Τρίτη 26 Σεπτεμβρίου 2023

ΜΙΣΟ ΚΟΣΤΟΣ και… κυρίως οπλισμένη, η επιλογή των UAV HERON I/II έναντι των MQ-9B SEA GUARDIAN


Σοβαρές πιθανότητες διαγράφονται πλέον στον ορίζοντα ώστε η Ελλάδα να κάνει την αυτονόητη επιλογή στον τομέα των μη επανδρωμένων αεροχημάτων (ΜΕΑ), που να διασφαλίζει την κάλυψη των επιχειρησιακών απαιτήσεων των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, με όσο το δυνατόν πιο λελογισμένο κόστος που επιβάλλει η πραγματικότητα που διαμορφώθηκε μετά τη μεγάλης έκτασης φυσική καταστροφή που έπληξε τη Θεσσαλία. Ο λόγος για την επιλογή των ισραηλινών αεροχημάτων HERON I, των οποίων η σύμβαση χρονομίσθωσης (leasing), σε πρώτη φάση θα επεκταθεί κατά ένα έτος.

Υπενθυμίζεται, ότι το πρόγραμμα μίσθωσης (leasing) ενός συστήματος MALE UAS εισήχθη στην ειδική διαρκή επιτροπή εξοπλιστικών προγραμμάτων και συμβάσεων της Βουλής τον Δεκέμβριο του 2019. Σύμφωνα με πληροφορίες το κόστος της μίσθωσης, συμπεριλαμβανομένης και της ασφάλισης τον ανερχόταν σε 18,1 εκατ. ευρώ για το πρώτο έτος, 11,1 εκατ. ευρώ για το δεύτερο έτος και 11,1 εκατ. ευρώ για το τρίτο έτος (σύνολο 40,4 εκατ. ευρώ).

Η μίσθωση αφορά δύο αεροχήματα, έναν επίγειο σταθμό ελέγχου (GCS) και εξοπλισμό αποστολής με αισθητήρες ηλεκτροπτικούς – υπερύθρων (EO-IR) με προβλεπόμενη ετήσια εκμετάλλευση 1.800 ώρες πτήσης και τουλάχιστον 50 ώρες πτήσης μηνιαίως και περιλαμβάνει όρο για τη δυνατότητα αγοράς του συνόλου του εξοπλισμού από τον χρήστη σε ειδική τιμή μετά το πέρας της περιόδου μίσθωσης.

Υπενθυμίζεται, ότι πολύς λόγος έχει γίνει για τη σχεδιαζόμενη από το ΓΕΕΘΑ απόκτηση των αμερικανικών ΜΕΑ MQ-9B Sea Guardian, για το οποίο είχε ληφθεί η θετική γνωμοδότηση της ειδικής διαρκούς επιτροπής εξοπλιστικών προγραμμάτων και συμβάσεων της Βουλής τον Ιούλιο του 2022. Όπως έγινε γνωστό από τα στοιχεία που κατέθεσε το υπουργείο Εθνικής Άμυνας στη Βουλή των Ελλήνων τον περασμένο Αύγουστο, σχεδιάζεται η προμήθεια, μέσω διακρατικής σύμβασης (FMS) με τις ΗΠΑ, τριών MEA MQ-9B Sea Guardian και δύο και δύο επίγειων σταθμών ελέγχου (GCS: Ground Control Station), εξοπλισμού αποστολής και περιφερειακών υλικών έναντι συνολικού ποσού ύψους 387.818.178 ευρώ.

Στις αρχές Αυγούστου όταν είχαν γνωστοποιηθεί τα εν λόγω στοιχεία, δεν είχε ακόμα αποσταλεί από το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (ΓΕΑ) στις αρμόδιες αμερικανικές αρχές η επιστολή αιτήματος (LοR: Letter of Request). Πάντως σε κάθε περίπτωση, οι όποιες εξελίξεις στο πρόγραμμα, εάν υπάρξουν, θα λάβουν χώρα το 2024. Πρόκειται ασφαλώς για εξαιρετικό ΜΕΑ, το οποίο όμως πέραν του ότι δεν θα αποδεσμευθεί στην οπλισμένη του έκδοση, θα πρέπει να επιχειρεί στηριζόμενο αποκλειστικά σε αμερικανικά δορυφορικά συστήματα, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται σε περίοδο κρίσης ή πολέμου.

Στο αντίποδα, οι Ισραηλινοί έχουν προτείνει στην ελληνική πλευρά την απόκτηση τριών επιπλέον αεροχημάτων της έκδοσης Heron II, μαζί με εξοπλισμό συλλογής πληροφοριών COMINT/ELINT, και δυνατότητα μεταφοράς όπλων. Η λύση αυτή, σε συνδυασμό με τα υπάρχοντα Heron I, εξασφαλίζουν κάλυψη του συνόλου των επιχειρησιακών απαιτήσεων / αποστολών των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων, επιχειρώντας από δυο-τρεις αεροπορικές βάσεις.

Το δε κόστος προμήθειας και υποστήριξης τόσο των υπαρχόντων όσο και των νέων Heron, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, αλλά και την εμπειρία της εμπορικής προώθησης από τους κατασκευαστές στη διεθνή αγορά, εκτιμάται πως ανέρχεται σε λίγο περισσότερο από το μισό, αυτού που έχει προσφερθεί για την προμήθεια των MQ-9B.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου