Μονόδρομος το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών C-27J Spartan της Πολεμικής Αεροπορίας
Γιάννης Νικήτας
Μονόδρομος είναι η υλοποίηση του προγράμματος εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών τακτικών μεταφορών C-27J Spartan της Πολεμικής Αεροπορίας (ΠΑ). Ήδη η σύναψη σύμβασης υποστήριξης έχει αποδώσει ικανοποιητικές διαθεσιμότητες στα αεροσκάφη C-27J Spartan, τα οποία σήμερα σηκώνουν το κύριο βάρος των τακτικών μεταφορών της ΠΑ.
Η κατάσταση με τα C-130 παραμένει εξαιρετικά προβληματική, απόρροια της υποστήριξης και των γενικότερων διαθεσιμοτήτων και ως εκ τούτων τα ιταλικά μεταγωγικά έχουν αναλάβει τη κάλυψη των σχετικών επιχειρησιακών αναγκών της ΠΑ. Η πρόκληση για την ΠΑ είναι η διατήρηση σε βάθος χρόνου των πολύ καλών διαθεσιμοτήτων των αεροσκαφών C-27J Spartan και αυτό γίνεται να επιτευχθεί με δύο βασικές κινήσεις: η πρώτη αφορά την επέκταση της σύμβασης τεχνικής υποστήριξης για επιπλέον 5 έτη και η δεύτερη σχετίζεται με την υλοποίηση του προγράμματος εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης των ηλεκτρονικών συστημάτων των αεροσκαφών. Όπως επισημαίνουν επιτελείς της ΠΑ στον γράφοντα, το προσεχές χρονικό διάστημα και συγκεκριμένα τα επόμενα έτη, θα καταστεί δυσμενής η τεχνική υποστήριξη των αεροσκαφών C-27J Spartan λόγω των παρωχημένων ηλεκτρονικών, τα οποία εξοπλίζουν σήμερα τα αεροσκάφη. Με άλλα λόγια, τα υφιστάμενα ηλεκτρονικά θα θεωρούνται ως δυσεύρετα ανταλλακτικά (obsolete) αφού πολλά εξ αυτών δε θα βρίσκονται σε παραγωγή ή δε θα υποστηρίζεται η επισκευή τους.
Τα αεροσκάφη για αρκετά χρόνια υπέφεραν από χαμηλές διαθεσιμότητες ελέω έλλειψης ολοκληρωμένης σύμβασης τεχνικής υποστήριξης. Από την υπογραφή της σύμβασης τον Ιούλιο του 2022 τα στελέχη της Π.Α με την συνδρομή της ιταλικής Leonardo ήδη έφεραν το μεγαλύτερο μέρος των αεροσκαφών σε πτητική κατάσταση. Είναι η απόδειξη πως όταν υπάρχει ολοκληρωμένη σύμβαση τεχνικής υποστήριξης και απρόσκοπτη ροή ανταλλακτικών σε συνδυασμό με επαρκές τεχνικό προσωπικό και ταχεία έλευση ανταλλακτικών, τα αεροσκάφη επανέρχονται άμεσα σε πτητική και πλήρως επιχειρησιακή κατάσταση, παρόλα τα προβλήματα που ανέκυψαν λόγω της μακράς ακινησίας την αεροσκαφών… Ιδιαίτερα σημαντικό ήταν το γεγονός πως η Leonardo κινήθηκε με ταχύτατους ρυθμούς και παρέδωσε σε εξαιρετικά άμεσο χρονικό ορίζοντα τις πρώτες παρτίδες ανταλλακτικών βάση βάσει της σύμβασης, ώστε τα πρώτα αεροσκάφη άμεσα να επανέλθουν σε πτητική κατάσταση, όπως και έγινε. Σύμφωνα με τις επιχειρησιακές απαιτήσεις και τις ώρες πτήσεις της ΠΑ καταρτίστηκε η σύμβαση τεχνικής υποστήριξης των C-27J Spartan η οποία ρυθμίζει τους χρόνους παραδόσεων των υλικών και ανταλλακτικών με γνώμονα τις απαιτήσεις συντήρησης ανά χρονικά διαστήματα.
Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού
Η πρόταση έχει τρεις κύριους άξονες και περιλαμβάνει την επέκταση της παρούσας σύμβασης τεχνικής υποστήριξης για πέντε επιπλέον έτη, ώστε οι διαθεσιμότητες να είναι άνω του 70%, την επαναφορά σε πτητική κατάσταση του 7ου και 8ου C-27J Spartan και τέλος ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των ηλεκτρονικών για το σύνολο των οκτώ αεροσκαφών C-27J Spartan. Σημειώνεται ότι το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού μέσης ζωής για τα C-27J Spartan έχει ήδη δρομολογήσει προς υλοποίηση η Ιταλική Αεροπορία, η Ρουμανική Αεροπορία, η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ καθώς και η Βασιλική Αεροπορία της Αυστραλίας. Το πρόγραμμα αποδίδει πλήρως εκσυγχρονισμένα αεροσκάφη με τα πλέον σύγχρονα ηλεκτρονικά (avionics) και αισθητήρες ικανά να πετούν με ασφάλεια ημέρα και νύχτα και με τεχνολογικά μέσα στην αιχμή της τεχνολογίας. Η αναβάθμιση αφορά στο σύνολο των ηλεκτρονικών συστήματων, όπως ενδεικτικά τις επικοινωνίες, την πλοήγηση και την επιτήρηση, ενώ παράλληλα θα αντικατασταθούν όλα τα ανταλλακτικά, που θεωρούνται απαρχαιωμένα, έτσι ώστε να διασφαλιστεί η συντήρηση των Α/Φ για τα επόμενα είκοσι χρόνια. Στόχος του προγράμματος αναβάθμισης είναι αφενός η ενσωμάτωση και συμμόρφωση με τους νέους κανονισμούς διεθνούς αεροπλοΐας, που πρέπει να εφαρμόζονται απαρέγκλιτα από όλα τα αεροσκάφη που ίπτανται στον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο και αφετέρου η βελτίωση των δεικτών συντηρησιμότητας μέσω της αντικατάστασης των απαρχαιωμένων υλικών από νέα τελευταίας τεχνολογίας. Σημειώνεται ότι η εν λόγω αναβάθμιση είναι ήδη πιστοποιημένη και υπό παραγωγή αφού βασίζεται στη νεότερη έκδοση C-27J Spartan NG.
Πληροφοριακά, η ανάπτυξη της έκδοσης NG ξεκίνησε το 2018 και μπορεί να αποκτηθεί είτε ως νέα κατασκευή, είτε ως πακέτο αναβάθμισης για τα Α/Φ C-27J παλαιότερης διαμόρφωσης. Η πιστοποίηση των νέων συστημάτων ολοκληρώθηκε το 2019, με τις πτητικές δοκιμές να ξεκινούν την ίδια χρονιά. Τα αεροσκάφη θα έχουν μειωμένο επιχειρησιακό κόστος ανά ώρα πτήσης, ενώ παράλληλα θα επιτυγχάνουν και καλύτερες επιδόσεις. Λαμβάνοντας υπόψη τις υφιστάμενες διαθεσιμότητες των μεταγωγικών και ειδικότερα τα πολλαπλά προβλήματα συντήρησης των Α/Φ C-130, που επηρεάζουν τις διαθεσιμότητες τους, η ιταλική πρόταση ξεχωρίζει και ήδη αξιολογείται πολύ θετικά από τους επιτελείς της ΠΑ. Αξίζει να γίνει ειδική μνεία στο μοντέλο τεχνικής υποστήριξης που ακολουθεί η Leonardo (Performance Based Logistics), το οποίο υπολογίζει τις απαιτήσεις συντήρησης των αεροσκαφών με γνώμονα τις επιχειρησιακές απαιτήσεις του χρήστη. Κατ’ αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται ελαχιστοποίηση του χρόνου καθήλωσης των αεροσκαφών λόγω της άμεσης και έγκαιρης παράδοσης των αναγκαίων ανταλλακτικών, που απαιτούνται για τις εργασίες συντήρησης, ενώ παράλληλα μεγιστοποιείται η επιχειρησιακή εκμετάλλευσή τους σε αποστολές αεροδιακομιδών, έρευνας – διάσωσης, υποστήριξης αποστολής πυρόσβεσης και εναέριας επιτήρησης, αποδεικνύοντας την σημαντικότητα του ρόλου τους για τις ΕΔ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου