Τουρκία – Ιράν. Η Δύναμη Κουντς του Σώματος των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης (IRGC) για δεκαετίες μετέφερε άνδρες και όπλα στη Χεζμπολάχ στο Λίβανο. Χρησιμοποιούσε δύο βασικούς δρόμους, τον χερσαίο μέσω Ιράκ-Συρίας και τον εναέριο μέσω Δαμασκού ή απευθείας Βηρυτού. Το IRGC χρησιμοποιούσε συχνά τη Mahan Air για τη μεταφορά επιβατών και όπλων, παρά τις κυρώσεις των ΗΠΑ στην αεροπορική εταιρεία.
ΜΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΑΠΟ meforum.org
Μετά την πτώση Άσαντ, ο συριακός εναέριος χώρος έκλεισε στα ιρανικά αεροσκάφη και η Mahan Air προσαρμόστηκε αλλάζοντας τις πτήσεις της πάνω από τον τουρκικό εναέριο χώρο. Από τις 13 Δεκεμβρίου 2024 έως το τέλος του έτους, η Mahan Air πραγματοποίησε 11 πτήσεις μεταξύ Τεχεράνης και Βηρυτού χρησιμοποιώντας αεροσκάφη Airbus A340 και ένα Airbus A300B4-622R. Η παρακολούθηση πτήσεων ανοιχτού κώδικα εντόπισε την αλλαγή στα προηγούμενα δρομολόγια Ιράν-Λίβανο.
Οι συνεχείς πτήσεις της Mahan Air πάνω από την Τουρκία υποδηλώνει ένα επίπεδο συνεργασίας μεταξύ της τουρκικής κυβέρνησης και του IRGC. Η Τουρκία διατηρεί αυστηρό έλεγχο στον εναέριο χώρο της, αρνούμενη συχνά στα αρμενικά και ισραηλινά αεροπλάνα την πρόσβαση και έτσι η άποψη ότι τόσες πολλές πτήσεις Mahan Air απλώς περνούν δεν είναι αξιόπιστη εκτός εάν είναι σκόπιμη. Αντίθετα, φαίνεται ότι η Άγκυρα ανέχεται τώρα, αν δεν διευκολύνει ενεργά, τη μεταφορά όπλων και προσωπικού από το Ιράν στη Χεζμπολάχ σε μια στρατηγική ευθυγράμμιση με τα ιρανικά συμφέροντα στην περιοχή.
Σύμμαχος του ΝΑΤΟ ή όχι, τα στραβά μάτια της Τουρκίας με τη Mahan Air έχει υψηλό κόστος. Κατά τη διάρκεια της πρόσφατης σύγκρουσης μεταξύ Ισραήλ και Χεζμπολάχ, η Χεζμπολάχ χρησιμοποίησε ιρανικής κατασκευής όπλα, συμπεριλαμβανομένων αντιαρματικών πυραύλων Almas, drones και anti-drones και άλλα. Τα Airbus A340 της Mahan Air μετέφεραν ένα σημαντικό μέρος αυτών των όπλων στον Λίβανο.
Επιπλέον, η παρουσία προσωπικού της Δύναμης Κουντς σε αυτές τις πτήσεις, που συχνά επιβαίνουν και αθώοι επιβάτες ως ανθρώπινες ασπίδες για την αποφυγή αναχαίτισης από την ισραηλινή Πολεμική Αεροπορία, υπογραμμίζει την στρατηγική σημασία αυτών των επιχειρήσεων για τους ευρύτερους περιφερειακούς στόχους του Ιράν.
Από τον Ιανουάριο του 2025, η Mahan Air διαθέτει στόλο 22 αεροσκαφών Airbus A340. Ορισμένα έχει μισθώσει στην Conviasa της Βενεζουέλας και άλλα βρίσκονται υπό συντήρηση. Τα επτά εναπομείναντα επιχειρησιακά αεροσκάφη, ωστόσο, διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στη διατήρηση της υλικοτεχνικής και οικονομικής υποστήριξης του Ιράν προς την Χεζμπολάχ στον Λίβανο.
Οι ΗΠΑ θα πρέπει να κινηθούν. Η διπλωματική πίεση προς την Τουρκία είναι απαραίτητη για να διασφαλιστεί το κλείσιμο του τουρκικού εναέριου χώρου στις ιρανικές πτήσεις. Επιπλέον θα πρέπει να επεκταθούν οι κυρώσεις κατά της Mahan Air. Εάν οι διπλωματικές προσπάθειες αποδειχθούν ανεπαρκείς, οι δευτερεύουσες κυρώσεις που στοχεύουν τη Γενική Διεύθυνση Πολιτικής Αεροπορίας της Τουρκίας θα μπορούσαν να αποτελέσουν βιώσιμο μέσο άσκησης πίεσης στην Τουρκία για να σταματήσει αυτές οι πτήσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου