Η αυστηρή προειδοποίηση του επικεφαλής του Κρεμλίνου ακολουθεί λίγες ώρες αφότου οι ρωσικές δυνάμεις σφυροκόπησαν την Ουκρανία με δεκάδες μη επανδρωμένα αεροσκάφη κατά τη διάρκεια της νύχτας, σε μια προσπάθεια να πλήξουν το ενεργειακό δίκτυο, καθώς πλησιάζει ο χειμώνας. Ο Πούτιν ανακοίνωσε επίσης ότι η ρωσική παραγωγή προηγμένων πυραυλικών συστημάτων υπερβαίνει κατά 10 φορές εκείνη της στρατιωτικής συμμαχίας του ΝΑΤΟ, προσθέτοντας ότι η Μόσχα σχεδιάζει να αυξήσει ακόμη περισσότερο την παραγωγή.
Ο ρωσικός υβριδικός πόλεμος απλώνεται στην Ευρώπη
Στην προχθεσινή έκτακτη Σύνοδο του Βορειοατλαντικού Συμβουλίου και της Ουκρανίας στις Βρυξέλλες πέραν της ανάλυσης του πρόσφατου ρωσικού πειραματικού πυραυλικού πλήγματος στο Ντνίπρο, έγινε και σημαντική παρουσίαση των ρωσικών υβριδικών απειλών για την ασφάλεια σε Βαλτική, Σκανδιναβική και Αρκτικό Κύκλο.
Δεν είναι η πρώτη φορά, που ένα κινεζικό εμπορικό πλοίο κατηγορείται ότι έκοψε την ευαίσθητη υποδομή των καλωδίων του βυθού κρατών – μελών του ΝΑΤΟ στη Βαλτική Θάλασσα. Το μείζον αυτό θέμα κυριαρχεί αυτές τις ημέρες στο ΝΑΤΟ και στην Ε.Ε. Δεν είναι η πρώτη φορά, που επανήλθαν στο προσκήνιο έντονες κατηγορίες για «πόλεμο της γκρίζας ζώνης», που σημαίνει κρατική επιθετικότητα από αυταρχική χώρα πέραν του φάσματος του συμβατικού πόλεμου.
Όμως είναι η πρώτη φορά που αυτό που συνέβη στη συγκεκριμένη προκλητική μορφή και μπορεί να προκαλέσει ευρύτερες εντάσεις. Το ύποπτο πλοίο ονομάζεται «Yi Peng 3», είναι ένα μεταφορικό πλοίο, φέρει σημαία και πλήρωμα Κίνας, και έχει τώρα αγκυροβολήσει στο στενό Kάτεγατ, μεταξύ Δανίας και Σουηδίας. Πολεμικά πλοία και σκάφη της ακτοφυλακής από τη Δανία, τη Γερμανία και τη Σουηδία βρίσκονται κοντά, αν και δεν έχουν επιβιβαστεί άνδρες των συγκεκριμένων κρατών σε αυτό. Ολα τα κράτη της περιοχής έχουν γίνει μάρτυρες ρωσικών υβριδικών ενεργειών, όπως αποκοπής επικοινωνιακών καλωδίων, δολιοφθορών σε γραφεία της DHL, απόπειρες δολοφονιών υψηλόβαθμων ατόμων, κ.ά.
Υπάρχουν ακόμη μεγαλύτερα ερωτήματα για τα δυτικά κράτη που αντιμετωπίζουν μια πολύ δύσκολη επιλογή μεταξύ του να «γυρίσουν το άλλο μάγουλο» (όπως στο παρελθόν) και να μη δώσουν συνέχεια ή να υιοθετήσουν μια πιο σθεναρή προσέγγιση και να αντιμετωπίσουν την πιθανότητα να κατηγορήσουν αυταρχικά καθεστώτα για παραβίαση της έννομης τάξης σε θαλάσσιο χώρο (που βασίζεται σε διεθνείς κανόνες).
Το γεγονός
Δύο υποθαλάσσια καλώδια κοντά στο σουηδικό νησί Öland κόπηκαν μέσα σε 24 ώρες, γύρω στις 17-18 Νοεμβρίου. Οι αναλυτές παρατήρησαν ότι το «Yi Peng 3» είχε διέλθει από πάνω τους και φαινόταν να επιβραδύνει τον πλου του, καθώς έκανε την αποκοπή. Οι δύο καλωδιακοί σύνδεσμοι συνέδεαν τη Σουηδία με τη Λιθουανία και τη Φινλανδία και τη Γερμανία. Σε ένα μέρος στον πυθμένα της Βαλτικής Θάλασσας, τα δύο καλώδια διασταυρώνονταν και αποδείχθηκε ότι η ξαφνική δυσλειτουργία τους δεν είχε καμία φυσική ή μηχανική εξήγηση και προφανώς πρέπει να προκλήθηκε από εξωτερικό παράγοντα. «Κανείς δεν πιστεύει ότι αυτά τα καλώδια κόπηκαν κατά λάθος», δήλωσε ο Γερμανός υπουργός Αμυνας Μπόρις Πιστόριους, χωρίς να κατονομάσει την ύποπτο χώρα.
Οι ομόλογοί του από τη Λιθουανία και τη Σουηδία δήλωσαν ότι τα γεγονότα «πρέπει να αξιολογηθούν με βάση την αυξανόμενη απειλή που θέτει η Ρωσία στη γειτονιά μας».
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Δεδομένου ότι κανένα εμπορικό σκάφος δεν θα κατέστρεφε τα υποθαλάσσια καλώδια (απλά για να το κάνει), ενώ είναι σχεδόν αδύνατο κατά λάθος να συμβεί τα δύο καλώδια μέσα σε 24 ώρες να αποκοπούν, είναι λογικό να συμπεράνουμε ότι το «Yi Peng 3» ήταν σε αποστολή για λογαριασμό της Ρωσίας, η οποία έχει συμφέροντα στην πρόκληση ταραχών στη Βαλτική Θάλασσα και με την άδεια της κινεζικής κυβέρνησης, χωρίς τη συναίνεση της οποίας κανένα πλοίο υπό κινεζική σημαία δεν θα τολμούσε να αναλάβει μια τέτοια ενέργεια.
ΚΑΙ ΤΟ 2023
Οπως αναφέρθηκε, δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει αυτό. Οταν δύο κομμάτια συνδετικής υποδομής βυθού έσκασαν τον Οκτώβριο του 2023, διαπιστώθηκε ότι τόσο το κινεζικό σκάφος Newnew Polar Bear όσο και ένα ρωσικό πλοίο, το Sevmorput, προκάλεσαν ζημιά στον αγωγό φυσικού αερίου και έσπασαν τα καλώδια επικοινωνίας στην ανατολική Βαλτική Θάλασσα κοντά στη Φινλανδία. Δέκα μήνες αργότερα, η Κίνα παραδέχτηκε ότι η ζημιά προκλήθηκε από το «New Polar Bear» και υποστήριξε ότι ήταν «ένα ατύχημα»(!). και το σκάφος αποχώρησε από την περιοχή ανεμπόδιστα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου