Το επόμενο διάστημα ακόμη ένα MH-60 ROMEO θα φτάσει στην Ελευσίνα, ενώ τον Φεβρουάριο του 2025 θα φτάσουν και τ’ άλλα 4 νέα ελικόπτερα της 1ης Μοίρας ελικοπτέρων ναυτικού. Πηγή εικόνας: Hellas Journal
ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ, HELLAS JOURNAL, Αθήνα
Το μεσημέρι του Σαββάτου τελικά τροχοδρόμησε το C-17 των Ηνωμένων Πολιτειών στην 112 Πτέρυγα Μάχης στην Ελευσίνα, όπου από το εσωτερικό του ξεφορτώθηκαν τα πρώτα δυο ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα του Πολεμικού Ναυτικού MH-60 ROMEO.
Μετά την εκφόρτωση τα δυο ελικόπτερα που εισάγουν νέο «κυνηγό» υποβρυχίων στο Πολεμικό Ναυτικό, οδηγήθηκαν στο υπόστεγο της Μοίρας Αεροσκαφών Ναυτικού, δηλαδή στην 353 Μοίρα Ναυτικής Συνεργασίας.
Εκεί θα παραμείνουν για λίγο διάστημα μέχρι να γίνουν όλοι οι τεχνικοί έλεγχοι από το προσωπικό της 1ης Μοίρας Ελικοπτέρων και όταν φτάσει το τρίτο του νέου σχηματισμού, όλα μαζί θα εγκαταλείψουν την φιλοξενία της Ελευσίνας για να προσγειωθούν στη «φωλιά» τους, στο Κοτρώνι του Μαραθώνα.
Μέχρι στιγμής οι Αμερικανοί δεν μπορούν να πουν με σαφήνεια την ημέρα άφιξης για το τρίτο ελικόπτερο. Ήδη είχαμε γράψει στην Hellas Journal ότι τα συγκεκριμένα ΜΗ-60 ROMEO, τα περίμεναν από το ναυτικό επιτελείο περίπου δυο εβδομάδες νωρίτερα, αλλά οι διαρκείς αλλαγές στον προγραμματισμό των αμερικανικών δρομολογίων έφεραν αυτή την μικρή καθυστέρηση.
Και από την στιγμή που η Ελλάδα είχε ζητήσει τον περιορισμό του κόστους, αυτό συνδυάστηκε και με άλλη αποστολή του C-17, ώστε να μην υπάρξει περαιτέρω επιβάρυνση.
Πάντως πριν καν συμπληρωθεί η παραγγελθείσα επτάδα των ROMEO, ήδη τεχνικά κλιμάκια από την Ελλάδα και τις ΗΠΑ συζητούν για την μετέπειτα τεχνική υποστήριξη, πέραν της αρχικής 3ετίας που περιλαμβάνεται στην αρχική συμφωνία.
Υποστήριξη 5ετίας = 265 εκ. δολάρια…
Το σίγουρο είναι ότι αρκετοί «ζαλίστηκαν» και προβληματίστηκαν με το συνολικό κόστος που αφορά την υπογραφή για πλήρη Follow On Support. Μέσα από τις συζητήσεις προκύπτει ότι αυτή αγγίζει, για μια πενταετία τα 256 εκατομμύρια δολάρια, την στιγμή μάλιστα που θ’ απαιτηθούν επιπλέον κονδύλια για τα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα του στόλου, μια και τα 11 S-70B, μετά από τόσα χρόνια λειτουργίας, απαιτούν εκσυγχρονισμό αν θέλουμε να έχουμε αδιαμφισβήτητους «κυνηγούς» τουρκικών υποβρυχίων, επιπέδου 214.
Έμπειρες στρατιωτικές πηγές εξηγούν ότι η FMS Case καλύπτει κενά της σύμβασης προμήθειας (σ.σ. επίπεδα συντήρησης, ανταλλακτικά κ.ο.κ.) και την πολύπλευρη υποστήριξη για την εξασφάλιση διαθεσιμότητας.
Δυστυχώς η διαμορφωμένη νοοτροπία κι όχι απαραιτήτως με ευθύνη του ναυτικού, είναι ότι το μαχητικό αεροσκάφος είναι οπλικό σύστημα, ενώ ένα ελικόπτερο είναι ένα μέσο, π.χ. για SAR.
Αλλά τα ηλεκτρονικά και τα συστήματα που έχουν τα ΜΗ60R και τα S70Β που αφέθηκαν στην τύχη τους για καιρό, απαιτούν υποστήριξη όσο και τα F-16 Viper ή τα RAFALE.
Σε κρίσιμο σταυροδρόμι η υποβρύχια υπεροχή της Ελλάδας…
Την ίδια στιγμή μέσα στην προτεραιοποίηση, πέραν των φρεγατών που έχει εξελιχθεί σε ένα θρίλερ διαρκείας για το ναυτικό επιτελείο, το κομμάτι εκείνο που κράτησε όρθιο τον στόλο κατά την ελληνοτουρκική κρίση του 2020 ήταν η υποβρύχια υπεροχή με τους «μαύρους κυνηγούς» του βυθού, τα Type 214, κλάσης Παπανικολής.
Ο άκρως απαραίτητος εκσυγχρονισμός αυτών των τεσσάρων υποβρυχίων ως τώρα είναι στον αέρα, διότι τίποτα δεν έχει κινηθεί με ουσία, την στιγμή που ένα εξ αυτών θα πρέπει να περάσει σε προγραμματισμένη συντήρηση.
Στον αντίποδα η γείτονα που έχει βάλει στόχο να κυριαρχήσει στην θάλασσα, εν αντιθέσει προς το παρόν με τα δεδομένα στον ουρανό, ήδη προχωρά και μαθαίνει τα μυστικά των γερμανικών Type 214 και μέσα στα επόμενα χρόνια θα έχει στην διάθεσή της μεγαλύτερο αριθμό από αυτόν του ελληνικού στόλου.
Τα ΜΗ-60 ROMEO και η υποστήριξη των S-70B έρχονται την κατάλληλη στιγμή ώστε να υπάρχει απάντηση ουσίας, απέναντι στις προκλήσεις της Τουρκίας, όταν αυτές αρχίσουν- γιατί αυτό θα γίνει-να επαναλαμβάνονται.
Το βέβαιο είναι ότι μπορεί τα ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα να είναι μια ηχηρή απάντηση απέναντι στα υπερσύγχρονα τουρκικά υποβρύχια, από την άλλη πλευρά όμως, το υποβρύχιο που είναι ένας μόνιμος κυνηγός κάτω από το νερό αποτελεί αναντικατάστατο asset για την χώρα μας και τη μορφολογία του υποθαλάσσιου Αρχιπελάγους…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου