Κάντο όπως η Πολωνία, τι περιμένεις;
Θα τρελαθούμε τελείως. Θέλουμε ένα ψυχολόγο!
Τι περιμένεις;
G20 και Τουρκία
Η G20 ή η Ομάδα των 20 είναι ένα διακυβερνητικό φόρουμ που περιλαμβάνει 19 κυρίαρχες χώρες, την Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) και την Αφρικανική Ένωση (ΑΕ). Λειτουργεί για την αντιμετώπιση σημαντικών ζητημάτων που σχετίζονται με την παγκόσμια οικονομία, όπως η διεθνής χρηματοπιστωτική σταθερότητα, ο μετριασμός της κλιματικής αλλαγής και η βιώσιμη ανάπτυξη.
Τα άλλα μέλη της G20 είναι: Αργεντινή, Αυστραλία, Βραζιλία, Καναδάς, Κίνα, Γαλλία, Γερμανία, Ινδία, Ινδονησία, Ιταλία, Ιαπωνία, Δημοκρατία της Κορέας, Μεξικό, Ρωσία, Σαουδική Αραβία, Νότια Αφρική, Τουρκία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ηνωμένες Πολιτείες.
Η G20 αποτελείται από τα περισσότερα υπουργεία Οικονομικών των μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου, συμπεριλαμβανομένων τόσο των βιομηχανικών όσο και των αναπτυσσόμενων χωρών. αντιπροσωπεύει περίπου το 80% του ακαθάριστου παγκόσμιου προϊόντος (GWP), 75% του διεθνούς εμπορίου, τα δύο τρίτα του παγκόσμιου πληθυσμού και το 60% της παγκόσμιας χερσαίας έκτασης.
G7
Η Ομάδα των Επτά (G7) είναι ένα διακυβερνητικό πολιτικό φόρουμ που αποτελείται από τον Καναδά, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ιαπωνία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις Ηνωμένες Πολιτείες. Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) είναι "μη αριθμημένο μέλος". Οργανώνεται γύρω από κοινές αξίες του πλουραλισμού, της φιλελεύθερης δημοκρατίας και της αντιπροσωπευτικής κυβέρνησης. Από το 2020, τα μέλη της G7 είναι μεγάλες προηγμένες οικονομίες του ΔΝΤ και αντιπροσωπεύουν πάνω από το ήμισυ του παγκόσμιου καθαρού πλούτου (πάνω από 200 τρισεκατομμύρια δολάρια), 30 έως 43 τοις εκατό του παγκόσμιου ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος, και 10 τοις εκατό του παγκόσμιου πληθυσμού (770 εκατομμύρια άνθρωποι).Τα μέλη του διατηρούν αμοιβαία στενές πολιτικές, οικονομικές, διπλωματικές και στρατιωτικές σχέσεις στις παγκόσμιες υποθέσεις.
BRICS
Η παγκόσμια ατζέντα αφορά τη διεύρυνση των BRICS, ενός μη τυπικού οικονομικού οργανισμού που αποτελείται από τη Βραζιλία, τη Ρωσία, την Ινδία, την Κίνα και τη Νότια Αφρική..
Τον Αύγουστο, ο Νοτιοαφρικανός πρόεδρος Cyril Ramaphosa ανακοίνωσε στη 15η Σύνοδο BRICS ότι το Ιράν, η Αργεντινή, η Αίγυπτος, η Αιθιοπία, η Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα είχαν προσκληθεί να ενταχθούν στο μπλοκ και η ένταξη θα τεθεί σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2024.
Εκτός από τα νέα μέλη, 16 χώρες υπέβαλαν επίσημα αίτηση για ένταξη στους BRICS, ενώ άλλες 16, συμπεριλαμβανομένης της Τουρκίας, έχουν δείξει ενδιαφέρον για την ομάδα. Το αυξανόμενο ενδιαφέρον επιβεβαιώνει τη δημοτικότητα του μπλοκ, το οποίο προσελκύει χώρες κυρίως από τον Παγκόσμιο Νότο. Με νέα μέλη, οι BRICS θα αντιπροσωπεύουν το 46% του παγκόσμιου πληθυσμού, το 29,3% του παγκόσμιου ΑΕΠ, το 43,1% της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου και το 25,1% των παγκόσμιων εξαγωγών.
Θα ενταχθεί η Τουρκία στους BRICS;
Αρχικά, η Τουρκία βλέπει τον εαυτό της ως ευρωπαϊκή χώρα. Ενώ ένα μικρό τμήμα της επικράτειάς της βρίσκεται στην ευρωπαϊκή ήπειρο, έχει ιστορικούς και πολιτικούς δεσμούς με την Ευρώπη και πάντα έστρεφε το πρόσωπό της προς τη Δύση. Η κοσμική κοινότητα που ίδρυσε τη χώρα το 1923 αποστασιοποιήθηκε από την Ανατολή (και το Νότο) υποστηρίζοντας ότι η Τουρκία πρέπει να είναι στο δυτικό μπλοκ.
Από την άλλη πλευρά, η συντηρητική δημοκρατική κοινότητα της Τουρκίας, η οποία εδώ και αρκετές δεκαετίες τώρα, κυβερνά τη χώρα, δεν είναι πλήρως ευθυγραμμισμένη με τη Δύση ούτε είναι αντιδυτική. Στην πραγματικότητα, θα καλωσόριζε την ένταξη στην ΕΕ περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο οικονομικό όμιλο. Επί του παρόντος, παρόλο που η Άγκυρα δεν διατηρεί πλέον πλήρη πίστη στη Δύση και οι σχέσεις δεν βρίσκονται στο επιθυμητό επίπεδο με τις ΗΠΑ και την ΕΕ, η κυβέρνηση εξακολουθεί να θέλει να διατηρήσει ισχυρούς δεσμούς και με τις δύο.
Η Άγκυρα προτιμά να μην χωρίσει δρόμους με τις δυτικές δυνάμεις και, ταυτόχρονα, βελτιώνει τις σχέσεις με τον υπόλοιπο κόσμο. Ενώ προσπαθεί να παραμείνει ουδέτερη στην παγκόσμια πολιτική λόγω της συμμέτοχής της στο ΝΑΤΟ και της υποψηφιότητάς της στην ΕΕ, δεν θέλει να αλλάξει εντελώς τον άξονά της. Η πολιτική εξισορρόπησης της Τουρκίας μπορεί να συνδεθεί με το σύνθημά της «Century of Turkey», που αναφέρεται σε μια ανεξάρτητη εξωτερική πολιτική, η οποία είναι πιο διεκδικητική και δίνει προτεραιότητα στα συμφέροντα της χώρας. Εκτός από τη νέα εξωτερική πολιτική της Τουρκίας, η αποξένωση από τους δυτικούς συμμάχους της αναγκάζει την Τουρκία να αναζητήσει νέες ευκαιρίες συνεργασίας. Οι BRICS δεν είναι πολιτικό μπλοκ και το να είσαι μέλος των BRICS δεν σημαίνει αλλαγή άξονα. Ωστόσο, το να είσαι μέλος των BRICS έχει πολιτικές συνέπειες.
Υπό τις παρούσες συνθήκες, η τουρκική κυβέρνηση πιθανότατα θα επιλέξει τη βελτίωση της οικονομικής συνεργασίας με κάθε μέλος των BRICS αντί να γίνει μέλος του οργανισμού. Οι σχέσεις με το μπλοκ των BRICS θα συνεχιστούν ανεπίσημα και χωρίς επίσημη ένταξη.
Οι BRICS μπορεί να μην προσφέρουν στην Τουρκία αυτό που περιμένει. Ο μόνος λόγος για τον οποίο η Τουρκία μπορεί να υποβάλει αίτηση για ένταξη στους BRICS είναι το αποτέλεσμα της επιδείνωσης των σχέσεων με τα δυτικά κράτη. Οι σχέσεις της Τουρκίας με τη Δύση είναι τεταμένες, αλλά όχι τόσο κακές ώστε να αναγκάσει τη χώρα να ακολουθήσει αυτόν τον δρόμο.
Τουρκικό Ναυτικό (TN):
Το ΤΝ θα παραλάβει 20 νέα πολεμικά πλοία και υποβρύχια από τα δικά της ναυπηγεία και βιομηχανίες, με το δόγμα της "Γαλάζια Πατρίδας" ως μια μετάβαση σε μια ναυτική δύναμη, με την φιλοδοξία να μετατρέψει την Μεσόγειο σε μια "αποκλειστικά τουρκική μεγάλη λίμνη".
Με 100 πολεμικά πλοία (εκτόπισμα περίπου 100.000 τόνους), ο τουρκικός στόλος αποτελεί πολύ σημαντική δύναμη σε κατεπείγουσα διαδικασία ολοσχερούς εκσυγχρονισμού.
Αξίζει να αναφερθούν (περιληπτικά)
· Το μίνι αεροπλανοφόρο Anadolu εκτοπίσματος 27.000 τόνων, που από το 2018 κατασκευάστηκε με ισπανική βοήθεια στο ναυπηγείο Sedef στην Κωνσταντινούπολη, αποτελεί και ένα πρώτο πλοίο προβολής ισχύος.
· 2 νέα αποβατικά των 7.000 τόνων, Bayraktar & Sancaktar, (σε λειτουργία το 2017-2018).
· 3 αποβατικά, το Osmangazi (1994), καθώς και τα Sarucabey & Karamürselbey (1984 και 1987). Περίπου 20 αποβατικά, με μήκος 60-80 μέτρα.
· 8 πρώην αμερικανικές FFG 7 (1998-2003)
· 8 Meko 200T (4 κλάσης Yavuz) 1987-1989, (4 κλάσης Barbaros) 1995-2000. Οι μισές ναυπηγήθηκαν στο Gölcük.
· 6 πρώην γαλλικά πλοία τύπου Α69 (1976-1979) και μεταβιβάστηκαν στην Τουρκία 2001-2002 (μήκος 80 μέτρων και εκτόπισμα 1300 τόνων).
· 9 πυραυλάκατους Kilic I+II (1998-2010), η 1η κατασκευάστηκε στο το ναυπηγείο Lürssen, οι υπόλοιπες σε τουρκικά ναυπηγεία.
· 8 παλιά πυραυλοφόρα περιπολικά τύπου FPB 57 (γερμανικά).
· 16 περιπολικά Tuzla από την Dearsan στην Κωνσταντινούπολη.
· 6 ναρκοθηρευτικά Aydin, (Tύπος 332 του Γερμανικό Ναυτικό) (2005-2009).
· 5 μονάδες Engin, πρώην γαλλικές Circe (1998-1999).
· 2 νέα πλοία υποστήριξης εκτοπίσματος 6.000 τόνων (2018-2019)
· 2 πλοία υποστήριξης εκτοπίσματος 3.000 τόνων (1999-2000).
· 2 σκάφη υποστήριξης τύπου Akar (πετρελαιοφόρα στόλου) εκτοπίσματος 19.000 τόνων (1987 και 1995).
· Το σκάφος διάσωσης υποβρυχίων Alemdar με 4.500 τόνους εκτόπισμα (2017) ενταγμένο και στη διάθεση του ΝΑΤΟ.
· 4 κορβέτες τύπου Ada (του προγράμματος MILGEM) εκτοπίσματος 2400 τόνων, από την Istanbul Naval Shipyard (2011-2019). (Είναι και ένα ηλεκτρονικής παρακολούθησης ίδιας περίπου διαμόρφωσης)
· Συνολικά 4 φρεγάτες τύπου Istanbul υπό κατασκευή (του προγράμματος MILGEM).
· Πρόσφατα καθελκύστηκαν σε ναυπηγείο της Κωνσταντινούπολης τα πρώτα 2 περιπολικά πλοία Akhisar και Koçhisar, από τα 10 παραγγελμένα για το Τουρκικό Ναυτικό. Είναι μια πολύ φθηνότερη έκδοση των κορβετών τύπου Ada του προγράμματος MILGEM. Τα πλοία αυτά θα οπλιστούν με τουρκικούς αντιπλοϊκούς πυραύλους ATMACA με ένα σύστημα αεράμυνας της οικογένειας πυραύλων Hisar.
· 7 φρεγάτες TF-2000 (του προγράμματος MILGEM) (από το 2013) υπό ανάπτυξη και κατασκευή με εγχώρια συστήματα και εκτόπισμα άνω των 7000 τόνων.
· 12 υποβρύχια γερμανικής σχεδίασης. Τα παλαιότερα είναι τύπου 209/1200, τα πρώτα 3 κατασκευάστηκαν από την HDW στο Kίελο της Γερμανίας, τα επόμενα 3 στο ναυπηγείο Gölcük.
· Στο Gölcük παρήγαγαν 8 υποβρύχια τύπου 209/1400 (1994-2007).
· 6 νέα υποβρύχια, τύπου 214, παραγγελία του 2009 με σύμβαση του 2011. Η κατασκευή του 1ου ξεκίνησε στο Gölcük το 2015, άλλα 5 σε εξέλιξη.
Ελλάδα (εμείς)
Η Ελλάδα διαθέτει (γράψε λάθος: Κάποιοι Έλληνες πλοιοκτήτες διαθέτουν) τον κορυφαίο εμπορικό στόλο παγκοσμίως. Στην Ελλάδα όμως δεν λειτουργεί ούτε ένα πιστοποιημένο ναυπηγείο αξιώσεων!
Η «νεκρανάσταση» των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και Ελευσίνας προσδοκάτε ακόμα, μετά δεήσεων, προσευχών και παρατεταμένων νηστειών από μέρος των εργαζομένων τους. Στην Ελευσίνα έχουν όλοι αρχίσει να ανησυχούν για τη μισθοδοσία τους και ελπίζουν σε θαύματα των αρμοδίων και εμπλεκομένων θαυματοποιών υπουργών.
Μπορεί να έχουμε τους πιο ισχυρούς εφοπλιστές του πλανήτη αλλά αυτοί ενδιαφέρονται στην πραγματικότητα μόνο για τα κέρδη και υπερκέρδη τους και όχι για ισχυρά ναυπηγεία στην Ελλάδα. Μπορούν βέβαια να είναι μέτοχοι αλλά και ιδιοκτήτες ναυπηγείων εκτός Ελλάδος.
Εν τη ελλείψει ναυπηγείων ψάχνουμε για χρηματοδότηση για αγορές (βλέπε belharra).
Εν τη ελλείψει χρηματοδότησης ψάχνουμε για…δανεισμό, αυτό που έχουμε μάθει να κάνουμε πολύ καλά τα τελευταία πολλά χρόνια.
Ας δούμε μια παρόμοια περίπτωση:
ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ — Η κυβέρνηση Μπάιντεν έχει εκδώσει δάνειο 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην Πολωνία για να βοηθήσει στην κάλυψη του κόστους από την αύξηση των δαπανών της Βαρσοβίας για νέα όπλα, ανακοίνωσε την περασμένη Δευτέρα το Στέιτ Ντιπάρτμεντ.
Τα χρήματα διατίθενται μέσω του προγράμματος Foreign Military Financing (FMF), το οποίο ορίζει ότι τα χρήματα πρέπει να δαπανηθούν για όπλα αμερικανικής κατασκευής. Αλλά σε αντίθεση με τα παραδοσιακά δολάρια FMF που λειτουργούν ως επιχορηγήσεις που δίνονται σε έθνη για τη χρηματοδότηση των αγορών, αυτό το δάνειο έρχεται με τόκους που θα πρέπει να επιστραφούν στην κυβέρνηση των ΗΠΑ.
Εκτός των ΗΠΑ, η Πολωνία έχει επενδύσει πολλά σε άρματα μάχης K2 κατασκευής Νότιας Κορέας , εκτοξευτές ρουκετών Chunmoo, αυτοκινούμενα οβιδοβόλα K9 και μαχητικά αεροσκάφη FA-50 και τουλάχιστον δύο σουηδικά αεροσκάφη έγκαιρης προειδοποίησης για να συμπληρώσουν πρόσθετα συστήματα προειδοποίησης.
Εκτός από τα αμερικανικά κεφάλαια, η Πολωνία φαίνεται επίσης να έχει λάβει μια σειρά δανείων και από τη Νότια Κορέα για να βοηθήσει στη χρηματοδότηση αυτών των προμηθειών.
Συμπέρασμα:
Η Τουρκία είναι μέλος των G 20 και από ότι φαίνεται μπορεί να γίνει και των BRICS και των G7 αργότερα.
Η Τουρκία έχει πάρει πορεία για να μεταμορφωθεί σε μια υπερδύναμη.
Το τουρκικό ναυτικό αυξάνεται και πληθύνεται και εκσυγχρονίζεται και με εγχώριους τρόπους.
Η Ελλάδα (εμείς) έχει περάσει από βαθύ και σοβαρό οικονομικό πρόβλημα που έχει επηρεάσει σχεδόν τα πάντα, μοιραία και την αμυντική ναυτική ισχύ της.
Η Ελλάδα (εμείς) φαίνεται ότι υστερούμε πάρα πολύ στη ναυτική μας ισχύ. Και επειδή ναυπηγεία δεν έχουμε ακόμα και επειδή χρηματοδότηση δεν έχουμε, τι μας μένει να κάνουμε για να ανανεώσουμε το ΠΝ μας άμεσα;
Να δανειστούμε. Κάντο όπως η Πολωνία, τι περιμένεις;
Θα τρελαθούμε τελείως. Θέλουμε ένα ψυχολόγο!
«Τι περιμένεις;
Αν περιμένεις να ξυπνήσεις μια μέρα, και όλα τα προβλήματά σου να έχουνε λυθεί με έναν τρόπο μαγικό, άδικα περιμένεις.
Αν περιμένεις κάποιος, να ενδιαφερθεί για σένα, όταν εσύ δεν ενδιαφέρεσαι για τον ίδιο σου τον εαυτό, άδικα περιμένεις.
Αν περιμένεις πρώτα να είναι όλα τέλεια, ιδανικά, για να κάνεις το πρώτο βήμα, για να ξεκινήσεις την προσπάθειά σου, άδικα περιμένεις.
Ό,τι πρόβλημα λυθεί, θα λυθεί με πολλή προσπάθεια και με πολύ αγώνα. Με τον ιδρώτα του προσώπου σου και με τη κούραση της μέσης σου. Σφίγγοντας δόντια και στομάχι. Έτσι μόνο λύνονται τα προβλήματα…
Κανένας δε θα κάτσει να σε παρακαλάει. Σεβάσου πρώτα εσύ τον εαυτό σου, σεβάσου τις ανάγκες σου, σεβάσου την καρδιά σου και τότε ναι, θα το κάνει και ο άλλος…
Ποτέ δε θα είναι όλα τέλεια. Ποτέ δε θα υπάρχουν οι ιδανικές συνθήκες. Ποτέ δε θα είσαι σίγουρος για το αποτέλεσμα στο τέλος. Έχει ρίσκο η ζωή. Καλώς ή κακώς, έτσι είναι. Κάνε λοιπόν ένα σταυρό και ρίξου στον αγώνα.»
(Ελευθεριάδης Γ. Ελευθέριος Ψυχολόγος M.Sc.)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου