Δευτέρα 10 Ιανουαρίου 2022

F-16C/D Block 30: Και μόνο η ανάγκη λειτουργίας ΣΜΕΤ ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ συμπερίληψή τους στην ελληνική LοR για το Πεντάγωνο

F-16 Block 50 – O εκσυγχρονισμός τους θα αποδώσει δύο ελλιπείς Μοίρες. MONΟΔΡΟΜΟΣ το ελληνικό αίτημα (LOR) για στοιχεία κόστους και για τα Block 30. Έχει επισημανθεί πολλές φορές μέσω αφιερωμάτων του DP στην ανάγκη εκσυγχρονισμού και των 32 εναπομεινάντων F-16C/D Block 30 στο επίπεδο Block 50M, στην ίδια δηλαδή διαμόρφωση που θα “έρθουν” και τα Block 50 εφόσον εκσυγχρονιστούν, ότι μία τέτοια ενέργεια επιβάλλεται από τη λογική, αλλά και τις ισχύουσες συνθήκες για πολλούς λόγους. Στους οποίους φυσικά δεν θα επανέλθουμε. Πρόκειται για λόγους επιχειρησιακούς, οικονομικούς και βιομηχανικούς που η ελληνική πλευρά απλά ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ να αγνοήσει.

Του ΣΤΕΡΓΙΟΥ Δ. ΘΕΟΦΑΝΙΔΗ


Όπως δεν επιτρέπεται να αγνοήσει και το γεγονός ότι εφόσον επιλέξει τον εκσυγχρονισμό ΜΟΝΟ των 38 Block 50, ουσιαστικά για άλλη μία φορά θα πέσει στην παγίδα του ημίμετρου. Μία παγίδα η οποία μέχρι σήμερα έχει κοστίσει τεράστια ποσά στον Έλληνα φορολογούμενο (μιλάμε για δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια…). Και μία παγίδα που έχει κατά περιόδους γονατίσει το αξιόμαχο των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, συμβάλλοντας παράλληλα αποφασιστικά στο μαρασμό της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας, όπως αυτή συγκροτήθηκε και στήθηκε στις δεκαετίες του ‘70 και του ‘80. Ας δούμε όμως αναλυτικά ποια είναι αυτή η παγίδα.

Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των 83 συνολικά F-16C/D Block 52+ και Block 52M (52+ Advanced), θα αποδώσει δύναμη τεσσάρων ΠΛΗΡΩΣ εξοπλισμένων (δύναμη 20+ αεροσκαφών) πολεμικών Μοιρών με την έκδοση “V”. Σε περίπτωση που η Ελλάδα επιλέξει μόνο τον εκσυγχρονισμό των 38 Block 50 στο επίπεδο Block 50M, αυτό που θα πετύχει είναι να δημιουργήσει δύο ΕΛΛΙΠΩΣ εξοπλισμένες (δύναμης 19 και όχι 20 μαχητικών) πολεμικές Μοίρες.

Πέρα από τη φθορά του χρόνου και της εκμετάλλευσης (χρήσης), η οποία αναπόφευκτα οδηγεί σε σταδιακή μείωση του αριθμού των διαθέσιμων μονάδων, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι για την έκδοση Block 50M θα πρέπει να λειτουργήσει ξεχωριστό και αυτόνομο ΣΜΕΤ. Σμήνος ΜΕΤεκπαίδευσης δηλαδή. Το οποίο πέρα από την ευθύνη λειτουργίας προσομοιωτή (simulator), έχει την ανάγκη διάθεσης διθέσιων μαχητικών σε καθημερινή βάση για σκοπούς εκπαίδευσης.

Κατά κύριο λόγο, γιατί σε κάποιες φάσεις δεσμεύει και μονοθέσια αεροσκάφη από τη δύναμη των πολεμικών Μοιρών για τον ίδιο λόγο (εκπαίδευση). Μέσω του προγράμματος Peace Xenia II, αποκτήθηκαν 32 μονοθέσια F-16C Block 50 και οκτώ διθέσια -D. Από τα τελευταία η Πολεμική Αεροπορία έχασε ένα (S/N 084) στο Albacette της Ισπανίας τον Ιανουάριο του 2015, δυστυχώς μαζί με τους δύο ιπταμένους που το επάνδρωναν.

Άλλο ένα δυστύχημα τον Οκτώβριο του 2004, από τα πλέον σοβαρά στη μεταπολεμική ιστορία της Πολεμικής Αεροπορίας, είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια τεσσάρων ιπταμένων που επέβαιναν σε δύο διθέσια F-16D Block 30. Από τα έξι διθέσια αεροσκάφη της έκδοσης αυτής, παραμένουν από τότε σε υπηρεσία τέσσερα. Η επιχειρηματολογία του DP υπέρ του εκσυγχρονισμού και των Block 30 συνίσταται, μεταξύ πολλών άλλων, και σε αυτό το δεδομένο.

Δηλαδή στο ότι αναβαθμίζοντας και τα μαχητικά αυτά στο ίδιο ((Block 50M) επίπεδο με τα Block 50, δημιουργούνται τρεις ΕΝΙΣΧΥΜΕΝΕΣ πολεμικές Μοίρες που θα μπορούν να υποστηρίξουν απρόσκοπτα και τη λειτουργία ενός ΣΜΕΤ. Κατά συνέπεια οικονομική και τεχνική προσφορά οφείλει να αιτηθεί η Ελλάδα και για Block 30 υπό την έννοια ότι ακόμη και αν δεν αποφασίσει τελικά την υλοποίηση εκσυγχρονισμού των Block 30 στο σύνολό τους, θα πρέπει να θέσει στη διάθεση της Πολεμικής Αεροπορίας την ευελιξία και τη δυνατότητα εκσυγχρονισμού των τεσσάρων διθέσιων και άλλων έξι τουλάχιστον μονοθέσιων. Με σκοπό τη δημιουργία δύο πλήρως εξοπλισμένων πολεμικών Μοιρών και τη διασφάλιση λειτουργίας ΣΜΕΤ.

Από μία τέτοια ενέργεια δεν έχει να χάσει απολύτως τίποτα παρά μόνο να κερδίσει και μάλιστα χωρίς να υποστεί κάποιο (οποιοδήποτε) κόστος. Στην LOR που θα αποσταλεί, απλά οι Αμερικανοί θα απαντήσουν το πολύ εντός 150 ημερών, όπως ορίζει η νομοθεσία τους, περιλαμβάνοντας στη LOA και κοστολόγηση για τα Block 30. Λεπτομερέστατη…

Η Ελλάδα ειδικά υπό τις παρούσες συνθήκες, οφείλει να διερευνήσει διεξοδικά το ενδεχόμενο εκσυγχρονισμού μέρους ή του συνόλου των 32 F-16C/D Block 30. Για να το πετύχει αυτό θα πρέπει να αποκτήσει πλήρη εικόνα της δαπάνης που θα απαιτηθεί, μέσω της αποστολής LOR. Το να μην το πράξει σημαίνει ότι απλά ΔΕΝ ΕΠΙΘΥΜΕΙ να αναβαθμίσει τα μαχητικά αυτά. Πράγμα αδιανόητο, τη στιγμή που οι ανάγκες επανεξοπλισμού και εκσυγχρονισμού των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων είναι τεράστιες και πρέπει να καλυφθούν σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα.

Το ότι η ΕΑΒ δεν έχει (ή μπορεί να μην έχει…) τη δυνατότητα να υλοποιήσει το πρόγραμμα ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ να χρησιμοποιείται ως δικαιολογία. Ας το αναλάβει η Πολεμική Αεροπορία μέσω του ΚΕΑ. Δεν είναι δυνατόν η Ρουμανία να αγοράζει 32 μαχητικά F-16AM/BM της Νορβηγίας, ηλικίας 40 σχεδόν ετών, τα οποία έχουν υποστεί ελάχιστες δομικές παρεμβάσεις προκειμένου να αναβαθμιστούν σε Block 20 και εμείς να θέλουμε να απαξιώσουμε και να πετάξουμε στον κάλαθο των αχρήστων επί της ουσίας, νεότερης κατασκευής μαχητικά που έχουμε αναβαθμίσει δομικά ΔΥΟ φορές (δηλαδή έχουμε χρυσοπληρώσει…), εκσυγχρονίζοντας παράλληλα και τους κινητήρες τους.

Σον το γεγονός ότι διαθέτουμε ήδη (δηλαδή πάλι έχουμε ΗΔΗ πληρώσει…) τα περισσότερα συστήματα που θα ενσωματωθούν σε αυτά κατά τις εργασίες εκσυγχρονισμού τους. Εφόσον η παρούσα κυβέρνηση όπως διατείνεται (και επιθυμούμε πάρα πολύ να την πιστέψουμε…) επιθυμεί να αναβαθμίσει το αξιόμαχο των Ενόπλων Δυνάμεων και σέβεται τους κόπους και τον καθημερινό αγώνα επιβίωσης του Έλληνα φορολογούμενου, δεν έχει παρά να προσθέσει στην LOR που θα αποστείλει στις ΗΠΑ και την κωδική ονομασία F-16C/D Block 30.

Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση θα πρέπει να δημοσιοποιήσει τα στοιχεία που θα αιτιολογούν το γιατί δεν το έπραξε, στερώντας από την ελληνική άμυνα 32 πολύτιμες μονάδες που μπορούν ακόμη να προσφέρουν πολλά σε επιχειρησιακό επίπεδο…

ΠΗΓΗ defence-point

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου