Από Σάββας Δ. Βλάσσης
Η βραζιλιάνικη EMBRAER και η σαουδαραβική SAMI, υπέγραψαν εχθές Μνημόνιο Συνεργασίας (MoU) για την από κοινού υποβολή προτάσεως προς την Βασιλική Αεροπορία της Σαουδικής Αραβίας με αντικείμενο την προμήθεια αεροσκαφών τακτικών μεταφορών KC/C-390 Millenium. Η πρόταση κινείται στο πλαίσιο της πλήρους αντικαταστάσεως των 33 αεροσκαφών C-130H και 7 KC-130H που επιχειρούν σήμερα με την αεροπορία του Βασιλείου και είναι ηλικίας 31-50 ετών.
Το Βασίλειο ακολουθεί πολιτική ενισχύσεως της αυτάρκειάς του σε εξοπλισμούς, έχοντας θεσπίσει ως στόχο μέχρι το 2030, να καλύπτει εγχωρίως τουλάχιστον σε ποσοστό 50% τις αμυντικές ανάγκες του σε υλικό (Saudi Vision 2030). Συμμορφούμενη με την πολιτική αυτή, η EMBRAER προτείνει με την σύναψη συμβάσεως προμήθειας, την εξασφάλιση ικανότητος συντηρήσεως του τύπου στην Σαουδική Αραβία, στόχος τον οποίο εξυπηρετεί η συνεργασία με την SAMI. Οι δύο εταιρείες επίσης, θα εξετάσουν τις προοπτικές δημιουργίας τελικής γραμμής συναρμολογήσεως του αεροπλάνου αλλά και ενός περιφερειακού Κέντρου Συντηρήσεως & Επισκευών (MRO) αεροπλάνων. Η συνεργασία μπορεί να επεκταθεί με επενδύσεις στο Βασίλειο, που θα αφορούν εκπαιδευτικές δραστηριότητες καθώς και την ικανότητα ολοκληρώσεως εξοπλισμού αποστολής, του τύπου.
Ανάλογη συμφωνία συνάφθηκε προ ημερών, στις 19 Νοεμβρίου, μεταξύ EMBRAER και της σουηδικής SAAB. Και εδώ, επιδίωξη είναι η από κοινού εμπορική προώθηση του Millenium στην Σουηδική Αεροπορία, που έχει απαίτηση αντικαταστάσεως των 6 C-130H που διαθέτει.
Η Βραζιλία, αν και αρχικώς είχε ανακοινώσει την πρόθεσή της να προμηθευτεί 28 C-390 Millenium, λόγω των οικονομικών δυσκολιών που ανέκυψαν από την πανδημία του COVID-19 προχώρησε σε περικοπή της προμήθειας σε 22 κι εν συνεχεία σε 19. Στο μεταξύ, εξασφαλίσθηκαν οι πρώτες εξαγωγικές συμβάσεις, που αφορούν 5 αεροπλάνα για την Πορτογαλία και 2 αεροπλάνα για την Ουγγαρία. Επιπλέον όμως, το τελευταίο διάστημα έχει ανακοινωθεί η επιλογή του Millenium ως νέο αεροπλάνο τακτικών μεταφορών από τις αεροπορίες της Ολλανδίας (5 αεροπλάνα), της Αυστρίας (4) και της Τσεχίας (2).
Αυτό σημαίνει ότι την τελευταία πενταετία, εξασφαλίσθηκαν πωλήσεις 6 αεροπλάνων, στις οποίες πρόκειται να προστεθούν άλλα 11 και πιθανώς άλλα 6 (Σουηδία). Εάν προκύψει σύμβαση από την Σαουδική Αραβία, αυτομάτως οι συνολικές πωλήσεις μπορούν να διπλασιαστούν, συνιστώντας σημαντική εμπορική επιτυχία που ελπίζεται ότι θα ανοίξει τον δρόμο και σε άλλες ανάλογες. Η εταιρεία πλέον, πέραν της Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής, προωθεί το Millenium στην αγορά την Ασίας.
Η μέχρι τώρα εμπορική πορεία του C-390 Millenium είναι περιορισμένης επιτυχίας αλλά το σημαντικό είναι ότι οι “νίκες” επιτυγχάνονται απέναντι στο πολύ ικανό αεροπλάνο της κατηγορίας, το C-130J. Το ότι η επικράτηση αυτή σημειώθηκε σε αεροπορίες του ΝΑΤΟ που στην πλειοψηφία τους είναι χρήστες του αμερικανικού αεροπλάνου, υποδηλώνει πολλά για τις αρετές του βραζιλιάνικου αεροπλάνου.
Ως γνωστόν, η EMBRAER προωθεί τα τελευταία χρόνια το C-390 και στην Ελλάδα. Συναντήσεις για ενημερώσεις – παρουσιάσεις προς το ΓΕΑ, έχουν πραγματοποιηθεί στις 25 Ιανουαρίου 2023, 26 Ιουνίου και 22 Νοεμβρίου, πυκνότητα η οποία δείχνει το ισχυρό ενδιαφέρον για την ελληνική αγορά. Από την στιγμή που έγινε γνωστό ότι η Ελλάδα έθεσε επειγόντως πρόγραμμα προμήθειας 4-6 νέων αεροπλάνων τακτικών μεταφορών, αντίστοιχη δραστηριότητα έχει δείξει και η ανταγωνίστρια Lockheed Martin, που προτείνει το C-130J-30.
Το C-390 όμως κέρδισε πραγματικά τις εντυπώσεις των επιτελών του ΓΕΑ, όταν ένα αεροπλάνο αφίχθη στην Ελλάδα στις 26 Ιουνίου και δόθηκε η ευκαιρία για την εκτέλεση πτήσεων και την επίδειξη φορτώσεως.
Σύμφωνα με πληροφορίες του ΔΟΥΡΕΙΟΥ ΙΠΠΟΥ, δύο ήταν τα κυριότερα στοιχεία που προκάλεσαν πολύ θετικές εντυπώσεις για το βραζιλιάνικο αεροπλάνο.
Το πρώτο ήταν ότι η σχεδίαση του διαμερίσματος φορτίου είναι “καθαρή”. Δεν περιορίζεται από την ύπαρξη θυλάκων ημιενσωματωμένους στην άτρακτο στους οποίους ανασύρονται τα σκέλη προσγειώσεως, όπως στην περίπτωση του C-130, περιορίζοντας σε εκείνα τα σημεία το συνολικό πλάτος του διαμερίσματος φορτίου. Αντιθέτως, η EMBRAER σχεδίασε το αεροπλάνο με τους θύλακες των σκελών προσγειώσεως εξωτερικούς, κάτι που μπορεί να επηρεάζει συνολικώς την αεροδυναμική αλλά δημιουργεί πολύ ευνοϊκότερες προϋποθέσεις μεταφοράς φορτίων. Το διαμέρισμα φορτίου του C-390 είναι μεγαλύτερου πλάτους και ύψους, σε σχέση με του C-130J, επομένως μπορούν να φορτωθούν υλικά μεγαλύτερου όγκου – διαστάσεων.
Το δεύτερο πολύ ενδιαφέρον σημείο, είναι η πολύ μεγάλη ευκολία προσαρμογής του Millenium σε ρόλους. Η τροποποίηση με τις σχετικές συλλογές, σε αεροσκάφος εναερίου ανεφοδιασμού, αεροδιακομιδών ή και πυροσβεστικό, γίνεται πολύ γρήγορα. Όλες οι συλλογές έχουν σχεδιαστεί ειδικώς με αυτό τον στόχο, ως plug and play, διευκολύνοντας σοβαρά το προσωπικό και την μονάδα, της οποίας ενισχύεται ο βαθμός επιχειρησιακής ευελιξίας.
Άλλα ενδιαφέροντα σημεία που αντιλήφθηκαν οι επιτελείς του ΓΕΑ, είναι ότι το αεροπλάνο γενικώς είναι πολύ ανταγωνιστικό στο οικονομικό κομμάτι. Πέρα από το κόστος προσκτήσεως, θεωρείται ότι το Millenium είναι πιο οικονομικό ως προς το λειτουργικό κόστος αλλά και το κόστος συντηρήσεως. Οι κινητήρες IAE V2500 χρησιμοποιούνται ευρέως στην οικογένεια των AIRBUS A320 και οι διαδικασίες συντηρήσεως συνολικώς κατά πρότυπα αεροπλάνων πολιτικών αερογραμμών κρίνονται χαμηλότερου κόστους.
Επισημαίνεται ότι το C-390 αναπτύχθηκε και πιστοποιήθηκε με βάση τους ισχύοντες κανονισμούς της Πολιτικής Αεροπορίας, ανάλογους με 14 CFR Part 25 κι εν συνεχεία έλαβε και στρατιωτική πιστοποίηση. Το ότι φέρει πολιτική πιστοποίηση, το καθιστά ασφαλέστερο ως εναέριο μέσο.
Επιχειρησιακά πάντως, το C-390 Millenium υπερέχει σε ταχύτητα πτήσεως, επιτρέποντάς του να εκτελεί ταχύτερα τις αποστολές και γενικότερα να αποδίδει περισσότερο σε σχέση με το C-130J. Αυτό εξάλλου ήταν το γενικό συμπέρασμα όσων αεροποριών αξιολόγησαν στο επιχειρησιακό σκέλος τα δύο αεροπλάνα.
Φυσικά υπάρχουν πολλά κριτήρια διαφορετικής βαρύτητας που περιλαμβάνονται στις διαδικασίες αξιολογήσεως αναλόγως του επιχειρησιακού χρήστη και της χώρας. Δεν πρέπει όμως να θεωρείται καθόλου τυχαίο ότι στην Ευρώπη, πλην Ουγγαρίας, οι υπόλοιποι επιχειρησιακοί χρήστες γνώριζαν πολύ καλά το C-130 και τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα ελήφθησαν πολύ σοβαρά υπ’ όψιν, πλην όμως δεν ήταν αρκετά ώστε να επικρατήσει το αμερικανικό αεροπλάνο.
Το θετικό με την Πολεμική Αεροπορία, είναι ότι όπως και στην περίπτωση των ελικοπτέρων Έρευνας & Διάσωσης, ζητούνται στοιχεία από κατασκευάστριες εταιρείες και γίνεται συνολική συγκριτική αξιολόγηση.
Περισσότερα, σε σχετικό Podcast του ΔΟΥΡΕΙΟΥ ΙΠΠΟΥ, που θα ακολουθήσει.
ΠΗΓΗ doureios
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου