Από Σάββας Δ. Βλάσσης
Την συμμετοχή της ΕΑΒ σε διεθνή αναπτυξιακά προγράμματα και τα δύο κύρια αναπτυξιακά προγράμματα που χειρίζεται με ιδίες δυνάμεις, περιέγραψε στις 27 Νοεμβρίου στην Βουλή, ο Αντιναύαρχος ε.α. ΠΝ, Αλέξανδρος Διακόπουλος, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας.
Η παρουσίαση έγινε κατά την κοινή συνεδρίαση της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Έρευνας και Τεχνολογίας με την Διαρκή Επιτροπή Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής των Ελλήνων. Τα στοιχεία που εκτέθηκαν, επιβεβαιώνουν τις πληροφορίες που παρουσιάζει κατά καιρούς ο ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ.
Αναφερόμενος στο πρόγραμμα UAV με την επωνυμία ΑΡΧΥΤΑΣ που βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο (έχοντας ξεκινήσει στις 1 Σεπτεμβρίου 2021) ο κ. Διακόπουλος είπε ότι η σχεδίαση πρόκειται να λάβει την τελική μορφή περί τον Απρίλιο – Μάιο του 2025. Στο πρόγραμμα ακολουθούνται πολύ αυστηρά στρατιωτικά πρότυπα, όπως και προδιαγραφές αξιοπλοΐας, σε συνεργασία με την Εθνική Στρατιωτική Αρχή Αξιοπλοΐας (ΕΣΑΑ). Οι προδιαγραφές περιλαμβάνουν τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις στον τομέα, όπως ιδιαίτερα εξελιγμένο σύστημα αντί-jammer, δυνατότητα μετάπτωσης από τον έναν σταθμό ελέγχου εδάφους σε άλλον, σύστημα συνεργασίας ανθρώπου – μηχανής (man – machine interface) που θα υφίσταται σε πραγματικό χρόνο η μετάδοση εικόνας σε προκεχωρημένες δυνάμεις στο έδαφος ενώ εξετάζεται και η δυνατότητα να επιχειρεί από πλοία, λόγω του πλεονεκτήματος της ικανότητος καθέτου απογειώσεως (VTOL).
Το βάρος του UAV υπερβαίνει τα 150 κιλά, το ωφέλιμο φορτίο ορίζεται σε 30 κιλά και η αυτονομία πτήσεως στις 10 ώρες. Το τελευταίο, αναφέρθηκε ότι αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με αντίστοιχα. Απαντώντας σε ερώτηση, ο κ. Διακόπουλος διευκρίνισε ότι εάν δεν υπάρξει ανάθεση συμβάσεως από κρατική υπηρεσία, η ΕΑΒ δεν μπορεί να συνεχίσει την αφιέρωση πόρων για εξέλιξη του συστήματος. Επιπλέον, εάν δεν υπάρξει σύμβαση ώστε να τεθεί σε ελληνική υπηρεσία, δεν θα έχει “διαβατήριο” για εξαγωγές.
Ερωτώμενος για το πρόγραμμα ΓΡΥΠΑΣ, το δεύτερο πρόγραμμα για UAV που ανέλαβε η ΕΑΒ από το ΥΠΟΙΚ, ο κ. Διακόπουλος σημείωσε ότι το συγκεκριμένο αφορούσε μόνο την σχεδίαση, κάτι που έχει διευκρινίσει εδώ και καιρό ο ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ, για την φύση του προγράμματος. Η ΕΑΒ έφθασε σε φάση αρχικής σχεδίασης και δεν προβλεπόταν κατασκευή. Από εκεί και πέρα, η ΕΑΒ δεν έχει δυνατότητα διαθέσεως χρημάτων για περαιτέρω εξέλιξη.
Το σύστημα anti-drone ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ, ως γνωστόν έχει δοκιμαστεί με επιτυχία κι έχει καταρρίψει είτε έχει αποτρέψει εχθρικά drone, σε πραγματικές συνθήκες πεδίου. Αρχικώς ήταν σχεδιασμένο για την ξηρά, δηλαδή ήταν διαφορετικής λογικής και ανάπτυξης πρόγραμμα, όπως είπε ο κ. Διακόπουλος. Όταν προέκυψε η επιχειρησιακή ανάγκη λόγω της Επιχειρήσεως ASPIDES, έγινε μια πρώτη πρόχειρη μετασκευή και εγκαταστάθηκε σε φρεγάτα MEKO 200 του Πολεμικού Ναυτικού. Όπως έχει γράψει ο ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ, η ΕΑΒ σκοπεύει μέσω συνεργασίας με το Ελληνικό Κέντρο Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ) να αναπτύξει πλήρη ναυτική έκδοση του ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ, υπό την έννοια ότι δεν θα υφίσταται ξεχωριστά (stand alone) αλλά θα είναι πλήρως ολοκληρωμένα με τα συστήματα του πλοίου και θα έχει βελτιώσεις. Εν συνεχεία θα βιομηχανοποιηθεί, οπότε όπως ελέχθη, θα μεταβεί από Επίπεδο Τεχνολογικής Ετοιμότητος (TRL) 7 στο TRL 8.
Η απόφαση εγκαταστάσεως του ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ σε 4 φρεγάτες MEKO 200 θα υλοποιηθεί κατόπιν αναθέσεως συμβάσεως από το ΕΛΚΑΚ. Όταν με χρηματοδότηση του ΕΛΚΑΚ αναπτυχθεί η πλήρης ναυτική έκδοση, θα υπάρχει δυνατότητα εγκαταστάσεως σε περισσότερα πλοία του ΠΝ αλλά και να διεκδικήσει εξαγωγές, είτε από την ΕΑΒ αυτόνομα, είτε σε συνεργασία με το ΕΛΚΑΚ. Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Διακόπουλος είπε ότι για το σύστημα έχουν ήδη επιδείξει ενδιαφέρον κάποιες ξένες εταιρείες, μια πολύ αρχική φάση, εξέλιξη την οποία έχει παρουσιάσει ο ΔΟΥΡΕΙΟΣ ΙΠΠΟΣ.
Από πλευράς τεχνικών χαρακτηριστικών, σημειώθηκε ότι η εμβέλεια του παρεμβολέα (jammer) του συστήματος είναι 20 μίλια και ότι επιδίωξη είναι μελλοντικώς η επέκταση του εύρους μπάντας λειτουργίας που σήμερα φθάνει μέχρι τα 6 GHz. Σε αυτό το εύρος, όπως αναφέρθηκε, επιχειρούν τα Shaheed του Ιράν αλλά και τυπικά UAV, όπως το τουρκικό Bayraktar.
Πέραν αυτών των δύο προγραμμάτων, η ΕΑΒ συμμετέχει και σε σειρά προγραμμάτων ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας.
Το πρόγραμμα του EDF με την ονομασία AKTUS, αφορά την ανάπτυξη ενός μη επανδρωμένου αεροσκάφους μεγάλων αποστάσεων (MALE RPAS). Σημειώνουμε εδώ ότι συμπτωματικώς, την επομένη ημέρα ανατέθηκε η σύμβαση από το EDF. Ο κ. Διακόπουλος, ανέφερε ότι η ΕΑΒ έχει αναλάβει την λεπτομερή σχεδίαση, την κατασκευή της δομής και την τελική συναρμολόγηση 4 αεροσκαφών. Για το έργο, θα αξιοποιηθούν οι εγκαταστάσεις σύνθετων υλικών της ΕΑΒ, που ελάχιστες εταιρείες διαθέτουν στην Ελλάδα.
Η ΕΑΒ είναι επικεφαλής και συντονίστρια του προγράμματος iFurther που έχει ως στόχο την ανάπτυξη τεχνολογιών εναέριας και θαλάσσιας παθητικής επιτήρησης πολύ μεγάλων αποστάσεων. Το έργο αποσκοπεί στην ενίσχυση της κυριαρχίας και της ακεραιότητας της ΕΕ με την ανάπτυξη τεχνολογιών για ένα ολοκληρωμένο αμυντικό μέγα σύστημα, που θα συνδέει παθητικά ραντάρ υψηλών συχνοτήτων σε ένα ομοιογενές δίκτυο. Ο κ. Διακόπουλος είπε ότι η ΕΑΒ έχει ευρεία συμμετοχή στο τεχνικό σκέλος του έργου, στα πλαίσια του οποίου συνεργάζεται στενά με την ΓΔΑΕΕ και την Πολεμική Αεροπορία. Στην παρούσα φάση προβλέπεται να γίνει η εγκατάσταση πειραματικού εξοπλισμού στην Κρήτη. Το iFurther χρησιμοποιεί παθητικά τα ραντάρ που υπάρχουν, τις ανακλάσεις στην ιονόσφαιρα, ώστε να μπορεί να έχει εικόνα πέραν του ορίζοντος.
Ως παραδοτέο του προγράμματος E-CUAS η ΕΑΒ διοργάνωσε τον Σεπτέμβριο του 2023 την απόλυτα πετυχημένη επίδειξη πεδίου (proof of concept) της τεχνολογίας μικροκυματικών παλμών μεγάλης ισχύος που ανέπτυξε η ΕΑΒ με στόχο την εξουδετέρωση μικρών UAV, ακόμη και όταν αυτά πετούν σε σμήνωση. Το πλεονέκτημα της τεχνολογίας αυτής έναντι των άλλων αντιστοίχων ανταγωνιστικών, εντοπίζεται στο ιδιαιτέρως χαμηλό κόστος εξουδετέρωσης ανά UAV αλλά και στο γεγονός ότι δεν είναι απαραίτητο να είναι γνωστές οι συχνότητες λειτουργίας των εχθρικών UAV για να καταρριφθούν. Παραστατικά, δηλώθηκε ότι με την εκπομπή ενός ηλεκτρομαγνητικού παλμού, ο οποίος “τηγανίζει” τα ηλεκτρονικά των μικρών UAV, αυτά πέφτουν. Η πραγματοποίηση των δοκιμών σε μικρές αποστάσεις, υλοποίησε το το proof of concept, φέρνοντας το έργο σε TRL 3-4.
Η ΕΑΒ δραστηριοποιείται σε μεγάλα ευρωπαϊκά προγράμματα ανάπτυξης νέων αεροσκαφών. Λαμβάνει μέρος στην μελέτη του νέου μεταγωγικού αεροσκάφους που σχεδιάζεται μέσω του προγράμματος FASETT, με επικεφαλής την AIRBUS, όπως επίσης και τμημάτων της πτέρυγας του ηλεκτρικού αεροσκάφους του προγράμματος HERWINGT, με συντονίστρια επίσης την AIRBUS. Σημειώθηκε ότι η ΕΑΒ είναι η μόνη ελληνική αμυντική βιομηχανία που επιλέχθηκε από την AIRBUS να συνεχίσει στο νέο πρόγραμμα του FASSET, δηλαδή στην επόμενη φάση του, με την ονομασία FASETT II, το οποίο και θα οδηγήσει σε τελικό προϊόν. Η ΕΑΒ συμμετέχει στον λεπτομερή σχεδιασμό του αεροσκάφους κι έχει αναλάβει την σχεδίαση βασικών στοιχείων της δομής ενώ επίσης συμμετέχει στην ανάπτυξη του υπολογιστή πτήσης και αποστολών, κάτι που γίνεται για πρώτη φορά από ελληνική αμυντική αεροπορική βιομηχανία.
Η ΕΑΒ συμμετέχει και στον τομέα της σχεδίασης ελικοπτέρων, μέσω του προγράμματος ENGRT με επικεφαλής την AIRBUS, που εστιάζει στην ανάπτυξη του ευρωπαϊκού στρατιωτικού ελικοπτέρου νέας γενιάς. Η ελληνική εταιρεία αναλύει τις νέες πλατφόρμες και τεχνολογίες.
Η ΕΑΒ συμμετέχει και στο πρόγραμμα SATOC, επίσης υπό την ηγεσία της AIRBUS, που αφορά ακόμη μια πρόταση εξελίξεως στρατηγικού μεταγωγικού αεροσκάφους πολύ μεγάλων φορτίων. Η ελληνική εταιρεία συνεισφέρει στα τρία κυριότερα πακέτα εργασίας του προγράμματος.
Ουσιαστική είναι και η συμμετοχή της ΕΑΒ σε προγράμματα του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA). Το τελευταίο από τα οποία, με ονομασία Smallsat DTN, ανέπτυξε δικό του λογισμικό τηλεπικοινωνιών με δορυφόρους. Το λογισμικό αυτό δοκιμάστηκε με απόλυτη επιτυχία και εφαρμόζεται ήδη τόσο από την ίδια την ESA όσο και από την ΕΑΒ σε άλλα προϊόντα και διατάξεις. Επομένως, η τεχνογνωσία που αποκομίζει η ΕΑΒ, επεσήμανε ο κ. Διακόπουλος, αξιοποιείται ποικιλοτρόπως στα καινούργια προϊόντα και στην ανάπτυξη νέων τεχνολογιών.
Η ΕΑΒ φτιάχνει “clean room” για κατασκευή και ελέγχους μικροδορυφόρων κάτω των 500 κιλών. Το έργο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανθεκτικότητας που διοχετεύονται μέσω της ESA. Θεωρείται ότι θα είναι έτοιμο στα τέλη του 2025 και εξοπλισμένο με πολύ σύγχρονες τεχνολογίες.
Τέλος, σε σχετική ερώτηση, ελέχθη ότι σήμερα, η ΕΑΒ έχει έξοδα λίγο παραπάνω από 100 εκατ. € εκ των οποίων 60 για τα μισθολογικά κ.λπ. ενώ στην καλύτερη περίπτωση τα έσοδά της είναι 70 εκατ. €.
ΠΗΓΗ https://doureios.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου