Κώστας Σαρικάς
Οι Ένοπλες Δυνάμεις για μια ακόμη φορά ήταν εκεί.Με εντολή του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ Στρατηγού Κωνσταντίνου Φλώρου όσα εναέρια μέσα ήταν διαθέσιμα αλλά και με φρεγάτα του Στόλου έσπευσαν άμεσα.
Πέρασε μόλις ελάχιστος χρόνος από την ώρα που ‘’ανέβηκε’’ το ρεπορτάζ του Newpost σχετικά με την ανάγκη επίσπευσης της αγοράς καινούργιων ελικοπτέρων Search and Rescue/Medevac και η τραγωδία ανοιχτά της Πύλου ήρθε να επιβεβαιώσει πλήρως την καθημερινή αγωνία των αρμόδιων.
Μια ‘’μάχη’’ προκειμένου να εξασφαλίσουν διαθέσιμα εναέρια μέσα των Ενόπλων Δυνάμεων είτε για αποστολές Έρευνας-Διάσωσης είτε για αεροδιακομιδές ανθρώπων που χρήζουν άμεσης ιατρικής φροντίδας.
Οι Ένοπλες Δυνάμεις για μια ακόμη φορά ήταν εκεί. Με εντολή του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ Στρατηγού Κωνσταντίνου Φλώρου όσα εναέρια μέσα ήταν διαθέσιμα αλλά και με φρεγάτα του Στόλου έσπευσαν άμεσα. Μεταφορικό αεροσκάφος C-130, ελικόπτερο Super Puma(αμφότερα της Πολεμικής Αεροπορίας) και ελικόπτερο S-70 Aegean Hawk του Πολεμικού Ναυτικού. Με τα πληρώματα να λειτουργούν για μία ακόμη φορά με απόλυτο επαγγελματισμό σε μια εξαιρετικά δύσκολη επιχείρηση σε απόσταση σχεδόν 50 μίλια από τις ακτές της Πελοποννήσου και σε πολύ μεγαλύτερη από τις Βάσεις των Μέσων σε Ελευσίνα και Κοτρώνι Μαραθώνα. Και μαζί με τη φρεγάτα ‘’ΚΑΝΑΡΗΣ’’ η οποία ανέλαβε καθήκοντα διοίκησης OSC(On Scene Coordinator) δίνουν μάχη σωτηρίας.
Το C-130 από τις πρώτες πρωινές ώρες πετάει συνεχώς πάνω από το σημείο του ναυαγίου και διαθέτει εικόνα της τραγικής κατάστασης με τους εκατοντάδες νεκρούς και αγνοούμενους. Θα παραμείνει στην περιοχή και όταν πέσει το σκοτάδι και με φωτιστικές ‘’βόμβες’’ θα κάνει τη ‘’νύχτα μέρα’’ προκειμένου οι διασώστες σε ελικόπτερα και πλωτά να εντοπίζουν ναυαγούς στη θάλασσα. Και όσο πολύτιμα είναι τα C-130 της 356 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών ‘’ΗΡΑΚΛΗΣ’’ τόσο επιτακτική είναι η ανάγκη να πετούν όσο περισσότερα γίνεται. Όμως η σκληρή πραγματικότητα είναι ότι ελάχιστα από τα 13 μεταφορικά αεροσκάφη πετούν με το πρόβλημα διαθεσιμότητας των C-130 να αποτελεί τα τελευταία χρόνια το μεγαλύτερο ‘’αγκάθι’’ που έχει να αντιμετωπίσει το Αεροπορικό Επιτελείο. Με μοναδική πλέον λύση να δείχνει ότι αποτελεί η απόκτηση καινούργιων-ήδη έχει αποσταλεί LOR στις ΗΠΑ για τέσσερα αεροσκάφη- ενώ προσπάθεια γίνεται για να ‘’ζωντανέψουν’’ ξανά ακόμη πέντε μεταφορικά –τρία από την ΕΑΒ, ένα από την ΠΑ στην Ελευσίνα και ακόμη ένα στην Πορτογαλία.
Ανάλογο είναι το πρόβλημα και με τα ελικόπτερα Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας. Από τα συνολικά 12 ελικόπτερα που διαθέτει η 384 Μοίρα Έρευνας Διάσωσης πετάει πλέον πολύ περιορισμένος αριθμός με προτεραιότητα στα ελικόπτερα επιφυλακής στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, Λήμνο, Χίο και Ρόδο. Τα πανίσχυρα και εξαιρετικά αξιόπιστα –με μηδενικό δείκτη ατυχημάτων- αλλά με σημαντικά προβλήματα στην συντήρηση και υποστήριξη ελικόπτερα δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να καλύψουν τις μεγάλες ανάγκες σε αποστολές SAR και φυσικά σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να αντικατασταθούν από τα υπέργηρα AB-205. Σε αρκετά από αυτά απουσιάζουν καίρια ηλεκτρονικά και άλλα συστήματα όπως ραντάρ και θερμικές κάμερες παρά τις αγωνιώδεις προσπάθειες να εξασφαλιστούν ακόμα και μεταχειρισμένα ανταλλακτικά από συμμαχικές και φιλικές χώρες.
Το παράδειγμα των C-27 δείχνει ότι εάν υπάρχει η βούληση τα εναέρια μέσα μπορούν να αυξήσουν διαθεσιμότητες αρκεί να διασφαλιστεί η συντήρηση και υποστήριξη σε βάθος χρόνου. ‘Eπειτα από την υπογραφή το 2022 της σύμβασης υποστήριξης των αεροσκαφών FOS(Follow On Support) με την κατασκευάστρια εταιρεία Leonardo από τους οκτώ ‘’Σπαρτιάτες’’ της 354 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών ‘’ΠΗΓΑΣΟΣ’’ ήδη τρία αεροσκάφη πετούν και αναλαμβάνουν αποστολές με προοπτική να φτάσουν το επόμενο διάστημα τα έξι, όσα δηλαδή προβλέπει η σχετική σύμβαση. Η οποία δεν περιλαμβάνει ακόμη δύο καθώς αυτά τα μεταφορικά αεροσκάφη εξαιτίας της παρατεταμένης απραξίας έχουν καθηλωθεί σε μόνιμη βάση και απαιτείται η έναρξη ενός νέου ολοκληρωμένου προγράμματος συντήρησης προκειμένου να καταστούν απόλυτα επιχειρησιακά και έτοιμα να αναλάβουν αποστολές.
ΠΗΓΗ newpost
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου