FILE PHOTO: Turkish President Recep Tayyip Erdogan (L) speaks during a press conference with German Chancellor Olaf Scholz (R) at the Federal Chancellery in Berlin, Germany, 17 November 2023. Photo via Turkish Presidency
Άρθρο της Marie Jégo στη συνδρομητική έκδοση της εφημερίδας Le Monde επισημαίνει ότι αποτυγχάνοντας να αποκτήσει τα μαχητικά F-16 από τις Ηνωμένες Πολιτείες (ΗΠΑ), η τουρκική κυβέρνηση στράφηκε στο Eurofighter.
Αλλά προς το παρόν αντιμετωπίζει την αντίθεση της Γερμανίας που είναι μέλος της κοινοπραξίας.
Αντιμέτωπη με τη γήρανση του μαχητικού της στόλου, η Τουρκία έχει εισέλθει σε συζητήσεις με ευρωπαϊκά κράτη για την αγορά σαράντα Eurofighter Typhoon, τη στιγμή που οι ΗΠΑ δεν δείχνουν να βιάζονται να της πουλήσουν τα σαράντα F-16 και τα κιτ επισκευής που ζητάει εδώ και δύο χρόνια.
Οι διαπραγματεύσεις αυτές έρχονται σε μια στιγμή έντασης στις αμερικανοτουρκικές σχέσεις, καθώς η Ουάσιγκτον έχει θέσει ως όρο για την προμήθεια των αεροπλάνων την επικύρωση της ένταξης της Σουηδίας στην Ατλαντική Συμμαχία, η οποία δεν έχει ακόμη εγκριθεί από το τουρκικό κοινοβούλιο.
«Θέλουμε να αγοράσουμε το Eurofighter. Είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αεροσκάφος», δήλωσε στα μέσα Νοεμβρίου ο υπουργός Άμυνας, Yasar Güler.
Δηλώνοντας ότι δύο από τις χώρες που παράγουν το Eurofighter Typhoon – το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ισπανία – ήταν έτοιμες να το πουλήσουν στην Άγκυρα, ο κ. Güler εξήγησε στη συνέχεια ότι «αυτές οι χώρες προσπαθούν πλέον να πείσουν τη Γερμανία».
Αυτό το σχέδιο αγοράς αποτέλεσε θέμα συζήτησης και κατά την επίσκεψη στην Άγκυρα την Πέμπτη 23 Νοεμβρίου του Βρετανού υπουργού Άμυνας, Grant Shapps, με τον οποίο συζητήθηκε η ενίσχυση της στρατιωτικής συνεργασίας.
Όμως η έγκριση της Γερμανίας, μέλους της κοινοπραξίας που κατασκευάζει το Eurofighter, δεν είναι καθόλου δεδομένη για την Τουρκία. Ο πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν (Recep Tayyip Erdogan) μπόρεσε να το διαπιστώσει αυτό κατά την επίσκεψή του στο Βερολίνο στις 18 Νοεμβρίου, με τον καγκελάριο Όλαφ Σολτς (Olaf Scholz) να παραμένει ασυγκίνητος όταν αναφέρθηκε το θέμα.
«Δεν έκανε κανένα σχόλιο», εξέφραζε με λύπη ο Τούρκος πρόεδρος στο αεροπλάνο που τον μετέφερε πίσω στην Άγκυρα.
«Αν θέλουν να μας δώσουν αυτά τα αεροπλάνα, ας μας τα δώσουν! Διαφορετικά, μπορούμε να χτυπήσουμε άλλες πόρτες, δεν υπάρχει έλλειψη», επέμεινε.
Υπενθύμισε την αγορά από την Τουρκία, μέλος του ΝΑΤΟ, ρωσικών συστημάτων αεράμυνας S-400, σχεδιασμένων για την ανίχνευση αεροσκαφών της Συμμαχίας. Κάτι που το 2019 της κόστισε τον αποκλεισμό της από το πρόγραμμα κατασκευής και αγοράς αμερικανικών αεροσκαφών F-35.
Το πλήγμα ήταν ισχυρό, γιατί η Άγκυρα πόνταρε στην απόκτηση αυτών των μαχητικών stealth τελευταίας γενιάς για να αναπληρώσει τον απαρχαιωμένο στόλο της. Εξοπλισμένη με F-16 και F-14 παλαιάς σχεδίασης, η τουρκική Πολεμική Αεροπορία βλέπει σήμερα τα αεροπλάνα της να φτάνουν στο τέλος της ζωής τους, χωρίς να έχει εναλλακτική λύση.
Ωστόσο, ο εκσυγχρονισμός της πολεμικής αεροπορίας του είναι απόλυτη προτεραιότητα για τον κ. Erdogan, που αδημονεί να ενισχύσει τις αμυντικές του δυνατότητες, έστω και μόνο επειδή η Ελλάδα απέκτησε μαχητικά αεροσκάφη Rafale και επιθυμεί να αποκτήσει F-35.
«Η άρνηση των συμμάχων του ΝΑΤΟ να εξοπλίσουν την Τουρκία με μαχητικά αεροσκάφη αποδυναμώνει τη θέση της ως ανατολικού πυλώνα της Συμμαχίας. Από ποιον υποτίθεται ότι θα προμηθευόμαστε πλέον; Από το Πεκίνο; Από τη Μόσχα;», ρωτά ένας Τούρκος διπλωμάτης, που θέλει να διατηρήσει την ανωνυμία του.
Το τραύμα των κυρώσεων παρέμεινε ζωντανό, σε σημείο που κανένας Τούρκος αξιωματούχος δεν μιλά πλέον δημόσια για αγορά Sukhoi Su-35 από τη Ρωσία. Από αυτή την άποψη, το Eurofighter παρουσιάζει ένα πλεονέκτημα.
«Μπροστά στο ρωσικό αδιέξοδο, αποτελεί μια ασφαλή επιλογή όσον αφορά την αμυντική διπλωματία και τις κυρώσεις», εξηγεί ο Can Kasapoglu, κύριος ερευνητής στο Hudson Institute (ΗΠΑ) και ειδικός σε θέματα άμυνας στο think tank EDAM στην Κωνσταντινούπολη.
Σε κάθε περίπτωση, η απόκτησή του από την Τουρκία φαίνεται απίθανη. Πρώτον γιατί ο κυβερνών συνασπισμός στη Γερμανία είναι ριζικά αντίθετος σε αυτό. Μια θέση που ισχύει τόσο για την Τουρκία όσο και για τη Σαουδική Αραβία, η οποία πρόσφατα αντιμετώπισε την άρνηση για την αγορά σαράντα οκτώ μαχητικών αεροσκαφών Eurofighter Typhoon, παρόλο που πρέπει επίσης να ανανεώσει τον στόλο της.
Αναφορικά με την Άγκυρα, δεν λείπουν οι αντιρρήσεις από τη γερμανική κυβέρνηση, που κυμαίνονται από τη διάβρωση του κράτους δικαίου μέχρι τους βομβαρδισμούς από τον τουρκικό στρατό των Κούρδων της Συρίας, κάποτε συμμάχων της Δύσης. Για να μην αναφέρουμε τις απόλυτα αντι-ισραηλινές δηλώσεις που έκανε πρόσφατα ο πρόεδρος Erdogan, οι οποίες έριξαν λάδι στη φωτιά.
Για την ώρα, η τουρκική κυβέρνηση εξακολουθεί να ελπίζει ότι θυα λάβει την παραγγελία που δόθηκε στις ΗΠΑ τον Οκτώβριο του 2021, δηλαδή σαράντα F-16 καθώς και εβδομήντα εννέα κιτ εκσυγχρονισμού για υπάρχοντα αεροσκάφη του στόλου της.
Στην πραγματικότητα, παίζει και στα δύο ταμπλό. «Η συμφωνία του Eurofighter Typhoon δεν θα αναιρούσε καθόλου το έργο εκσυγχρονισμού των F-16. Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η Τουρκία δεν αναζητά αντικαταστάτη ή εναλλακτική. Στην ιδανική περίπτωση, η τουρκική Πολεμική Αεροπορία είναι έτοιμη να χρησιμοποιήσει και τα δύο ταυτόχρονα», διαβεβαιώνει ο Can Kasapoglu.
«Εάν το Λονδίνο κατάφερνε να νικήσει τους δισταγμούς της Γερμανίας για το Eurofighter και εάν η συμφωνία επεκτεινόταν στα τελευταία μοντέλα, αυτό θα παρείχε στην τουρκική αεροπορία την ενδιάμεση λύση που αναζητά, έως ότου τεθεί σε λειτουργία το δικό της μαχητικό πέμπτης γενιάς, το TF-X Kaan», προσθέτει ο ερευνητής.
Δηλαδή όχι πριν από το 2030, ημερομηνία κατά την οποία το TF-X Kaan, το οποίο εξαρτάται από κινητήρα δυτικής κατασκευής, αναμένεται να εξοπλίσει την πολεμική αεροπορία, σύμφωνα με τα τουρκικά σχέδια.
Αυτό το θέμα τέθηκε επίσης κατά την επίσκεψη του Grant Shapps στην Άγκυρα. Από το 2021, η Τουρκία συνεργάζεται στενά με τη Rolls-Royce και την BAE Systems, τη βρετανική εταιρεία που ειδικεύεται στην άμυνα και την αεροδιαστημική, για να αναπτύξει τις δυνατότητες stealth και τους κινητήρες του πολυαναμενόμενου νέου μαχητικού αεροσκάφους της
ΠΗΓΗ hellasjournal
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου