Στην συνέντευξή του στην εκπομπή “Αρένα” του ΑΝΤ1 (Μαρία Αναστασοπούλου) στις 24 Μαρτίου, ο ΥΕΘΑ Νίκος Δένδιας έδωσε μεταξύ άλλων ένα γενικό περίγραμμα των προθέσεων και τάσεων για την μελλοντική σύνθεση του στόλου μαχητικών της Πολεμικής Αεροπορίας.
Ο ΥΕΘΑ είπε ότι πρέπει να επιδιωχθεί ομογενοποίηση των τύπων μαχητικών, δεδομένου ότι σήμερα υπηρετούν τέσσερις τύποι συνολικώς, εκ των οποίων το F-16 σε τέσσερις υποτύπους, που με το τρέχον πρόγραμμα εκσυγχρονισμού θα περιοριστούν σε τρεις. Προφανώς η εκδηλωμένη επισήμως πρόθεση μελλοντικής προμήθειας F-35, απαιτεί εκ των πραγμάτων την λήψη μέτρων από σήμερα.
Ο ΥΕΘΑ διευκρίνισε ότι η ομογενοποίηση εξετάζεται ως διαδικασία, κατ’ αρχάς μέσω της εξευρέσεως αγοραστή, ώστε να πωληθούν αεροπλάνα, όσο έχουν ακόμη επιχειρησιακή αξία, ώστε να εξασφαλιστεί κάποιο αξιόλογο τίμημα: «Τα F-4 πρέπει να αποσυρθούν, και αν μπορέσουν να πωληθούν. Τα Mirage 2000-5 είναι ένα εξαιρετικά ικανό αεροπλάνο, πρέπει να πωληθεί. Τα F-16 Block 30 πρέπει να πωληθούν. Για όλα τα υπόλοιπα αεροπλάνα, πρέπει να τα φτάσουμε τα F-16 σε επίπεδο Viper, πρέπει να ενισχύσουμε τον στόλο των Rafale, έχουμε 24 θα ήταν καλό να τα φτάσουμε σε 30 και βεβαίως να πάρουμε F-35, αλλά ποια F-35; Τα F-35 τέταρτης γενιάς […] Το μέχρι πότε εξαρτάται από την εύρεση αγοραστή. Αλλά υπάρχουν F-16, τα παλιά F-16 Block 30, τα οποία είναι εξαιρετικά καλά αεροπλάνα, τα Mirage 2000-5 επίσης εξαιρετικά καλά αεροπλάνα, όσο διατηρούν μια σημαντική αξία πρέπει να πωληθούν. Δε λέω ότι θα βρούμε τα χρήματα που κόστιζαν αυτά τα αεροπλάνα, έχει υποβαθμιστεί η αξία τους, αλλά παραμένουν ικανά αεροπλάνα και πιστεύω ότι υπάρχουν δυνατότητες να τα πουλήσουμε. Επίσης, θα κάνουμε μια αναζήτηση για τα F-4, αλλά είναι δύσκολο. Τα F-4 θεωρώ ότι εμείς τα έχουμε συντηρήσει εξαιρετικά, είναι αεροπλάνα της εποχής του Βιετνάμ, εκείνης της περιόδου, εκεί ίσως θα είναι λίγο πιο δύσκολα».
O ΥΕΘΑ λοιπόν επισήμως, αναφέρθηκε στην πρόθεση αναβαθμίσεως των F-16 Block 50 στην έκδοση V, εγκαταλείποντας την προηγούμενη αντίληψη αναβαθμίσεώς τους στο επίπεδο Block 52+ Advanced, πρόγραμμα που έχει εγκριθεί από την Βουλή στις 27 Ιουνίου 2022.
Όπως έχουμε γράψει όμως, τους επόμενους μήνες, άρχισε να προβληματίζει το ΓΕΑ το επιχειρησιακό όφελος από μία τέτοια επιλογή, εν όψει όχι μόνο των διαφαινόμενων επιλογών – στόχων της τουρκικής αεροπορίας αλλά και από νεώτερα στοιχεία που προέκυψαν από ενημερώσεις. Επί παραδείγματι, το ραντάρ AN/APG-68(V)9 που προοριζόταν να “μεταμοσχευθεί” στα F-16 Block 50, θα παύσει να υποστηρίζεται σε μερικά έτη. Υπ’ αυτές τις συνθήκες, ήταν φυσιολογική εξέλιξη η στροφή ενδιαφέροντος προς το ενδεχόμενο αναβαθμίσεως στην έκδοση V, με όλα τα πλεονεκτήματα που θα συνεπαγόταν η περίπτωση αυτή.
Εάν όμως το “τοπίο” στην περίπτωση των F-16 Block 50 μπορεί να θεωρηθεί ότι έχει αποσαφηνιστεί από πλευράς στόχου, δεν μπορεί ακόμη να θεωρηθεί προεξοφλημένο το μέλλον των 32 F-16 Block 30. Παρά το ότι ο ΥΕΘΑ στην συνέντευξή του μίλησε για την περίπτωση πωλήσεως, αυτή είναι μία μόνο από τις πιθανότητες. Στην πραγματικότητα, όλα τα υπόλοιπα που ανέφερε ο ΥΕΘΑ, για την πιθανότητα πωλήσεως των Mirage 2000-5Mk2 αλλά ακόμη και των F-4E PI 2000, ή και ο προσδιορισμός “στόχου” για 30 Rafale, είναι απλώς οι σκέψεις και τα σενάρια που εξετάζονται από το ΓΕΑ εδώ και καιρό, τα οποία φυσικά μεταφέρονται στην πολιτική ηγεσία.
Ειδικώς στην περίπτωση των F-16 Block 30, ο ίδιος ο ΥΕΘΑ σε παλαιότερη συνέντευξή του, είχε δηλώσει ότι εξετάζεται η πιθανότητα αναβαθμίσεως και αυτών. Όπως έγραψε ο ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ εξάλλου, το σενάριο και οι σκέψεις του ΓΕΑ περί αυτού, όπως μεταφέρθηκαν από τον Α/ΓΕΑ Αντιπτέραρχο (Ι) Δημοσθένη Γρηγοριάδη στις 1 Μαρτίου, περιστρέφονται γύρω από λύσεις που μπορούν να εξευρεθούν σε συνεργασία με την Αεροπορία των ΗΠΑ (USAF) βάσει δικής της εμπειρίας στο αντικείμενο.
Πέρα από την τύχη των F-16 Block 50 λοιπόν, η οποία μπορεί να θεωρηθεί ότι έχει κριθεί, τίποτα από όλα τα άλλα δεν είναι ακόμη οριστικοποιημένο, καθώς προέχει η λήψη απαντήσεων σε βασικά ερωτήματα.
ΠΗΓΗ https://doureios.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου