Νίκος Μελέτης
Σε μια προσπάθεια αντιμετώπισης της διπλωματικής επίθεσης της Ελλάδας η οποία αποδίδει καρπούς και αποτελέσματα, η Άγκυρα επιχείρησε να απαντήσει με μια επιστολή πρόχειρη και στερούμενης πειστικών επιχειρημάτων την οποία έστειλε ο Μ.Τσαβούσογλου στα κράτη μέλη της Ε.Ε, και σε διεθνείς οργανισμούς.
Δεν είναι τυχαίο ότι η Τουρκία έστειλε την επιστολή γνωρίζοντας ότι ήδη ο Έλληνας ΥΠΕΞ Ν.Δένδιας έχει δώσει εντολή για την αποστολή επιστολής στον ΟΗΕ και στο ΝΑΤΟ στις οποίες καταγράφονται και αποτυπώνονται οι τελευταίες δηλώσεις Ερντογάν και στελεχών της κυβέρνησης του που αποτελούν την μεγαλύτερη απόδειξη της απειλής που συνιστά η Άγκυρα εναντίον της ελληνικής κυριαρχίας.
Είναι μια επιστολή γραμμένη με πρόχειρο και βιαστικό τρόπο καθώς η Άγκυρα έδειξε ότι βιάζονταν να καταθέσει ένα κείμενο με τις θέσεις της και στην οποία περιλαμβάνονται απλώς όλες ο μονομερείς διεκδικήσεις της Τουρκίας εις βάρος των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων και της ελληνικής κυριαρχίας.
Πέραν της επανάληψης των γνωστών διεκδικήσεων και αμφισβητήσεων στην επιστολή αυτό που πρέπει να σημειωθεί είναι ότι η Τουρκία μέσω του Τσαβούσογλου βάζει μια κόκκινη γραμμή τις σχέσεις των δυο χωρών δηλώνοντας ότι η «οριοθέτηση των θαλασσίων ζωνών δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί εάν δεν επιλυθούν οι διαφορές σχετικά με το όριο της χωρικής θάλασσας ή την κυριαρχία ορισμένων νησιωτικών σχηματισμών βάσει των προαναφερθεισών Συνθηκών». Το οποίο σημαίνει ότι η οποιαδήποτε συζήτηση και διαπραγμάτευση με την Τουρκία για τις Θαλάσσιες Ζώνες θα πρέπει να συμπεριλάβει και να αποδεχθεί και τις διεκδικήσεις της Τουρκίας περί «γκρίζων ζωνών».
Η Τουρκική Επιστολή :
«Προς …….
Ενόψει των πρόσφατων προσπαθειών της Ελλάδας να δημιουργήσει ένα ψευδές αφήγημα εναντίον της Τουρκίας διαστρεβλώνοντας τα γεγονότα και το διεθνές δίκαιο, καθώς και ακούραστα σχέδια για την απομόνωση της Τουρκίας στην περιοχή.
Θα ήθελα να σας ενημερώσω για τις απόψεις και την προοπτική της Τουρκίας σχετικά με την επίλυση των εκκρεμών διαφορών στο Αιγαίο .
Το Αιγαίο Πέλαγος είναι μια στενή, ημι-κλειστή θάλασσα που συνορεύει τόσο με την Τουρκία όσο και με την Ελλάδα Προσφέρει μια μοναδική γεωγραφία με χιλιάδες νησιά, νησίδες και βράχους. Παρέχει επίσης ένα φυσικό πέρασμα μεταξύ της Μεσογείου και των Τουρκικών Στενών, το οποίο συνδέει την Μαύρη Θάλασσα, με τις θάλασσες και τους ωκεανούς του υπόλοιπου κόσμου.
Παρά το γεγονός ότι δεν υπάρχουν θαλάσσια σύνορα που να έχουν καθοριστεί από έγκυρες συμφωνίες ή οποιαδήποτε κοινή αντίληψη στο Αιγαίο, οι Συνθήκες Ειρήνης της Λωζάνης 1923 και του Παρισιού του 1947 αποτέλεσαν αντικειμενικά καθεστώτα συνθηκών, τα οποία με τη σειρά τους δημιουργούν ισορροπία στο Αιγαίο,όλες οι χώρες, συμπεριλαμβανομένων, μεταξύ άλλων, της Τουρκίας και της Ελλάδας, επωφελούνται από αυτήν την ισορροπία όσον αφορά την ασφάλεια, τις οικονομικές δραστηριότητες, τη ναυσιπλοΐα και άλλες παραδοσιακές χρήσεις της ανοικτής θάλασσας σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο. Ωστόσο, η Ελλάδα προσπαθεί να αλλάξει την ισορροπία και το status quo στο Αιγαίο προς όφελός της εις βάρος των ζωτικών και νόμιμων συμφερόντων της Τουρκίας μέσω μονομερών πράξεων με την πάροδο του χρόνου κατά παράβαση των συμβατικών της υποχρεώσεων και του διεθνούς δικαίου, όπως η επέκταση του ορίου χωρικών υδάτων από 3 ν.μ. σε 6 ν.μ., επίμονη απειλή περαιτέρω μονομερούς επέκτασης των χωρικών υδάτων της , παραβίαση του καθεστώτος αποστρατιωτικοποίησης των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου και πρακτική ενός παράνομου εθνικού εναέριου χώρου 10 ν.μ. παρά τις επίμονες αντιρρήσεις, διαμαρτυρίες και προειδοποιήσεις της Τουρκίας.
Υπάρχουν ορισμένα στενά συνδεδεμένα και αλληλένδετα ζητήματα στο Αιγαίο Πέλαγος. Τα ζητήματα αυτά είναι το εύρος της χωρικής θάλασσας και του εθνικού εναέριου χώρου, η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας και των χωρικών υδάτων, η παραβίαση του καθεστώτος αποστρατιωτικοποίησης των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου, τα νησιά, τις νησίδες και τους βράχους που δεν παραχωρήθηκαν στην Ελλάδα με έγκυρες διεθνείς συνθήκες, περιοχές αρμοδιότητας συμπεριλαμβανομένων των SAR, FIR και NAVTEX.
Η παραβίαση του καθεστώτος αποστρατιωτικοποίησης των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου προκαλεί ιδιαίτερη ανησυχία στην Τουρκία. Από τα 23 νησιά, τουλάχιστον 16 από αυτά διαθέτουν στρατιωτικές εγκαταστάσεις και ένοπλες δυνάμεις σε κοντινή απόσταση από την Τουρκία. Πρόκειται για ουσιαστική παραβίαση των Συνθηκών της Λωζάνης και των Παρισίων του 1923 και του 1947. Κάναμε μια νομική παρατήρηση πέρυσι μέσω των επιστολών μας προς τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ ότι υπάρχει ισχυρή νομική σύνδεση μεταξύ της αποστρατιωτικοποίησης και της κυριαρχίας, όπως ορίζεται στις προαναφερθείσες συνθήκες.
Η Ελλάδα προσπαθεί επίσης να εκφράσει τους ισχυρισμούς της για τις λεγόμενες παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου της. Οι ισχυρισμοί αυτοί δεν έχουν καμία νομική βάση και απορρέουν από μια μοναδική στο είδος της παράνομη πρακτική στην οριοθέτηση του εθνικού εναέριου χώρου. Σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, το εύρος του εθνικού εναέριου χώρου πρέπει να συμβαδίζει με το πλάτος της χωρικής θάλασσας. Ωστόσο, η Ελλάδα ισχυρίζεται ότι έχει 10 ναυτικά μίλια εναέριου χώρου, παρά το γεγονός ότι το εύρος της χωρικής της θάλασσας στο Αιγαίο είναι 6 ναυτικά μίλια. Αυτό καθιστά την Ελλάδα τη μοναδική χώρα στον κόσμο με ασυνεπή όρια χωρικών υδάτων και εναέριου χώρου, επίσης μη αναγνωρισμένη από οποιαδήποτε άλλη χώρα. Αυτά τα αλληλένδετα και νομικά συνδεδεμένα ζητήματα μπορούν να επιλυθούν μόνο μέσω μιας ολιστικής προσέγγισης. Για παράδειγμα, λόγω των ιδιαιτεροτήτων του Αιγαίου, η οριοθέτηση των θαλάσσιων συνόρων δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί εάν δεν επιλυθούν οι διαφορές σχετικά με το όριο της χωρικής θάλασσας ή την κυριαρχία ορισμένων νησιωτικών σχηματισμών βάσει των προαναφερθεισών Συνθηκών.
Δυστυχώς, η Ελλάδα υποστηρίζει δημόσια ότι δεν υπάρχει καμία διαφορά στο Αιγαίο μεταξύ Τουρκίας και Ελλάδας εκτός από την οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας. Η Ελλάδα δεν αρνείται μόνο την ύπαρξη των άλλων εκκρεμών διαφορών και των νόμιμων δικαιωμάτων της Τουρκίας, αλλά και παρουσιάζοντας αυτά τα ζητήματα ως μονομερείς αξιώσεις της Τουρκίας, αρνείται να συμμετάσχει σε ουσιαστικό διάλογο, όπως απαιτείται από το διεθνές δίκαιο. Αυτή η μη εποικοδομητική προσέγγιση δεν είναι ούτε βιώσιμη ούτε διαρκής για την επίτευξη ειρηνικής επίλυσης όλων αυτών των διαφορών στο Αιγαίο.
Επιπλέον, αντί να προσπαθήσει να επιλύσει τις διαφορές διμερώς με την Τουρκία, η Ελλάδα επιλέγει να απευθυνθεί σε τρίτους και συνεχίζει τις προσπάθειές της να εμπλέξει την ΕΕ ως μέρος στις διμερείς μας διαφορές, κατά παράβαση της συμφωνίας μεταξύ του Προέδρου Ερντογάν και του Πρωθυπουργού Μητσοτάκη στις 13 Μαρτίου 2022 στην Κωνσταντινούπολη. Η μονόπλευρη πολιτική επίκληση των τρίτων μερών, ιδίως της ΕΕ, η οποία εκλαμβάνει τις παράνομες μαξιμαλιστικές ελληνικές αξιώσεις ως αδιαμφισβήτητα γεγονότα, δεν βοηθά στην επίλυση των Διαφορών του Αιγαίου και αντίθετα τις περιπλέκει
Τόσο η Τουρκία όσο και η Ελλάδα έχουν νόμιμα δικαιώματα και συμφέροντα στο Αιγαίο Πέλαγος. Πιστεύουμε ότι η Θάλασσα του Αιγαίου μπορεί να γίνει μια θάλασσα φιλίας και συνεργασίας μεταξύ της Τουρκίας και της Ελλάδας, μόνο εάν τα θεμελιώδη δικαιώματα και τα νόμιμα συμφέροντα και των δύο χωρών είναι αμοιβαία αναγνωρισμένα και σεβαστά.
Η Τουρκία είναι πλήρως προσηλωμένη στην ειρηνική διευθέτηση των διαφορών μέσω ειλικρινούς διαλόγου και ουσιαστικών διαπραγματεύσεων σε πνεύμα αμοιβαίας κατανόησης.Αυτό θα εξυπηρετούσε τα συμφέροντα και των δύο χωρών και ολόκληρης της περιοχής για την αποκλιμάκωση των εντάσεων και τη δημιουργία συνθηκών που θα διασφαλίζουν την ανάπτυξη της φιλίας. Λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες πολιτικές εξελίξεις στην περιοχή, γνωρίζω ότι υπάρχει μια αυξανόμενη ανησυχία εντός της ΕΕ όσον αφορά τη στάση της Ελλάδας, η οποία έρχεται σε αντίθεση με το διεθνές δίκαιο και απειλεί τα ζωτικά και νόμιμα συμφέροντα της Τουρκίας.
Πιστεύω ότι θα μπορούσατε να συμβάλλετε στις προσπάθειες για την ενίσχυση της ειρήνης και της σταθερότητας στο Αιγαίο ενθαρρύνοντας την Ελλάδα να απέχει από κλιμακούμενες ρητορείες και πράξεις και να συμμετέχει σε έναν ουσιαστικό και γνήσιο διάλογο με την Τουρκία σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου