Σε νέα βάση τίθεται η πιθανότητα απόκτησης από το Πολεμικό Ναυτικό πλοίων μάχης παρακτίων τύπου Freedom ως πλεονάζοντος αμυντικού υλικού (EDA: Excess Defense Article), μετά την πρόσφατη ανακοίνωση του σχεδίου του προϋπολογισμού για το οικονομικό έτος 2025.
Όπως έγινε γνωστό το Ναυτικό των ΗΠΑ αιτείται τον παροπλισμό μόνο δύο πλοίων μάχης παρακτίων (LCS: Littoral Combat Ship) τύπου Independence και διατηρεί αμετάβλητη την οροφή των πλοίων τύπου Freedom (οκτώ σε υπηρεσία, συμπεριλαμβανομένου του Fort Worth Worth LCS-3, του δεύτερου πλοίου του τύπου και επιπλέον τρία στη φάση ολοκλήρωσης της ναυπήγησης τους συμπεριλαμβανομένου του Cleveland LCS-31, που όπως έχει ανακοινωθεί θα αποτελέσει το τελευταίο του τύπου).
Η εξέλιξη αυτή ανατρέπει τα όποια σχέδια, σενάρια (ή ακόμη και ευχολόγια) που είχαν δει το φως της δημοσιότητας τους περασμένους μήνες για την πιθανή παραχώρηση των νεότερων πλοίων του τύπου Freedom στο Πολεμικό Ναυτικό. Υπενθυμίζεται, ότι με στην επιστολή του υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ Άντονι Μπλίνκεν προς τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, που αποδεσμεύθηκε από το Μέγαρο Μαξίμου στις 27 Ιανουαρίου 2024, αναφερόταν η πρόθεση υποβολής στο Κογκρέσο των ΗΠΑ νομοθετικής ρύθμισης και αιτήματος για τη μεταβίβαση στη χώρα μας μέχρι τεσσάρων πλοίων μάχης παρακτίων (LCS: Littoral Combat Ship) ως «πλεονάζον αμυντικό υλικό».
Με βάση ανοικτές πηγές, και εφόσον ο προϋπολογισμός του οικονομικού έτους 2025 εγκριθεί από τα νομοθετικά σώματα των ΗΠΑ χωρίς τροποποίηση στις συγκεκριμένες προβλέψεις, διαθέσιμα για παραχώρηση είναι πλέον τα πέντε πλοία του τύπου που έχουν παροπλισθεί (σε παρένθεση η ημερομηνία παροπλισμού): Freedom LCS-1 (29 Σεπτεμβρίου 2021), Milwaukee LCS-5 (8 Σεπτεμβρίου 2023), Detroit LCS-7 (29 Σεπτεμβρίου 2023), Little Rock LCS-9 (29 Σεπτεμβρίου 2023) και Sioux City LCS-11 (14 Αυγούστου 2023). Εξ αυτών το πρώτο (Freedom) αποτέλεσε πλοίο δοκιμών για τον τύπο και θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι τυχόν πρόταση παραχώρησης του θα απορριφθεί.
Μόνο τα LCS που έχουν αποσυρθεί
Η τελευταία εξέλιξη επιβεβαιώνει για άλλη μία φορά ότι η εύρεση «ευκαιριών» στη δευτερογενή αγορά (μεταχειρισμένα), όπως έχει διαμορφωθεί σήμερα είναι σπάνια περίπτωση. Η κοινή λογική υποδεικνύει ότι με βάση αυτή ακριβώς την εξέλιξη το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού (ΓΕΝ) θα επαναξιολογήσει τα δεδομένα ώστε να εισηγηθεί στην πολιτική ηγεσία τους πιθανούς τρόπους ενεργείας. Σε κάθε περίπτωση, η απόκτηση πλοίων τύπου Freedom από τα αποθέματα του Ναυτικού των ΗΠΑ (ας σημειωθεί ότι από τα τέσσερα πλοία που έχουν παροπλισθεί το μεγαλύτερης ηλικίας είναι μόλις εννέα ετών), δεν αποτελεί ενδιάμεση λύση, αλλά επιλογή διαρκείας 25 έως 30 ετών και κατά συνέπεια ο σχεδιασμός του ΓΕΝ θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει και τη μετεξέλιξή τους ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στα μελλοντικά δεδομένα του χώρου επιχειρήσεων.
Επίσης, η εξέλιξη θα μπορούσε να αποτελέσει το έναυσμα για την πολιτική (κυρίως) και στρατιωτική ηγεσία ώστε να κατανοήσουν ότι η μόνη βιώσιμη προσέγγιση για τη διατήρηση και ανάπτυξη της εθνικής ισχύος, είναι η εφαρμογή ενός μακροπρόθεσμου, που θα εκτείνεται σε βάθος χρόνου μεγαλύτερο από τον τυπικό βίο μίας κυβέρνησης) ναυπηγικού προγράμματος με επίτευξη όσον το δυνατόν μεγαλύτερης εγχώριας συμμετοχής στη σχεδίαση, ανάπτυξη, παραγωγή, συντήρηση και υποστήριξη. Εκτός των οικονομικών πόρων εκ των ων ουκ άνευ προϋποθέσεις αποτελούν η πολιτική δέσμευση στην υλοποίηση του προγράμματος και των αντικειμενικών σκοπών του.
Τέλος, σε ό,τι αφορά το Ναυτικό των ΗΠΑ, με τον προϋπολογισμό του οικονομικού έτους 2025 προτείνεται στα νομοθετικά σώματα των ΗΠΑ ο παροπλισμός δύο καταδρομικών τύπου Ticonderogra, των USS Shiloh (CG-67) και USS Lake Erie (CG-70), των τεσσάρων πρώτων εκστρατευτικών ταχείας μεταφοράς (EPF: expeditionary fast transport) τύπου Spearhead, των SNS Spearhead (EPF-1), USNS Choctaw County (EPF-2), USNS Millinocket (EPF-3) και USNS Fall River (EPF), ενός αποβατικού δεξαμενοπλοίου τύπου Whidbey Island, του USS Germantown (LSD-42), μίας εκστρατευτικής αποβάθρας μεταβίβασης (ESD: Expeditionary Transfer Dock), του USNS John Glenn (ESD-2) και δύο προαναφερθέντων LCS τύπου Independence, των USS Jackson (LCS-6) και USS Montgomery (LCS-8).
Σε ό,τι αφορά τις νέες ναυπηγήσεις το Ναυτικό των ΗΠΑ αιτείται τη χρηματοδότηση της ναυπήγησης ενός πυρηνοκίνητου επιθετικού υποβρυχίου τύπου Virginia (προσαρμογή στον ετήσιο ρυθμό ναυπήγησης 1,3 υποβρυχίων αντί του επιθυμητού δύο), δύο αντιτορπιλικών κατευθυνόμενων βλημάτων τύπου Arleigh Burke, μίας φρεγάτα τύπου Constellation, ενός αποβατικού δεξαμενόπλοιου τύπου San Antonio και ενός αποβατικού πλοίου Medium Landing Ship.
Συνολικά, το υπουργείο Ναυτικών των ΗΠΑ αιτείται πιστώσεις ύψους 257,6 δις δολαρίων, εκ των οποίων τα 203,9 δις δολάρια για το Ναυτικό των ΗΠΑ και τα 53,7 δις δολάρια για το Σώμα των Πεζοναυτών. Ειδικότερα, ο προϋπολογισμός του Ναυτικού διατίθενται πιστώσεις ύψους 70,2 δις δολαρίων για επιχειρήσεις και συντήρηση – υποστήριξη (λειτουργικές δαπάνες), 63,3 δις δολαρίων για προμήθειες μέσων και υλικών, 43,8 δις δολαρίων για το προσωπικό, 22,7 δις δολαρίων για έρευνα και ανάπτυξη και 3,9 δις δολαρίων για στρατιωτικές κατασκευές.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου