Σχεδιάζοντας μια μικρή φρεγάτα με χαμηλό κόστος και μεγάλη μαχητική αξία.
Τα ραντάρ που μπορούν να τοποθετηθούν σε κορβέτες και φρεγάτες και οι δυνατότητες τους.
Είναι ξεπερασμένα τα περιστρεφόμενα ραντάρ, ή μήπως δεν γνωρίζουμε όλες της δυνατότητες τους;
Γράφει ο Γεώργιος Δικαίος.
Στο παρόν κείμενο θα διαβάσετε περιλήψεις από δικές μου μελέτες, οι οποίες έχουν ενσωματωθεί σε μεγάλο βαθμό σε ενοποιημένα συστήματα και λύσεις. Ο βασικός μας σκοπός είναι να κατασκευάσουμε μια μικρού μεγέθους φρεγάτα που να μην υστερεί πουθενά εν σχέση με της μεγαλύτερες. Την θέλουμε καλύτερη από κάθε άποψη, με μεγάλες δυνατότητες για να αντιμετωπίσει της νέες απειλές.
Οι νέες απειλές είναι:
Τα οπλικά συστήματα της Τουρκίας που συνεχώς αυξάνονται σε αριθμό και είναι σχεδιασμένα να χτυπούν πλοία.
Τα UAV, Drones, USV, UUV.
Τα περιπλανώμενα πυρομαχικά.
Οι νέοι υπερηχητικοί πύραυλοι.
Οι δυνατότητα εξαπολύσεις επιθέσεων κορεσμού εναντίον των πλοίων, με διαφορετικά οπλικά συστήματα
Τα υποβρύχια
Οι νέες σχεδιάσεις πλοίων που δυστυχώς ακολουθούν την πεπατημένη οδό, δεν είναι αξιόλογες, ενώ το κόστος έχει εκτοξευτεί σε δυσθεώρητα ύψη.
Τα ηλεκτρονικά συστήματα των πλοίων, κυρίως τα νέα ραντάρ.
Τα ραντάρ υποφέρουν για να εντοπίσουν στόχους με χαμηλό RCS, περιπλανώμενα πυρομαχικά, μικρά UAV και JET UAV στελθ.
Αυτά που θα διαβάσετε βγαίνουν για πρώτη φορά στην δημοσιότητα.
Οι νέες απειλές.
Υεμένη οι Χούτις κάνουν συνεχείς επιθέσεις εναντίον πολεμικών και εμπορικών πλοίων.
Από την Αμερική έφτασε ένα κλιμάκιο που άλλαξε το λογισμικό στα ραντάρ των πολεμικών πλοίων των ΗΠΑ. Παρόλα αυτά έχουν μεγάλα προβλήματα με πολλούς ψευδοστόχους για αυτό και την πάτησαν και ανέλαβε δράση το PHALANX.
Τρομερά προβλήματα αντιμετώπισαν τα πολεμικά πλοία στην αντιμετώπιση των νέων απειλών. Τα ραντάρ δεν τα έβλεπαν σε μακρινές αποστάσεις, ακόμα και τα ιπτάμενα ραντάρ το ίδιο πρόβλημα είχαν.
Τα νέα δεδομένα από τα προβλήματα στον κόλπο του Άντεν.
Μετά τον εντοπισμό των Drones και των περιπλανώμενων πυρομαχικών, άρχισαν οι προσπάθειες κατάρριψης τους από τα αεροσκάφη F-18. Στάθηκε αδύνατον να τα καταρρίψουν, οι πύραυλοι απέτυχαν, με τα πυροβόλα ήταν αδύνατον. Η χαμηλή ταχύτητα των drones και των περιπλανώμενων πυρομαχικών ήταν το μεγαλύτερο πρόβλημα. Ένα F-18 που πετούσε με 750 χιλιόμετρα την ώρα, δεν προλάβαινε να τα στοχοποιήσει και να τα καταρρίψουν.
Η μόνη λύση θα ήταν ένα χαμηλότερης ταχύτητας αεροσκάφος με ισχυρό ραντάρ και πυραύλους. Δοκίμασαν τα χάριερ των πεζοναυτών και η απόδοση τους ήταν αξιοζήλευτη. Η δυνατότητα τους να μπορούν να πετάξουν με 100 KTS με την ίδια ταχύτητα των στόχων, τα έκανε αξιοθαύμαστα.
Η βολές των πυραύλων ΑΙΜ-9 Μ απέτυχαν παταγωδώς, με τους ΑΙΜ-120 είχαν καλύτερα αποτελέσματα. Η μεγαλύτερη διάμετρος των ΑΙΜ-120 και ο καλύτερος ερευνητής IIR, μπορούσε να εντοπίσει το πολύ χαμηλό θερμικό ίχνος. Έριξαν πυραύλους και τα F-18 αλλά με πολύ χαμηλότερα ποσοστά ευστοχίας.
Τα συμπεράσματα από της βολές πυραύλων των χάριερ.
Ήταν σχεδόν αδύνατον να καταρρίψεις drones & περιπλανώμενα πυρομαχικά στην ξηρά. Η πολύ ζέστη κατά την διάρκεια της ημέρας έβγαζε εκτός τους ερευνητές IIR. Οι επιτυχημένες βολές έγιναν επάνω από την επιφάνεια της θάλασσας. Κατάφεραν το βράδυ και νωρίς το πρωί να αντιμετωπίσουν επιθέσεις ακόμα και με τους ΑΙΜ-9Μ! Ήθελε πολύ υπομονή όμως και αρκετός χρόνος παραμονής πίσω από τον στόχο του χάριερ για να τα καταφέρουν.
Όλες οι βολές που έγιναν μετωπικά απέτυχαν! Παρόλο που έγιναν με την καθοδήγηση του ραντάρ αρχικά, η αλλαγή κατεύθυνσης του αεροσκάφους προς τα επάνω για να αποφύγει την σύγκρουση και την έκρηξη, έκανε τον πύραυλο να μην μπορεί να δει το θερμικό ίχνος!
Αν τα χάριερ είχαν καλύτερο ραντάρ, θα τα είχαν καλύτερα αποτελέσματα. Οι συνεχείς αναχαιτίσεις βοήθησαν τους πιλότους, να ανακαλύψουν λύσεις για να αξιοποιήσουν της δυνατότητες τους. Οι πιλότοι βρήκαν της λύσεις όχι η ΑΙ και η τεχνολογία. Τα παλιά χάριερ έδειξαν πως έχουν πολλές δυνατότητες που δεν της ήξεραν, δεν μπορεί να τα κάνει αυτά το F-35B.
Το μεσημέρι είχαν της μεγαλύτερες δυσκολίες κατάρριψης, ακόμα και επάνω από την θάλασσα, λόγο της υψηλής θερμοκρασίας.
Εκπαίδευση, υπομονή, νέες τεχνικές, προσαρμοστικότητα, βολές πυραύλων ΑΙΜ-9 L σαν ρουκέτες προς τον στόχο. Χρειάζονται νέοι πύραυλοι και ειδικά κατευθυνόμενα όπλα με λέιζερ για να τα καταρρίψεις. Ακόμα και ελικόπτερα θα μπορούσαν να το κάνουν, αν είχαν τα κατάλληλα ραντάρ. Έγιναν δοκιμές και προσπάθειες κατάρριψης και με ελικόπτερα, περιμένουμε να μάθουμε τα αποτελέσματα.
Στην Ελλάδα έχουν ακουστεί διάφορες εξυπνάδες για καταρρίψεις με τα αεροσκάφη της πολεμικής μας αεροπορίας, UAV, DRONES και περιπλανώμενα πυρομαχικά. Θα χρησιμοποιήσουμε τα Τ-6 και θα τα μετατρέψουμε για να καταρρίψουν drones και περιπλανώμενα πυρομαχικά! Που θα τους βάλουμε στους 6 φορείς που έχουν ραντάρ, ηλεκτροοπτικό σύστημα με λέιζερ, πυροβόλο, φορέας ρουκετών, δυο πυραύλους AIM-9. Πόσο θα κοστίσουν όλα αυτά το γνωρίζουμε; Ξέρουμε της δυνατότητες ανίχνευση των ραντάρ για να βλέπουν περιπλανώμενα πυρομαχικά; Έχουμε τα κατάλληλα ραντάρ για να βλέπουν περιπλανώμενα πυρομαχικά και να κατευθύνουν τα αναβαθμισμένα Τ-6 προς τους στόχους;
Οι επιδόσεις των πλοίων
Τα χειρότερα αποτελέσματα τα είχε η Γαλλική φρεγάτα FREM. Έριξε πολλούς πυραύλους aster 15, με τα χαμηλότερα ποσοστά ευστοχίας και την απέσυραν οι Γάλλοι.
Τα αντιτορπιλικά των ΗΠΑ και της Αγγλίας τα πήγαν καλύτερα χρειάστηκε όμως να ρίξουν πολλούς πανάκριβους πυραύλους.
Το αντιτορπιλικό της Αγγλίας TYPE 45 με της μεγάλης ισχύος ραντάρ, τα πήγε αρκετά καλά. Κατέρριψε 9 στόχους και έριξε 15-18 πυραύλους Aster! Ο δυσκολότερος στόχος το περιπλανώμενο πυρομαχικό Shahed-136 με της πτέρυγες δέλτα, λόγο μικρότερου ίχνους στο ραντάρ.
Το απέσυραν για ανεφοδιασμό-συντήρηση μας είπαν. Ζήτησαν επειγόντως βελτιώσεις στα ραντάρ του με αύξηση της υπολογιστικής ισχύος. Τροποποίηση των δυνατοτήτων ανίχνευσης για χαμηλής ταχύτητας ιπτάμενους στόχους. Βελτιωμένα ηλεκτρο-οπτικά σύστημα και άλλες βελτιώσεις στο πλοίο.
Τα αντιτορπιλικά ΑΒ των ΗΠΑ τα πήγαν αρκετά καλά, αλλά αυτά έχουν τεράστιου μεγέθους ραντάρ, πώς να τα καταφέρει μια φρεγάτα;
Οι δήθεν ειδικοί μας λένε:
Εμείς θέλουμε να στείλουμε μια φρεγάτα ΜΕΚΟ, με μοναδικό οπλισμό δυο PHALANX, με παλιά ραντάρ και πυραύλους ESSM!
Με δυο παλιά PHLANX θα δει και θα αντιμετωπίσει της απειλές; Με τι θα ρίξουν πυραύλους ESSM με τα STIR; Τα ραντάρ είναι παλιά, τυφλά και δεν βλέπουν τόσο μικρούς στόχους!
Μήπως είναι και κουφά και δεν ακούνε; Απορώ πραγματικά με την λογική τους!
Όταν λέμε πως ένα μικρού μεγέθους ραντάρ βλέπει στα 3 χιλιόμετρα ένα nano uav, εννοεί έναν συγκεκριμένο τύπο σε μέγεθος τα (DJI Phantom 3/4," Mavic", RCS≈0.01 square meter). Όχι τα UAV κατηγορίας 2 που είναι και τα περιπλανώμενα πυρομαχικά με βενζινοκινητήρα.
Δεν είμαστε στην ξηρά να αντιμετωπίζουμε τα μικρά Drones και τα περιπλανώμενα πυρομαχικά με ηλεκτροκινητήρα. Εδώ υπάρχει πολύ μεγάλο πρόβλημα, γιατί έχουν πολύ χαμηλό ίχνος στα ραντάρ και ανυπαρξία θερμικού φορτιού που οι πύραυλοι με IIR ανιχνευτή, δεν μπορούν να τα δουν για να τα καταρρίψουν.
https://www.militarydrones.org.cn/zt-25-loitering-munition-drone-p00786p1.html
Ευτυχώς έχουν μικρή εμβέλεια και μεταφέρουν πολύ μικρό οπλικό φορτίο, πρακτικά είναι ανίσχυρα να κάνουν ζημίες στα πλοία. Υπάρχουν όμως περιπλανώμενα πυρομαχικά της Κίνας, εμβέλειας 150 χιλιομέτρων με κόστος 5 χιλιάδες δολάρια!
Η Ινδία έχει δικινητήρια με ηλεκτρικούς κινητήρες μπαταρίας περιπλανώμενα πυρομαχικά, παρόμοια με αυτά που λέω πως είναι πιο κατάλληλα για την Ελλάδα. Έχουν δυνατότητα πτήσης στα 6 χιλιόμετρα ύψος και δεν κινδυνεύουν από καταρρίψεις πυροβόλων. Η Ινδία έχει πολλά βουνά με μεγάλα ύψη για αυτό και προχώρησε σε αυτήν την λύση.
Είναι παρόμοια με το παραπάνο εμπορικό drones που βγαίνει σε δυο εκδόσεις μεγέθους με 1,8 και 2,4 μέτρα επέκτασμα πτέρυγας.
Το πρόβλημα του μέλλοντος
Οι κεφαλές ανίχνευσης IIR και οι ανιχνευτές RF SEEKER, έχουν σμικρυνθεί κατά πολύ και μπορούν να τοποθετηθούν σε ένα kamikaze Drones και ένα περιπλανώμενο πυρομαχικό με ηλεκτροκινητήρα μπαταρίας. Η μεταφορική ικανότητα είναι πολύ μικρή έως 5 κιλά και περισσότερο αν χρησιμοποιηθούν δυο κινητήρες. Δεν μπορούν να κάνουν σοβαρή ζημιά στο πλοίο, μπορούν όμως να καταστρέψουν της κεραίες των ραντάρ και να αφήσουν το πλοίο τυφλό για να μην μπορεί να αντιμετωπίσει την επόμενη επίθεση εναντίον του.
Η κατασκευή από ελαφρά υλικά των kamikaze drones και των περιπλανώμενων πυρομαχικών, θα αυξήσει την εμβέλεια και το οπλικό τους φορτίο. Έχουν κατασκευάσει από φελιζόλ drones, με εξωτερική βαφή που αυξάνει την δομική ακαμψία με έναν ή δυο κινητήρες. Το κόστος είναι απειροελάχιστο, το άνοιγμα των πτερύγων μεγάλο και το ύψος πτήσης είναι στα 5-6 χιλιόμετρα. Το μεγάλο πρόβλημα είναι πως έχουν την ίδια ταχύτητα με τα περιπλανώμενα πυρομαχικά και μπορούν να χρησιμοποιηθούν για δολώματα. Μια επίθεση που θα περιλαμβάνει δεκάδες drones και περιπλανώμενα πυρομαχικά χαμηλού κόστους, δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί από κανένα πολεμικό πλοίο. Κανένα οπλικό σύστημα δεν μπορεί να αντιμετωπίσει μια επίθεση κορεσμού και εμείς κινδυνεύουμε περισσότερο από όλους λόγο της κοντινής απόστασης των νησιών μας με την Τουρκία.
Μην ανησυχείτε για την φρεγάτα ΜΕΚΟ.
Η Φρεγάτα ΜΕΚΟ που θα περιπολεί στα παράλια της Υεμένης, δεν κινδυνεύει από drones, uav, περιπλανώμενα πυρομαχικά και πυραύλους επιφανείας. Έχουν συντηρηθεί τέλεια όλα τα συστήματα της κανιβαλίζοντας άλλη φρεγάτα! Έχει ανταλλακτικές μονάδες και πλακέτες των ραντάρ, αυτές που συνήθως παρουσιάζουν βλάβες και είναι καθόλα έτοιμη.
Μπορεί άνετα να αντιμετωπίσει με ευκολία 2-4 επερχόμενους στόχους και πολλούς περισσότερους χαμηλής ταχύτητας πριν φτάσουν στην τερματική άμυνα των PHALANX. Θα τα πάει καλύτερα από της φρεγάτες FREEM, γιατί έχει δυο ραντάρ, δυο FCR και δυο PHALANX. Η Νέα απειλή είναι τα UUV και τα USV, προσωπικά δεν νομίζω πως υπάρχει κίνδυνος. Φοβάμαι μόνο την κόπωση του πληρώματος, από της συνεχείς επαναλαμβανόμενες βάρδιες στης παλιές οθόνες στης κονσόλες.
Μπορεί να εκσυγχρονιστούν οι φρεγάτες ΜΕΚΟ για να αντιμετωπίζουν όλες της απειλές; Ναι αλλά όχι με τα προγράμματα εκσυγχρονισμού που έχουν ακουστεί, με ένα ραντάρ NS110 κλπ. Η τοποθέτηση του ραντάρ NS110 στης φρεγάτες ΜΕΚΟ και στης Γαλλικές κορβέτες είναι η χειρότερη λύση και θα μας δέσει τα χέρια στην αντιμετώπιση των απειλών που αντιμετωπίζουμε και θα αντιμετωπίσουμε από την Τουρκία.
Η προηγούμενη μελέτη αφορούσε νέας σχεδίασης VLS χαμηλού βάρους με Ευρωπαϊκούς πυραύλους CAMM/CAMM-ER/ IRIS-T SLS/IRIS-SLM/IRIS-T SLX. Για να μπορούν να τοποθετηθούν σε πυραυλακάτους, κορβέτες και φρεγάτες σε μεγάλους αριθμούς. Προσπαθώντας να λύσω τα προβλήματα υψηλού κόστους των πλοίων, τοποθετώντας αντιαεροπορικά συστήματα ξηράς σε πλοία.
Είναι εύκολο να πραγματοποιηθεί, να σχεδιαστούν δηλαδή VLS που εκεί μέσα να τοποθετηθούν όπως είναι τα κάνιστρα με 8 ή 12 πυραύλους. Έχει χαμηλό κόστος σχεδίασης, εξέλιξης, δοκιμών και πολλές προοπτικές χρηματοδότησης από ΕΕ, ΝΑΤΟ, εταιρίες αμυντικού εξοπλισμού και συμπαραγωγή.
Την μελέτη θα την διαβάσετε εδώ:
https://hellenicdefencenet.blogspot.com/2024/02/vls-iris-t-sls-iris-t-slm-camm-er-iris.html
Στην ίδια μελέτη θα διαβάσετε πως θα μπορούσαμε να διαμορφώσουμε μια ελαφριά φρεγάτα, με τον αριθμό οπλισμού, εξοπλισμού και ραντάρ.
Υπήρχε ένα κενό όμως, τι απειλές θα αντιμετωπίσει και σε πόση απόσταση θα της δουν τα ραντάρ.
Τα ναυτικά ραντάρ εν σχέση με της απειλές των JET UAV ANKA3 & Kızılelma.
Τα νέα JET UAV stealth της Τουρκίας, μαζί με τα drones, UAV και τα περιπλανώμενα πυρομαχικά, είναι οι νέες απειλές που θα αντιμετωπίσουμε στο αιγαίο.
Τα δυο μεγάλα όμως JET UAV σε μεταγενέστερες εκδόσεις, θα έχουν επίχρισμα και επίστρωση RAM για να έχουν πολύ μικρό ίχνος στο ραντάρ και θα είναι δύσκολο να τα δεις σε μεγάλες αποστάσεις.
Είναι άξιον απορίας η επιμονή στο ραντάρ NS110 που θέλουμε να το τοποθετήσουμε στης φρεγάτες ΜΕΚΟ, όταν καταφέρουμε να της εκσυγχρονίσουμε και στης Γαλλικές κορβέτες που θέλαμε να αγοράσουμε.
Το NS110 είναι μια βελτιωμένη έκδοση του ραντάρ NS100 που στην ουσία είναι, μια υποβαθμισμένη έκδοση του ραντάρ NS200 με μικρή διαφορά στο κόστος, αλλά και στο βάρος. Εξωτερικά δεν μπορείς να καταλάβεις πιο από τα δυο ραντάρ έχει τοποθετηθεί στο πλοίο, γιατί οι κεραίες είναι ίδιες σε διαστάσεις. Διαφέρουν στο βάρος της κεραίας, με 1300 κιλά βάρος για το NS110 και 1550 κιλά βάρος της κεραίας για το ραντάρ NS200. Μια διαφορά μόνο 250 κιλών, την στιγμή που μπορείς να τοποθετήσεις ένα 4FACE ραντάρ πχ TRS-4 FACE σε μια κορβέτα που έχει μεγαλύτερο βάρος.
Αν και δεν έχουν ανακοινωθεί τα στοιχεία διαστάσεων και βάρους για το TRS-4 FACE ραντάρ, θα κάνουμε σύγκριση με ένα παρόμοιο ραντάρ.
Το ELM2248 ραντάρ που έχει τοποθετηθεί στης κορβέτες Saar 6. Έχει διαστάσεις κεραίας 1Χ2 μέτρα, βάρος κεραίας 500 κιλά, δηλαδή 2000 κιλά ζυγίζουν και οι 4 FACE και βάρος των υπόλοιπων μονάδων είναι 1300 κιλά. Δεν υπάρχει πρόβλημα στο να τοποθετήσεις το NS200 ραντάρ σε μια κορβέτα. Ο απαιτούμενος ιστός i-Mast για να τοποθετηθεί το TRS-4 FACE ραντάρ είναι μεγαλύτερων διαστάσεων.
Πρακτικά το βάρος του TRS-4 FACE ραντάρ και ενός FCR είναι 3300 κιλά + 1250 του STIR 1.2, σύνολο 4550 κιλά, Είναι ελαφρά μικρότερο από το βάρος ενός ραντάρ NS200 και δυο ραντάρ NS50. Το βάρος του NS50 ραντάρ είναι της κεραίας 750 κιλά, όσο ζυγίζει του STIR- 1.2 και 680 κιλά οι μονάδες μέσα στο πλοίο. Εδώ όμως αναφερόμαστε σε κορβέτες και όχι σε ελαφρές φρεγάτες.
Στης Γερμανικές φρεγάτες θα βάλουν το TRS-4 FACE ραντάρ και δυο FCR CEROS για να μπορούν να ρίξουν πυραύλους ESSM. Μια παράλογη λογική όταν μπορούν να τοποθετήσουν το APAR2, NS200 και ένα FCR με τετραπλάσια μαχητική ισχύ.
Τα JET UAV ANKA3 & Kızılelma.
Το RCS των JET UAV ANKA3 & Kızılelma είναι παρόμοιο! Αυτό ακούγετε οξύμωρο αλλά είναι η αλήθεια. Όλοι λένε πως το ΑΝΚΑ3 θα έχει χαμηλότερο RCS, αλλά αγνοούν της παραμέτρους εφαρμογής και λειτουργίας της επίστρωσης RAM. Προσοχή όχι του επιχρίσματος της βαφής RAM που τοποθετείται εξωτερικά στο αεροσκάφος.
Υποθέτουν όλοι πως ξέρουν τα μυστικά της επίστρωσης RAM οι Τούρκοι, λόγο της συμμετοχής στην εξέλιξη του αεροσκάφους F-35. Το ίδιο υποστηρίζουν και οι Τούρκοι, πως γνωρίζουν δυο διαφορετικά κατασκευαστικά στρώσεις της RAM. Υπάρχει όμως ένα σοβαρό πρόβλημα που ελάχιστοι το γνωρίζουν, τα αεροδυναμικά προβλήματα που δημιουργούνται όταν τοποθετηθούν στο αεροσκάφος-UAV που το κάνουν επικίνδυνα ασταθές. Το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου της πτήσης δεν μπορεί να ανταποκριθεί αν το επεκτάσιμα των πτερύγων δεν είναι μεγάλο.
Μόνο αν είχε το ANKA 3 της αρχικές πτέρυγες που είδαμε στης φωτογραφίες με βαμμένο μαύρο χρώμα, θα μπορούσε να τοποθετηθεί η επίστρωση RAM που θα το έκανε να είχε πολύ χαμηλό ίχνος στα ραντάρ.
Αυτό όμως έχει άλλη ονομασία (Görsel-25) ή ΑΝΚΑ4.
Το RCS του Kızılelma είναι 0,23 m χωρίς την επίστρωση και το επίχρισμα ram. Όταν τοποθετηθούν στο JET UAV θα έχει RCS 0.03 m, το F-35 έχει 0.015 m
Το Kızılelma είναι σχεδόν ίδιο με το J-20 της Κίνας σε μικρότερο μέγεθος.
Μια σύγκριση μεγέθους με το Gripen
Έχουν γίνει όλες οι αναλυσεις για το Kızılelma και ξέρουμε τα πάντα για αυτό.
https://www.veryansintv.com/yazar/beyazit-karatas/kose-yazisi/dikkat-kizilelma-cikabilir/
Για όσους δεν γνωρίζουν υπαρχει εταιρία που κάνει ελέγχους για το RCS με μοντέλα που κατασκευάζει.
Δεν είναι η μόνη εταιρία που το κάνει αυτό.
Εμβέλεια ανίχνευσης στα ραντάρ των με χαμηλό το RCS των JET UAV ANKA3 & Kızılelma.
Θα εξετάσουμε περιστρεφόμενα ρανταρ, 4 FACE ραντάρ δηλαδή με 4 FIXED PANEL και ένα το NS50 που έχει μια ιδιαιτερότητα.
Το NS50 ραντάρ μπορεί να κατευθύνει 3 πυροβόλα των 20-76 χιλιοστών και 6 πυραύλους με ενδιάμεση καθοδήγηση. Δηλαδή κάνει έρευνα και την δουλειά των FCR που δεν χρειάζονται πια. Η διαφορά στο βάρος είναι ελάχιστη και μπορεί να τοποθετηθεί στην θέση των STIR 1.2, αυξάνοντας της δυνατότητες και την μαχητική ικανότητα της φρεγάτας ή της κορβέτας.
Έχει και άλλες δυνατότητες που δυστυχώς της αγνοούμε εδώ στην Ελλάδα.
Αναρτώ ένα κομμάτι σε μετάφραση από το παρακάτω λινκ:
Μια μελλοντική αναβάθμιση του NS50 μπορεί να φέρει μια λειτουργία επίμονης προβολής, όπου το ραντάρ σταματά να περιστρέφεται και παρακολουθεί τον στόχο με μεγαλύτερη ακρίβεια, μια τεχνολογία που κληρονομήθηκε από το SMART-L MM που χρησιμοποιεί αυτή τη λειτουργία για αντιβαλλιστικές αποστολές. Το NS50 κληρονομεί επίσης την πιο πρόσφατη τεχνολογία ραντάρ από την ανάπτυξη της Thales στο APAR2.
Το NS50 θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως δευτερεύον, αποκλειστικό ραντάρ X-band σε μαχητές μεγαλύτερης επιφάνειας (συμπληρώνοντας ένα ραντάρ ζώνης S) με παρόμοιο τρόπο με το SPQ-9B της Northrop Grumman, το οποίο τοποθετείται σε διάφορες κατηγορίες του Ναυτικού των ΗΠΑ και Σκάφη JMSDF. Ένα τέτοιο ραντάρ ζώνης X έχει την ικανότητα να ανιχνεύει και να παρακολουθεί χαμηλούς, υψηλής ταχύτητας, μικρούς αντιπυραυλικούς στόχους Radar Cross Section σε βαριά περιβάλλοντα ακαταστασίας…
«Αυτός είναι ένας τομέας όπου τα ραντάρ ζώνης X υπερτερούν έναντι των ραντάρ S-band επειδή έχετε καλύτερη απόδοση έναντι επιφανειακού στόχου, έχετε καλύτερη συνολική ακρίβεια και ανάλυση. Σίγουρα, φανταζόμαστε το NS50 να χρησιμοποιείται σε τέτοιο ρόλο για μεγαλύτερα πλοία. Βλέπουμε επίσης το NS50 ως πιθανό δευτερεύον ραντάρ, που συμπληρώνει ένα NS100 ή NS200».
Το αξιοπερίεργο είναι πως κανένας εκτός από την Πολωνία, δεν το έχει επιλέξει κανείς για να το τοποθετήσει σε κορβέτες, φρεγάτες και πυραυλακάτους.
Με δυο λόγια το ραντάρ NS50 περιστρέφεται και σταματά προς τους στόχους, έχει καλύτερη ανανέωση στοιχείων και μπορεί να κατευθύνει πυραύλους με ενδιάμεση καθοδήγηση CAMM/CAMM-ER/RIM-116 και με συνεχή καθοδήγηση ESSM II, αν πληρώσεις να βάλει τα CHANELL μετάδοσης των στοιχείων στην κεραία και το INTERFACE στο σύστημα ελέγχου πυρός. Μπορεί να κατευθύνει πυραύλους έως τα 120 χιλιόμετρα εμβέλεια σε κανονικές συνθήκες.
Θα ήταν πολύ καλύτερο αντί για το NS50 ραντάρ, να είχαμε μια ίδια έκδοση του ραντάρ APAR2. Δηλαδή το ένα FIXED PANEL του ραντάρ APAR2 να περιστρέφετε και να σταματά προς τους στόχους. Η εμβέλεια του θα είναι 250 χιλιόμετρα αντί τα 180 χιλιόμετρα του NS50 και θα μπορείς να ρίξεις ακόμα και SM-6 πυραύλους!
Αυτή είναι μια παλιά μελέτη που αφορούσε την τοποθέτηση 4 ραντάρ σε φρεγάτες μεγέθους S & MEKO. Ένα περιστρεφόμενο και τρία FIXED PANEL που περιστρέφονται και σταματούν προς τους στόχους. Ο σκοπός της μελέτης να λύσω τα προβλήματα της καθοδήγησης μικρού αριθμού πυραύλων σε μεγάλες αποστάσεις και την αντιμετώπιση επιθέσεων κορεσμού. Είναι καλύτερο να έχεις τρία συστήματα ελέγχου πυρός στα τρία ραντάρ, παρά ένα σε ένα 4 FACE.
Λύσεις υπάρχουν πολλές άσχετα αν δεν εφαρμόζονται.
Η εμβέλειες ανίχνευσης.
Ένα ραντάρ NS200 που λειτουργεί στην S Band, με μέγιστη εμβέλεια 400 χιλιομέτρων. Θα δει τα JET UAV ANKA3 & Kızılelma (το εξήγησα γιατί πριν το γιατί) στα 100 χιλιόμετρα απόσταση, δηλαδή από το πλοίο που έχει τοποθετηθεί.
Ένα ραντάρ NS110 που λειτουργεί στην S Band, με μέγιστη εμβέλεια 280 χιλιομέτρων. Θα δει τα JET UAV ANKA3 & Kızılelma στα 70 χιλιόμετρα απόσταση, δηλαδή από το πλοίο που έχει τοποθετηθεί.
Ένα ραντάρ NS50 που λειτουργεί στην X Band, με μέγιστη εμβέλεια 180 χιλιομέτρων. Θα δει όταν περιστρέφετε τα JET UAV ANKA3 & Kızılelma στα 60 χιλιόμετρα απόσταση, δηλαδή από το πλοίο που έχει τοποθετηθεί. Αν λάβει την πορεία του στόχου από το NS200 ραντάρ, στρίψει και παραμείνει ακίνητο, θα δει τα JET UAV ANKA3 & Kızılelma στα 80 χιλιόμετρα απόσταση.
Τα NS200 & NS110 θα δουν τα JET UAV ANKA3 & Kızılelma στα 100 & 70 χιλιόμετρα, αλλά μπορούν να καθοδηγήσουν πυραύλους CAMM-ER με εμβέλεια 40 χιλιόμετρα. Το NS50 μπορεί να καθοδηγήσει πυραύλους έως τα 80 χιλιόμετρα ( έως 120 χιλιόμετρα για άλλους στόχους) πχ IRIS-T SLX.
Αν βάλετε ραντάρ NS110 στης ΜΕΚΟ & στης κορβέτες να μειώσετε και άλλο της ικανότητες τους.
Το ραντάρ TRS-4D (LCS) έχει εμβέλεια 250 χιλιόμετρα είναι παρόμοιων δυνατοτήτων και επιδόσεων με το NS110.
Το ραντάρ TRS -4 FACE που θα τοποθετηθεί στην Ευρωκορβέτα. Ένα ελαφρύ ραντάρ στην C Band εμβέλειας 250 χιλιομέτρων που θα δει τα JET UAV ANKA3 & Kızılelma σε απόσταση των 87,5 χιλιομέτρων και μπορεί να ρίξει πύραυλο IRIS-T SLX στα 80 χιλιόμετρα εναντίον τους.
Το APAR2 στην X Band εμβέλειας 250 χιλιομέτρων, θα δει τα JET UAV ANKA3 & Kızılelma σε απόσταση πάνω από τα 110 χιλιόμετρα (περιμένουμε όλες της τελευταίες λεπτομέρειες για να είμαστε 100% σίγουροι)
Το SEA FIRE που λειτουργεί στην S Band με μέγιστη εμβέλεια 300 χιλιόμετρα. Θα δει τα JET UAV ANKA3 & Kızılelma στα 100 χιλιόμετρα απόσταση, αλλά μπορεί να ρίξει ASTER-30 περίπου στα 100 χιλιόμετρα απόσταση.
Οι ιταλοί στα PPA που είναι μεγάλου μεγέθους, έχουν επιλέξει την λύση τοποθέτησης δυο ραντάρ 4 FACE S & X Band, με εμβέλεια 300 & 250 χιλιόμετρα αντίστοιχα. Δεν μπορούν να τοποθετηθούν σε κορβέτες και ελαφριές φρεγάτες όμως.
Ο Σμήναρχος Ζηκίδης δίνει αυτές της εμβέλειες, διαφωνώ μαζί του. Δίνει ίδια εμβέλεια ενός περιστρεφόμενου ραντάρ με ένα 4 FACE.
Δεν είναι ίδια η απόδοση ενός ραντάρ σε διαφορετική συχνότητα. Υποβαθμίζει το APAR2 που θα είναι ικανό να ρίξεις πύραυλο SM-6.
Διευκρίνιση
Αν καταφέρουν και τοποθετήσουν επίστρωση και επίχρισμα RAM και έχουν χαμηλό RCS, όπως αναφέρουν οι Τούρκοι στα JET UAV ANKA3 & Kızılelma.
Αν θέλετε διαβάζετε 300 σελίδες ανάλυση για το ΑΝΚ3:
https://www.linkedin.com/posts/bgoeksel_turkish-stealth-ucav-anka-3-6th-gen-fighter-activity-7156750276052279296-BZBZ
Η μετεξέλιξη του ANKA 3 το Görsel-25 Ή ΑΝΚΑ4, θα είναι η μεγαλύτερη απειλή με RCS ανάλογο του F-35. Θέλεις ακόμα καλύτερα ραντάρ για να αντιμετωπίσεις αυτές της απειλές. Μια ναυτική έκδοση του GM400Α ραντάρ με εμβέλεια 515 χιλιόμετρα για έρευνα και είτε το APAR2 είτε 3 FACE του APAR2. Αυτά όμως δεν μπορούν να τοποθετηθούν σε τόσο μικρά πλοια.
Για να αντιμετωπίσεις της απειλές από βαλλιστικούς πυραύλους χρειάζεσαι ειδικά ραντάρ, το SEA FIRE που έχει τοποθετηθεί στης FDI HN ή μια ναυτική έκδοση του Ground fire με εμβέλεια 400 χιλιόμετρα. Δυστυχώς δεν μπορούν να τοποθετηθούν σε πολεμικά πλοία από 4000 τόνους και κάτω που μας ενδιαφέρει.
Λύσεις για αύξηση της μαχητικής ικανότητας των φρεγατών
Τα κατάλληλα ραντάρ, τα ανέφερα είτε για κορβέτες είτε για ελαφριές φρεγάτες. Μια λύση με τα ραντάρ NS200 & 2 NS50 θα ήταν η πιο κατάλληλη εν σχέση με το κόστος –απόδοση.
Τρία ραντάρ απαιτούνται για την αντιμετώπιση επιθέσεων κορεσμού, έχω γράψει 6 μελέτες μέσα σε λιγότερο από τρία χρόνια. Οι ΜΚ41 έχουν πολύ αργό ρυθμό βολής, οι ExLS δεν μεγάλωσαν σε ύψος για να πάρουν CAMM-ER, με CAMM δεν αντιμετωπίζεις επιθέσεις κορεσμού. Έχω κάνει μελέτες για το κάθε ένα ξεχωριστά οπλικό σύστημα. Τώρα πια απαιτούνται άλλες λύσεις με τα drones, UAV, USV και τα περιπλανώμενα πυρομαχικά.
Μόνο οι σχεδιάσεις πλοίων της ALS NSD με τα ALS CLAS SCS ξεχωρίζουν, με 24-36 περιπλανώμενα πυρομαχικά και πυραύλους HELLIFIRE. Τα πλοία της ALS NSD μπορούν να βελτιωθούν ακόμα περισσότερο, γιατί οι μελέτες για την αντιμετώπιση κορεσμού που έχω κάνει, αφορούν σχέδια του Γιάννη Τζαγκαράκη. Δεν μπορείς να κάνεις αλλάγες στην φρεγάτα FDI HN, δεν έχω ξανά δει ένα τόσο μονοδιάστατο πλοιο! Τα πλοία πρέπει να έχουν περιθώρια βελτίωσεων γιατί οι απειλές συνεχώς μεταβάλονται.
Για νέας σχεδίασης VLS θα διαβάσετε ξεχωριστά την μελέτη.
https://hellenicdefencenet.blogspot.com/2024/02/vls-iris-t-sls-iris-t-slm-camm-er-iris.html
Οι κορβέτες με ένα ραντάρ και 16 πυραύλους MICA VL NG σχεδιαστικά ανήκουν στην δεκαετία του 1990, είναι πανάκριβες με μικρή μαχητική ικανότητα. Συμφέρει να αποκτήσεις μεγάλα OPV με μεγαλύτερη ισχύ μηχανών ντίζελ, παρά κορβέτες.
VARD 7 125 Next Generation Offshore Patrol Vessel
Στα 125 μέτρα μήκος έχεις την δυνατότητα να προσθέσεις οπλισμό: πχ 4 SEA SNAKE 30 χιλιοστών και επιπλέον ραντάρ και πυραύλους.
Άμεσες λύσεις υπάρχουν για αύξηση της μαχητικής ικανότητας των φρεγατών μας, με ελάχιστα χρήματα.
Θα μπορούσαμε να είχαμε βελτιώσει της εκσυγχρονισμένες φρεγάτες S με τετραπλάσια μαχητική ισχύ;
Αν οι ιθύνοντες είχαν της κατάλληλες γνώσεις ναι.
Με δωρεάν παραχώρηση STIR 1.8 & MK29 από της F-122 φρεγάτες, η από την Ιταλία κλπ. Θα βάζουμε τον δεύτερο ΜΚ29 επάνω από το υπόστεγο ελικοπτέρων
Βλέπουμε πως υπήρχε μετατροπή για 6 ΑΙΜ-7 & 10 RIM-116, η μετατροπή της κονσόλας ήταν εύκολη να πραγματοποιηθεί. Αντί για 8 ΑΙΜ-7 θα είχε 32 πυραύλους, 12 AIM-7 & 20 RIM-116.
Απουσιάζουν οι ειδικοί από το ΥΠΕΘΑ που έχουν της κατάλληλες γνώσεις που να σου κάνουν συνεχώς μελέτες για διάφορα οπλικά συστήματα.
Η τοποθέτηση αντιαεροπορικών πυραύλων στης LCS
Είναι εφικτό να γίνει με χαμηλό κόστος χωρίς πολλές τροποποιήσεις.
https://hellenicdefencenet.blogspot.com/2024/01/vls-mk-41-lcs.html
Δεν είναι μια η μελέτη αλλά πολλές, θα αναφέρω ακόμα μια:
https://hellenicdefencenet.blogspot.com/2023/08/lcs_28.html
Άποψη
Το Ελληνικό πολεμικό ναυτικό αν και ενδιαφέρετε για θέματα και οπλικά συστήματα υψηλής τεχνολογίας και είναι πάντα πρωτοπόρο στης εξελίξεις. Δυστυχώς δεν είναι το ίδιο το Υπουργείο Οικονομικών που δεν θα δώσει ποτέ τα χρήματα για να βγούμε από το τέλμα. Να σχεδιάσουμε και να κατασκευάσουμε τα πολεμικά μας πλοία όπως πρέπει για να είναι καινοτόμα και αξιόλογα.
Λύσεις υπάρχουν και οι κατάλληλοι άνθρωποι για να την εφαρμόσουν αν το θέλουμε πραγματικά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου