Από Σάββας Δ. Βλάσσης
Το αεροπορικό δυστύχημα της 16ης Ιουλίου με το αεροσκάφος μεταφορών Antonov 12 της ουκρανικής Meridian Cargo που συνετρίβη στην περιοχή Παλαιοχωρίου Καβάλας, έφερε στο προσκήνιο το Τάγμα Εκκαθαρίσεως Ναρκοπεδίων Ξηράς (ΤΕΝΞ) του Μηχανικού, που ακόμη και σήμερα εργάζεται στο σημείο.
Την επομένη, αφού πρώτα τμήμα 14 ανδρών του Ειδικού Διακλαδικού Λόχου Πυρηνικής Βιολογικής Χημικής Άμυνας (ΕΔΛΟ/ΠΒΧ) του ΓΕΕΘΑ, βεβαίωσε ότι δεν υπήρχε κίνδυνος χημικών ή άλλων ουσιών, δύο ομάδες του ΤΕΝΞ, συνολικώς 15 άνδρες, ανέλαβαν δράση. Στο σημείο είχαν μείνει τα συντρίμμια του αεροπλάνου και τα πυρομαχικά που μετέφερε. Επρόκειτο για βλήματα όλμων και συγκεκριμένα τύπων Μ62 εκπαιδευτικά των 60 mm, Μ62 εκπαιδευτικά των 82 mm και Μ67 φωτιστικά των 82 mm, όλα γιουγκοσλαβικής σχεδιάσεως, σερβικής κατασκευής έτους 2022.
Στην διάρκεια της ημέρας αναπτύχθηκαν συνολικώς 10 ομάδες ναρκαλιείας με σύνολο 60 περίπου άνδρες, στοιχείο το οποίο απεικονίζει την προσπάθεια που καταβλήθηκε. Έγιναν έρευνες κατά προτεραιότητα σε σημεία που υπήρχε ανάγκη ώστε να επισκευαστεί το ηλεκτρικό δίκτυο και ακολούθησε σάρωση εκατοντάδων στρεμμάτων ώστε να βρεθούν όλα τα πυρομαχικά ακόμη και στο πιο απομακρυσμένο σημείο που θα μπορούσαν να είχαν βρεθεί, ώστε να υπάρχει υπερεξασφάλιση και να μην κινδυνεύσουν πολίτες στο μέλλον. Καθώς η πρόοδος ήταν μεγάλη και στένεψε αρκετά η αρχική περίμετρος έρευνας, στις 23 Ιουλίου κρίθηκε σκόπιμο να αποχωρήσουν από την περιοχή οι 4 ομάδες.
Η προσφορά του ΤΕΝΞ είναι αυταπόδεικτη αλλά με την ευκαιρία, μπορεί να επισημανθεί ένα από τα ζητήματα που δυσκολεύουν το έργο του και πρέπει να αντιμετωπιστεί από την Υπηρεσία. Συγκεκριμένα, οι μετακινήσεις του προσωπικού της μονάδος γίνονται με φορτηγά οχήματα και επιβιβασμένο στην καρότσα, συχνά αναμεμειγμένο το προσωπικό με τα ειδικά μηχανήματά του. Αυτή η πρακτική είναι κουραστική και δεν διευκολύνει την ανάληψη έργου από το προσωπικό στην καλύτερη φυσική κατάσταση, με την άφιξη στις περιοχές έρευνας.
Το βέλτιστο είναι κάθε ομάδα να επιβιβάζεται σε δύο οχήματα που θα συνδυάζουν καμπίνα επιβατών και καρότσα, όπως είναι τα διπλοκάμπινα οχήματα (4×4) της πολιτικής αγοράς. Με το προσωπικό άνετα μεταφερόμενο στην καμπίνα και τον εξοπλισμό ασφαλή στην καρότσα, οι συνθήκες μεταφοράς και η ταχύτητα ταξιδιού βελτιώνονται άμεσα. Πρόκειται για στοιχειώδες μέτρο βελτιώσεως των συνθηκών εργασίας ειδικών μονάδων όπως το ΤΕΝΞ. Φυσικά σε περίοδο επιχειρήσεων, πλέον κατάλληλα κρίνονται οχήματα με ένα επίπεδο θωρακίσεως.
Παρεμπιπτώντως, από το δημοσιοποιηθέν φωτογραφικό υλικό, διαπιστώνεται ότι η ίδια πρακτική ισχύει και για τις μετακινήσεις των ομάδων του ΕΔΛΟ/ΠΒΧ. Στις φωτογραφίες διακρίνεται όχημα Mercedes 290.
Πέρυσι, στις 20 Φεβρουαρίου 2021, το ΓΕΣ εξέδωσε ανακοίνωση τιμητική για το ΤΕΝΞ, επ’ ευκαιρία της συμπληρώσεως (δεν αναφερόταν από πότε) 1.000 εκτάκτων περιστατικών Εξουδετέρωσης Εκρηκτικών Μηχανημάτων/ Μηχανισμού – Πυρομαχικών [ΕΕΜ/Μ-Π (EOD)]. Συγκεκριμένα, αναφερόταν τιμητικώς στο προσωπικό του Τάγματος, “το οποίο καθημερινά και υπό οποιεσδήποτε συνθήκες σε όλη την ελληνική επικράτεια εξουδετερώνει με ασφάλεια και επαγγελματισμό Εκρηκτικά Μηχανήματα/ Μηχανισμούς και Πυρομαχικά, τα οποία συνιστούν απειλή για το κοινωνικό σύνολο“.
Το ανακοινωθέν ανέλυε ότι κατά την αντιμετώπιση των περιστατικών αυτών εντοπίστηκαν και καταστράφηκαν 1.193 βλήματα, 694 χειροβομβίδες, 94 νάρκες, 43 ρουκέτες, 25 βόμβες αεροπορίας, 22 οπλοβομβίδες.
Τα αριθμητικά δεδομένα εν καιρώ ειρήνης είναι εντυπωσιακά και επιτρέπουν στην κοινή γνώμη να χειροκροτήσει το ΤΕΝΞ και το εξειδικευμένο έργο του προσωπικού του, για την πρόσθετη αίσθηση ασφαλείας που προσφέρει. Η Υπηρεσία, μπορεί με πολύ συγκεκριμένο και απλό τρόπο, να τιμήσει εμπράκτως αυτούς τους άνδρες, διευκολύνοντας το έργο τους.
ΠΗΓΗ https://doureios.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου