Ο υπουργός Νίκος Δένδιας με τους Αρχηγούς ΓΕΕΘΑ & ΓΕΝ και τον Κυβερνήτη της φρεγάτας ΥΔΡΑ στη γέφυρα του πλοίου. ΠΗΓΗ PHOTΟ: ΥΠΕΘΑ
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ // HELLAS JOURNAL
Όλοι όσοι βρέθηκαν πριν λίγα 24ωρα στην γέφυρα της φρεγάτας ΥΔΡΑ, μετρούν ήδη αντίστροφα για να φτάσει η στιγμή που το ελληνικό πολεμικό πλοίο θα δέσει ξανά κάβους.
Τότε θα επέλθει για 48 ώρες η ανακούφιση πως όλα πήγαν καλά στο «παρθενικό», απαιτητικό και επικίνδυνο 10ήμερο.
Η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία μετά την επίσκεψη και τον πλου που έκανε με την φρεγάτα ΥΔΡΑ στην Ερυθρά θάλασσα πιθανά διακατέχεται από δυο αισθήματα.
Περηφάνεια, διότι το πολεμικό ναυτικό, με την τρισχιλιετή ιστορία, που ουδέποτε υπέστειλε την σημαία του, βρίσκεται σε επικίνδυνο περιβάλλον αλλά η ελληνική ναυτοσύνη δείχνει ότι είναι ικανή ν ανταπεξέλθει, με ότι μέσα διαθέτει.
Άγχος, που προέρχεται από το γεγονός ότι είναι πολύ συγκεκριμένες οι δυνατότητες που έχει το ελληνικό πλοίο. Το περιβάλλον δεν είναι φιλικό, ο πλους των 90 ημερών ενέχει κινδύνους για τα 198 στελέχη του πολεμικού ναυτικού ανά πάσα στιγμή.
Ο κυβερνήτης και το πλήρωμα της ελληνικής ΜΕΚΟ 200 ΗΝ , περίπου ως τις 20 Μαρτίου θα συνεχίσει να πλέει στα νερά του Άντεν, μέχρι δηλαδή να έρθει η στιγμή της επανεξυπηρέτησης της φρεγάτας, οπότε και θα δέσει ξανά γι’ ανεφοδιασμό.
Η ΥΔΡΑ ξεκίνησε από το λιμάνι του Τζιμπουτί κι από εκεί ανοίχτηκε περίπου ως το Ομάν, στον Κόλπο του Άντεν δηλαδή.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό και την συνεργασία που έχει προκύψει ελέω της κατάστασης με τις επιθέσεις των ανταρτών, μέσω του Διεθνούς Οργανισμού Ναυσιπλοϊας, ομάδες εμπορικών συγκεντρώνονται εκεί περιμένοντας την πολεμικού τύπου συνοδεία, ώστε να ξεκινήσει ο πλους.
Οι αποστάσεις αυτές μπορεί σ’ έναν χάρτη να δείχνουν λογικές ή ακόμη και μικρές, όμως δεν είναι έτσι.
Κυρίως όταν τα πολεμικά πλοία έχουν κληθεί να μετακινούνται διαρκώς και να βρίσκονται στο «on» όλοι οι πολεμικοί αισθητήρες, με ότι αυτό σημαίνει.
Πολλές και ιδιαίτερες απαιτήσεις
Η αποστολή στις «ΑΣΠΙΔΕΣ» της ΕΕ, η μεγαλύτερη στρατιωτική επιχείρηση που οργάνωσε η Ευρώπη, έχει χαρακτηριστεί από έμπειρα στελέχη του ναυτικού ως ιδιαίτερα απαιτητική, με πολύ υψηλό βαθμό δυσκολίας.
Στρατιωτικές πηγές εξηγούσαν ότι το διάστημα αυτό, μαζί με την γερμανική φρεγάτα «Hessen», η ΥΔΡΑ συνοδεύει εμπορικά πλοία και δίνει την σκυτάλη στο Ιταλικό ισχυρό αντιαεροπορικό αντιτορπιλικό «Caio Duilio» που φτάνει ως την «Πύλη των Δακρύων».
Μάλιστα οι Ιταλοί τα ξημερώματα της Τρίτης κατέρριψαν drones των Χούθι.
Από εκεί και πάνω, στην Ερυθρά Θάλασσα, τον αποκλειστικό σχεδόν λόγο έχουν τα αμερικανικά αντιτορπιλικά Arleigh Burke, τα οποία έχει αποδειχθεί πως όχι μόνο αναχαιτίζουν τις απειλές των Χουθι της Υεμένης, αλλά βάλλουν και κατά στόχων στην ξηρά, κυρίως τα σημεία απ’ όπου εξαπολύθηκε η επίθεση των ανταρτών.
Σύμφωνα με πληροφορίες το ελληνικό πολεμικό πλοίο πραγματοποιεί τις συνοδείες, σαφώς σε ασφαλέστερα ύδατα από εκείνα των στενών του Μπαμπ Ελ Μαντέμπ.
Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι και τα νερά του Άντεν δεν βρίσκονται σε απόσταση βολής για τα εμπορικά καράβια και όχι μόνο. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο το πλήρωμα του ΥΔΡΑ γνωρίζει ότι οποιαδήποτε στιγμή, εφόσον χρειαστεί, θα πρέπει να εξαντλήσει κάθε δυνατότητα των συστημάτων που διαθέτει η ΜΕΚΟ 200 ΗΝ .
Οι Ιρανοί «JTAC»…
Και μπορεί οι Μη Επανδρωμένες απειλές από αέρος ή δια θαλάσσης των Χούθι να μην έχουν την φήμη του «one shot one kill» και είτε καταρρίπτονται, είτε βρίσκονται ορισμένα μίλια μακριά από τον στόχο τους, αλλά αυτό δεν είναι θέσφατο.
Το προ ημερών χτύπημα των ανταρτών της Υεμένης, με τους νεκρούς και τραυματίες ναυτικούς του εμπορικού πλοίου, αποδεικνύει ότι υπάρχουν κι εκείνα τα Μη Επανδρωμένα μέσα όπου θα είναι σε πολύ υψηλό βαθμό αξιόπιστα.
Πάντως στα ίδια περίπου νερά με την ΥΔΡΑ και την Hessen, βρίσκονται δυο Ιρανικά πολεμικά πλοία, ένα υποκλοπών κι ένα κρούσης.
Τόσο στελέχη από την επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ», όσο και από την «Prosperity Guardian», εκτιμούν ότι οι δυο αυτές μονάδες επιτελούν τον ρόλο του «JTAC» των Χούθι, αποστέλλοντας τους στοιχεία και συντεταγμένες των διερχόμενων εμπορικών πλοίων, καθώς και τι είδους στρατιωτική συνοδεία έχουν.
Με τα παραπάνω δεδομένα το πλήρωμα του ΥΔΡΑ έχει κληθεί να επιχειρήσει σ’ ένα περιβάλλον εντελώς διαφορετικό από εκείνο της Αν. Μεσογείου, πολύ περισσότερο του Αρχιπελάγους.
Οι απειλές από Μη Επανδρωμένα κυρίως από τον αέρα είναι ο μόνιμος κίνδυνος, για το πλήρωμα της φρεγάτας αλλά κι ένας διαρκής πονοκέφαλος για όλους όσοι είναι πίσω στην Ελλάδα, ιδίως από την στιγμή που γνωρίζουν ότι η ελληνική μονάδα δεν είναι από τις φρεγάτες με ισχυρές δυνατότητες αντιαεροπορικής ομπρέλας και τεχνολογία που κάνει τη διαφορά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου