Της Marisa Garcia
Ο CEO της Airbus, Guillaume Faury, κάλεσε την Ευρώπη να επικεντρωθεί στην αμυντική της στρατηγική, δεδομένου ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία μαίνεται, η Ρωσία παραμένει απειλή, ενώ υπάρχει και το ενδεχόμενο επανεκλογής του Τραμπ στην προεδρία των ΗΠΑ. Στο μεταξύ, τα ευρωπαϊκά κράτη συνεχίζουν να προτιμούν το F-35 της Lockheed Martin.
Ο πρώην πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε τον Φεβρουάριο ότι θα ενθάρρυνε τη Ρωσία να "κάνει ό,τι διάολο θέλει", εάν επιτίθετο σε ένα μέλος του ΝΑΤΟ που ο Τραμπ θεωρεί "παραβάτη" όσον αφορά τη συμβολή του στην κοινή άμυνα της Βορειο-Ατλαντικής Συμμαχίας.
Ο Faury δήλωσε στον Guardian την περασμένη εβδομάδα: "Είχαμε τις πρώτες προειδοποιήσεις από τον Tραμπ Νο1. Αν ο Τραμπ Νο2 είναι της ίδιας λογικής ή χειρότερος, από την άποψη ότι οι ΗΠΑ θα περιμένουν από την Ευρώπη να φροντίσει μόνη τον εαυτό της... καλύτερα να πάρουμε αυτές τις προειδοποιήσεις στα σοβαρά".
Ο Faury έστειλε μήνυμα στην Ευρώπη να μην κερματίσει τις αμυντικές της δαπάνες, όπως έκανε στο παρελθόν, με τρία προγράμματα μαχητικών αεροσκαφών να ανταγωνίζονται μεταξύ τους με στόχο την ίδια αγορά: τα Eurofighter, τα σουηδικά Gripen και τα γαλλικά Rafale.
Στη συνέντευξή του στον Guardian, ο Faury σημείωσε ότι οι παραγγελίες για τα F-35 5ης γενιάς της Lockheed Martin, τα οποία προτιμούνται από τους Συμμάχους στο ΝΑΤΟ, ξεπερνούν τις παραγγελίες για τα Eurofighter της Airbus και τα Rafale μαζί.
Οι καθυστερήσεις στην παράδοση των F-35 επηρεάζουν την Ευρώπη
Η Lockheed Martin έχει παραδώσει περίπου 120 F-35 σε έξι ευρωπαϊκές χώρες και μέχρι το 2030 αναμένεται να παραδώσει άλλα 600 F-35 σε 10 ευρωπαϊκές χώρες. Η Airbus έχει αναφέρει συνολικά 544 παραγγελίες για Eurofighter από την Ευρώπη, εκ των οποίων τα 486 έχουν παραδοθεί και τα 480 είναι σε λειτουργία.
Οι ΝΑΤΟϊκοί σύμμαχοι, συμπεριλαμβανομένης της Φινλανδίας, της Ελβετίας και της Γερμανίας, έχουν δεσμευθεί για αγορά του μαχητικού 5ης γενιάς της Lockheed.
"Το F-35 ξεχωρίζει ως ένα από τα πιο αποτελεσματικά εργαλεία του ΝΑΤΟ από το τέλος του Ψυχρού Πολέμου και μετά", επισήμανε ο στρατηγός James Hecker, διοικητής των αμερικανικών αεροπορικών δυνάμεων στην Ευρώπη, σε ανακοίνωση της Lockheed την περασμένη εβδομάδα σχετικά με τις ασκήσεις που πραγματοποιήθηκαν στην αεροπορική βάση Nellis, όπου συμμετέχει και η Βασιλική Αεροπορία της Ολλανδίας.
"Αμερικανοί και μη Αμερικανοί πιλότοι πετούν τα ίδια προηγμένα αεροσκάφη, κι έτσι επωφελούμαστε από την ανταλλαγή δεδομένων μέσω συνδέσεων αιχμής. Στον απόηχο της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, αμερικανικά και ολλανδικά F-35 πραγματοποίησαν κοινές αποστολές σε ενιαίο σχηματισμό τεσσάρων αεροσκαφών στην ανατολική πτέρυγα του ΝΑΤΟ".
Ωστόσο, η Lockheed αντιμετωπίζει καθυστερήσεις στην παράδοση του μαχητικού F-35 Joint Strike Fighter, εν αναμονή της έγκρισης των επεξεργαστών και του λογισμικού Tech Refresh 3. Ο πρόεδρος και CEO της Lockheed, Jim Taiclet, ανέφερε κατά την ενημέρωση για τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας τον Ιανουάριο ότι η Lockheed θα παραδώσει πιθανόν από 75 έως 110 F-35 εντός του 2024, αντί των 156 σύμφωνα με τον προηγούμενο προγραμματισμό. Σημείωσε ακόμα ότι η ολοκλήρωση της έγκρισης του προγράμματος TR-3 αναμένεται να μετατεθεί για το γ' τρίμηνο του έτους.
Αυτό το "κενό" στις παραδόσεις θέτει σε κίνδυνο τα αμυντικά σχέδια των Ευρωπαίων πελατών της Lockheed. Ορισμένα κράτη, όπως το Βέλγιο, η Δανία και η Νορβηγία, ανησυχούν για την ενίσχυση της αμυντικής τους ικανότητας αφού καθυστερεί κατ' αντιστοιχία η εκπαίδευση πιλότων και μηχανικών συντήρησης.
Airbus: Η Ευρώπη χρειάζεται μια ενιαία αμυντική στρατηγική
Η Airbus πιστεύει ότι η Ευρώπη πρέπει να αναπτύξει μια ενιαία αμυντική στρατηγική, ιδίως αν χρειαστεί να αντιμετωπίσει μόνη της κάποια επιθετικότητα.
"Αν θέλετε να είστε κυρίαρχοι, αν θέλετε να έχετε τον έλεγχο του μέλλοντός σας, του τι συμβαίνει στα ευρωπαϊκά σύνορα, η Ευρώπη πρέπει να γίνει πολύ πιο ανεξάρτητη - να είναι πραγματικά κυρίαρχη όσον αφορά τις αμυντικές της προμήθειες και εξοπλισμό", τόνισε ο Faury στον Guardian. "Έχουμε εναποθέσει πολλά στα χέρια άλλων. Στην Ευρώπη δεν συνεργαζόμαστε αρκετά για να δημιουργήσουμε επενδύσεις κλίμακας. Αγοράζουμε ως επί το πλείστον από χώρες εκτός Ευρώπης και ως επί το πλείστον από τις ΗΠΑ".
Συνέχεια στα σχόλια του Faury έδωσε εκπρόσωπος της Airbus Defense and Space, που μου μίλησε. Όσον αφορά την επισήμανση του Faury για μια δεύτερη προεδρία του Τραμπ, ανέφερε: "Είναι δικαίωμα του αμερικανικού λαού να εκλέγει τον πρόεδρό του. Δουλειά μας ως βιομηχανία είναι να προβλέψουμε τα καλύτερα δυνατά μελλοντικά σενάρια που επηρεάζουν τις επιχειρηματικές μας δραστηριότητες και να προετοιμαστούμε γι' αυτά - όποια κι αν είναι".
Για το αν η Ευρώπη θα πρέπει να βελτιώσει τις αμυντικές της δυνατότητες, ανεξαρτήτως της πολιτικής των ΗΠΑ, ο ίδιος σχολίασε:
"Η Ευρώπη έχει παραμελήσει την άμυνά της εδώ και πάρα πολύ καιρό. Ο πόλεμος στην Ουκρανία έκανε όλους να συνειδητοποιήσουν τις ελλείψεις που προέκυψαν από την πολυετή υποχρηματοδότηση και τη στασιμότητα των αμυντικών προϋπολογισμών. Τα κράτη μας στερούνται κρίσιμων αμυντικών προμηθειών και συστημάτων προκειμένου να διατηρήσουμε την κυριαρχία μας έναντι πιθανών επιθέσεων. Η Ευρώπη έχει αρχίσει να αλλάζει ταχύτητα για να ξεπεράσει τις ελλείψεις της στην άμυνα - και αυτό είναι καλό. Ανησυχούμε όμως ότι ο ρυθμός της παραμένει πολύ αργός".
Ο εκπρόσωπος της Airbus υπογράμμισε η Ευρώπη πρέπει "να δράσει ταχύτερα και με μεγαλύτερη αποφασιστικότητα" και να συνεργαστεί σε αμυντικά προγράμματα "για την αποτροπή επιθέσεων".
"Βλέπουμε μια ανησυχητική τάση: τα κράτη μας ενεργούν βιαστικά και χωρίς συντονισμό για να ξεπεράσουν τις ελλείψεις, γεγονός που ευνοεί τις αγορές όχι από το ευρωπαϊκό ράφι", συνέχισε. "Εκ πρώτης, οι λύσεις αυτές φαίνονται γρήγορες και αποτελεσματικές, αλλά, από στρατηγική άποψη και σε βάθος χρόνου, θα διογκώσουν την εξάρτησή μας από τρίτα μέρη. Αντ' αυτού, η Ευρώπη θα πρέπει να αναζητήσει λύσεις που θα ενισχύουν τη δική της δύναμη, τη δική της βιομηχανική βάση και, εντέλει, τις δικές της τεχνολογικές δυνατότητες".
Όσον αφορά το αν η Ευρώπη έχει αίσθηση του κατεπείγοντος και αν η πολιτική της ευνοεί τη χρηματοδότηση περισσότερων ευρωπαϊκών αμυντικών προγραμμάτων, ο εκπρόσωπος της Airbus απάντησε:
"Η Ευρώπη έχει αρχίσει να επιταχύνει - ήταν καιρός. Είναι σημαντικό να θέσουμε σωστά τις προτεραιότητές μας. Στο επίκεντρο πρέπει να βρίσκονται η ευρωπαϊκή τεχνολογία και η βιομηχανία μας. Μόνο με ισχυρή αμυντική βιομηχανική βάση θα μπορέσει η Ευρώπη να διαφυλάξει την κυριαρχία της".
Η Airbus πιστεύει επίσης ότι η Ευρώπη διαθέτει τις δυνατότητες για να ενισχύσει σύντομα την άμυνά της χωρίς να εξαρτάται από εξωτερική υποστήριξη.
"Η Ευρώπη και η βιομηχανία της έχουν όλα όσα χρειάζονται για να υποστηρίξουν μια ταχεία αναβάθμιση", σημείωσε ο εκπρόσωπος της Airbus. "Αυτό που χρειαζόμαστε είναι ασφαλής σχεδιασμός, εν ολίγοις: συμβάσεις, βάσει των οποίων η αναβάθμιση θα γίνει πραγματικότητα".
Απόδοση - επιμέλεια: Μιχάλης Παπαντωνόπουλος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου