Από Σάββας Δ. Βλάσσης
Στις 30 Ιανουαρίου, όπως ανακοινώθηκε, πραγματοποιήθηκε σε επιτελείς του ΓΕΣ παρουσίαση από εκπροσώπους της ελληνικής εταιρείας EODH SA, η οποία αφορούσε πρότασή της για πλήρη αναβάθμιση/εκσυγχρονισμό των αρμάτων μάχης Leopard 1A5.
Τους τελευταίους μήνες, διάφορες ξένες εταιρείες έχουν παρουσιάσει προτάσεις με το ίδιο αντικείμενο. Εν τούτοις όπως αποδεικνύεται, η πρόταση της EODH είναι η μόνη που έχει ολιστικό χαρακτήρα ενώ οι άλλες μέχρι σήμερα είχαν προσέγγιση που προσέφερε αποσπασματικές βελτιώσεις. Αυτό σημαίνει ότι η βελτίωση – αναβάθμιση που προσφέρουν, θα εξακολουθεί να συνοδεύεται από άλλες αδυναμίες που χαρακτηρίζουν πλέον το άρμα, λόγω παλαιότητος, με αποτέλεσμα ο επιχειρησιακός χρήστης να μην έχει επί της ουσίας πλήρη αποκατάσταση της επιχειρησιακής αξίας του άρματος. Επομένως, τέτοιες αποσπασματικές προσεγγίσεις, δεν συνιστούν επένδυση αλλά απλή σπατάλη. Η ολιστική προσέγγιση που υιοθέτησε, κατά την EODH, στοχεύει στην κατακόρυφη επαύξηση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του εκσυγχρονισμένου άρματος και όχι στην απλή αποκατάσταση λειτουργιών.
Άλλο ειδικού βάρους στοιχείο στην πρόταση είναι ότι, καθώς η EODH αποτελεί βιομηχανικό εταίρο της KNDS (KMW) έχει το πλεονέκτημα ότι καλύπτεται από την εγγύηση του αρχικού κατασκευαστή (OEM) του άρματος για τουλάχιστον δύο δεκαετίες ακόμη.
Την ομάδα συμπληρώνει η ισπανική DUMA, η οποία ειδικεύεται στα ηλεκτρονικά συστήματα και παρέχει εξειδικευμένες και αξιόπιστες λύσεις ηλεκτρονικών – μηχανολογικών συστημάτων, που προσφέρονται για τεθωρακισμένα κάθε κατηγορίας.
Επί της ουσίας, το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού που παρουσίασε η EODH αλλάζει εντελώς το Leopard 1A5 σε όλους τους κρίσιμους τομείς (προστασία, κινητικότητα, φονικότητα) καθιστώντας το τεχνολογικώς ανώτερο ακόμη και από το Leopard 2 HEL!
Στον τομέα της προστασίας, η πρόταση περιστρέφεται γύρω από τα διδάγματα του πολέμου στην Ουκρανία, τα οποία υποδεικνύουν ότι το βέλτιστο αποτέλεσμα προκύπτει από τον συνδυασμό πρόσθετης παθητικής θωρακίσεως με Ενεργητική Θωράκιση Αντιδράσεως (ERA).
Η EODH έχει καταφέρει να προσφέρει ένα σύνολο ERA χαμηλού βάρους, μικρότερο των 2 τόννων, αποτελούμενο από αμοιβαίως εναλλάξιμες πλάκες τις οποίες μπορεί να προσαρμόζει το πλήρωμα με ευκολία. Για σκοπούς ασκήσεων και αποφυγής επηρεασμού του κύκλου ζωής κινητήρα και κιβωτίου ταχυτήτων, το σύνολο αντικαθίσταται από ομοιώματα πλακών. Με αφαίρεση της ξεπερασμένης θωρακίσεως κατασκευής Blohm & voss του άρματος, όπως και από την αφαίρεση παρωχημένων υποσυστημάτων και τις καλωδιώσεις, εξοικονομείται βάρος 1 τόννου, με αποτέλεσμα το βάρος μάχης του Leopard 1A5 να περιορίζεται σε 43 τόννους.
Το σύνολο παθητικής θωρακίσεως που συμπληρώνει, περιλαμβάνει περιμετρική κάλυψη του οπισθίου μέρους, όπου βρίσκεται ο κινητήρας, με θωράκιση τύπου κλωβού (Cage Armor). Προαιρετικώς, μπορεί να προστεθεί θωράκιση πλέγματος οροφής (Cope Cage). Πλήρης σύνθεση παθητικής θωρακίσεως και συνόλου ERA, προσδίδει στο άρμα βάρος μάχης 46 τόννων.
Στον τομέα της προστασίας – επιβιωσιμότητος, προτείνεται και η εγκατάσταση τηλεχειριζόμενου σταθεροποιημένου σταθμού οπλισμού (RWS) στην οροφή του πύργου, με βαρύ πολυβόλο κ.λπ. για εγγύς άμυνα. Ο RWS είναι ολοκληρωμένος με το Ανεξάρτητο Πανοραμικό Περισκόπιο του Αρχηγού Πληρώματος. Στις επιλογές, στον RWS περιλαμβάνεται και η εγκατάσταση συστήματος παρεμβολών για εξουδετέρωση απειλών drone κ.λπ.
Για να διατηρήσει την ευκινησία του το άρμα, παρά την επιβάρυνση από το σύνολο θωρακίσεως, προβλέπεται η δραστική λύση της αντικαταστάσεως του κινητήρα με νέο, αυξημένης ισχύος. Η λύση αυτή κρίνεται επιβεβλημένη λόγω παλαιότητος του υφιστάμενου κινητήρα και της μειωμένης αποδόσεως, πολύ μικρότερη των 830 ίππων που ορίζει ο κατασκευαστής, λόγω ελλιπούς εφαρμογής διαδικασιών συντηρήσεως ενώ υφίσταται και θέμα υποστηρίξεως. Στην θέση του προτείνεται η τοποθέτηση κινητήρα ισχύος 1.000 ίππων, ο οποίος εξασφαλίζει υψηλή σχέση ισχύος προς βάρος, 21,7 ίπποι ανά τόνο, με βάρος μάχης 46 τόννων.
Φυσικά προβλέπεται ενισχυμένη ανάρτηση και εφόσον το επιθυμεί ο επιχειρησιακός χρήστης νέο σύστημα ερπύστριας. Πρόβλεψη βελτιώσεως υπάρχει και για την θέση του οδηγού, ο οποίος θα έχει δυνατότητα οράσεως παντός καιρού.
Η ισχύς πυρός του άρματος, δεν περιλαμβάνει αλλαγή του πυροβόλου φυσικά. Προτείνεται όμως η δυνατότητα χρήσεως κατευθυνόμενων αντιαρματικών πυραύλων εκτοξευόμενων από το πυροβόλο καθώς και η πρόσθετη επιλογή εγκαταστάσεως εκτοξευτού αντιαρματικών βλημάτων. Επιπλέον, η πρόταση περιλαμβάνει δυνατότητα χρήσεως και Αυτόνομων Πυρομαχικών (Loitering Ammunition) επίσης με εξαπόλυση από την κάννη του πυροβόλου.
Στην ισχύ πυρός, προβλέπεται εγκατάσταση νέου σταθεροποιημένου συστήματος ηλεκτρικής οδήγησης πύργου/ πυροβόλου και φυσικά σύγχρονο ολοκληρωμένο Σύστημα Ελέγχου Πυρός (FCS) υψηλών επιδόσεων καθώς και προηγμένο Σύστημα Ελέγχου Οπλισμού (Gun Control System). Το ΣΕΠ είναι ειδικά σχεδιασμένο για την εκ των υστέρων τοποθέτηση σε παλαιότερης γενιάς άρματα και βασίζεται σε σκοπευτικό νέας γενιάς για τον Πυροβολητή που μπορεί να συμπληρωθεί με Ανεξάρτητο Πανοραμικό Περισκόπιο για τον Αρχηγό Πληρώματος, με τους ίδιους οπτικούς αισθητήρες.
Προαιρετικώς, προσφέρονται Δυναμικό Σύστημα Αναφοράς Στομίου Κάννης, Αυτόματη Ιχνηλάτηση Στόχου, ιστός μετεωρολογικών δεδομένων και σύστημα προσδιορισμού θέσης (GPS/πυξίδα). Το σύνολο, είναι σχεδιασμένο κατά τρόπον ώστε να ολοκληρώνεται ευχερώς σε υπάρχοντες πύργους, αντικαθιστώντας όλα τα πεπαλαιωμένα υποσυστήματα με νέα ψηφιακής τεχνολογίας, αυξημένης αξιοπιστίας.
Για την βελτίωση της αντιλήψεως καταστάσεως και της συνεργασίας μεταξύ αρμάτων, η πρόταση περιλαμβάνει βελτιωμένο σύνολο που χαρακτηρίζεται C5I και περιλαμβάνει,
- Πολυεπίπεδο σύστημα επικοινωνιών.
- Σύντηξη Δεδομένων Αισθητήρα-Τελεστή.
- Σύστημα Διαχειρίσεως Πεδίου Μάχης.
- Αρχιτεκτονική με επίκεντρο την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI).
Το περιβάλλον στο οποίο εργάζεται το πλήρωμα, χαρακτηρίζεται τελευταίας λέξης τεχνολογίας, με σοβαρή επίδραση στην απόδοση, ημέρα και νύκτα. Το περιβάλλον αυτό διακρίνεται από καθολική υιοθέτηση ψηφιακής τεχνολογίας με χρήση αρτηρίας δεδομένων και φιλοσοφία “εγκαθιστώ και λειτουργώ” (Plug & Play) για οποιαδήποτε προσθήκη ή μελλοντική αναβάθμιση.
Όλα αυτά έχουν ιδιαίτερη σημασία και μελετήθηκαν πολύ σοβαρά, λόγω του μικρού μεγέθους του χυτού πύργου που φέρει το Leopard 1A5, ο οποίος έχει περιορισμένο εσωτερικό χώρο. Για τον λόγο αυτόν, ελήφθη υπ’ όψιν η ανάγκη για όσο το δυνατόν καλύτερη εργονομία και άριστη Διεπαφή Ανθρώπου – Μηχανής (MMI).
Το συνολικό “πακέτο” που προτείνεται από την EODH, διακρίνεται από επιλογή συστημάτων υψηλής αξιοπιστίας, τεχνολογίας με χαρακτηριστικά βιωσιμότητος για βάθος χρόνου 25ετίας και το πλεονέκτημα στον επιχειρησιακό χρήστη να διαχειριστεί την “απειλή” της επερχομένης απαρχαιώσεως που προκύπτει από τις τεχνολογικές εξελίξεις. Η πρόταση εξασφαλίζει μακροχρόνια χρήση και υποστήριξη του Leopard 1, ούτως ώστε να επιτυγχάνεται κάτι παραπάνω από απόσβεση της επενδύσεως. Παρά το μεγάλο άλμα που αντιπροσωπεύει τεχνολογικώς η πρόταση, επιτυγχάνεται απλοποίηση της εκπαιδεύσεως, της συντηρήσεως και των επισκευών του υλικού.
Το ενδιαφέρον των επιτελών που παρακολούθησαν την παρουσίαση ήταν αυξημένο και το γεγονός ότι αυτή διήρκεσε 7 ώρες, λέει πολλά!
ΠΗΓΗ https://doureios.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου