Η νέα Δομή Δυνάμεων, που αναμένεται να περάσει για έγκριση από το ΚΥΣΕΑ αυτή την εβδομάδα, προβλέπει λιγότερα μαχητικά για την Πολεμική Αεροπορία, με πολλούς – εντός κι εκτός ελληνικού Πενταγώνου – να εκφράζουν την ανησυχία τους για το αν θα διατηρηθεί σε υψηλά επίπεδα το πλεονέκτημα στους αιθέρες του Αιγαίου.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Η ανακοίνωση μείωσης των οροφών στον στόλο της Πολεμικής Αεροπορίας προκάλεσε έκπληξη αλλά και προβληματισμό εντός κι εκτός Ελληνικού Πενταγώνου.
Σύμφωνα με τη Νέα Δομή των Ενόπλων Δυνάμεων, που κατέθεσε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας στη Βουλή, με τη σχετική εισήγηση του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ Στρατηγού Δημήτριου Χούπη και του Αρχηγού ΓΕΑ Αντιπτέραρχου Δημοσθένη Γρηγοριάδη, η Πολεμική Αεροπορία προβλέπεται να έχει οροφή 200 μαχητικών 4,5 και 5ης γενιάς, με χρόνο – ορόσημο το 2030.
Μόνο που όπως επισημαίνουν στο enikos.gr στελέχη του ελληνικού Πενταγώνου τα νούμερα δεν βγαίνουν.
Κι αυτό διότι όπως ο ίδιος ο υπουργός Εθνικής Άμυνας έχει εξαγγείλει στόχος είναι να φύγουν τα Mirage 2000-5, τα F-16 Block 30 και βεβαίως τα Phantom F-4.
Έτσι, βάσει του σχεδιασμού η ΠΑ θα προχωρήσει στον εκσυγχρονισμό και των 38 μαχητικών F-16 Block 50 που διαθέτει, τα οποία θα ξεκινήσουν το 2027 εκτός απροόπτου, έτος κατά το οποίο προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί η αναβάθμιση των 83 F-16 block 52 σε Viper. Έως το 2030, βάσει του σχεδιασμού, προβλέπονται συνολικά 121 F-16 Viper.
Με την ολοκλήρωση προμήθειας των 24 Rafale, έχει γίνει γνωστό ότι θα προχωρήσει η παραγγελία επιπλέον 6, με τον συνολικό αριθμό να φτάνει τα 30.
Το 2030, βάσει του σχεδιασμού, θα προσγειωθούν στην Ελλάδα τα πρώτα 4 με 6 F-35, από το σύνολο των 20 που έχει παραγγείλει η χώρα, η παραλαβή των οποίων αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το 2033.
Συνεπώς το 2030, με δεδομένη την απόσυρση των μαχητικών, η ΠΑ θα διαθέτει 155 μαχητικά αεροσκάφη τεσσεράμισι και πέμπτης γενιάς.
Για να φτάσει τον πολυπόθητο σχεδιασμό της οροφής των 200 θα πρέπει να ενεργοποιηθεί η προαίρεση απόκτησης επιπλέον 20 F-35 και επιπλέον 10 Rafale. Σημειώνεται ότι για τα Rafale η ελληνική βιομηχανία δεν έχει αναλάβει την παραμικρή συμμετοχή.
Το κόστος απόκτησης των επιπλέον 30 μαχητικών που χρειάζεται, υπολογίζεται στα 4,5 δισ. ευρώ, μαζί με την υποστήριξή τους.
Σε ό, τι αφορά τα υπόλοιπα μαχητικά, τα Mirage 2000-5 για τα οποία δαπανήθηκαν περίπου 500 εκατ. ώστε να επανέλθουν σε πτήσιμη κατάσταση φαίνεται ότι απαξιώνονται πλήρως, παρά το γεγονός ότι πρόκειται για μαχητικά 25ετίας και είναι φορείς των στρατηγικών όπλων Scalp.
Τα 31 μαχητικά F-16 Block 30 που αποκτήθηκαν το 1989 οδηγούνται επίσης στην απαξίωση, χωρίς να υπάρχει ορατό κάποιο σχέδιο πώλησής τους, παρά το γεγονός ότι επιχειρησιακά έχουν πολύ δρόμο ακόμη. Γνώστες επί των αεροπορικών θεμάτων επισημαίνουν στο enikos.gr ότι μία λύση που θα έπρεπε να εξεταστεί είναι η αναβάθμισή τους, ώστε τα block 30 να συνεχίσουν να κάνουν τη «λάτζα» στο Αιγαίο και οι «οχιές» να μην φθείρονται στη ρουτίνα της καθημερινότητας.
Τα Phantom έχουν φάει τα ψωμιά τους αλλά ακόμη κι έτσι, έχουν φτάσει τα 50+ χρόνια προσφοράς στις Ένοπλες Δυνάμεις, και συνεχίζουν. Νούμερο αδιανόητο για τα 18 γαλλικής προέλευσης Mirage 2000 EGM, που οδηγήθηκαν έπειτα από 35 χρόνια επιχειρησιακού βίου στην απραξία, χωρίς υποστήριξη και τελικά στην πλήρη απαξίωση. Η εικόνα με τα κουφάρια τους σαν στατικοί στόχοι προκαλεί θλίψη σε αεροπόρους, που υποστηρίζουν ότι θα μαχητικά μπορούσαν να προσφέρουν πολλά ακόμα.
Υπενθυμίζεται ότι και τα 21 νεότερα 2000-5 θα είχαν την ίδια τύχη εάν ο ίδιος ο τότε Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Κωνσταντίνος Φλώρος δεν είχε πιέσει ώστε να βρεθούν τα απαραίτητα κονδύλια και να τα επαναφέρουν σε επιχειρησιακή ετοιμότητα, ενώ στην προηγούμενη Δομή Δυνάμεων 2020 – 2035 η πρόβλεψη ήταν για 240 μαχητικά, ώστε να υπάρχει διαθεσιμότητα 200ων.
Σε όλα αυτά θα πρέπει να προστεθεί ότι ακόμη δεν έχει κλείσει η συμφωνία για το σύστημα αυτοπροστασίας των «οχιών», αφού το ASPIS δεν είναι συμβατό με τα νέα συστήματα. Αυτό μεταφράζεται σε μία επιπλέον δαπάνη τουλάχιστον 1 δις και για τα 121 μαχητικά.
Η Τουρκία
Η νοοτροπία του «πετάμε αεροπλάνα» με τέτοια ευκολία σε καμία περίπτωση δεν αντικατοπτρίζει την πολιτική της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας, που φαίνεται να αλλάζει προγραμματισμό για το μέλλον του στόλου της.
Όπως έγινε γνωστό, τελικά αποφάσισε να μην προχωρήσει στην προμήθεια των κιτ αναβάθμισης σε Viper για τα 80 μαχητικά της, όμως θα επιχειρήσει να τα ανανεώσει με εγχώριας κατασκευής και ανάπτυξης συστήματα.
Ωστόσο, επιμένει για την προμήθεια των 40 νέων Viper αν και οι ΗΠΑ δεν δείχνουν πρόθυμες να τρέξουν με γρήγορους ρυθμούς τις διαδικασίες.
Για τα F-35, που φέρεται η Τουρκία να επαναδιακινεί τα σενάρια απόκτησής τους, από το Στέιτ Ντιπάρτμεντ ξεκαθαρίζουν ότι όσο υπάρχουν οι S-400 στη διάθεσή της F-35 δεν πρόκειται να δει.
Παράλληλα, όσο η Τουρκία συνεχίζει να τηρεί αυτή τη στάση εναντίον του Ισραήλ, κάθε μοχλός πίεσης που διαθέτουν οι Ισραηλινοί στην αμερικανική κυβέρνηση, αναμένεται να ενεργοποιηθεί ώστε να μην παραλάβει ούτε τα νέα F-16 που θέλει να παραγγείλει η Τουρκία.
H τουρκική Πολεμική Αεροπορία έχει πρόβλημα και πλέον χρησιμοποιεί ακόμη και τα Phantom για να πλήξει θέσεις των Κούρδων.
Κάπως έτσι, η Άγκυρα φέρεται να ρίχνει το βάρος της στην προμήθεια 40 μαχητικών Eurofighter, με την ελπίδα ότι έως το 2030 θα μπορέσει να αποκτήσει δυναμική το πρόγραμμα εγχώριας ανάπτυξης και παραγωγής του μαχητικού αεροσκάφους ΚΑΑΝ, παράλληλα με το ελαφρύ HURJET.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου