Όλες τις λύσεις εξετάζει το πολεμικό ναυτικό προκειμένου να καταφέρει να ξεπεράσει τον σκόπελο της γήρανσης του στόλου. Πηγή: Πολεμικό Ναυτικό
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ, HELLAS JOURNAL – Αθήνα
Πριν δεκαέξι χρόνια βρισκόταν σε εξέλιξη μια προσπάθεια με σχέδια επί χάρτου ώστε να φτάσει το Ναυτικό στην κοπή ελάσματος για το πρώτο «Εθνικό» πλοίο κατασκευασμένο εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα. Αυτό έδειχνε ως κάτι εφικτό, αν και τότε το Πολεμικό Ναυτικό πρότασσε ως εξελικτική κίνηση την προμήθεια φρεγατών τύπου Fremm.
Σε εκείνο το μεγαλεπήβολο για την εποχή σχέδιο που είχε έρθει προ των πυλών της δημοσιονομικής κρίσης, αρωγοί ήταν το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο και βεβαίως η Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, ως συνεχιστές του Θεμιστοκλή και ως ναύτες των σύγχρονων ξύλινων τειχών οι οποίοι είχαν αποτυπώσει στα σχέδια τις ανάγκες του όπλου τους.
Την σύλληψη της ιδέας για το «Εθνικό Πλοίο» πρόλαβαν δυο γεγονότα. Η οικονομική κρίση που προκάλεσε ένα ατελείωτο ντόμινο περικοπών και εν συνεχεία αναγκών, καθώς και τ’ ότι δεν έπεισε ως σχέδιο την στιγμή προωθήθηκαν άλλα εξοπλιστικά.
Η επιδιωκόμενη αυτάρκεια της τότε εποχής είναι η ίδια που σήμερα προβάλει η Άγκυρα με τα τουρκικά ναυπηγεία, αλλά δεν ακούμπησε την ελληνική πραγματικότητα.
Ωστόσο εν έτει 2025 η πρόταση του «Εθνικού Πλοίου» έχει βγει ξανά στα γραφεία των επιτελείων, με τους αξιωματικούς να μελετούν το σενάριο, αντί για κορβέτες Γαλλικές, Ιταλικές ή συνεργατικές Ευρωπαϊκές, να κατασκευαστούν πλοία made in Greece.
Την ώρα που για τα ελληνικά ναυπηγεία, με καθυστερήσεις και προβλήματα γίνεται προσπάθεια «ανάστασης» και που η ηγεσία του πολεμικού ναυτικού συνεχίζει να εμπιστεύεται απόλυτα την δουλειά των εργαζόμενων σε αυτά, το σενάριο του «Εθνικού Πλοίου» εξετάζεται ως λύση, όταν άλλες- κάποιες έτοιμες- απομακρύνονται από τον ορίζοντα.
Σύμφωνα με ασφαλείς πηγές ενημέρωσης, μπορεί το σχέδιο του 2009 να αφορούσε μια κύρια μονάδα άνω των 100 μέτρων επιπέδου φρεγάτας, η προσαρμογή του όμως στις σημερινές ανάγκες είναι διαφορετική.
Η Δομή Δυνάμεων, όπως έχει διαμορφωθεί θέλει για το πολεμικό ναυτικό 16 κύριες μονάδες ως το 2035, μια μίξη φρεγατών και κορβετών όπου όλες πρέπει να έχουν δυνατότητες άμυνας περιοχής, όπως επισημαίνουν ανώτατα χείλη.
Με αντιαεροπορικά όμοια του «θόλου»…
Εν έτει 2025 το «Εθνικό Πλοίο» προσδιορίζεται σε μέγεθος και τονάζ κορβέτας, με συστήματα, ηλεκτρονικά και όπλα που τον πρώτο λόγο θα έχουν ελληνικές εταιρείες, ενώ το command control της κατασκευής θα είναι μια υπόθεση αμιγώς του πολεμικού ναυτικού.
Σημαντική λεπτομέρεια που απεργάζονται οι επιτελείς είναι ότι τα αντιαεροπορικά συστήματα του συγκεκριμένου πλοίου θα ομοιάζουν με εκείνα του «θόλου», στη ναυτική τους εκδοχή και με ότι σημαίνει αυτό για την διαλειτουργικότητα τους με άλλα μέσα ενταγμένα στην αντιβαλλιστική ομπρέλα.
«Είναι ένας τρόπος τα ναυπηγεία της χώρας να δείξουν την αξία τους. Παρά το γεγονός του αυξημένου κόστους, τα χρήματα αυτά θα επιστρέφουν στην ελληνική οικονομία.», σημειώνει με νόημα στρατιωτική πηγή που ποντάρει στην αξία της τεχνογνωσίας των ελληνικών ναυπηγείων.
Μπορεί βεβαίως τα σχέδια και οι προτάσεις για την οικογένεια «Εθνικών» πλοίων να βγήκαν από το συρτάρι, αυτό δεν σημαίνει ότι ελήφθησαν αποφάσεις. Εξετάζουν τα επιτελεία και αυτό το ενδεχόμενο ως λύση μήπως έτσι αντιμετωπιστεί εκ των έσω το μεγάλο και άλυτο ως σήμερα πρόβλημα της γήρανσης του στόλου.
Οι επιτελείς μετρούν επίσης τα γεγονότα που έχουν μπροστά τους, τα οποία δείχνουν ότι αποφάσεις για την λήψη άμεσων μέτρων δεν υπάρχουν, την ώρα που ο στόλος χρειάζεται νέα πλοία ώστε να μπορεί το ναυτικό να υποστηρίξει επάξια την αποστολή του στο Αιγαίο, την Μεσόγειο ή όπου αλλού απαιτείται.
Επιπλέον καταγράφονται κι ‘άλλες εξελίξεις που αφορούν την ευρωπαϊκή κοινοπραξία για τις κορβέτες αλλά και την μελλοντική φρεγάτα από τις ΗΠΑ. Και τα δυο αυτά προγράμματα παραμένουν με το «ενδεχόμενο» κατασκευής.
Από την άλλη πλευρά μπορεί να έχουν γίνει σημαντικές προσπάθειες και βελτιώσεις στα ναυπηγεία, αλλά μένουν ακόμη επενδύσεις που πρέπει να γίνουν ώστε να υποστηριχτεί ένα τέτοιο εγχείρημα, το οποίο θέτει έναν μεγαλεπήβολο Εθνικό στόχο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου