Κάποιες λεπτομέρειες για τον εκσυγχρονισμό των AH-64A+ Apache της Αεροπορίας Στρατού. Ικανότητα αξιοποίησης του SPIKE NLOS θα έχουν όλα τα ελληνικά Apache A+. Η αγορά των Spike NLOS συνδυάστηκε και με την υπογραφή σύμβασης για τον εκσυγχρονισμό των 19 επιθετικών ελικοπτέρων τύπου AH-64A+ Apache της Αεροπορίας Στρατού από την Ισραηλινή Elbit Systems. Για να ακριβολογούμε δεν πρόκειται για εκσυγχρονισμό των ηλεκτρονικών πτήσης και αποστολής του ελικοπτέρου, αλλά αποκλειστικά και μόνο για εκσυγχρονισμό των ηλεκτροοπτικών τους συστημάτων. Τα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι η αναλογία κόστους – απόδοσης ήταν αυτή που διαδραμάτισε βαρύνοντα ρόλο στη διαμόρφωση του ισραηλινού πακέτου, αλλά και το πόσο μεγάλη έμφαση αποδίδεται από τους Ισραηλινούς που λαμβάνουν πακτωλό δισεκατομμυρίων από τις ΗΠΑ υπό τη μορφή στρατιωτικής βοήθειας σε ετήσια βάση, στην πλήρη αξιοποίηση ακόμη και παλιών συστημάτων με λύσεις χαμηλού κόστους και μάλιστα προσαρμοσμένες στις δικές τους, ειδικές επιχειρησιακές ανάγκες…
Του Στέργιου Δ. Θεοφανίδη
Οι Ισραηλινοί λοιπόν αρνήθηκαν να καταβάλλουν πριν από 15 και πλέον χρόνια τα κονδύλια που
απαιτούνταν για τον εκσυγχρονισμό των AH-64A που διέθεταν, στο επίπεδο -D Longbow Apache. Επέλεξαν να αξιοποιήσουν τα τεράστια κονδύλια της αμερικανικής στρατιωτικής βοήθειας που λαμβάνουν, σε άλλα προγράμματα που θεωρούσαν πιο κρίσιμα και προχώρησαν άμεσα στην αγορά όλου σχεδόν του στοκ ανταλλακτικών και αναλωσίμων του Στρατού των ΗΠΑ για την έκδοση Apache A.Το ίδιο έκανε και η Ελλάδα αρκετά όμως αργότερα, όταν τα ΗΑΕ αποφάσισαν να εκσυγχρονίσουν τα δικά τους Apache AH-64A στο επίπεδο -D. Το απόθεμα των ανταλλακτικών που αποκτήθηκε από την αραβική χώρα, συντέλεσε σε μεγάλο βαθμό στη διατήρηση της διαθεσιμότητας των παλιών ελληνικών Apache A+ σε σχετικά καλά επίπεδα.
Τα M-TADS/PNVS’s μπορούν να απομακρυνθούν και να αντικατασταθούν ταχύτατα από το ελικόπτερο λόγω του πολύ μικρού βάρους τους. Κατά συνέπεια, M-TADS/PNVS μειώνουν την ανάγκη υποστήριξης επί του πεδίου και εξοικονομούν περί το 1 δισ. δολάρια για τον αμερικανικό Στρατό (Photo by Lockheed Martin)
Το μεγάλο πρόβλημα στην υποστήριξη των ελικοπτέρων του τύπου, εντοπίζεται στον ηλεκτρονικό τους εξοπλισμό και κυρίως στα ηλεκτροοπτικά τους. Και όταν λέμε ηλεκτροοοπτικά εννοούμε φυσικά τον πυργίσκο του συστήματος TADS/PNVS στο ρύγχος του ελικοπτέρου. Το TADS (Target Acquisition and Designation Sights) περιλαμβάνει κάμερα ημέρας (μονόχρωμη απεικόνιση), θερμική κάμερα, καθώς και καταδείκτη και αποστασιομετρητή λέιζερ. Το PNVS (Pilot Night Vision System) δεν είναι παρά μία κάμερα υπερύθρων (IR) που “ακολουθεί” τις κινήσεις του κεφαλιού του κυβερνήτη του ελικοπτέρου στο πίσω κάθισμα.
Η ανάλυση τόσο της κάμερας ημέρας (day TV), όσο και της θερμικής του TADS είναι πολύ χαμηλή για τα σημερινά δεδομένα. Η μέγιστη μεγέθυνση (zoom) της κάμερας ημέρας είναι Χ 126 όπου το εύρος πεδίου θέασης περιορίζεται στις 0,45 μόλις μοίρες. Με zoom X 63, το εύρος αυξάνεται στις 0,9 μοίρες και με zoom X 18 στις τέσσερις μοίρες. Το FLIR του αρχικού TADS στο Apache A+, χωρίς zoom, εξασφαλίζει εύρος πεδίου θέασης 50 μοιρών. Με zoom X 5,7 το FOV (Field Of View) περιορίζεται στις 10 μοίρες. Φτάνει δε στις 1,6 μόλις μοίρες με zoom X 36.
Τα νούμερα αυτά έχουν ξεπεραστεί κατά πολύ εδώ και 25 περίπου χρόνια με την εισαγωγή του M-TADS/PNVS (Modernized TADS/PNVS) σε υπηρεσία στο AH-64D Longbow Apache σε πρώτη φάση και κατόπιν από το διάδοχο σύστημα Arrowhead του AH-64E Guardian. Με βάση το ισραηλινό πακέτο αναβάθμισης, αντικαθίστανται από νέους αισθητήρες σημαντικά υψηλότερης ανάλυσης και ευκρίνειας, όπως αντικαθίστανται και ο καταδείκτης λέιζερ, μαζί με τον αποστασιομετρητή. Επίσης αντικαθίσταται και η κάμερα υπερύθρων του PNVS που είναι “διασυνδεδεμένη” με την κάσκα του κυβερνήτη.
Το συγκρότημα TADS/PNVS που είναι τα “μάτια” και το κύριο σύστημα στοχοποίησης του πληρώματος του Apache σε οποιαδήποτε έκδοσή του, είναι το ένα από τα δύο κύρια “συστατικά” των διαδοχικών του εκσυγχρονισμών μέχρι σήμερα. Το άλλο είναι ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός του. Δηλαδή, οι οθόνες απεικόνισης στοιχείων (MFD) των πιλοτηρίων, τα συστήματα ναυτιλίας, τα συστήματα επικοινωνιών, καθώς και η μονάδα του σκοπευτικού ORT (Optical Ray Tube) του συγκυβερνήτη/πυροβολητή στον εμπρός θάλαμο διακυβέρνησης. Η έκδοση -Ε Guardian μάλιστα είναι πλήρως εξοπλισμένη και για την εκτέλεση πτήσεων δι’ οργάνων (IFR) με τετρακάναλο αυτόματο πιλότο και σύστημα διαχείρισης πτήσης (Flight Management System).
Για λόγους διατήρησης του κόστους στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα και με τους ελάχιστους δυνατούς συμβιβασμούς στις επιχειρησιακές δυνατότητες, οι Ισραηλινοί αποφάσισαν καταρχήν την αναβάθμιση των δικών τους Apache A, μόνο στο κομμάτι του TADS/PNVS. Το ίδιο θα γίνει και με τα ελληνικά Apache A+. Τα νέα ηλεκτροοπτικά παρέχουν ασύγκριτα ανώτερη ποιότητα (ευκρίνεια και ανάλυση) εικόνας και πολύ μεγαλύτερες δυνατότητες εστίασης σε μεγάλες αποστάσεις (zoom) σε σχέση με τα συστήματα που αντικαθιστούν, τα οποία είναι δεύτερης γενιάς, τεχνολογίας της δεκαετίας του ’80!
Οι απαιτήσεις τους δε σε ηλεκτρική ισχύ είναι μικρότερες, όπως μικρότερες είναι και οι απαιτήσεις ψύξης τους. Το βάρος τους είναι επίσης μικρότερο, κάτι που δημιούργησε την ανάγκη εγκατάστασης πρόσθετου βάρους (αντίβαρων) στο ρύγχος. Η εγκατάσταση νέων αισθητήρων IR, ημέρας και λέιζερ εσωτερικά στον πυργίσκο του TADS/PNVS, καταργεί την ανάγκη επαναπιστοποίησης (airworthiness) του συγκροτήματος στην αναβαθμισμένη του μορφή.
Όπως προαναφέρθηκε, προκειμένου να αποφευχθεί αύξηση του κόστους οι οθόνες τεχνολογίας CRT στα δύο πιλοτήρια δεν αντικαθίστανται. Μπορούν να απεικονίσουν την εικόνα των νέων αισθητήρων, αλλά σε σημαντικά χαμηλότερη ανάλυση από αυτή που επιτυγχάνουν. Αντικαθίσταται όμως το σύστημα απεικόνισης επί κάσκας IHADSS (Integrated Helmet and Display Sighting System) από το αντίστοιχο της Elbit που εξοπλίζει και τα Apache Guardian του Στρατού των ΗΠΑ. Η ανάλυση και οι δυνατότητες απεικόνισης του νέου συστήματος, είναι μεγαλύτερες από τις αντίστοιχες του IHADSS που φέρουν τα πληρώματα των AH-64DHA.
Άλλο σημείο που πρέπει να διευκρινιστεί και να επισημανθεί είναι ότι το σύνολο των 19 ελληνικών Apache A+ θα αποκτήσει την αναγκαία υποδομή (καλωδιώσεις) για την ενσωμάτωση και αξιοποίηση του πυραύλου SPIKE NLOS. Σε πρώτη φάση για τα ελικόπτερα του τύπου έχουν αγοραστεί εννέα συλλογές φορέων για τη χρήση του όπλου. Οι φορείς αυτοί μπορούν φυσικά να αναρτηθούν σε όλα τα ελικόπτερα και όχι μόνο σε εννέα, ενώ μελλοντικά θα αποκτηθούν πρόσθετοι.
Σε ό,τι αφορά στα 10 AH-64DHA που παραμένουν σε ελληνική υπηρεσία, δεν αποφασίστηκε η ενσωμάτωση-πιστοποίηση του SPIKE NLOS για καθαρά πρακτικούς λόγους. Η Αεροπορία Στρατού βρίσκεται στη διαδικασία αξιολόγησης της προοπτικής εκσυγχρονισμού των ελικοπτέρων του τύπου αυτού στο επίπεδο AH-64E Guardian. Σε περίπτωση επομένως που αποφασιστεί κάτι τέτοιο θα απαιτηθεί εκ νέου ενσωμάτωση των ισραηλινών πυραύλων. Δεδομένου ότι από πλευράς κόστους, ο εκσυγχρονισμός των -DHA σε -Ε είναι απλά απαγορευτικός, ή μια αγορά νέας κατασκευής AH-64E, μία αντίστοιχη ισραηλινή πρόταση για την αναβάθμισή τους πιθανότατα θα αποτελέσει και πάλι τη χρυσή τομή. Στο ζήτημα αυτό όμως θα επανέλθουμε…
ΠΗΓΗ defence-point
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου