Δευτέρα 9 Δεκεμβρίου 2024

Τα προβλήματα που ξεκίνησαν στο Πολεμικό Ναυτικό σχεδόν δυο δεκαετίες πριν κι ακόμη παραμένουν άλυτα: Οι απαιτήσεις, όμως, στο πεδίο αυξάνονται…

Φρεγάτα τύπου S και MEKO σε παράλληλο σχηματισμό. Η τύπου Standard, έχει ξεπεράσει τα 43+ έτη υπηρεσίας, ενώ οι ΜΕΚΟ τα 30 χρόνια. Πηγή εικόνας: Πολεμικό Ναυτικό της Ελλάδος

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΙΔΕΡΗ, HELLAS JOURNAL – Αθήνα

Δεν είναι η πρώτη φορά που πηγές μας σχολιάζουν τις ανελαστικές ανάγκες ετών στο πολεμικό ναυτικό, οι οποίες ως έναν βαθμό αντιμετωπίζονται με την αγάπη και το μεράκι που δείχνουν τα πληρώματα για τα πλοία που υπηρετούν. Μάλιστα σημειώνεται πως ακόμη κι αύριο το πρωί να ληφθούν πολιτικές αποφάσεις, ως το τέλος της δεκαετίας δύσκολα μπορεί να ν’ αλλάξει η κατάσταση.

Το χειροπιαστό γεγονός με το οποίο ασχολούνται οι επιτελείς του ναυτικού είναι η κατασκευή των τριών φρεγατών και η διαπραγμάτευση που εξελίσσεται για το τέταρτο πλοίο της κλάσης ΚΙΜΩΝ. Απ’ εκεί κι έπειτα ξεκινά ο προβληματισμός για τις τεραστίων διαστάσεων καθυστερήσεις σε προγράμματα που θα έπρεπε να είχαν υλοποιηθεί πριν καν ξεσπάσει η δημοσιονομική κρίση.

Οι πολιτικές αποφάσεις για το οικονομικό «ταβάνι» που αφορά τον πολύπαθο εκσυγχρονισμό των φρεγατών κλάσης ΥΔΡΑ είναι το βασικό ζητούμενο καθώς με τα χρήματα που πρόκειται ν’ αποδεσμευτούν, λίγα ή πολλά, θα πρέπει να πορευτεί το ναυτικό.

Αν είναι ικανοποιητικό το κονδύλι αυτό για το ναυτικό, ο σχεδιασμός προβλέπει να γίνουν πολλές αλλαγές και οι τέσσερις 30χρονες φρεγάτες να κερδίσουν πολλά έτη ζωής, με συστήματα τα οποία θ’ ανταπεξέρχονται με πλήρη επάρκεια στο σύγχρονο ναυτικό περιβάλλον.

Αν όμως πρόκειται για «ψαλιδισμένο» προϋπολογισμό τότε στο ναυτικό θα εστιάσουν σε αλλαγές που έχουν να κάνουν με τους αισθητήρες, το ραντάρ και τα ηλεκτρονικά των πλοίων. Τα δε μηχανολογικά θα είναι ένα θέμα εσωτερικής φύσεως για τον στόλο.

Εφόσον δεν ελήφθησαν, ούτε καν την τελευταία πενταετία, αποφάσεις που θα έδιναν ισχυρή ώθηση στον εκσυγχρονισμό του στόλου, οι επιτελείς του ναυτικού ξέρουν ότι είναι υποχρεωμένοι να πορευτούν με πολύ συγκεκριμένα δεδομένα και βεβαίως…με ότι έχουν στην διάθεσή τους!

Με οκτώ φρεγάτες…

Δηλαδή τις FDI, που φέρνουν τη νέα εποχή στο ναυτικό και δημιουργούν ποιοτική διαφορά έναντι της ενεργούς απειλής που υπάρχει στο Αιγαίο και την Μεσόγειο και τις εκσυγχρονισμένες τέσσερις ΜΕΚΟ, όταν ολοκληρωθεί το πρόγραμμα αυτό εντός της υφιστάμενης δεκαετίας.

Οκτώ πλοία που να είναι ικανά ν’ ανταπεξέλθουν στις σύγχρονες και εξελισσόμενες τεχνολογικά απειλές.

Μονόδρομος είναι και η διατήρηση κύριων μονάδων από τις φρεγάτες Κλάσης ΈΛΛΗ (Kortenaer), όσες δηλαδή αντέξουν λόγω των ετών που κουβαλούν στις λαμαρίνες τους και στις πολυταξιδεμένες μηχανές.

Ο προβληματισμός γίνεται εντονότερος καθώς πολλές πληροφορίες ομιλούν για διατήρηση της οικονομικής «στενωπού» σε προγράμματα που αφορούν την αποτρεπτική ισχύ των Ενόπλων Δυνάμεων, την ώρα που πηγές από το ναυτικό λένε ότι οι ανάγκες στον στόλο γιγαντώνονται.

Οι όποιες εξαγγελίες έχουν ειπωθεί είτε για τη ναυπήγηση νέων μονάδων, είτε για αναβαθμίσεις υφιστάμενων μονάδων (σ.σ. υποβρυχίων, πυραυλακάτων, κ.α.) δείχνουν κατά πολύ απώτερες, με δεδομένο ότι από την εισήγηση της στρατιωτικής ηγεσίας, έως την υλοποίηση των αποφάσεων η ψαλίδα παραμένει ανοιχτή.

Και όλα τα παραπάνω ενώ σχεδόν σε καθημερινή βάση περίπου τριάντα μονάδες του στόλου πλέουν σε κάποιο σημείο του Αρχιπελάγους, της Μεσογείου ή όπου επιτάσσει το Εθνικό συμφέρον.

Γεωπολιτικές εξελίξεις

Τα παραπάνω έρχονται σε μια στιγμή όπου η ευρύτερη περιοχή, στην οποία διαδραματίζει γεωπολιτικό ρόλο η χώρα μας, μεταφορικά και κυριολεκτικά, φλέγεται από πολέμους, εμφύλιες συγκρούσεις, ανατροπές καθεστώτων, κ.ο.κ.

Στις Συμμαχίες της η Ελλάδα έχει φανεί ως μια ιδιαίτερα υπολογίσιμη δύναμη, με πολύ εκπαιδευμένο προσωπικό, ικανό ν’ ανταπεξέρχεται σε κάθε πρόκληση και αποστολή που του αναθέτει η πολιτεία, εξηγούν στρατιωτικοί κύκλοι.

Και για να συνεχίσει να συμβαίνει το ίδιο, δίχως να υπάρχει η παραμικρή απουσία, η θωράκιση με σύγχρονα μέσα ικανά ν’ ανταπεξέρχονται στο απαιτητικό πεδίο των απειλών αποτελεί μονόδρομο.

Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα επίδειξης σημαίας προς τους Συμμάχους είναι η αποστολή των φρεγατών κλάσης ΥΔΡΑ στο πολεμικό περιβάλλον της Ερυθράς Θάλασσας, όπου τα πληρώματα των τριών ως τώρα ΜΕΚΟ έχουν κρατήσει πολύ ψηλά την γαλανόλευκη και την φήμη της ελληνικής ναυτοσύνης.

Στο ναυτικό επιτελείο καιρό τώρα καταδεικνύουν και το θέμα της διαρκούς ναυτικής αναβάθμισης της γείτονος, η οποία μπορεί στον αέρα να χει πολλά ακόμα προβλήματα, στην θάλασσα ωστόσο τα πράγματα είναι εντελώς διαφορετικά κι αυτό το έχει επιτύχει χάρις στα προγράμματα εγχώριας ναυπήγησης μονάδων επιφανείας, αλλά και στον προγραμματισμό που τοποθέτησε το επιτελείο και ελήφθησαν οι πολιτικές αποφάσεις ώστε να υποστηριχτεί η «Γαλάζια Πατρίδα».

Η γείτονα, παρά το καλό κλίμα, δείχνει ότι με κάθε ευκαιρία θα σπεύσει να αμφισβητήσει- ρητορικά ή στο πεδίο- την Κυριαρχία και τα Κυριαρχικά δικαιώματα της Ελλάδας, γνωρίζοντας βεβαίως ότι πάντοτε θα χει απέναντί της ελληνικά πολεμικά πλοία.

Και εκείνο που κάνει είναι να μεγαλώνει τον στόλο της ώστε στο πεδίο να προσπαθήσει να «ομιλεί» με άλλους όρους, που η ίδια όταν αισθανθεί έτοιμη θα θέσει…

ΠΗΓΗ https://hellasjournal.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου