Πρώτες ώρες της παρουσίας μας στο Λοριάν και τις ναυπηγικές εγκαταστάσεις της γαλλικής Naval Group στη δυτική Γαλλία και τις ακτές του Ατλαντικού.
Η πρώτη επίσκεψη στις εγκαταστάσεις είχε σκοπό την ενημέρωση για το ελληνικό πρόγραμμα, αλλά και μια γενικότερη ενημέρωση για την πορεία των προγραμμάτων της εταιρίας σε όλο τον κόσμο. Πλοία επιφανείς κάθε εκτοπίσματος, διάφορα υποβρύχια, τεχνολογίες…
ΑΠΟΣΤΟΛΗ (Λοριάν-Γαλλία): ΜΙΧΑΗΛ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Την ολοκλήρωση της παρουσίασης από τους αξιωματούχους της Group Νaval, έστω μετά από ένα κουραστικό όσο να ‘ναι ταξίδι, ακολούθησε ένας “βομβαρδισμός” ερωτήσεων από τους Έλληνες δημοσιογράφους που επιθυμούσαν να μάθουν οποιαδήποτε νέα πληροφορία, είτε αυτή αφορούσε στην εξέλιξη της ναυπήγησης των τριών φρεγατών FDH HN (Hellenic Navy) που έμειναν γνωστές με το γαλλικό όνομα του τύπου του πλοίου, “Belharra”, είτε ενδεχόμενες επαφές με την ελληνική πλευρά για τις κορβέτες που προτείνουν για το Πολεμικό Ναυτικό, τις Gowind.
Κάπου εκεί, όπως ήταν αναμενόμενο, τα στελέχη του γαλλικού ναυπηγικού κολοσσού ερωτήθηκαν από τους δημοσιογράφους για το πιο “καυτό” θέμα της τρέχουσας ελληνικού ενδιαφέροντος ναυπηγικής επικαιρότητας: Μήπως θα μπορούσατε να μας διευκρινίσετε ποια είναι η επίσημη θέση της εταιρίας για τη δυνατότητα της ελληνικής πλευράς να ασκήσει το δικαίωμα προαίρεσης για την απόκτηση μιας ακόμα στην ίδια τιμή και την ίδια διαμόρφωση;
Διότι στα δεδομένα της υπόθεσης έχουμε την ημερολογιακή λήξη του χρονικού περιθωρίου από ελληνικής πλευράς για την άσκηση της option, ενώ δεν έχει ξεκαθαρίσει και απόλυτα τι επιθυμεί να πράξει η ελληνική πλευρά. Ο πρωθυπουργός στις προγραμματικές δηλώσεις έκανε λόφο για τρεις Belharra, ενώ όταν ήρθε η ώρα του υπουργού Εθνικής Άμυνας έγινε λόγος για 3+1. Στο μεταξύ, ενόσω εμείς ομφαλοσκοπούσαμε πολιτικά, η προθεσμία πέρασε…
Μέχρι στιγμής, η επίσημη θέση της Naval Group περιγραφόταν από προηγούμενη δήλωση αξιωματούχου, ότι δεν θα πρέπει να κολλάμε στο ότι η ημερομηνία που προβλεπόταν στο συμβόλαιο για την άσκηση της option παρήλθε, διότι “η γαλλική πλευρά είναι έτοιμη να συζητήσει το ενδεχόμενο του χρονικού περιθωρίου της, υπό την προϋπόθεση ότι το ζήτημα αυτό θα εγερθεί από ελληνικής πλευράς”.
Το DP αποφάσισε να πιέσει λίγο περισσότερο διότι μας είχε δημιουργηθεί η αίσθηση ότι στη γαλλική θέση υπήρχε έντονο το στοιχείο των διπλωματικών διατυπώσεων, κατά τρόπον όμως που άφηναν όλα τα ενδεχόμενα ανοικτά! Δηλαδή και δεν σου απαντούσαν ξεκάθαρα εάν μπορούσες ως Ελλάδα να αποκτήσεις και μια τέταρτη FDI HN, στην ίδια τιμή και διαμόρφωση και επέμεναν ότι η Γαλλία δεν έχει κλείσει την πόρτα στην Ελλάδα. Οι υποψίες μας φαίνεται πως εν μέρει τουλάχιστον, επαληθεύθηκαν.
Όλα είναι ζήτημα συμφερόντων και πολιτικής βούλησης. Οι φιλόξενοι Γάλλοι οικοδεσπότες, μας απάντησαν με χαμόγελα και επανάληψη των γνωστών θέσεων. Όταν επιμείναμε όμως εμφατικά για το αν η τιμή θα είναι… εντελώς η ίδια στο πλαίσιο της σύμβασης για τις 3+1, τα πράγματα άρχισαν να γίνονται λίγο πιο “γκρίζα”. Έγινε λόγος για συζήτηση με την ελληνική πλευρά όπου θα βρεθεί χωρίς δυσκολία η χρυσή τομή, δεδομένης της εμπιστοσύνης που έχει οικοδομηθεί σε πολιτικό, διπλωματικό και στρατιωτικό ανάμεσα στις δυο πλευρές.
Τυπικά η option έχει λήξει και οι Γάλλοι δεν έχουν κανέναν λόγο να μην διαφυλάττουν για την πλευρά τους το πλεονέκτημα μιας νέας διαπραγμάτευσης με την Ελλάδα, η οποία θα καταλήξει σε μια καινούργια τιμή που θα ανταποκρίνεται στα δεδομένα της αγοράς. Και όταν κάνουν λόγο για μια μικρή προσαρμογή, προφανώς λησμονούν ότι η ενσωμάτωση της option στην κύρια σύμβαση, συμπεριλαμβάνει ανά μονάδα μια επιβάρυνση της τιμής κατά περίπου 10%, ώστε να ελεγχθεί το κόστος διά της ανόδου του πληθωρισμού και των τιμών γενικότερα, στο διάστημα μέχρι την άσκηση της option.
Η παγκόσμια κρίση των τελευταίων ετών απέδειξε ότι κι αυτό το 10% αδυνατούσε να καλύψει τη ζημιά από τις καταστροφικές ανατιμήσεις στη διεθνή αγορά. Οπότε σήμερα οι Γάλλοι αισθάνονται ότι σε αυτή τη συγκυρία, λίγο το “μαξιλάρι” αυτού του 10% στην κύρια σύμβαση και λίγο μια καλόπιστη διαπραγμάτευση με την Ελλάδα, θα καθιστούσε την εξεύρεση ενός λογικού συμβιβασμού, σχετικά εύκολη υπόθεση. Κι όπως τόνισε έμπειρος συνάδελφος για το θέμα σε ιδιωτική συζήτηση, “και ως option στο συμβόλαιο θα εμφανιστεί με κάποια τροποποίηση και τιμή διαφορετική θα έχει“!
Διότι όπως είχαμε κατ’ επανάληψη γράψει στο παρελθόν στο DP, μας έμοιαζε δύσκολο οι Γάλλοι να καίγονται κιόλας το προηγούμενο διάστημα για την άσκηση της option, για όσο τουλάχιστον διάστημα οι τιμές των πρώτων υλών είχαν εκτοξευθεί. Ωστόσο, στη χρονική συγκυρία που πραγματοποιείται η δημοσιογραφική αποστολή στο ναυπηγείο της Naval Group, οι τιμές έχουν αρχίσει να αποκλιμακώνεται με γρήγορο ρυθμό.
Αυτό καθιστά ολοένα πιο ρεαλιστικό και εφικτό έναν κοινό τόπο ανάμεσα σε Ελλάδα και Γαλλία, σε περίπτωση που αποφασιστεί από την Αθήνα να ανοίξει συζήτηση για μια τέταρτη FDI HN. Αυτό που είναι ηλίου φαεινότερο στη Λοριάν, είναι ότι οι Γάλλοι έχουν αποφασίσει να επενδύσουν στις FDI Belharra… χωρίς αστερίσκους. Οι τελευταίες δυο του γαλλικού Ναυτικού θα ναυπηγηθούν με μικρή καθυστέρηση ώστε να καλυφθούν από τον προϋπολογισμού του, σε μια περίοδο που υπάρχουν πολλά προγράμματα εν εξελίξει τα οποία ζητούν κονδύλια.
Υπάρχει όμως και ένα δεύτερο: Η “υπεραξία” του να επιχειρεί το πλοίο με το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό είναι στις διεθνείς αγορές μεγάλη. Η δε άσκηση της option, λειτουργεί και ως ψήφος εμπιστοσύνης στο πρόγραμμα. Τούτων λεχθέντων, το κοινό συμφέρον Ελλάδας-Γαλλίας… “βγάζει μάτι” και όχι μόνο γεωπολιτικά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου