Παρασκευή 27 Ιανουαρίου 2023

Το νέο ευρωπαϊκό πρόγραμμα αεροσκαφών Future Combat Air System (FCAS): θα είναι η κατάλληλη στιγμή;

 Γράφει ο Γεώργιος Δικαίος

Περισσότερο από ένα χρόνο αργότερα από το αναμενόμενο, ορισμένοι ηγέτες του τριεθνικού προγράμματος Future Combat Air System (FCAS) λένε ότι βρίσκονται στα πρόθυρα υπογραφής και έναρξης της επόμενης φάσης εργασίας, η οποία τελικά θα οδηγήσει σε μια σειρά νέων όπλων και συστήματα για τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ισπανία.

https://www.youtube.com/watch?v=0PB-WKnD19I

Το Βερολίνο και η Μαδρίτη ανακοίνωσαν στις 18 Νοεμβρίου 2022 ότι είχε επιτευχθεί μια «πολιτική»

συμφωνία για να προχωρήσει η επόμενη φάση των εργασιών, γνωστή ως Φάση 1Β, μετά από πολλούς μήνες παρεμποδισμένης προόδου. Αλλά η σιωπή του Παρισιού και της γαλλικής βιομηχανίας έχει αφήσει τους παρατηρητές σε σύγχυση σχετικά με το πού βρίσκεται πραγματικά το πρόγραμμα Future Combat Air System (FCAS).

«Η πολιτική συμφωνία για την FCAS είναι ένα μεγάλο βήμα και, ειδικά σε αυτούς τους καιρούς, ένα σημαντικό σημάδι της εξαιρετικής συνεργασίας μεταξύ Γαλλίας, Γερμανίας και Ισπανίας», ανέφεραν σε πανομοιότυπες δηλώσεις τα υπουργεία Άμυνας της Ισπανίας και της Γερμανίας. «Ενισχύει τις στρατιωτικές δυνατότητες της Ευρώπης και εξασφαλίζει σημαντική τεχνογνωσία για τη βιομηχανία μας και, γενικότερα, για την ευρωπαϊκή βιομηχανία».

https://www.youtube.com/watch?v=Zdo5EKlcfYc&t=5s

Ομοίως, η Airbus Defense and Space -η οποία ηγείται της γερμανικής βιομηχανικής συμμετοχής στο πρόγραμμα- και η Indra, που εκπροσωπεί την Ισπανία, εξέδωσαν πανομοιότυπες δηλώσεις στις 18 Νοεμβρίου 2022, επαινώντας την πρόοδο που σημειώθηκε μεταξύ των μερών. «Μπορούμε να επιβεβαιώσουμε ότι οι συζητήσεις μεταξύ της βιομηχανίας και των κυβερνήσεων για την επόμενη φάση του FCAS έχουν ολοκληρωθεί, κάτι που αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό βήμα προς τα εμπρός για αυτό το εμβληματικό ευρωπαϊκό αμυντικό πρόγραμμα», δήλωσαν οι εταιρείες. Ωστόσο, η πραγματική σύμβαση μεταξύ των τριών παραγόντων του κλάδου δεν έχει υπογραφεί ακόμη, αναγνώρισαν, προσθέτοντας: «Τώρα, πρέπει να ληφθούν ορισμένα επίσημα βήματα στις αντίστοιχες χώρες τους για να επιτραπεί η ταχεία υπογραφή της σύμβασης».

https://www.youtube.com/watch?v=qvAFSB6TXHU&t=1s

Εν τω μεταξύ, ένας εκπρόσωπος του ηγέτη της γαλλικής βιομηχανίας Dassault Aviation αρνήθηκε να απαντήσει σε ερωτήσεις σε ένα email στις 21 Νοεμβρίου 2022 και η εταιρεία δεν δημοσίευσε καμία επίσημη δήλωση σχετικά με την πρόοδο του προγράμματος, κάτι που αντικατοπτρίζει την έλλειψη αναγνώρισης από το έθνος του. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Dassault, Eric Trappier, επανέλαβε ότι δεν έχει υπογραφεί ακόμη βιομηχανική σύμβαση μεταξύ της Dassault και της Airbus. Ο Τράπιερ χαρακτήρισε τη δήλωση “μια ψευδοπολιτική ανακοίνωση” που οφείλεται σε πιθανές διαρροές σχετικά με την έγκριση του έργου από τη Γερμανία. Ερωτηθείς εάν θα μπορούσε να υπογραφεί μια βιομηχανική σύμβαση αυτή την εβδομάδα, ο Trappier είπε μόνο: «Θα δούμε».

Οι καθυστερήσεις που σχετίζονται με τη «ζήλεια» και το μοίρασμα εργασίας

Το πρόγραμμα FCAS - γνωστό και ως SCAF, για το γαλλικό του όνομα “Système de Combat Aérien du Futur” - ανακοινώθηκε το 2017 από την τότε καγκελάριο της Γερμανίας Άνγκελα Μέρκελ και τον Γάλλο Πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν και η Ισπανία παρουσιάστηκε ως τρίτος εταίρος το 2019.

Η βιομηχανική και αεροναυτική προσπάθεια αποτελείται από επτά τεχνολογικούς «πυλώνες», μεταξύ των οποίων:

ένα μαχητικό αεροσκάφος έκτης γενιάς - το οποίο θα αντικαταστήσει τους συμμετέχοντες στόλους των αεροσκαφών Dassault Rafale και Eurofighter Typhoon. ένας νέος κινητήρας για τα μαχητικά αεροσκάφη. ένα οπλικό σύστημα επόμενης γενιάς. νέα drones, προηγμένους αισθητήρες, stealth τεχνολογία και ένα δίκτυο νέφους για αεροπορικές μάχες.

Η Φάση 1Α, που ξεκίνησε το 2020 ως ερευνητική φάση που θα επέτρεπε στην ομάδα FCAS να εντοπίσει νωρίς πιθανά τεχνολογικά εμπόδια για τη διαχείριση του κινδύνου, αναμενόταν να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2021.

Η φάση 1Β, γνωστή και ως φάση «προ-επίδειξης», θα επικεντρωθεί στην ανάπτυξη ενός πρωτοτύπου μαχητικού πριν από την προβλεπόμενη ημερομηνία πρώτης πτήσης του 2027, με τρία χρόνια δοκιμών και αξιολόγησης να ακολουθούν πριν από την έναρξη της φάσης παραγωγής στο 2030.

Οι ενδιαφερόμενοι ήλπιζαν να έχουν τεθεί σε εφαρμογή ολόκληρη η αρχιτεκτονική μέχρι το 2040, αλλά, μήνες εσωτερικών μαχών και βιομηχανίας για τις συμφωνίες κατανομής θέσεων εργασίας έθεσαν το πρόγραμμα στο πίσω μέρος, μέχρι σήμερα.

Ο Trappier έχει πει εδώ και καιρό ότι οι καθυστερήσεις εκτόξευσης της Φάσης 1Β προέρχονται από συμφωνίες κατανομής εργασίας μεταξύ της εταιρείας του και της Airbus, ιδιαίτερα σε σχέση με το κεντρικό στοιχείο του προγράμματος: το μαχητικό αεροσκάφος επόμενης γενιάς (NGF). Ενώ η Dassault είναι ο κύριος ανάδοχος σε αυτό το στοιχείο, η Airbus ζήτησε μεγαλύτερο ρόλο στο αεροσκάφος και βλέπει τον εαυτό της ως “πρωταρχικό συνεργάτη, στο επίπεδο των ματιών, όχι απλώς ως προμηθευτή”, ανέφερε η εταιρεία σε δήλωση του Ιουλίου. 2022.

Η Dassault πρέπει να παραμείνει ο «αδιαμφισβήτητος ηγέτης» του NGF, είπε ο Trappier σε προηγούμενες δηλώσεις του. Παρέμεινε διστακτικός τη Δευτέρα όταν θα παρουσιαζόταν τελικά το αεροσκάφος επίδειξης της FCAS. Αν και ο στόχος ήταν να πετάξει ένα πρωτότυπο αεροσκάφος μέχρι το 2027, οι καθυστερήσεις της Φάσης 1Β ώθησαν το χρονοδιάγραμμα δύο χρόνια πίσω: “Κάποια στιγμή, θα χρειαστούμε ένα αεροσκάφος που θα αντικαταστήσει το σημερινό μας αεροσκάφος”, είπε. επανέλαβε. “Αλλά όντως , το Rafale έχει μεγάλη διάρκεια ζωής μπροστά του.” Σε μια δήλωση με ημερομηνία 21 Νοεμβρίου 2022, το Υπουργείο Άμυνας της Ισπανίας είπε ότι υπάρχει “καθαρή διαδρομή” για τη συνέχιση του προγράμματος FCAS.

Σημειώνοντας ότι το πρόγραμμα χρηματοδοτείται εξίσου από τα τρία έθνη, η Μαδρίτη είπε ότι έχει διαθέσει περίπου 525,7 εκατομμύρια ευρώ (540 εκατομμύρια δολάρια) για την FCAS στον προϋπολογισμό της για το 2023 και συνολικά 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ (2,57 δισεκατομμύρια δολάρια) για το συνολικό πρόγραμμα . Γάλλοι αξιωματούχοι είπαν προηγουμένως σε δημοσιογράφους ότι η Φάση 1Β θα κοστίσει περίπου 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ (3,6 δισεκατομμύρια δολάρια) για εργασίες που θα ολοκληρωθούν μεταξύ 2021 και 2024, χωρισμένες σε τρία μέρη. Το Παρίσι είχε δεσμεύσει 287,2 εκατομμύρια ευρώ στον αμυντικό προϋπολογισμό του 2022 για συνεχείς μελέτες και έρευνες που σχετίζονται με το FCAS, αλλά δεν αποκάλυψε ρητά πόση χρηματοδότηση θα περιλαμβανόταν στον προϋπολογισμό του για το 2023, που κυκλοφόρησε τον περασμένο Σεπτέμβριο.

Εν τω μεταξύ, η πίεση συνεχίζει να αυξάνεται για τους εκπροσώπους του κλάδου της FCAS να υπογράψουν μια επικείμενη συμφωνία. Η επιτροπή προϋπολογισμού της Γερμανίας συνεδριάζει σύντομα για τελευταία φορά πριν από το νέο έτος και το Βερολίνο επιθυμεί να διασφαλίσει ότι η επιτροπή θα εγκρίνει τις λεπτομέρειες της σύμβασης πριν από το τέλος της συνόδου της. Η δήλωση του γερμανικού υπουργείου Άμυνας επιβεβαιώνει ότι η ολοκλήρωση των «πολιτικών συνομιλιών» σημαίνει ότι η Bundestag, το γερμανικό κοινοβούλιο, μπορεί τώρα να αναλάβει το έργο FCAS για τη χρηματοδότηση των συζητήσεων. «Μπορούν πλέον να γίνουν τα απαραίτητα βήματα για να μπορέσουμε να υποβάλουμε έγκαιρα τα έγγραφα στην Επιτροπή Προϋπολογισμού για ενημέρωση», ανέφερε το υπουργείο.

Αλλά αυτό θα μπορούσε να ερμηνευθεί ως πίεση από το Βερολίνο και την Airbus να πείσουν το Παρίσι και τη Ντασό να ολοκληρώσουν τη συμφωνία το συντομότερο δυνατό, είπε μια πηγή του κλάδου, η οποία ζήτησε ανωνυμία καθώς συζητούσαν για εσωτερικές συζητήσεις. Εάν η Επιτροπή Προϋπολογισμού δεν δώσει το πράσινο φως για την αποδέσμευση κεφαλαίων της FCAS μέχρι το τέλος του έτους, θα σημάνει περισσότερους μήνες στασιμότητας καθώς οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις ξεκινούν για τις χειμερινές διακοπές.

Στις 25 Νοεμβρίου 2022, η Γαλλίδα πρωθυπουργός Ελίζαμπεθ Μπορν θα επισκεφθεί τον Γερμανό Καγκελάριο Όλαφ Σολτς, κάτι που θα ήταν μια κατάλληλη στιγμή για επίσημη ανακοίνωση της υπογραφής της σύμβασης, σημείωσε η πηγή του κλάδου.

Οι παρατηρητές συνέκριναν εδώ και καιρό τη βιομηχανία μεταξύ του εκκολαπτόμενου προγράμματος «συστημάτων συστημάτων» επόμενης γενιάς και των αποτυχιών του κοινού ευρωπαϊκού προγράμματος μαχητικών της δεκαετίας του 1980 που οδήγησε τελικά τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιταλία να αναπτύξουν το Eurofighter Typhoon και τη Γαλλία να κατασκευάσει το Rafale. .

Η ανησυχία τώρα είναι ότι η ιστορία μπορεί να επαναληφθεί και η πρόοδος που θα σημειωθεί στο έργο FCAS τα επόμενα τρία περίπου χρόνια θα είναι ένας δείκτης, είπε η πηγή του κλάδου.

https://www.youtube.com/watch?v=_gl6oRv9v0g

Η Safran και η MTU συνήψαν συμφωνία για την επιτάχυνση της ανάπτυξης του κινητήρα μαχητικών αεροσκαφών έκτης γενιάς

Το έκτης γενιάς Μαχητικό Νέας Γενιάς (NGF) που αναπτύχθηκε από τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Ισπανία στο πλαίσιο του Future Combat Air System (FCAS) θα απαιτεί ισχυρότερους κινητήρες από αυτούς που τροφοδοτούν αυτήν τη στιγμή το Dassault Rafale (Safran M88) ή το Eurofighter Typhoon (Eurojet EJ200).

Περισσότερη ώθηση σημαίνει υψηλότερες θερμοκρασίες. Σύμφωνα με το Γαλλικό Υπουργείο Ενόπλων Δυνάμεων, αυτές οι θερμοκρασίες θα μπορούσαν να φτάσουν τα 2100 Kelvin (1826,85 βαθμοί Κελσίου) στην είσοδο του στροβίλου – 250 Kelvin (250 βαθμοί Κελσίου) υψηλότερες από αυτές του M88. Τα υπάρχοντα υλικά δεν μπορούν να αντέξουν τέτοιες συνθήκες.

Ως εκ τούτου, το Υπουργείο Ενόπλων Δυνάμεων της Γαλλίας ανακοίνωσε την έναρξη του ερευνητικού έργου ADAMANT (Επιτάχυνση της Ανάπτυξης Κραμάτων και Πολυστρωματικών Συστημάτων για Εφαρμογή σε Νέους Στροβίλους). Συγκεντρώνει τον Υπουργικό Οργανισμό Προμηθειών και Καινοτομίας (DGA), το Εθνικό Κέντρο Αεροδιαστημικής Έρευνας της Γαλλίας (ONERA) και τον κατασκευαστή κινητήρων Safran.

Το έργο στοχεύει να επιταχύνει την ανάπτυξη «νέων μεταλλικών κραμάτων και συστημάτων πολλαπλών στρώσεων για εφαρμογές υψηλής θερμοκρασίας σε πτερύγια και δίσκους στροβίλων». Για να το κάνει σε σύντομο χρονικό διάστημα που οι παραδοσιακές τεχνικές δεν θα μπορούσαν να ικανοποιήσουν, το πρόγραμμα θα χρησιμοποιήσει διάφορες καινοτόμες λύσεις, όπως η ψηφιακή μεταλλουργία, η τεχνητή νοημοσύνη και η εξόρυξη δεδομένων. «Η επιτυχία αυτού του έργου θα στηριχθεί στη σύνδεση των επιστημονικών δεξιοτήτων μεταλλουργών, χημικών και μηχανικών, με εκείνες των ειδικών σε νέες ψηφιακές μεθόδους», εξηγεί το υπουργείο.

Υπενθυμίζουμε ότι η ανάπτυξη του κινητήρα FCAS ανατέθηκε στη γαλλική Safran και στον Γερμανό κατασκευαστή MTU Aero Engines. Μετά από μια αρχική εξέλιξη υπό την ηγεσία της Safran, οι δύο κατασκευαστές θα δημιουργήσουν μια κοινή επιχείρηση με στόχο την απόκτηση πιστοποίησης για τον νέο κινητήρα.

Στις αρχές του περασμένου έτους, η Safran και η γερμανική MTU Aero Engines υπέγραψαν συμφωνία βιομηχανικής συνεργασίας για την παραγωγή κινητήρα για το FCAS, ο οποίος σχεδιάστηκε ως μαχητικό αεροσκάφος έκτης γενιάς και είχε προγραμματιστεί να χρησιμοποιηθεί από τις αμερικανικές δυνάμεις. κεραίες της Γαλλίας, της Γερμανίας και της Ισπανίας από 2035 έως 2040 και μετά.

Το αεροσκάφος θα αντικαταστήσει τελικά τα μαχητικά πολλαπλών ρόλων Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon και Boeing F/A-18 Hornet που χρησιμοποιούνται επί του παρόντος από αυτές τις χώρες.

Όσον αφορά το τμήμα ανάπτυξης κινητήρων, τόσο η Safran όσο και η MTU Aero Engines θα εργαστούν κυρίως στον τομέα της εξειδίκευσής τους. Ο πρώτος θα επιβλέπει την ανάπτυξη των θερμών εξαρτημάτων του κινητήρα και θα διεξάγει δραστηριότητες ολοκλήρωσης. Ο τελευταίος θα είναι υπεύθυνος για τα ψυχρά μέρη και θα παρέχει υπηρεσίες συντήρησης, επισκευής και γενικής επισκευής (MRO).

Ο Stéphane Cueille, διευθυντής έρευνας, τεχνολογίας και καινοτομίας στο Safran, περιγράφει τις καινοτομίες που απαιτούνται για την ανάπτυξη ενός βελτιωμένου κινητήρα για το μαχητικό FCAS. Σε ένα δελτίο τύπου του Safran περιέγραψε ότι: «Αυτό το μαχητικό αεροσκάφος επόμενης γενιάς θα πρέπει να είναι ικανό τόσο να παράγει ισχυρή υπερηχητική ώθηση όσο και να ταξιδεύει με χαμηλή ταχύτητα για παρατεταμένες περιόδους. Επομένως, ο κινητήρας του θα πρέπει να είναι ευέλικτος. Θα είναι επίσης πιο συμπαγές για να είναι ελαφρύτερο και η ώθησή του – πολύ πιο ισχυρή από αυτή του Rafale – θα επιτρέψει στο αεροσκάφος stealth να μεταφέρει περισσότερα όπλα».

Συνεχίζει επισημαίνοντας ότι ο στρόβιλος αναμένεται να φτάσει σε θερμοκρασίες περίπου 2.100K (1.825°C), κάτι που επί του παρόντος δεν είναι δυνατό με τα υπάρχοντα υλικά και τεχνολογίες πτερυγίων του στροβίλου. Για να αντιμετωπιστεί αυτό, η Safran παρείχε μια ερευνητική πλατφόρμα για την ανάπτυξη «προηγμένης τεχνολογίας και υλικών που μπορούν να αντέξουν αυτές τις θερμοκρασίες».

Ο Cueille προσθέτει ότι: «Ο κινητήρας θα πρέπει επίσης να έχει μεταβλητό κύκλο - με άλλα λόγια, θα πρέπει να μπορεί να ρυθμίζει την αναλογία μεταξύ της κύριας και δευτερεύουσας ροής αέρα - και να έχει ένα ρυθμιζόμενο ακροφύσιο για να κάνει το αεροσκάφος πιο ευέλικτο. Ένας άλλος τομέας καινοτομίας που θα διερευνηθεί είναι η δημιουργία του υβριδικού κινητήρα για τη διαχείριση ενεργειακών προβλημάτων επί του πλοίου».

Όσοι συμμετέχουν στα προγράμματα μαχητικών FCAS ελπίζουν να ξεκινήσουν πτητικές δοκιμές μέχρι το 2026. Ωστόσο, η Safran λέει ότι ο κινητήρας επίδειξης θα είναι έτοιμος μέχρι το 2027, πράγμα που σημαίνει ότι οι πρώτες πτητικές δοκιμές FCAS θα χρησιμοποιούν έναν κινητήρα που προέρχεται από το FCAS. 'M88, ο κινητήρας του Dassault Rafale. Ως αποτέλεσμα, η Safran έχει αναλάβει σύμβαση για τη διεξαγωγή ενός πενταετούς ερευνητικού προγράμματος - αξίας 115 εκατομμυρίων ευρώ (124 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ) - για την αύξηση της ώθησης του κινητήρα M88 βελτιώνοντας παράλληλα την αντοχή του, κάτι που θα ωφελήσει το Rafale στο μέλλον και θα βοηθήσει στην ανάπτυξη του FCAS.

Για τον Next European Fighter Engine, η MTU αξιοποιεί μια μεταβλητή κυκλική διαδικασία που μειώνει σημαντικά την κατανάλωση καυσίμου και βελτιώνει την ευελιξία της αποστολής.

Σχόλιο Γεωργίου Δικαίου: εμείς γιατί δεν συμμετέχουμε στο πρόγραμμα; Θέλει χρήματα; Τα περισσότερα ποσά δίνονται από την ΕΕ, εμείς που δεν τα αξιοποιούμε ποτέ σαν έρευνα θα τα στέλναμε εκεί και θα μαθαίναμε πολλά! Ναι, ναι ξέρω δεν τα ξέρουν αυτά στο ΥΠΕΘΑ! Δεν ασχολούνται με αυτά τα ψηλά γράμματα!

Δεν ξέρουν πως λόγο του πολέμου της Ουκρανίας, αυξήθηκαν τα κονδύλια για έρευνα στην ΕΕ για χρηματοδότηση οπλικών συστημάτων; Έχουμε και εμείς ένα μερίδιο εκεί που μας το κρατάνε από το ΦΠΑ και πάει σε άλλους γιατί; Ρωτάω γιατί;

Γεώργιος Δικαίος

ΠΗΓΗ hellenicdefence

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου