Πέμπτη 28 Νοεμβρίου 2024

Τουρκία: μόνο προμήθεια 40 F-16V και αίτημα για 40 F-35

Από Σάββας Δ. Βλάσσης

Την περικοπή του προγράμματος F-16V επιβεβαίωσε ο Τούρκος υπουργός Άμυνας Γιασάρ Γκιουλέρ μιλώντας στην κοινοβουλευτική Επιτροπή Σχεδιασμού και Προϋπολογισμού στις 26 Νοεμβρίου, κατά την συζήτηση του προϋπολογισμού 2025. 

Η Τουρκία θα προμηθευτεί 40 F-16V νέας κατασκευής αλλά δεν θα προχωρήσει στην αναβάθμιση 79 εκ των υφισταμένων παλαιότερων F-16, στην ίδια διαμόρφωση. Το συνολικό ύψος του προγράμματος για 40 μαχητικά, όπλα, υποστήριξη κ.λπ. θα κυμανθεί όπως είπε μεταξύ 6,5-7 δισ. $. Αναφορικώς με το οικονομικό σκέλος, ο υπουργός αναφέρθηκε σε “επένδυση” 1,4 δισ. $ που έχει γίνει, εννοώντας προφανώς τις καταβολές πληρωμών στο πλαίσιο του προγράμματος F-35. Αν και δεν ήταν σαφής η διατύπωση, τα χρήματα αυτά, για τα οποία η Τουρκία είχε κινήσει νομικές ενέργειες επιστροφής, θα συμψηφιστούν στην προμήθεια των 40 F-16V.

Εξηγώντας την απόφαση περικοπής του εκσυγχρονισμού 79 μαχητικών, τοποθετήθηκε ως εξής: «Επρόκειτο να εκσυγχρονίσουμε 79 από αυτά. Τα ακυρώσαμε αυτά τα 79. Τα ακυρώσαμε για τον εξής λόγο: οι εγκαταστάσεις μας στην TAI μπορούν σήμερα οι ίδιες να εκτελέσουν τον εκσυγχρονισμό των F-16, οπότε το αναθέσαμε σε αυτές».

Φαίνεται να επιβεβαιώνεται έτσι, η εκτίμηση του ΔΟΥΡΕΙΟΥ ΙΠΠΟΥ, ότι θα προτιμηθεί ο εκσυγχρονισμός με βάση την διαμόρφωση του προγράμματος ÖZGÜR 2, με συσκευές και λογισμικό που αναπτύχθηκαν από συνεργασία τουρκικών εταιρειών με αμερικανικές.

Αναφερόμενος στην περίπτωση των Typhoon, ο Τούρκος υπουργός είπε ότι, «συνεχίζουμε τις εργασίες και θα αναφέρουμε καθώς εξελίσσονται».

Για το F-35 συγκεκριμένα, υπενθύμισε τα πρώτα 6 αεροπλάνα που είχαν παραδοθεί στην Τουρκία. Τα συγκεκριμένα όμως, έχουν περάσει στην δύναμη της Αεροπορίας των ΗΠΑ. Αφού δήλωσε ότι οι ΗΠΑ είναι ανοικτές στην πώληση F-35, κάτι το ευρύτερα γνωστό και σε συνάρτηση με τους όρους που θέτουν για τους S-400, αποκάλυψε πως από τουρκικής πλευράς έχει εκφρασθεί επισήμως αίτημα προμήθειας, προσδιορίζοντας και τον αριθμό που έχει ζητηθεί: «Τους έχουμε επαναλάβει επίσης ξανά, την προσφορά μας να προμηθευτούμε F-35». Απαντώντας δε, σε συγκεκριμένη ερώτηση βουλευτού, εάν η Τουρκία θα μπορέσει να λάβει μέρος στην παραγωγή του, ο Γιασάρ απάντησε: «Επιμένουμε τόσο στο να μας δοθεί πίσω το μερίδιο παραγωγής κι επίσης έχουμε εκφράσει αίτημα προμήθειας συνολικώς 40 F-35. Δεν έχουν υπάρξει εξελίξεις επί του θέματος ακόμη, θα σας ενημερώσουμε το συντομότερο δυνατό». 

Η προμήθεια του F-35, παρά την ανάπτυξη του εγχωρίου μαχητικού Kaan, περιγράφηκε ως σημαντική για λόγους οικονομικούς και στρατηγικούς. Η εξασφάλιση βιομηχανικού έργου θα συνεισφέρει σημαντικά στην εγχώρια αμυντική βιομηχανία ενώ η ένταξη του τύπου σε υπηρεσία, θα επιταχύνει τον εκσυγχρονισμό της τουρκικής αεροπορίας. Εν τούτοις, σημειώθηκε ότι το πρόγραμμα Kaan, λειτουργεί ως στρατηγικός μοχλός πιέσεως προς τις ΗΠΑ, στην περίπτωση των F-35.

Απαντώντας σε ερωτήσεις με επίκεντρο την προμήθεια F-35 από την Ελλάδα, ο Τούρκος υπουργός Αμύνης υποστήριξε ότι δεν θα ανατραπεί το ισοζύγιο ισχύος με την Τουρκία. Επεσήμανε για το θέμα ότι η συγκεκριμένη προμήθεια δεν δίνει προβάδισμα έναντι της τουρκικής αεροπορικής ισχύος και είναι υπερβολική η αντίληψη ότι το F-35 προσφέρει πλήρη κυριαρχία. Πρόσθεσε ότι η προμήθεια F-35 από την Ελλάδα, ως συμμάχου του ΝΑΤΟ, είναι καλοδεχούμενη.

Και σε αυτή την περίπτωση επιβεβαιώνεται η εκτίμηση του ΔΟΥΡΕΙΟΥ ΙΠΠΟΥ ότι πραγματικός στόχος της Τουρκίας παραμένει το F-35 και το ευρωπαϊκό Typhoon χρησιμοποιείται ως μοχλός πιέσεως για λόγους διπλωματικής τακτικής. Ο Γκιουλέρ ανέφερε ότι οι ΗΠΑ είναι ανοικτές στην προοπτική πωλήσεως F-35 στην Τουρκία, κάτι που είναι γνωστό. Υφίσταται όμως ο όρος για εγκατάλειψη του συστήματος S-400 που απέκτησε η Τουρκία από την Ρωσία, περί του οποίου ο Τούρκος υπουργός τοποθετήθηκε ως εξής: «Τώρα, στις τελευταίες συνομιλίες με τους Αμερικανούς, είπαν “Θα κάνετε αυτό κι αυτό” ως προς τους S-400, πράγματα που απορρίψαμε συνολικώς. Επί του παρόντος, οι Αμερικανοί δεν έχουν αντιρρήσεις ως προς τους S-400, όσο βρίσκονται σε ένα μέρος που αποδεχόμαστε. Τα πράγματα έχουν ως εξής: Είναι σαφή τα μέρη όπου θα εγκατασταθούν και θα χρησιμοποιηθούν οι S-400. Όλα τα μέρη όπου θα τοποθετηθούν,  συμπεριλαμβανομένων των υπογείων χώρων κάτω από αυτά, είναι έτοιμα. Μόνο όταν διατάξουμε, θα κινηθούν όλα στην καθορισθείσα περιοχή και περί τις 12 ώρες αργότερα, όλο το σύστημα θα έχει στηθεί. Όπως γνωρίζετε, πρόκειται για αντιαεροπορικό σύστημα. Με άλλα λόγια, για να χρησιμοποιήσουμε το S-400 πρέπει να φτάσει σε πολύ υψηλό επίπεδο η απειλή μιας αεροπορικής επίθεσης».

Οι δηλώσεις αυτές δείχνουν ότι θα συνεχιστούν οι σχετικές συνομιλίες και διαφαίνεται κοινό έδαφος ως προς την τοποθεσία της βάσεως στην οποία θα παραμείνει το σύστημα S-400, υπό όρους οι οποίοι μένει να προσδιοριστούν σε προσεχές διάστημα. 

Για τα εγχώρια προγράμματα αναπτύξεως πυραυλικών αντιαεροπορικών συστημάτων, ο Τούρκος υπουργός Άμυνας σημείωσε: «Αναφορικώς με ζητήματα αμυντικής βιομηχανίας, ως προς το SİPER και τον Χαλύβδινο Θόλο, δεν έχουμε ολοκληρώσει ακόμη όλα τα αντιαεροπορικά μας συστήματα. Ο Χαλύβδινος Θόλος είναι ένα αντιαεροπορικό σύστημα. Περιλαμβάνει 4-5 διαφορετικά συστήματα. Πρόκειται για τα HISAR-O, HISAR-A, SİPER και μαζί με αυτά το εγγύς αντιαεροπορικής άμυνας KORKUT. Το σύστημα, στο οποίο όλα αυτά τα ξεχωριστά συστήματα με δικό τους λογισμικό χρησιμοποιούνται συνδυασμένα με κοινό λογισμικό, αποκαλείται Χαλύβδινος Θόλος. Ως εκ τούτου, προκειμένου να προσφέρουμε στην χώρα μας αεράμυνα, θα χρειαστούμε περισσότερους από έναν χαλύβδινο θόλο, όχι μόνο έναν και έχει αρχίσει η παραγωγή τους». Για την πρόοδο, ο υπουργός είπε ότι έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση του αντιαεροπορικού συστήματος SİPER βεληνεκούς 100 χλμ. κι έχει τεθεί σε υπηρεσία ενώ ακολουθεί η παραγωγή δύο ακόμη συστημάτων. 

Τέλος, στην ανανέωση του αρματικού δυναμικού, είπε ότι στα τέλη του 2025 θα ξεκινήσουν οι παραδόσεις του άρματος μάχης Altay, που τίθεται σε γραμμή παραγωγής.

Μιλώντας για την εγχώρια αμυντική βιομηχανία, ο υπουργός αποκάλυψε για πρώτη φορά στοιχεία εξειδικευμένων μηχανικών που από τουρκικές εταιρείες αναζητούν εργασία στο εξωτερικό. Το 2022, αποχώρησαν από τις ASELSAN, TUSAŞ, ROKETSAN και HAVELSAN συνολικώς 624 μηχανικοί ενώ η “αιμορραγία” μειώθηκε το επόμενο έτος σε 221 και το τρέχον έτος σε 217. Εξ αυτών, το 2022 επαναπατρίσθηκαν 45, το επόμενο έτος 81 και στο 2024 έχουν επιστρέψει 211. Ως αιτίες της επιστροφής, αναφέρθηκαν προβλήματα οικογενειακής αρμονίας, η ενασχόληση με αντικείμενο όχι υψηλών τεχνολογιών, περιορισμοί στις θέσεις καρριέρας και η ξενοφοβία. Η “εξαγωγή” πάντως εξειδικευμένου προσωπικού, προερχομένου από τον κλάδο της αμυντικής βιομηχανίας, αντικατοπτρίζει και την πρόοδο που έχει σημειωθεί σε αυτήν.

Σχετικώς με άλλα θέματα, ο υπουργός Αμύνης ανέφερε ότι στην διάρκεια του 2024 παρουσιάσθηκαν για την στρατιωτική θητεία 483.866 στρατεύσιμοι, 96.910 πολίτες εξαγόρασαν την θητεία και 5.870 την εξαγόρασαν με συνάλλαγμα. H εξαγορά θητείας απέφερε 509.236.515,19 € σε εθνικό νόμισμα και σε συνάλλαγμα 32.210.536 €.

Ο αριθμός των στρατιωτικών που αποτάχθηκαν από τις ένοπλες δυνάμεις μετά την αποτυχημένη απόπειρα πραξικοπήματος της 15ης Ιουλίου 2016, ανέρχεται σε 23.879.

Για την φύλαξη των συνόρων, απασχολούνται περίπου 60.000 προσωπικού. Στα δυτικά σύνορα της χώρας, έχουν καλυφθεί 347 χλμ. με επιτηρητικούς πύργους που φέρουν ηλεκτροπτικές συσκευές και 740 χλμ. στα ανατολικά σύνορα. Συνεχίζεται δε η εγκατάσταση αντιστοίχων για την επιτήρηση 75 χλμ. στην μεθόριο με την Βουλγαρία.

ΠΗΓΗ https://doureios.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου