγκαταστάσεις, υποδομές και προσωπικό του εχθρού. Οι κεφαλές αποτελούνται από ένα μείγμα , υψηλής εκρηκτικότητας αποτελούμενο από σκόνη ΤΝΤ και αλουμινίου, που παρέχει σημαντικές εκρήξεις και κατακερματισμό.
Σειρά BLU: Η σειρά BLU (Bomb Live Unit) περιλαμβάνει την BLU-109 (907 κιλά) και την BLU-110 (453 κιλά). Αυτές οι βόμβες έχουν σχεδιαστεί για να διαπερνούν γερά θωρακισμένους στόχους και οχυρά. Οι βόμβες BLU-109 και BLU-110 διαθέτουν διατρητικές κεφαλές , σχεδιασμένες για διάτρηση σε στόχους όπως οχυρά . Αυτές οι κεφαλές περιέχουν εκρηκτικά όπως το AFX-757 ή Tritonal , τα οποία δημιουργούν μια ισχυρή έκρηξη, καταστρέφοντας το στόχο από το εσωτερικό. Είδος βόμβας : Guided air – to – surface bomb. Καθοδήγηση : GPS/INS Άνοιγμα φτερών : GBU-31 63,5cm , GBU-32 49,8 cm , GBU-38 35.6cm . Ακρίβεια : 7m . Ceiling : 13,677 m ( 45,000+ πόδια) . Εμβέλεια : 15 μίλια (24 + χιλιόμετρα ) . Μήκος : JDAM+Κεφαλή , GBU-31(v) 1/B:387,9cm . GBU-31(v) 3/B:377.4 cm . GBU-32(v) 1/B : 303.5cm . GBU-38: 235.2 cm .
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου