Σε προηγούμενο άρθρο παρουσιάσθηκε εκτενώς η γαλλική έκδοση των φρεγατών FREMM το μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ. Στο παρόν άρθρο θα παρουσιάσουμε την ιταλική έκδοση των φρεγατών που προέκυψε από τις ανάγκες του ιταλικού ναυτικού και σχεδιάστηκε και κατασκευάζεται από τα ιταλικά ναυπηγεία Fincantieri.
Για την ιστορία, οι γαλλοϊταλικές φρεγάτες FREMM (Fregate Europeenne Multi-Mission) είναι όπως λέει και το όνομα μια κοινή ευρωπαϊκή σχεδίαση για την κατασκευή φρεγατών πολλαπλών ρόλων. Αρχικά είχε προταθεί η κατασκευή των φρεγατών σε τρεις διαφορετικές διαμορφώσεις, ανθυποβρυχιακού πολέμου, γενικών καθηκόντων και προβολής ισχύος στην ξηρά ώστε να γίνει αντικατάσταση διαφόρων κλάσεων πλοίων και στα δύο ναυτικά. Από τις 27 φρεγάτες που ήταν να κατασκευαστούν σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό τελικά μόνο 18 πλοία κατασκευάστηκαν για το Γαλλικό και Ιταλικό ναυτικό από 8 και 10 αντίστοιχα, μετά την μείωση του αριθμού κατά εννιά από το Γαλλικό ναυτικό. Στο μέλλον όπως θα δούμε και παρακάτω η ιταλική πλευρά παρουσίασε μια εξελιγμένη έκδοση την FREMM EVO από την οποία όπως φαίνεται θα κατασκευαστούν δύο πλοία για το ιταλικό ναυτικό ανεβάζοντας τον αριθμό των αποκτηθέντων πλοίων στα 12. Επίσης δύο πλοία, το 9 και το 10 στη γραμμή παραγωγής αποκτήθηκαν μεταξύ των ετών 2020-2021 από το Αιγυπτιακό ναυτικό σε προνομιακή τιμή των 600 εκατ. ευρώ ανά πλοίο.
Τα πλοία της κλάσης Bergamini έχουν ολικό μήκος 144 μέτρα, μήκος ίσαλου γραμμής 132,5 μέτρα πλάτος 19,7 μέτρα, μέσο βύθισμα 5,1 μέτρα και κοίλο 11,3 μέτρα ενώ εκτοπίζουν σε πλήρη φόρτο 6500 τόνους. Οι φρεγάτες έχουν σχεδιαστεί με αυξημένα χαρακτηριστικά stealth για μείωση του ηλεκτρομαγνητικού, θερμικού και ακουστικού ίχνους. Οι γραμμές της γάστρας και της υπερκατασκευής είναι συνεχείς συνδέοντας ομαλά τα δύο μέρη αποφεύγοντας τη δημιουργία διαφορετικών όγκων και γωνιών που θα ενίσχυαν το Η/Μ ίχνος ενώ παράλληλα διαθέτουν κλήση για την ανακατεύθυνση των σημάτων των αντίπαλων ραντάρ μακριά από την πηγή. Η γάστρα είναι χωρισμένη σε τρία καταστρώματα και η υπερκατασκευή σε δύο συν τη γέφυρα του πλοίου.
Η πρόωση
Το προωστικό σκεύος του πλοίου είναι συνδυασμός ηλεκτροπρόωσης με αεροστρόβιλο σε σχήμα CODLAG (Combination of Diesel Electric And Gas) κατα τον οποίο η ηλεκτροπρόωση χρησιμοποιείται για τις μικρές ταχύτητες και για τις υψηλές ταχύτητες μπαίνει σε λειτουργία και ο αεροστρόβιλος. Το πλοίο διαθέτει δύο ηλεκτρικούς κινητήτηρες Jeaumont Electric με απόδοση 2,500 kW έκαστος που παίρνουν ισχύ από τις τέσσερις ηλεκτρομηχανές του πλοίου τύπου Issota Franchini VL1716 T2 ME οι οποίες αποδίδουν 2190 kW για τα πρώτα δύο πλοία και τις Issota Franchini VL1716 HPCR οποίες αποδίδουν 2800 kW. Το πλοίο διαθέτει δύο άξονες που καταλήγουν σε ισάριθμες προπέλες μεταβλητού βήματος και ο κάθε ηλεκτροκινητήρας είναι κομπλαρισμένος πάνω στον κάθε άξονα. Ο αεροστρόβιλος είναι ο LM 2500 G4+ της General Electric που αποδίδει 35320 kW στις 3600 σ.α.λ. και δίνει κίνηση στους δύο άξονες μέσω ενός cross-connecting gearbox της RENK. Η μέγιστη ταχύτητα του πλοίου είναι οι 27 κόμβοι ενώ με τους ηλεκτροκινητήρες η μέγιστη ταχύτητα φτάνει τους 16 κόμβους που δίνει ακτίνα πλεύσης στα 6000 ν.μ. Στην πλώρη υπάρχει ένας προωθητήρας (Bow thruster) ισχύος 1MW για την υποβοήθηση των ελιγμών σε περιορισμένα ύδατα και λιμένες. Το σύστημα διεύθυνσης του πλοίου αποτελείται από διπλά πηδάλια στην πρύμνη.
Οπλικά Συστήματα
Οι φρεγάτες τύπου Bergamini, κατασκευάζονται σε δύο διαφορετικές εκδόσεις. Μία γενικών καθηκόντων (GP) και μία ανθυποβρυχιακού πολέμου (ASW). Οι διαφορές των δύο είναι κυρίως στα οπλικά συστήματα που αυτές φέρουν.
Η διάταξη των οπλικών συστημάτων έχει ως εξής. Στην έκδοση γενικών καθηκόντων, στην πλώρη είναι τοποθετημένο ένα ναυτικό πυροβόλο διπλού ρόλου Leonardo OTO Melala 127/64 Vulcano των 127mm και ακολουθούν δύο κάθετοι εκτοξευτές Sylver Α50 των οκτώ κελιών έκαστος για αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 15/30. Στο μεσόστεγο βρίσκονται τοποθετημένοι οκτώ αντιπλοϊκοί πύραυλοι Otomat Mk2, δύο τριπλοί σταθεροί τορπιλοσωλήνες B-515/3 για τορπίλες MU90 και δύο RWS Oto Melara 28/80 των 25mm. Στην πρύμνη υπάρχει ελικοδρόμιο και υπόστεγο ελικοπτέρου που μπορούν να φιλοξενήσουν ένα ναυτικό ελικόπτερο NH-90 NFH. Επάνω στο υπόστεγο είναι τοποθετημένο ένα ναυτικό πυροβόλο Oto Melara 76mm SR με σύστημα Strales για αντιπυραυλική άμυνα. Τελευταία γραμμή άμυνας κατά επερχόμενων απειλών είναι τα συστήματα SLAT με δολώματα CANTO-V κατά τορπιλών και SCLAR-H με δολώματα κατά επερχόμενων πυραύλων. Η διαφορές του οπλισμού στην ανθυποβρυχιακή έκδοση εστιάζονται στην αντικατάσταση του πλωριού κύριου πυροβόλου από ένα ακόμη πυροβόλο Oto Melara 76mm SR με σύστημα Strales και η αντικατάσταση των τεσσάρων αντιπλοϊκών πυραύλων Otomat Mk2 από σύστημα ανθυποβρυχιακών ρουκετών MILAS της MBDA.
Στην έκθεση Defea 2023 είχε παρουσιαστεί μια ενισχυμένη έκδοση της φρεγάτας Bergamini που προσφερόταν στο πολεμικό ναυτικό η οποία έφερε 1 πυροβόλο Leonardo OTO Melala 127/64 Vulcano και ένα ναυτικό πυροβόλο Oto Melara 76mm SR με σύστημα Strales, τέσσερις κάθετους εκτοξευτές Sylver Α50 των οκτώ κελιών έκαστος για αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 15/30 και δύο RWS Oto Melara 28/80 των 25mm. Στο μεσόστεγο ήταν τοποθετημένοι οκτώ αντιποϊκοί πύραυλοι και δύο πυροβόλα Leonardo Fast Forty τοποθετημένα εκατέρωθεν για κάλυψη των δύο πλευρών του πλοίου.
Ηλεκτρονικά
Ο κύριος αισθητήρας του πλοίου είναι το περιστρεφόμενο ραντάρ ενεργής διάταξης φάσης ΑESA Kronos Grand Naval που εκπέμπει στη ζώνη C. Το ραντάρ έχει μέγιστη εμβέλεια για στόχους αέρος στα 300 χλμ και μπορεί να διαχειριστεί πάνω από 300 ίχνη ταυτόχρονα. Επιπλέον για έρευνα επιφανειάς υπάρχει το ραντάρ RAN-30X/12D με μέγιστη εμβέλεια στα 100 χλμ. Επίσης διαθέτει και δύο ραντάρ ναυτιλίας GEM SPN 753G(V)10. Ένα τοποθετημένο πάνω από τη γέφυρα και ένα πάνω από το υπόστεγο του ελικοπτέρου για κάλυψη τομέα 360 μοιρών. Το Η/Ο σύστημα ελέγχου πυρός είναι το NA-25X. Για IR παρατήρηση το πλοίο διαθέτει το σύστημα Selex ES IRST SASS τοποθετημένο πάνω από τη γέφυρα. Το Selex ES IRST SASS είναι μια μεγάλης εμβέλειας, παθητικό IRST για ναυτικές εφαρμογές, που λειτουργεί ταυτόχρονα στις φασματικές ζώνες MWIR (3-5 μm) και LWIR (8-12 μm). Είναι σε θέση να ανιχνεύει και να παρακολουθεί στόχους σε αέρα και επιφάνεια με πλήρη οριζόντια κάλυψη 360° και να παρέχει χάρτες υπέρυθρων (IR) γύρω από το πλοίο. Υποστηρίζει αξιολόγηση απειλών παρέχοντας μια στατιστική ταξινόμηση των ιχνών. Η εμβέλεια αποκάλυψης υπερβαίνει τα 100 χλμ.
Στον τομέα του Α/Υ πολέμου οι Bergamini διαθέτουν το σόναρ γάστρας UMS 4110 CL με εμβέλεια 35 χλμ και το συρόμενο μεταβλητού βάθους CAPTAS 4 (Μόνο στην Α/Υ έκδοση) με ανεξάρτητη ρυμουλκηση, βάρους 35 τόνων και χωροταξικό αποτύπωμα στην πρύμνη 84 τετραγωνικών μέτρων. Το CAPTAS 4 έχει μέγιστη εμβέλεια αποκάλυψης στα 150 χλμ και διασυνδέεται πλήρως με το σόναρ γάστρας του πλοίου παρέχοντας κάλυψη 360 μοιρών. Περισσότερες αναλυτικές λεπτομέριες για τα σόναρ μπορείτε να διαβάσετε ΕΔΩ.
Η φρεγάτα διαθέτει επικοινωνίες HF, UHF VHF και ζεύξεις δεδομένων Link11 και Link 16 καθώς και δορυφορικές επικοινωνίες με το σύστημα Selex SHF TSN-101/X. Όσον αφορά τον ηλεκτρονικό πόλεμο διαθέτει R-ESM και C-ESM και R-ECM μέσω του συστήματος Nettuno 4100 της Eletronica. Η καρδιά του πλοίου είναι το σύστημα Athena το οποίο διαχειρίζεται όλες τις πληροφορίες και τα οπλικά συστήματα του πλοίου. Στο κέντρο πληροφοριών μάχης υπάρχουν 17+2 κονσόλες του συστήματος, μία ακόμη στη γέφυρα μία στο CPR (Command Planning Room).
BERGAMINI EVO
Οι τελευταίες δύο φρεγάτες 11 και 12 που θα κατασκευαστούν για το ιταλικό ναυτικό θα είναι της εξελιγμένης έκδοσης BERGAMINI EVO. Η κύρια προσθήκη στα συγκεκριμένα πλοία είναι η νέα έκδοση του ραντάρ KRONOS Dual Band που τοποθετείται και στα μεγάλα περιπολικά PPA, το οποίο λειτουργεί στις ζώνες συχνοτήτων C και X (συνολικά οκτώ πάνελ). Αυτό θα επιφέρει επανασχεδίαση του ιστού του ραντάρ και της υπερκατασκευής. Επιπλέον θα φέρει συνολικά κάθετους εκτοξευτές 4×8 sylver A50 αντί για δύο των προηγούμενων πλοίων και τον ισχυρότερο συνδυασμό όπλων μεταξύ των δύο υποεκδόσεων. Τέλος θα φέρει αναβαθμισμένο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου το οποίο θα τοποθετηθεί και στα αντιτορπιλικά Horizon κατά τον επικείμενο εκσυγχρονισμό τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου