Η υπερπολύτιμη για το ΝΑΤΟ Σκανδιναβική χώρα – Η Σουηδία τελικά εντάχθηκε επίσημα στο ΝΑΤΟ στις 7 Μαρτίου του 2024, ύστερα από μία μακρά περίοδο διαπραγματεύσεων με την Τουρκία και την Ουγγαρία.
Μετά από δεκαετίες ουδετερότητας για τη σκανδιναβική χώρα, η εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί μία τεράστια και ουσιαστική διαφοροποίηση στο συγκεκριμένο γεωγραφικό χώρο, ενισχύοντας σε σημαντικό βαθμό την αμυντική γραμμή της Δύσης. Παρά τη δήλωση του Γενικού Γραμματέα της Συμμαχίας, Γενς Στολτενμπεργκ, βάσει της οποίας, “μετά την προσχώρηση της Σουηδίας, το ΝΑΤΟ γίνεται ισχυρότερο, η Σουηδία ασφαλέστερη και η Συμμαχία περισσότερο ασφαλής”, η πραγματικότητα είναι ότι το σουηδικό αμυντικό δόγμα σε συνδυασμό με την αμυντική βιομηχανία της χώρας, είναι περισσότερο αναγκαία στη βορειοατλαντική συμμαχία από οποτεδήποτε άλλοτε στο παρελθόν.
Του Στέργιου Δ. Θεοφανίδη
Σε άρθρο του Army Technology με τίτλο “What capabilities does Sweden have to offer Nato?” (Ποιες ικανότητες έχει να προσφέρει η Σουηδία στο ΝΑΤΟ;), που πέραν όλων των άλλων επιβεβαιώνει απόλυτα τις αναλύσεις που κατά καιρούς έχει αφιερώσει το DP στην αμυντική βιομηχανία και το επιχειρησιακό δόγμα της χώρας αυτής, αναφέρεται ότι ως το 32ο μέλος της συμμαχίας, η Σουηδία θα έχει ρυθμό ανάπτυξης 15,1% μεταξύ 2023 και 2033.
Για να κάνουμε κάποιες ουσιαστικές συγκρίσεις ενώ οι δαπάνες μόνο για το μαχητικό JAS-39E Gripen το 2023 ανήλθαν σε 254 εκατομμύρια δολάρια, υπολογίζεται να ανέλθουν σε ένα δισεκατομμύριο το 2033. Ξεκινώντας από το επιχειρησιακό δόγμα των ενόπλων δυνάμεων της Σουηδίας, αυτό παραμένει αναλλοίωτο από τα χρόνια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, μέχρι σήμερα. Επαγγελματικές ένοπλες δυνάμεις που πλαισιώνονται από εφέδρους σε περίοδο επιχειρήσεων, απόλυτη ομοιογένεια συστημάτων με υψηλό βαθμό διαθεσιμότητας, περιορισμένες ανάγκες υποστήριξης και συντήρησης και ευκολία μετακίνησης και εκμετάλλευσης με ελάχιστο εξοπλισμό, ακόμα και σε απομακρυσμένες και απομονωμένες περιοχές.
Αυτά είναι τα βασικά συστατικά της σουηδικής επιχειρησιακής φιλοσοφίας ταχείας, αποτελεσματικής και εκτεταμένης διασποράς. Δεν πρόκειται για κάτι καινούριο και φυσικά έχει υιοθετηθεί από πολλές χώρες σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό. Σε αυτή τη φιλοσοφία δε, είναι προσαρμοσμένα και τα συστήματα, αλλά και τα όπλα που αξιοποιούνται. Τα περισσότερα σχεδιάζονται και αναπτύσσονται εγχώρια και επίσης κατασκευάζονται εγχώρια, μαζί με αυτά που αγοράζονται από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ.
Αυτός είναι ο λόγος (ή ένας από τους σημαντικούς λόγους) που η σουηδική οικονομία όχι μόνο παραμένει διαχρονικά ισχυρή, αλλά κατορθώνει να απορροφά το τεράστιο κόστος, του σε μεγάλο βαθμό αυτόνομου εξοπλισμού των ενόπλων της δυνάμεων. Οι εξαγωγές των σουηδικών αμυντικών συστημάτων είναι μία πολύ σημαντική πηγή εσόδων για την οικονομία της χώρας και ο καλύτερος τρόπος διαφήμισης τους σε παγκόσμιο επίπεδο. Η τεχνολογική τους ανωτερότητα σε συνδυασμό με τα χαρακτηριστικά που προαναφέρθηκαν, τα έχουν καταστήσει ιδιαίτερα δημοφιλή σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης.
Παρά τον τεράστιο ανταγωνισμό από την Ευρώπη, τις ΗΠΑ, τη Ρωσία και φυσικά και τη νοτιοανατολική Ασία τα τελευταία 30 χρόνια. Δεν χρειάζεται να υπεισέλθουμε σε λεπτομέρειες. Το αντιαρματικό Carl Gustav, το ραντάρ αντιπυροβολικού Arthur, τα συστήματα AEW&C Erieye και Globaleye, τα ραντάρ Giraffe, o αντιπλοϊκός πύραυλος RBS.15 είναι ένα ελάχιστο δείγμα των δυνατοτήτων της σουηδικής αμυντικής βιομηχανίας. Δυνατοτήτων που είναι πρωτοποριακές και συνεχώς εξελισσόμενες τις τελευταίες πέντε δεκαετίες. Όχι μόνο τεχνολογικά, επαναλαμβάνουμε, αλλά και από πλευράς φιλοσοφίας.
Μίας φιλοσοφίας που έχει επιβληθεί από το επιχειρησιακό Δόγμα των σουηδικών ενόπλων δυνάμεων. Η διασπορά και η πλήρης λειτουργία με τον ελάχιστο εξοπλισμό επανεξυπηρέτησης και συντήρησης, δεν είναι βέβαια το μόνο συστατικό του Δόγματος αυτού. Είναι και η απόλυτη διαλειτουργικότητα και διασυνδεσιμότητα μαζί με την ικανότητα αποφασιστικού πλήγματος ακριβείας καθ’ όλη της διάρκεια του εικοσιτετραώρου. Σε ξηρά, αέρα και θάλασσα. Όλα αυτά ισχύουν εδώ και δεκαετίες. Δεν είναι πρόσφατα…
Παλιά ήταν η Σουηδική Αεροπορία (Svenska Flygvapnet). Σήμερα είναι κομμάτι των ενόπλων δυνάμεων της Σουηδίας. Έχει δύναμη πέντε μόλις πολεμικών Μοιρών, με 94 μαχητικά αεροπλάνα. 71 μονοθέσια JAS-39C και 23 διθέσια JAS-39D Gripen. Σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στην Πολεμική Αεροπορία των 200+ μαχητικών αεροσκαφών, έξι διαφορετικών τύπων, η διαθεσιμότητα μονίμως κυμαίνεται μεταξύ 70% και 80%, ενώ όλα τα σουηδικά μαχητικά μπορούν το ίδιο αποτελεσματικά να καλύψουν όλους τους βασικούς ρόλους. Αέρος – αέρος, αέρος – εδάφους, υποστρατηγική κρούση (Taurus KEPD 350), αέρος – επιφανείας και οπτικής και ηλεκτρονικής αναγνώρισης.
Ο αεροπορικός Κλάδος των σουηδικών ενόπλων δυνάμεων βρίσκεται σήμερα στη διαδικασία παραλαβής των πρώτων έξι JAS-39E Gripen NG, από τα συνολικά 60 που έχει παραγγείλει η σουηδική κυβέρνηση, οπότε αναμένεται περαιτέρω αναβάθμιση των επιχειρησιακών του δυνατοτήτων στα αμέσως επόμενα χρόνια, αλλά η ουσία δεν βρίσκεται εκεί. Εντοπίζεται στο ότι όλα τα αεροσκάφη -C/–D, που παραμένουν σε υπηρεσία, έχουν υποστεί αναβαθμίσεις συστημάτων και λογισμικού, ώστε να παραμένουν αξιόμαχα χωρίς συμβιβασμούς σε όλους αυτούς τους ρόλους.
Τα ίδια ακριβώς ισχύουν και για τους τρεις μόλις τύπους ελικοπτέρων που υπηρετούν στις σουηδικές ένοπλες δυνάμεις (AW 109, UH-60, NH-90). Τρεις, όχι 23! Όσο για τη διασυνδεσιμότητα και τη διαλειτουργικότητα, ούτε λόγος να γίνεται. Πρόκειται στην κυριολεξία για τους πρώτους διδάξαντες σε παγκόσμιο επίπεδο! Όλα τα μέσα, εναέρια, ξηράς και επιφανείας, έχουν εικόνα σε πραγματικό χρόνο από τα άλλα και παράλληλα τη δυνατότητα να μεταδώσουν εικόνα!
Τα σουηδικά κέντρα επιχειρήσεων έχουν πλήρη εικόνα που συνθέτουν ενεργοί και παθητικοί αισθητήρες, κάθε κίνησης στο σουηδικό αρχιπέλαγος (Βαλτική Θάλασσα και Βοθνιακός Κόλπος). Σε ξηρά (νησιά), θάλασσα και αέρα, ημέρα και νύχτα και ανεξαρτήτως καιρικών συνθηκών. Οι Σουηδοί πρώτοι στον κόσμο εγκατέστησαν αναλογικά συστήματα ανταλλαγής δεδομένων επάνω σε μαχητικά αεροσκάφη (JAS-35 Draken) στη δεκαετία του 60 (!), καθώς και σε επίγειες και θαλάσσιες πλατφόρμες… Στις δυνάμεις ξηράς κυρίαρχο συστατικό είναι η δύναμη των 120 αρμάτων Leopard 2A6, ενώ η αντιαεροπορική/αντιπυραυλική κάλυψη βασίζεται στο σύστημα Patriot.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου