Δευτέρα 4 Σεπτεμβρίου 2023

Εκτόξευση νερού και πίδακες νερού, water jets ή υδροπροωθητές


Εκτόξευση νερού και πίδακες νερού, water jets ή υδροπροωθητές

Στο προσκήνιο η πρόωση με πίδακα νερού.

Έλεος πια, φτάνει!! Σταματήστε την παπάντζα για τα LCS…. αφήστε το ΠΝ μας να κάνει την δουλειά του..

Οι πίδακες νερού (water jets, υδροπροωθητές) δεν χρησιμοποιούνται πλέον μόνο για τζετ σκιέρ που αναζητούν συγκίνηση. Τώρα μεγαλύτερα σκάφη σε ποικίλες εφαρμογές χρησιμοποιούν αυτή την τεχνολογία για πρόωση. Οπότε τι είναι τα water jets ;

Το πρώτο πράγμα που μπορεί να σας έρθει στο μυαλό όταν σκέφτεστε την πρόωση με water jets είναι τα τζετ σκι που είναι δημοφιλή στους επισκέπτες των διακοπών και στους λάτρεις της αδρεναλίνης. Παραδοσιακά το σύστημα χρησιμοποιείται σε μικρά σκάφη αναψυχής και τα jet boats που χρησιμοποιούν στην ακτοφυλακή των ΗΠΑ, το USN και άλλα. Από το 2000, ωστόσο, αυτή η τεχνολογία χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο από μεγαλύτερα σκάφη, όπως στρατιωτικά πλοία και πορθμεία. Αλλά τι κάνει τους πίδακες νερού (water jets, υδροπροωθητές ή πίδακες αντλίας) να προσελκύουν περισσότερο τους χειριστές σε αυτούς τους τομείς από τους παραδοσιακούς έλικες;

ο Νεοζηλανδός Sir William Hamilton

Οι θαλάσσιες προπέλες, που δρουν σε συνδυασμό με πηδάλια, ήταν ο κύριος τρόπος προώθησης και πλεύσης ενός σκάφους. Αλλά στη δεκαετία του 1950, ο Νεοζηλανδός Sir William Hamilton ανέπτυξε έναν πρακτικό πίδακα νερού, αρχικά για χρήση σε ρηχά ποτάμια με γρήγορη ροή, όπου οι έλικες μπορούσαν να χτυπήσουν τον πυθμένα. Η τεχνολογία χρησιμοποιείται πλέον ευρέως σε μια σειρά θαλάσσιων σκαφών, συμπεριλαμβανομένων περιπολικών σκαφών, πλοίων επιφανείας, υδροπτέρυγων και μηχανοκίνητων γιοτ.

Συμβατικά συστήματα θαλάσσιας πρόωσης

Η πρόωση αναφέρεται στη μηχανική δημιουργία ώθησης και δύναμης που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να κινήσει ένα πλεούμενο σώμα με τη δική του ισχύ. Η απαιτούμενη ισχύς παράγεται συμβατικά με χρήση δύο ή περισσότερων κινητήρων ντίζελ θαλάσσης ή αεριοστροβίλων.

Οι έλικες έχουν υδροδυναμικά διαμορφωμένες λεπίδες (πτερύγια) που αριθμούν τρία ή περισσότερα, και σπρώχνουν το νερό πίσω από το πλοίο για να το προωθήσει προς τα εμπρός. Οι κινητήρες τοποθετούνται σε ισχυρές πλατφόρμες απορρόφησης κραδασμών ικανές να ανακατευθύνουν τη δονητική κίνηση στη μεγάλη επιφάνεια της γάστρας του πλοίου.

Για να αλλάξουν την κατεύθυνση, χρησιμοποιούνται πηδάλια για να κατευθύνουν την εισερχόμενη μάζα ρευστού από τους έλικες. Στους νεότερους σχεδιασμούς azipod, τα πηδάλια είναι ενσωματωμένα στις προπέλες, με αποτέλεσμα ένα συμπαγές σύστημα που μπορεί να περιστρέφεται προς τις περισσότερες κατευθύνσεις για να αλλάξει την πορεία του σκάφους.

 Το κύριο μειονέκτημα αυτού του συμβατικού συστήματος είναι η εξάρτηση από μεγάλο αριθμό εξαρτημάτων. Έτσι, εάν ο άξονας της έλικας χρειάζεται επισκευή, ο έλικας και ολόκληρο το συγκρότημα άξονα πρέπει να αφαιρεθούν από το εσωτερικό του πλοίου, με μεγάλο κόστος σε χρόνο και εργασία.

Η πρόωση με water jets έχει και αυτό το πλεονέκτημα, καθώς είναι ενσωματωμένα σε ένα συμπαγές σύστημα που μπορεί να αποσυναρμολογηθεί χωρίς να χρειάζεται να αποσυναρμολογηθεί μεγάλο μέρος της μηχανολογικής εγκατάστασης του πλοίου.

Πρόωση με Water Jets

Η πρόωση με water jets δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για μεγάλα πλοία, όπως δεξαμενόπλοια, φορτηγά ή μεγάλα πολεμικά πλοία. Είναι πιο κατάλληλο για μικρότερα πλοία ακτοφυλακής και ναυτικού, μηχανότρατες, ρυμουλκά και προσωπικά πλοία αναψυχής.

Τα συστήματα water jets τοποθετούνται στην πρύμνη του σκάφους , κοντά στην ίσαλο γραμμή. Το νερό αντλείται και επεξεργάζεται μέσα στο σύστημα για να βγει από το οπίσθιο ακροφύσιο με υψηλή ταχύτητα που ωθεί το σκάφος προς τα εμπρός. Το σύστημα εκτόξευσης νερού λειτουργεί με βάση την αρχή του Τρίτου Νόμου του Νεύτωνα που δηλώνει ότι κάθε δράση έχει μια ίση και αντίθετη αντίδραση. Η δύναμη που αναπτύσσεται λόγω της ταχείας εκτόξευσης νερού από το πίσω ακροφύσιο του συστήματος εκτόξευσης νερού δημιουργεί μια δύναμη αντίδρασης που ωθεί το σκάφος προς τα εμπρός.

Το νερό τροφοδοτείται απευθείας στο water jet μέσω αναρρόφησης που βρίσκεται στην κάτω πλευρά της γάστρας του πλοίου.

Τα περισσότερα σκάφη χρησιμοποιούν μόνο ένα water jet, αν και μεγαλύτερος αριθμός water jets μπορεί να αυξήσει την παραγόμενη ισχύ και αξιοπιστία που απαιτείται σε μεγάλα πλοία.




Σε περίπτωση έμφραξης

Σε περίπτωση έμφραξης λόγω συντριμμιών-σκουπιδιών στην ή στις αναρροφήσεις του νερού των water jets, το σκάφος μπορεί να καθαρίσει τα υλικά έμφραξης με ειδικά συστήματα εμφύσησης-απόφραξης από το εσωτερικό του πλοίου σε κατάσταση εν πλω ή εν όρμω. Υπάρχουν και άλλοι μηχανισμοί που μπορούν να ανακυκλώσουν την είσοδο έτσι ώστε να απομακρυνθούν τα συντρίμμια - υλικά έμφραξης.




Διάταξη στροφείου-στάτορα

Το νερό εισόδου είναι ένα σχετικά χαμηλής ενέργειας ρευστό αφού βρίσκεται σε ηρεμία πριν την αναρρόφηση. Για να δημιουργηθεί επαρκής ώθηση, πρέπει να μετατραπεί σε ρευστό υψηλής ενέργειας. Αυτό επιτυγχάνεται με την πρόκληση ενός στοιχείου στροβιλισμού χρησιμοποιώντας στροφείο με λεπίδες καθώς και με χρήση πτερωτής και διάταξης στάτορα (όχι πάντα).

Δημιουργείται επαρκής πίεση χρησιμοποιώντας αυτόν τον στροβιλισμό και στη συνέχεια εκτοξεύεται ως πίδακας υψηλής πίεσης από το ακροφύσιο.

Για να κατανοήσουμε τη διάταξη στροφείου-στάτορα, μπορεί να παρομοιαστεί με τον κινητήρα ενός αεροπλάνου που αυξάνει γρήγορα την ταχύτητα εξόδου του αέρα που εισέρχεται στον στρόβιλο. Ο άξονας της πτερωτής περιστρέφεται από τον κύριο άξονα μετάδοσης κίνησης που είναι συνδεδεμένος με τον κινητήρα και συνδέεται με ενισχυμένα ρουλεμάν και συνδετήρες.

Το ακροφύσιο

Το ακροφύσιο βρίσκεται στο πίσω μέρος της μονάδας και κατευθύνει το υγρό που βγαίνει από το σύστημα. Ελέγχεται από ένα σύστημα περιστροφής που συνδέεται με ένα ‘τιμόνι’ στη γέφυρα του σκάφους.

Ο εκτροπέας

Η περιστροφική κίνηση εκτείνεται οπουδήποτε μεταξύ 150⁰ έως 180⁰ στα περισσότερα σκάφη. Υπάρχει ένα ουσιαστικό εξάρτημα γνωστό ως εκτροπέας προς τα πίσω που βοηθά το σκάφος να κινείται με όπισθεν ή να κάνει στροφές ενώ κάνει όπισθεν (ανάποδα).

Ο εκτροπέας έχει σχεδιαστεί χρησιμοποιώντας ένα υδροδυναμικό σχήμα που μπορεί να ανακατευθύνει ομαλά τη ροή προς την αντίθετη κατεύθυνση της εκτίναξης. Εφαρμόζει πάνω από το στόμιο του ακροφυσίου και μπορεί να χαμηλώσει ή να ανυψωθεί ανάλογα με τον ελιγμό του τιμονιού που απαιτείται.

Ακτίνα στροφής σχεδόν μηδέν

Τα συστήματα εκτόξευσης νερού είναι εξαιρετικά ακριβή όσον αφορά τους ελιγμούς και το σύστημα διεύθυνσης. Αυτό οφείλεται στο απίστευτα μεγάλο εύρος κίνησης που παρέχεται από το ακροφύσιο.

Τα κύρια χειριστήρια που διαθέτει ο αξιωματικός που είναι υπεύθυνος για το τιμόνι περιλαμβάνουν έναν μοχλό γκαζιού, ένα τιμόνι και έναν μοχλό για να χαμηλώνει ή να ανυψώνει τον οπίσθιο εκτροπέα.

Η χρήση των water jets επιτρέπει στο σκάφος να κάνει μια στροφή με ακτίνα στροφής σχεδόν μηδέν, δηλαδή, το σκάφος εκτελεί μια στροφή γύρω από την τρέχουσα θέση του. Ομοίως, το σκάφος μπορεί να κινηθεί εγκάρσια χωρίς καμία μεταφορική κίνηση χρησιμοποιώντας διπλές μονάδες.

Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα

Η πρόωση με water jets έχει πολλά πλεονεκτήματα που την καθιστούν ελκυστική επιλογή κατά την επιλογή συστημάτων πρόωσης. Η ταχύτητα του σκάφους είναι πολύ σημαντική όταν πρόκειται για μικρά σκάφη και τα σκάφη που κινούνται με water jets μπορούν να φτάσουν τους 40 κόμβους ακόμη και σε κακές συνθήκες θαλάσσης.

Γενικά, για να επιτύχουν υψηλές ταχύτητες, τα πτερύγια των συμβατικών ελίκων πρέπει να περιστρέφονται σε πολύ υψηλές στροφές για να δημιουργήσουν επαρκή ώθηση. Ωστόσο, αυτό έχει ως αποτέλεσμα μια δυναμική διαφορά πίεσης μεταξύ του περιβάλλοντος μέσου και των άκρων των περιστρεφόμενων πτερυγίων της προπέλας. Αυτό προκαλεί αποσύνθεση της ακμής λόγω ενός φαινομένου που είναι γνωστό ως σπηλαίωση.

Σπηλαίωση

Η σπηλαίωση προκαλείται λόγω του νερού που εξατμίζεται γρήγορα κοντά στην επιφάνεια της λεπίδας με αποτέλεσμα μικροφυσαλίδες που καταστρέφουν την άκρη του πτερυγίου της έλικας. Αυτό το φαινόμενο μπορεί να φθείρει γρήγορα το μέταλλο των πτερυγίων και να αναγκάσει το σκάφος να κινηθεί σε απρόβλεπτες κατευθύνσεις.

Αν και τα water jets χρησιμοποιούν επίσης υδροδυναμικές λεπίδες, υπάρχει μικρότερη διαφορά δυναμικής πίεσης μεταξύ του εσωτερικού μηχανήματος και του περιβάλλοντος υγρού. Έτσι, οι επιπτώσεις της σπηλαίωσης μειώνονται σημαντικά. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα μεγαλύτερη διάρκεια ζωής του συστήματος.

Τα πτερύγια του στάτορα είναι καλυμμένα με ένα περίβλημα, το οποίο αποτρέπει οποιαδήποτε τυχαία επαφή με τα πτερύγια (λεπίδες) υψηλής ταχύτητας. Έτσι, είναι πιο ασφαλές από τα πτερύγια των συμβατικών ελίκων  που δεν καλύπτονται.

Δεν χρειάζεται να βυθιστεί

 Ένα άλλο πλεονέκτημα της χρήσης water jets είναι ότι ολόκληρο το συγκρότημα δεν χρειάζεται να βυθιστεί. Για να είναι αποτελεσματικά τα κανονικά συστήματα, ολόκληρο το συγκρότημα έλικας και άξονα πρέπει να βυθιστεί, ενώ μόνο η είσοδος νερού πρέπει να βυθιστεί στα water jets.

Ελιγμοί

Η πρόωση με εκτόξευση νερού είναι επίσης πιο εύκολη στον ελιγμό, καθώς το τιμόνι είναι σχεδόν στιγμιαίο. Αυτό οφείλεται στην άμεση απόκριση των υδραυλικών συστημάτων που περιστρέφουν το ακροφύσιο εξόδου.

Σε αντίθεση με τα συμβατικά σκάφη που απαιτούν μεγαλύτερη ακτίνα στροφής, τα σκάφη που κινούνται με water jets μπορούν να εκτελέσουν μια πλήρη στροφή 360⁰ ενώ παραμένουν σε σταθερή θέση. Επιπλέον, οι στροφές μπορούν να εκτελεστούν με πολύ πιο γρήγορο ρυθμό αυξάνοντας απλώς το γκάζι που παρέχεται στα water jets. Έτσι, το τιμόνι και η πλοήγηση είναι πολύ πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά.

Μειωμένος φυσικός θόρυβος

Από στρατιωτική άποψη, τα water jets δεν παράγουν τόσο θόρυβο σε σύγκριση με τη συμβατική πρόωση. Αυτό μεταφράζεται σε μειωμένο φυσικό θόρυβο και μειωμένες υπογραφές SONAR. Αυτό έχει τεράστια εφαρμογή σε σκάφη στρατιωτικού επιπέδου που μπορούν να ταξιδεύουν με υψηλές ταχύτητες χωρίς να ανιχνεύονται εύκολα από το SONAR και άλλα συστήματα. Αυτό συμβαίνει εν μέρει λόγω του καλυμμένου σχεδιασμού του συγκροτήματος, το οποίο ανακατευθύνει και αναδιανέμει το θόρυβο.

Ναυτικοί αρχιτέκτονες, ιδιοκτήτες και χειριστές χρησιμοποιούν επίσης water jets, καθώς προσφέρουν πλεονεκτήματα έναντι των ελίκων για μια σειρά σκαφών και εργασιών. Για παράδειγμα, επιτρέπουν καλύτερους ελιγμούς, υψηλή επιτάχυνση και μειωμένους κραδασμούς που οδηγούν σε λιγότερη πίεση στους κινητήρες και τα συστήματα μετάδοσης. Επιπλέον, η έλλειψη εκτεθειμένης προπέλας τα καθιστά ασφαλέστερα για χρήση κοντά σε κολυμβητές ή δύτες.

Ικανότητα λειτουργίας σε ρηχά νερά

Ένα άλλο σημαντικό λειτουργικό πλεονέκτημα είναι η ικανότητα λειτουργίας σε ρηχά νερά, επειδή τα water jets δεν χρειάζονται προεξοχές κάτω από το κύτος, οι οποίες είναι ευάλωτες σε ρύπανση ή ζημιά από κρούσεις βυθού. Αυτό, τα καθιστά «ιδανικά για μικρότερα στρατιωτικά σκάφη».

Τα  water jets μπορούν να επιλεγούν όπου απαιτείται γρήγορη και εύκολη τοποθέτηση και δυνατότητα ελιγμών, όπως για ρυμουλκό που καθοδηγεί ένα υπερδεξαμενόπλοιο ή για ελλιμενισμό πορθμείων.

 Είναι πολύ ασφαλή όταν εργάζονται πάνω από συμφορημένους βυθούς με πολλούς αγωγούς, γραμμές πρόσδεσης από άλλα σκάφη ή υποθαλάσσιες κατασκευές, όπως κεφαλές φρεατίων ή ανυψωτικά.

Επίσης, καθιστούν δυνατή τη γρήγορη αποσύνδεση και την απομάκρυνση σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

Ταχύτητες μεταξύ 25 και 50 κόμβων

 «Είναι μια απλή τεχνολογία, η οποία είναι αποτελεσματική και αποδοτική, με χαμηλή μηχανική φθορά, καθώς και ιδανική για σκάφη που λειτουργούν με ταχύτητες μεταξύ 25 και 50 κόμβων».

Μειονεκτήματα

Το κύριο μειονέκτημα των συστημάτων water jets είναι το υψηλό αρχικό τους κόστος. Σε αντίθεση με τα τυπικά συστήματα πρόωσης, τα εξαρτήματα και τα μηχανήματα που σχετίζονται με αυτήν την τεχνολογία εξακολουθούν να είναι πολύ ακριβά για να ενσωματωθούν σε όλα τα σκάφη.

Ένα άλλο ζήτημα που αντιμετωπίζουν τα συστήματα water jets είναι ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν μόνο σε περιπτώσεις μικρών και μεσαίων σκαφών. Αυτό συμβαίνει επειδή η ποσότητα ώσης που δημιουργείται από τυπικά μεγέθη εξοπλισμού μπορεί να επιτύχει επαρκή ώση μόνο για σκάφη αυτών των μεγεθών. Τα μεγαλύτερα σκάφη θα απαιτούσαν επίσης τα συστήματα πρόωσης να είναι αναλογικά μεγαλύτερα.

Σε ταχύτητες κάτω των 25 κόμβων, τα water jets είναι λιγότερο αποδοτικά από τις παραδοσιακές λύσεις προπέλας, κυρίως λόγω της παραμόρφωσης στη ροή εισόδου, και συνήθως οι εγκαταστάσεις water jets είναι βαρύτερες από τα ισοδύναμα συστήματα που βασίζονται σε έλικα.

Τι περιμένουμε

Στο εγγύς μέλλον, μπορούμε να αναμένουμε σταδιακή αύξηση του αριθμού των πλοίων που τροφοδοτούνται με πρόωση με water jets λόγω του συνεχώς μειούμενου κόστους παραγωγής και φυσικά λειτουργίας (συντήρησης).

Τα water jets χρησιμοποιούνται σε σκάφη αναψυχής, πορθμεία, φρεγάτες, υποβρύχια, υπεράκτιες κατασκευές και ερευνητικά πλοία. Για παράδειγμα, το USN χρησιμοποιεί συστήματα πρόωσης με water jets στα υποβρύχια ταχείας επίθεσης κατηγορίας Βιρτζίνια, καθώς είναι πιο αθόρυβα από τα παραδοσιακά υποβρύχια με έλικα, σύμφωνα με το Ναυτικό Ινστιτούτο των ΗΠΑ.

Ένας άλλος αναπτυσσόμενος τομέας εφαρμογής για water jets είναι στα θαλάσσια συστήματα δυναμικής θέσης (Dynamic Positioning System (DPS)), τα οποία χρησιμοποιούνται στις βιομηχανίες πετρελαίου και υπεράκτιων αιολικών και αλλού ως εναλλακτική λύση στις παραδοσιακές άγκυρες ή φορτηγίδες, συνήθως σε βαθιά νερά ή όπου υπάρχουν εμπόδια στον πυθμένα της θάλασσας όπως σωληνώσεις, καλώδια και ανυψωτικά γεωτρήσεων. (Tο σύστημα DP διατηρεί την επιθυμητή θέση και/ή κατεύθυνση ενός σκάφους με τη χρήση του υπολογιστή ελέγχου DP που αυτοματοποιεί τον έλεγχο ζωτικής ισχύος και συστημάτων πρόωσης προκειμένου να ελέγχει 3 από τους 6 άξονες της κίνησης ενός σκάφους:  κατεύθυνση (πίσω ή εμπρός),  ταλάντευση (πλάγια μετατόπιση), και  εκτροπή (δεξιά ή αριστερή πορεία)).

·       https://eandt.theiet.org/content/articles/2019/10/pump-it-up-bigger-and-better-uses-for-water-jet-technology/

·       https://www.marineinsight.com/naval-architecture/understanding-water-jet-propulsion-working-principle-design-and-advantages/

Σκέψεις

Προσφάτως εκδότης μεγάλου ιστορικού αμυντικών θεμάτων περιοδικού, δήλωσε μεταξύ άλλων σε συνέντευξή του σε πολύ γνωστό δημοσιογράφο, για τα  LCS:

«Τα LCS δεν ακυρώνουν τις κορβέτες. Τις δρομολογούν σε άλλο πλαίσιο. Θα ξελασπώσουν το ΠΝ με τις LCS.

Μιλάμε για 4 LCS αλλά ο οπλισμός τους δεν καλύπτει αυτή την στιγμή το ΠΝ.

Μπορούν να πάρουν εύκολα σόναρ, έχουν το πλεονέκτημα της ταχύτητας αλλά η εμβέλειά τους δεν είναι αυτή που αναμενόταν στις υψηλές ταχύτητες.

Και όσον αφορά τα water jets ρωτήστε έναν καπετάνιο που ταξιδεύει στο Αιγαίο με τέτοια πλοία που έχουν  water jets. Σε μια βρώμικη θάλασσα με τόσα σκουπίδια που επιπλέουν, με δίχτυα με διάφορα πράγματα, τα water jets είναι σαν μαγνήτες, τα τραβάνε όλα».

Και συνεχίζει λέγοντας: «Κανείς δεν είναι ειδικός βέβαια…».

Απάντησή μας

 Ναι, ο οπλισμός τους δεν καλύπτει αυτή την στιγμή το ΠΝ, αν το ΠΝ τις θέλει για κορβέτες.

Η εμβέλειά τους με το πρακτικά διαθέσιμο πετρέλαιο (αυτό που επιτρέπουν οι κανονισμοί του USN να ταξιδεύουν τα πλοία του) είναι σύμφωνα με ανοιχτές πηγές '1,960 nm at 14 knots and 855 nm at 43.6 knots’. Πόσα πολεμικά πλοία γνωρίζεται που να μπορούνε να πάνε για 855 μίλια με 43.6 κόμβους (για 20 ώρες συνεχόμενα); Σας φαίνεται επιχειρησιακά λίγο; Μήπως ξέρετε πόση απόσταση πάνε τα Zubr με τέτοιες ταχύτητες;

Αλήθεια, αγαπητέ κύριε, ποιόν καπετάνιο ρωτήσατε και σας είπε για Αιγαίο, βρώμικες θάλασσες, σκουπίδια, δίχτυα και πράγματα που επιπλέουν και τους μαγνήτες που είναι τα water jets των πλοίων τους; Αν είναι έτσι όπως τα λέτε τότε καμία ακτοπλοϊκή εταιρεία στην Ελλάδα δεν θα ήθελε να έχει πλοία με water jets.

Αλήθεια, αγαπητέ κύριε, τους βατραχανθρώπους μας, του ΠΝ μας, που χρησιμοποιούν εδώ και καιρό τα 4 σκάφη ειδικών επιχειρήσεων Mark V τους ρωτήσατε;

Δεν γνωρίζετε ότι τα σκάφη μας αυτά έχουν από δύο water jets K50S της KAMEWA, τα οποία μάλιστα υποβλήθηκαν σε γενική επισκευή από ελληνικό ιδιωτικό φορέα πριν την ενεργοποίηση των πλοίων μετά την άφιξή τους στην Ελλάδα;

Δεν γνωρίζετε ότι τα δύο αυτά water jets τους παρέχουν γρήγορη επιτάχυνση για αποστολές κοντά στην ακτή ή σε ρηχά νερά, καθώς έχουν και μειωμένα απόνερα που σε γρήγορα σκάφη με συμβατικές προπέλες μπορεί να κάνει πιο εύκολο να τα εντοπίσεις και να τα παρακολουθήσεις;

Δεν ενθυμίστε που το έγκριτο περιοδικό σας έκανε αφιέρωμα για αυτά τα σκάφη;

Μήπως η μνήμη σας είναι επιλεκτική;

Για τα ειδικά συστήματα καθαρισμού και απόφραξης που έχουν τα water jets, γιατί δεν μας λέτε;

Κανείς βέβαια από σας δεν είναι ειδικός.

Ούτε και μείς. Όμως εμείς, το ψάχνουμε, δεν το αφήνουμε με υπονοούμενα.

Έλεος πια, φτάνει!! Σταματήστε την παπάντζα για τα LCS.

Σταματήστε την παπάντζα όλοι εσείς που δεν είσαστε ειδικοί αλλά εμφανίζεστε ως γνώστες, σταματήστε να πετάτε υπονοούμενα για φρεγάτες, κορβέτες, LCS ή οτιδήποτε και αφήστε το ΠΝ μας να κάνει την δουλειά του, να κάνει αυτό που θέλει να κάνει, για το καλό και το καλύτερο όλων μας. Τουλάχιστον το ΠΝ μας έχει τους ειδικούς.

Όλοι οι υπόλοιποι όπως και εμείς, απλώς….ψάχνουμε να βρούμε κάτι να…. γράφουμε.

Εντάξει, κάποιοι δίνουν και συνεντεύξεις και/ή προσπαθούν να δημιουργούν κλίμα.

Γιατί άραγε;


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου